Hop til indhold
  • 0

Ny installation Visual3 controller


Ilja
 Share

Spørgsmål

Hejsa. 
Jeg har en eksisterende ihc installation, men den gamle ihc controller. Jeg vil gerne udskifte controlleren til en Visual3 da det giver flere muligheder i forbindelse med Home Automation. 
 

Jeg har udlæst eksisterende program fra den gamle controller, så jeg kan se hvordan opsætningen er. 
 

Nu vil jeg så igang med at lave grundopsætning af Visual3 controlleren, men jeg kan kan ikke finde ud af at tilføje de moduler jeg har til tryk og udgange. 
 

Er det fordi de først dukker op når jeg tilslutter den nye controller, eller gør jeg noget galt i opsætningen?

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Lars.

Tak for svar - NU har jeg læst manualen igennem :-)

Men jeg kan "kun" oprette tryk og lampeudtag osv og det er rigtig fint - kan ikke finde ud af hvordan jeg opretter mine input og output moduler - dukker de først op når jeg fysisk slutter dem til controlleren, eller kan jeg oprette dem som dummy devices (som du antyder - jeg kan dog ikke finde noget i manualen om det)?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Sidder ikke lige ved en pc med Visual, men mener da man skal oprette modulerne og konfigurere hvilken controller i/o det er tilsluttet.

Derudover kan man dokumentere alt muligt andet såsom lednings nummer, farve osv

Det er muligt man godt kan arbejde med tryk osv i Visual og koble det til en FB, men uden tilknytning til i/o vil det ihverttilfælde ikke virke i praksis. (men som virtuelle elementer til App og IHC captain er det helt fint)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars Jacobsen skrev:

Sidder ikke lige ved en pc med Visual, men mener da man skal oprette modulerne og konfigurere hvilken controller i/o det er tilsluttet.

Derudover kan man dokumentere alt muligt andet såsom lednings nummer, farve osv

Det er muligt man godt kan arbejde med tryk osv i Visual og koble det til en FB, men uden tilknytning til i/o vil det ihverttilfælde ikke virke i praksis. (men som virtuelle elementer til App og IHC captain er det helt fint)

Du behøver ikke at oprette modulderne men det dæleme dumt ikke at gøre det - det gør dokumentation meget bedre

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Du behøver ikke at oprette modulderne men det dæleme dumt ikke at gøre det - det gør dokumentation meget bedre

Jeg tror i misforstår hinanden. Det virker som om at OP tror, at modulerne skal oprettes for at programmere dem. Det sker automatisk. 
Men..
Det som du snakker om Mikkel, det er dokumentationen. Og her er jeg helt enig. De skal selvfølgelig dokumenteres korrekt. Alt andet vil være galt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis det er et helt nyt projekt som skal programmeres fra scratch er er ikke nogen moduler der oprettes automatisk og bare virker. Der skal du som sagt ind og fortælle programmet hvilke id og i/o pladser tingene er koblet på controlleren.

Hvis man importerer et projekt, så vil informationerne formentlig være med fra tidligere. Men nu skrives der ikke noget om hvilken gammel controller. Så er der en gammel dos/term IHC eller Visual1 er der ikke noget der kan genindlæse og ALT skal indtastes. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

image.thumb.png.b2f80ef891b3c7f14499f86de20948bc.png

4 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Hvis det er et helt nyt projekt som skal programmeres fra scratch er er ikke nogen moduler der oprettes automatisk og bare virker. Der skal du som sagt ind og fortælle programmet hvilke id og i/o pladser tingene er koblet på controlleren.

 

Nu håber jeg ikke trådstarter bliver kørt helt af sporet af vores diskussion´, men det er altså ikke helt korrekt. Det er kke nødvendigt at gøre noget som helst omkring ind og output modulerne, for at få installationen til at virke. Det er når man indsætter f.eks. et 4sl tryk, så fortæller man hvilken adresse (modul.kanal, f.eks. 3.11) inputtet er forbundet til. Mere behøver man ikke.

Det man kan, og bør, er under Dokumentation - Data Linie moduler, der kan man definere typen af modul der er tilsluttet på de enkelte controller i/o kanaler, som vist på vedhæftede billede, men det er altså ikke et krav for at installationen vil virke. Og i vanlig LK stil er dette slet ikke nævnt i manualen.

Jeg gætter på at trådstarter kommer fra en Visual 1 controller, for der indsætter man nemlig ind og output moduler i venstre side af Visual og trækker de enkelte indgange over på funktionsblokke.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Korrekt Allan. Vi gætter bare så længe vi ikke ved hvad problemet reelt er for trådstarter.

Det er korrekt at det ikke er strengt nødvendigt at fortælle dokumentationen hvad der sidder af moduler, men hvis ikke du konfigurerer hvilket i/o den hardware som tilføjes under lokationen benytter vil det ikke virke. Og det er korrekt dette kan ske uafhængigt om man har konfigureret et modul i dokumentationen. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 8.11.2020 at 11:25 , Ilja skrev:

Nu vil jeg så igang med at lave grundopsætning af Visual3 controlleren, men jeg kan kan ikke finde ud af at tilføje de moduler jeg har til tryk og udgange. 

Hej Ilja

Velkommen til IHC user.

Din "gamle" controller var sandsynligvis en Visual 1, hvor du netop havde en komplet oversigt over dine in- og output moduler i venstre side. Dette er ændret i den nye Visual 3, og har været det siden Visual 2eren. I den "gamle" havde ud direkte oversigt over in- og output adresserne, men du havde ingen anelse om hvor de var placeret i selve installationen. I den nye har du direkte overblik over hvor alle dine komponenter er fysisk placeret, men skal til gengæld lidt længere ind for at se den faktiske adresse. Du vil opleve at den nye er langt lettere at arbejde med.

God fornøjelse

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok