Hop til indhold
  • 0

V2.0 eller V3.0


MIho
 Share

Spørgsmål

Hej Alle.

Har i dag en V2.0 controller hvilket giver mig nogle issues. Nåede desværre at købe denne lige inden V3.0. Har i dag trådløs Ø80 dimmer til LED i en del af huset. Nu er jeg i gang med sidste etape renovering. Ville rigtig gerne benytte den ny 2 kanals LED dimmer til resten af huset. Er godt klar over denne ikke kan køre på min V2.0. Vil alligevel høre om der er nogen der har testet denne dimmer på en mindre autoriset/ikke supporteret firmware på en V2.0 controller med held. Ville gerne slippe for at skulle bruge 5.000 på en ny controller. Overvejer at skifte fra IHC til KNX hvis jeg alligevel skal ud og investere. Er ikke helt derude endnu. :-)

God dag til alle

 

Link til kommentar
Del på andre sites

20 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Tror faktisk Henning måske har en version til de gamle controllere da han var med til at teste de nye 2 kanal dimmere.
Men han har sikkert måtte underskrive en NDA så hvis det var, kommer den nok ikke videre for jeg tror ikke han kan tåle at blive upopulær hos LK/Schneider da det jo er hans levebrød.

Men bare at få det bekræftet at der er/var en version kunne da være interesant.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars Jacobsen skrev:

Tror faktisk Henning måske har en version til de gamle controllere da han var med til at teste de nye 2 kanal dimmere.
Men han har sikkert måtte underskrive en NDA så hvis det var, kommer den nok ikke videre for jeg tror ikke han kan tåle at blive upopulær hos LK/Schneider da det jo er hans levebrød.

Men bare at få det bekræftet at der er/var en version kunne da være interesant.

Beklager, et af kravene for at blive tester af de nye DIN skinne dimmer, var at man havde en V3 controller.

Jeg tvivler meget på at det vil kunne lade sig gøre på en V2. Uden at vide det, tænker jeg at den nye dimmer har krævet en opgradering af hardwaren i controlleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej alle. Tak for jeres svar. Har forsøgt at finde tekniske specifikationer på begge controllere for at sammenligne. Det er nok bare spild af tid.

Der er jo også en lille fordel i at den ny dimmer kan håndtere 2 kanaler. i steder for at køber en Ø80 dimmer pr. tænding der skal dæmpes, kan jeg nøjes med det halve antal komponenter ved at skifte controller. Det gør selvfølgelig at det kan give god mening at skifte controller. Det kan være jeg kan få en skilling for den gamle. :-)

Tror jeg er kommet frem til et skifte.

God dag til alle. :-) 

 

Hvad jeg lige kunne finde.

image.thumb.png.0ec18d46972668ed2adc4daed013b782.png

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Beklager, et af kravene for at blive tester af de nye DIN skinne dimmer, var at man havde en V3 controller.

Jeg tvivler meget på at det vil kunne lade sig gøre på en V2. Uden at vide det, tænker jeg at den nye dimmer har krævet en opgradering af hardwaren i controlleren.

De har vel begge RS485 - jeg tror godt man kunne lave understøttelse for de nye dimmers i den gamle controller men at vedligholde kodebasen på to hw platforme kan væe træls - selvom jeg nu ikke tror det er meget arbejde det er jo java.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Mikkel Skovgaard skrev:

De har vel begge RS485 - jeg tror godt man kunne lave understøttelse for de nye dimmers i den gamle controller men at vedligholde kodebasen på to hw platforme kan væe træls - selvom jeg nu ikke tror det er meget arbejde det er jo java.

Dette var også min tanke. Kan heller ikke se det skulle betyde det store for de gode programmører. :-) 

LED lyskilder har jo været her et stykke tid må man sige og når de sidste controllere med V.2 blev langet over disken i 2017, burde man have tænkt på sine tidligere kunder i udvikling af ny dimmer. Tror de havde solgt en del flere dimmere. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 minutter siden, MIho skrev:

Dette var også min tanke. Kan heller ikke se det skulle betyde det store for de gode programmører. :-) 

LED lyskilder har jo været her et stykke tid må man sige og når de sidste controllere med V.2 blev langet over disken i 2017, burde man have tænkt på sine tidligere kunder i udvikling af ny dimmer. Tror de havde solgt en del flere dimmere. :-)

Man kan jo altid købe RS485 til en RPI også styre dimmers den vej :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Kandersen skrev:

Det ville være rart om nogen prøvede det, så vi måske kan få bekræftet hvad de "snakker". (et lille håb om modbus, der i så fald vil gøre dem uhyre simpelt at bruge dem til andet end IHC v3 controller).  

Skulle vel være ret lige til - der findes endda gratis software til det https://www.windmill.co.uk/serial.html

og nemme kabler: https://www.ftdichip.com/Products/Cables/USBRS485.htm#:~:text=The USB-RS485 cable is,a RS485 interface to USB.&text=Cables are FCC%2C CE%2C RoHS compliant.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
56 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Men der køres ikke MOD-bus, det er LK's egen protokol

Ved du det præcist? 
Årsagen til jeg undre mig over det er, at det er rs485 interface, og modbus ville være helt oplagt at bruge her, fremfor at skulle "opfinde" den dybe tallerken endnu engang. Der findes jo massere af lysdæmpere i forvejen som kører med modbus protokollen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Kandersen skrev:

Ved du det præcist? 
Årsagen til jeg undre mig over det er, at det er rs485 interface, og modbus ville være helt oplagt at bruge her, fremfor at skulle "opfinde" den dybe tallerken endnu engang. Der findes jo massere af lysdæmpere i forvejen som kører med modbus protokollen. 

Det ville også være første gang LK lavede noget på en åben standard :D

Det er ikke sandsynligt. Jeg mener at have læst om en der havde kigget på det for flere år siden. 
Hvis LK havde brugt MOD-bus ville de heller ikke have brugt en PLC for at integrere med Nilan. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Nu bruges RS485 forbindelsen jo i forvejen til andre ting (modem og 3. Parts ting) så derfor er jeg ligesom Bjarne overbevist om det ikke er modbus, men en propritær protokol.

Helt enig. Men når nu, interface, protocol og ikke mindst andre dimmere allerede eksistere. Så skal man være noget vovet, hvis man absolut vælger at opfinde sin egen dybe tallerken, i det her tilfælde. Det er jo ikke fordi det udgøre en risiko for noget. 
 

3 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Men reverse ingineering er da en mulighed, men lidt triviel og tidskrævende som Mikkel er inde på.


Og derfor jeg ikke har tålmodigheden til det.

 

 

19 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hvis LK havde brugt MOD-bus ville de heller ikke have brugt en PLC for at integrere med Nilan. 

Enig. Men der kan have været nogle forretningmæssige argumenter for det. (hverken Nilan eller LK er de skarpeste knive i skuffen, hvis du spørger mig. Men de er rimelig heftige hvad angår forretninger).

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok