Hop til indhold

Ny til IHC


Tuan
 Share

Recommended Posts

Hej Users :) 

Jeg er helt ny inden for IHC og skal i samarbejde med min Elektrikker have indkøbt artikler. 

Dog vil jeg gerne gå så langt af vejen selv, så jeg har brug for at blive lidt klogere på hele IHC verdenen, derfor håber jeg, at i kan hjælpe ;)
Vi er i skrivende stund ved at være klar til vægge og derfor strøm, i vores nyligt renoveret badeværelser, soveværelse samt entre. 

Vi har et ønske som flg: 


Badeværelse 1:
Sensor til natbelysning i bestemt tidsrum
Kontakter til: 
2 zoners lys

- Zone1: Bad
- Zone 2: loft lys og spejl
samt en sonos Sonos knap

Badeværelse 2:
Sensor til Natbelysning i bestemt tidsrum
Knap til 1 zones lys
samt en sonos Sonos knap

Entre
Sonsor til natbelysning i bestemt tidsrum 
knap til lys, 2 steder 
Smat en knap til at tænde/slukke udendøres HUE belysning

 

Kan i hjælpe mig lidt på vej? 
Vi har indkøbt en Controller V3 so far. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Inden man kan svare mere direkte så stille din opstilling nogle mod-spørgsmål :-)

Findes der en IHC controller i forvejen i installationen? Eller skal det være ren IHC wireless?

Badeværelse 1.
Skal lyset kunne dæmpes?
Hvilken form for lys er det (LED sandsynligvis). 
Sonos knap - Det er et problem med IHC. Du skal over igennem noget API/ligne via controller og 3.part løsning. 

Badeværelse 2 og Entre burde være lige til, (igen bortset fra Sonos knap/tryk).
 


 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Tuan

Velkommen til IHC-user og en verden af muligheder.

Dejlig at læse at I allerede har gjort jer nogle tanker vedr. ønsker og krav til tændinger mm i hvert rum. Jeg vil gerne bidrage med et par bemærkninger.

Først må det være på sin plads at få slået fast, at IHC, eller et hvilket som helst andet husstyrings system, primært handler om komfort og fleksibilitet, evt. med indbygget sikkerhed mm.

Når fokus skal være på komfort, så vil jeg klart (læs kraftigt) anbefale at sensoren også tænder lyset uden for nat belysnings tiden. Sensoren er nok noget af det mest vanedannende du overhovedet kan få installeret til dit lys, og vil hurtigt blive savnet om dagen. Nat belysningen bør desuden IKKE styres af et simpelt ur, men af en fysisk handling fra jeres side. Med en faktuel fysisk handling begynder lyset ikke at tænde på nat niveauet kl. 23, mens I har hele huset fyldt med glade nytårsgæster. Sensoren i badeværelset giver dog også anledning til en enkelt udfordring, - den kan ikke "se" en person bag et bruseforhæng. Hvis der ikke tages højde for dette ved den fysiske placering, eller i planlægningen af programmet, risikerer I at lyset slukkes inden badet er færdigt. Jeg har ofte lavet det med en separat tidsbegrænset tænding over bruseren og et særskilt tryk til denne, som du også skriver. Når tiden for et normalt bad nærmere sig, blinker lyset lige en enkelt gang.

Jeg vil også anbefale at du opdeler loftlyset og spejllyset i 2 tændinger, og lade sensoren tænde loftlyset på 90% om dagen, evt. afhængig af det udvendige lysniveau, og på 25% om natten. Spejllyset kan så tændes manuelt ved behov, eller evt. kun på sensoren om dagen. 

Nu skriver du ikke hvordan du påtænker nat belysningen, jeg vil anbefale dæmp, og med den nye V3 controller, som du allerede har købt, kan du bruge de nye LED dæmpere til tavle montering. De er rigtig gode.

P.S. I bør som de nye bruger af rummene have 100% fokus på hvilke funktionaliteter I ønsker/kræver i hvert rum. Ud fra disse, er det elektrikerens opgave at finde de nødvendige produkter. Men altid en go ide at forsøge at være foran, men det må ikke fjerne fokus fra funktioner.

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok