Hop til indhold
  • 0

Adgang til IHC controller uden internet/router


Kandersen
 Share

Spørgsmål

20 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
11 timer siden, Kandersen skrev:

Måske et lidt mystisk spørgsmål. 
Men findes der en måde at kommunikere med IHC controlleren via app/tablet/tilsvarende, uden at man har en router på.. Jeg tænker på direkte LAN adgang (fast IP).
Jeg er ikke i tvivl om, at det kan laves. Men jeg lurerede på om der fx allerede findes noget. 

Ikke helt sikker på hvad du mener - mener du direkte på den - så ja kan du jo give f.eks køre en RPI med wifi også sætte netværks kabel imellem den og controller - og give dem begge en statisk ip i samme net

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

En Rpi forklare ikke, hvordan jeg så kommer til app (mobil/tablet) :)
Hvis du tænker IHC Captain, så ville man skulle lave en form for hotspot på Rpién, som mobil/tablet så kunne connected igennem. 
Det kunne også være en løsning, (hvis man kan lave hotspot på en Rpi. Det burde den kunne. Men jeg har ikke den fjerneste ide om, hvordan).

Helt konkret.
En IHC installation med IHC varme. Den er dybt afhængig af, at der findes et lokalt net, fordi der ikke er andre steder at indstille varmen på, end via software. 
Men lad os nu antage, at der ikke findes dette net. Dvs der er ingen lokal router eller anden form for trådløs netværk. 

En mulighed er at forbinde en pc direkte til IHC controlleren. Give begge et fast IP i samme segment. Og så bruge serviceview. Det er bare ikke så skide praktisk, dels fordi Serviceview jo ikke ligefrem er et prangende software. Og dernæst så er en computer heller ikke den bedste løsning til lige netop denne opgave, hvor man fx bare skal justere varmen (som sandsynligvis sker forholdsvis sjældent, når det er tung gulvvarme). 

Umiddelbart ser det ud til, der skal een eller anden form for software imellem IHC controlleren og "styre-enheden ala mobil/tablet). Og det er så her at det mest oplagte lige nu nok er IHC Captain, fordi den trods alt er mobil/tablet venlig. Men kan man sætte et hotspot op på Rpién?

Jeg har også kigget på Visility. Men også den kræver lokalt net. Og ikke nok med det, den kræver gud hjælpe mig også internet, (ellers kan man ikke registrere den). 

Jeg ved godt, det jeg reelt spørger efter, det er ikke noget der vil være et problem for de fleste. For de fleste har et lokalt net på een eller anden måde. 
Men jeg synes tanken er lidt sjov alligevel, fordi man derved vil kunne isolere hele installationen fra alt. 
Og hvis man så alligevel går efter en Rpi løsning. Så ville det være oplagt at smide en touchscreen på Rpién, og køre interfacet direkte på Rpi, samtidig med man har muligheden for at bruge mobil/tablet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 hour ago, Kandersen said:

En Rpi forklare ikke, hvordan jeg så kommer til app (mobil/tablet)

Du kan godt sætte et netværkskabel i en android tablet. På den måde ville alt hvad du skulle bruge være et netværkskabel, en USB ethernet dongle samt LK's håbløse app. Det hele konfigureret med faste IP adresser.

Men ideen omkring tablet skriger på wifi. Og så er du ude i et accesspoint og for at gøre det nemt så skal du også have en DHCP server. I praksis en wireless router men den behøver ikke være connected til internettet. Min IHC controller kører stort set sådan (om end min router connecter til internettet for at synkronisere tiden). 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 minutter siden, Martin Abildgaard skrev:

Faktisk en interessant løsning. Jeg har en ekstra IHC controller liggende og en del Rpiére, (endda en ekstra Rpi4 med poe hat). Måske man skulle afprøve den ide. Men ved ikke helt hvordan man kombinere den med fx IHC captain. (mine linux evner er på det absolut minimale endnu). 
Det må være noget med at manuelt installere en Raspbian (buster), manuelt installere IHC captain. Og så følge dit link.  

 

7 minutter siden, Astronaut skrev:

Du kan godt sætte et netværkskabel i en android tablet. På den måde ville alt hvad du skulle bruge være et netværkskabel, en USB ethernet dongle samt LK's håbløse app. Det hele konfigureret med faste IP adresser.

Bortset fra LK´s app, (totalt elendige tablet app), så var det faktisk noget i den stil jeg tænkte.
Og tænker man tanken færdig, så ville det være ideelt, hvis man kunne strømføde tabletten med en lille PoE switch.. Hmm, nok i virkeligheden den bedste/nemmeste vej at gå. Og så leve med IHCtablet appén. Ala dette: https://nl.aliexpress.com/item/32821939849.html 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg ville vælge en RPI med poe hat + IHC Captain  + en POE powered android tablet. Du kan jo så vælge en lille poe powered router med dhcp - så virker det hele og det er stadig et lukket netværk og ingen krav om internet adgang og strømmen er forsynet fra samme enhed - så et minimalt antal stumper der skal vedligeholdes.

Men du kan jo også blot gøre som ovenstående også bare undvære RPI'en også IHC app. den kan jo fint benytte lokalt netværk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Du kan jo så vælge en lille poe powered router med dhcp

Jeg synes ikke lige jeg kan finde en lille poe powered wireless router :-D

2 timer siden, Astronaut skrev:

Der er ikke nogen IHCtablet app til android. Men telefon appen (LK Remote) virker bortset fra at den kun kan køre i portrait mode.

Arrgh du har ret. Det er fordi jeg har den til ipad (samt IHCremote til iphone). Så jeg gik ud fra de måtte have lavet det også til android nu. Skod firma. 
Men løsningen med IHC Captain er nok under alle omstændigheder den bedste. Så er det bare hvordan det skal strikkes sammen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg synes ikke lige jeg kan finde en lille poe powered wireless router :-D

Arrgh du har ret. Det er fordi jeg har den til ipad (samt IHCremote til iphone). Så jeg gik ud fra de måtte have lavet det også til android nu. Skod firma. 
Men løsningen med IHC Captain er nok under alle omstændigheder den bedste. Så er det bare hvordan det skal strikkes sammen.

Jeg hjælper gerne. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, Kandersen skrev:

Men jeg synes tanken er lidt sjov alligevel, fordi man derved vil kunne isolere hele installationen fra alt. 

Jeg ved ikke, om det kan hjælpe dig, men jeg har delt alt op i subnets via min UniFi router. Dvs. min IHC Controller, openHAB, Home Assistant m.m. er på et separat subnet kaldet IoT adskilt fra resten via firewall regel. Dog har jeg åbnet op for porte til betjening - fx 443 -, så det kan bruges på lokalnettet. 

Men fx port 22 til ssh er lukket og kan kun tilgås af en pc, som er tilknyttet direkte til mit IoT subnet via en bestemt fysisk port på en af mine UniFi switche, som er konfigureret hertil. Eller via relevant VLAN på mit UniFI Access Point, hvis man ønsker at åbne for WiFi adgang. Det handler om, hvor stram sikkerheden skal være.

Mine børn har også hver deres eget subnet, som deres enheder er tilknyttet. Ideen er, at hvis fx en af mine drenge får virus på sin spille PC, så kan denne virus ikke forplante sig videre i netværket. Og de har efterfølgende haft virus på deres udstyr, og dette snavs kom ikke videre....

Hvis man i forvejen har UniFi udstyr, koster det ikke noget - det kræver blot fordybning og dernæst konfigurering. Det kan godt tage lidt tid, men er meget sjovt og lærerigt. (Ligesom jeg har aktiveret den indbyggede VPN server i UniFi til fjernadgang, men det er en anden historie)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
58 minutter siden, EjvindHald skrev:

Hvis man i forvejen har UniFi udstyr, koster det ikke noget - det kræver blot fordybning og dernæst konfigurering. Det kan godt tage lidt tid, men er meget sjovt og lærerigt. (Ligesom jeg har aktiveret den indbyggede VPN server i UniFi til fjernadgang, men det er en anden historie)

Det var mest af alt for at opstille en situation, hvor man netop ikke har udstyr (router og internet). Men stadigvæk skal kunne styre IHC controlleren, og særligt IHC varmen, da der jo ingen ekstern styring er til denne. 

Egentlig et meget simpelt scenarie. 
Et hus med en IHC installation (inkl IHC varme), hvor der ingen router er.
Det er et tilfælde der er ekstremt sjældent, da det jo nærmest er utænkeligt, at man har en bolig uden internet og dermed også uden en router. Men episoden kan opstår i en kortere periode, hvor et hus/bolig fx skal sælges, og nye beboere endnu ikke har fået router/internet. Eller som jeg oprindelig skrev, en IHC installation som isoleres helt. Der mangler en form for styring til særligt varmen. 

Hvis man fx bare kunne tage en app som IHCremote eller IHCtablet eller IHC Captain og forbinde direkte (trådløst) til IHC controlleren, så ville dette aldrig blive et problem.
Men sådan er det jo netop ikke. Tværtimod er man pinedød afhængig af een eller anden form for router. Eller som et af forslagene, en ethernet adaptor til en Android tablet.  

Det andet har jeg helt styr på, da jeg netop har Unifi netværk udstyr.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Du behøver jo ikke internet for at have en router

Hehe, nej.. Men kender du fx nogen med router, uden internet? Eller omvendt, internet uden router? :D

Min ultimative ide lige nu:

1. Opsætte en Rpi som hotspot.
2. Installeret IHC captain på Rpién.
3. En skærm tilsluttes Rpién direkte, (i første omgang bare en test non-touch skærm, dvs med mus i Rpién). Så har man både et display, og kan tilgå IHC installationen via mobil/tablet. 
4. Rpién og IHC controlleren forbindes via en lille PoE switch, som føder Rpién.

På den måde er det hele isoleret og vil virke med valgmulighed for både lokal skærmen (touch, i det endelig setup), og via mobil direkte på hotspot, uanset hvad der sker uden om i verden, (internettet). 

Det ultimative ville være at samlet det hele i et færdigt Rpi4 image, hvor man blot behøver koncentrere sig om IP adresserne, og hvor chrome (chronium eller hvad den nu hedder i Linux) starter automatisk på Rpién på IP adressen til IHC captain.

Skulle sådan et system vise sig at være brugbar (med større interesse), så kan man fokusere på at gøre brugerfladen (IHC captain) mere optimal. Men det er en 'nice to have feature' på længere sigt. 

Det skal lige siges. Jeg kan ikke teste det på mit "live" setup. Men jeg har en ekstra controller og IHC program. Og derigennem bør man kunne lave et setup og afprøve det, selvom, IHC controlleren ikke har nogen fysisk forbindelse til noget i installationen.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Så en router med wifi på

Det er det der er meningen med Rpién, at bruge den som hotspot (WiFi accesspoint) og router/dhcp server. Ligesom Martin linkede til herover. 
Rpién klistres bag på en skærm med netværkskabel direkte til en PoE switch, og derfra videre til IHC controlleren. Så er der både mulighed for at se IHC Captain direkte på skærmen, eller man kan koble en tablet/mobil på via WiFi. 

Der er bare lige det med softwaren (på en IHC Captain image fil) jeg ikke kan gennemskue. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Kandersen skrev:

Det er det der er meningen med Rpién, at bruge den som hotspot (WiFi accesspoint) og router/dhcp server. Ligesom Martin linkede til herover. 
Rpién klistres bag på en skærm med netværkskabel direkte til en PoE switch, og derfra videre til IHC controlleren. Så er der både mulighed for at se IHC Captain direkte på skærmen, eller man kan koble en tablet/mobil på via WiFi. 

Der er bare lige det med softwaren (på en IHC Captain image fil) jeg ikke kan gennemskue. 

Ellers laver du en standard Rasbian og sætter WIFI op og så installerer IHC Captain via:

wget -q -O - jemi.dk/ihc/install | sudo bash

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
25 minutter siden, Martin Abildgaard skrev:

Ellers laver du en standard Rasbian og sætter WIFI op og så installerer IHC Captain via:

wget -q -O - jemi.dk/ihc/install | sudo bash

Ja jeg tænkte nok det blev noget i den stil.. Jeg lærer aldrig det her Linux.. Der er simpelthen for meget DOS/Windows groet fast i mig :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok