Hop til indhold
  • 0

Virtuel skumring V6.1a


Allan Glargaard
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har VIRKELIG kedet mig :)

Jeg har brugt den virtuelle funktionsblok V6.1 som en flink person har lagt op her i forummet - men aldrig helt forstået logikken.
Nu har jeg så omlagt programmet så det bruger variabler for tidspunkterne for sol op/ned - i stedet for at de står kodet som fast tidspunkt langt inde i programmet.
Grundlogikken er dog den samme som i den oprindelige funktionsblok - så tak til forfatteren herfra for en fin lille blok der gør hvad den skal.

Jeg har taget udgangspunkt i op/ned tiderne lidt øst for Vejle ifølge suninfo.dk almanakken og brugt Borgerligt tusmørke tiderne.
Jeg har kørt simulation hen over sommer/vintertid skiftene, så jeg tror den skulle være ok.

Men denne version skulle det være marginalt lettere at ændre tidspunkterne så de passer præcis med din breddegrad - eller er det længdegrad - uanset, der hvor du bor.
Hvis du skal rette tiderne, er det lettest at åbne .VIS filen i Notepad f.eks. og så rette direkte i teksten. Jeg synes Windowsprogrammet er lidt noget hejs til den slags.

God fornøjelse med modulet hvis du vælger at bruge det.

Hermed version 6.1a

Venlig hilsen
Allan

Sol op og nedgang v6.1a.ifb

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Allan

Tak for dit bidrag!

Det er mit første forsøg med at bruge et virtuelt skumringsrelæ. Jeg justerede det med tider der passer nord for københavn (borgerligt tusmørke), men efter et døgns drift må jeg sande at jeg synes det er lidt for mørkt når den melder sol op, og lidt for mørkt når den melder sol ned igen.

Er det normalt at justere offset en hel time, eller bliver jeg ked af det når vi går lysere tider imøde? 
Jeg ville jo gerne undgå at justere på det hele tiden :)

Hilsen Thomas

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Thomas

Takken skal gå til den oprindelige forfatter af 6.1 modulet - jeg har bare ændret lidt i opbygningen :)

Jeg har kun brugt modulet i knap en måned, så jeg ved ikke hvordan det arter sig med justering +/- en time - men du har ret, det skal helst ikke være sådan at man skal gå og justere på det hele tiden.

Jeg tror jeg vil sætte mig en dag og studere mørkningen - notere klokkeslæt for hvornår jeg gerne vil have lyset tændt, sammenligne med modulets Solnedgang tidspunkt, og så trække de to fra hinanden. Det må give hvor meget tidligere end solnedgang lyset skal tænde. Tilsvarende med solopgang. Men alt det er jo smag og behag, afhængig af hvilke lamper man har osv osv - så egentlig har jeg ikke så meget hjælp at bidrage med :)

Håber du får det til at virke som du vil. Det er i hvert fald dejligt ikke at skulle gå tænde/slukke selv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok