Hop til indhold
  • 0

Fremtidssikre IHC installation


Lachris
 Share

Spørgsmål

Hej,

Efter et tidligere indlæg og et par pointers fra Henning Pedersen omkring LED og spots, vil jeg her prøve at beskrive mit projekt.

Baggrundsinfo:

Det skal siges det er hus fra 1993, som vi har overtaget her for et års tid siden,  som er blevet et lidt større renoverings projekt. 

Vi har så en lille pressbold da vi får maler på her Tirsdag, så det er nu vi skal have lavet klar til alle de små smarte ting.

Installationen består af et IHC term setup, der er tryk i alle rum, dog ingen dåser eller trækrør, jeg forventer ikke at gøre noget ved dette. De sidder som de skal :)

Her er et billede af tavlen:

5.thumb.jpg.037ed3ce5fdcdc4a3e7ded8e0664675c.jpg

Udover IHCen er der et lige så gammelt Nilan anlæg med varmepumpe, og husets varmekilde er el radiator.

IHC controlleren har jeg ikke som en ting vi skifter nu, men ventilationsanlægget skal skiftes til nyt med køl, da den er gået i stykker.

Vi har lavet hurtig regulerende gulvvarme og smidt el radiatorene ud.

Varmekilden skal være en ny varmepumpe  (Vi regner med en Panasonic - J All-in-one 7kW) og der bliver smidt et ekstra installationskabel samt rør til en varmepumpe ned, til hvis der bliver behøv for et ekstra køleaggregat til ventilationen. Ved jo ikke hvor varmt det bliver i fremtiden :)

Gulvarme styring: Uponor smatrix, som jeg ikke forventer bliver integreret med IHC. den skal styres med disse: Uponor Smatrix Style T-169 trådløs rumtermostat, som har temperatur og relativ fugtighed.

Min erfaring, jeg er ikke elektriker men har en del erfaring med IHC wireless og Domoticz.

Det var lidt info omkring det hele, jeg vil her prøve at beskrive de her nu udfodringer jeg har før maler kommer:

1. Gøre klar til et nyt ventilationsanlæg med køl - vi har ikke bestemt os på et mærke eller model endnu, men burde der være nogle indmuringsdåser klar til evt. IHC sensor eller er det ren overskill med disse  og hvor pålidelige er de når de sidder i væggen? Jeg har idag en Netatmo vejrstation med 3 indemoduler, til at følge vores indeklima.

Jeg kan idag se følgende i vores køkkenalrum og ved ikke om det er en IHC ting. men overvejer at lave det fra et 1.5 til en 1 modul, da der ikke findes noget IHC sensor i denne størrelse, dog er der ikke de typiske "IHC ledninger bag" ?

Erfaringer/forslag til ventilationsanlæg må også gerne anbefales, kunne være fedt hvis den også kun holde en bestemt luftfugtighed i huset :)

3.jpg.bc205c7bb1b2e98b511abe1569dd59e2.jpg4.jpg.bba98e01608dc19c317dabe71f80a2c5.jpg7.jpg.88a751bbea98351b1538f203b9b836d1.jpg

2. PIR:

Jeg ved dette er et PIR, men er der andre der har set denne før? (vi har 3 af disse)

Jeg påtænker her at lave en 1 moduls dåse bagved, og indsætte et nyt IHC PIR. Men som den sidder idag er den ikke i den anbefalede højde (lige nu 2,5 meter ca.),  kan man forlænge IHC link kabler?

1.jpg.734e6253dd4f7bd2c48dee5df2c646fb.jpg2.jpg.9b65d08adc98c11d56ede1caa80f0357.jpg6.jpg.0f1031e62f2aec6dfa03d82ba4cb4b1c.jpg

3. IHC Vindues Alarm Kontakter:

Der er ikke alarm i setuppet og det er i og for sig fint nok, men det er jo lidt smart at vide om vinduer(alu)/døre er lukket/åben, men behøver man at gøre noget med væggen for at installere disse planforsænket, nu vi ved at vi skifter vinduerne til sommer? (Det bliver med 90% sikkerhed vinduer der åbens i bundet)

4. Andet??? :)

Mvh.

Christian

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
23 timer siden, Lachris skrev:

Erfaringer/forslag til ventilationsanlæg må også gerne anbefales, kunne være fedt hvis den også kun holde en bestemt luftfugtighed i huset :)

1.
Ang ventilationsanlæg, så er der en helt grundlæggende ting, som alle dage har irriteret mig med den måde man bygger det op. Netop som du er inde på med luftfugtigheden i huset, så er det som om, at de der bygger disse anlæg, de ikke helt har forstået, at luftfugtigheden er forskellig fra rum til rum. 
Jeg har i dag et Nilan Comfort 300LR. Der er indbygget fugtighedssenor. Men i og med den kun kan måle fugtigheden samlet for alle rum, (Rum der suges fra) så mener jeg den er helt gakket. Eksempelvis. En luftfugtihed på 40% i værelser, og så en person der går i bad, det vil få ventilationen til at øge i styrke. Det er smart nok set fra badeværelset. Men for de andre værelser vil det trække fugtigheden ret meget ned, så den måske ligger helt nede på 30% eller mindre.

Årsagen er, at det simpelthen er for dyrt at lave individuel ventilation i hvert rum, fra en central enhed. Og det kan jeg skam godt forstå, for selvom det vil være det mest optimale, så betyder det omvendt at der skal bruges tilsvarende antal motorer og rør. Så løsningen vil uden tvivl være giga dyr. Derfor lever man med et kompromis, som i visse tilfælde desværre kan betyde, at huset bliver ekstremt tør i perioder, (under 30%), hvilket så kan give nogle uventet bivirkninger, ikke bare på materialer i huset, men også over for mennesker, (tør hud osv). 

I mit eget tilfælde, der har jeg valgt at skrue ned for den indbygget fugtsensor i Nilan anlægget, og bruger i stedet for IHC følere til at regulere ventilationen med. Men det er et justeringsarbejde uden lige at finde det niveau, hvor det kompromisset er okay. Jeg bruger openhab2 til formålet. (Jeg har også netamo sensorer). 
Det samme kan du gøre med dine netamo sensorer. Problemet er bare, at det kræver noget 3.part som kan snakke sammen med din IHC controller. Og det kan din IHC term ikke, (mig bekendt). 

2.
Hvad vil du med PIR? Er det til alarm eller lys?
Jeg bruger alarm PIR til både lys og IHC alarm. 2.5m  højde er ideel til det. En simpel alarm PIR koster 160,- hos Zigza, som fint klare jobbet. Det eneste der irriterer mig ved den, det er at man kan høre relæet klikke. Så derfor anbefaler jeg ikke man bruger den i soverum.

3, 4..... uendelige.
Kommer meget an på, hvordan du kan få informationerne om vinduernes status ud af din IHC term. 
Personligt vil jeg ikke være i tvivl i dag. Alle døre/vinduer bør overvåges. Men om det er fortrådet eller trådløs, det er ligegyldigt. Det eneste man skal være klar over er, at ved trådløs, så er der selvfølgelig oftest batterier involveret, der skal skiftes med jævne mellemrum. Og jo mere aktivitet der er på en dør eller vindue, desto oftere skal de skiftes. Igen, hvis du køre din IHC controller sammen med 3.part løsning, så har du mulighed for begge dele. (kræver stadigvæk en ny IHC controller). 
Jeg står selv over for at skal omtænke min fremtidig boligsituation, og der overvejer jeg at få alle døre/vinduer fortrådet. Man skal også huske, at fortrådningen betyder så, at der skal flere inputs til, hvis det skal give mening som overvågning.

Jeg er måske også lidt atypisk her, da jeg går efter et komplet samlet overblik over hele husets status. Og når jeg siger hele, så mener jeg faktisk hele. Dvs lys, el, varme, vand, alarm, skal-sikring. Har man eget produktionsanlæg, fx solceller, så indgår dette også. Alt skal være samlet på et skærm-ligende system og vises real-time.
Når først alle sensorerne er på plads, så er det en relativ smal sag, at få det samlet til noget der giver mening. Desværre kræver det en hel del arbejde (både tungt kabel arbejde), specielt vis det er noget der skal laves efterfølgende. Men det indebære sandsynligvis også bruge af 3.part løsning, da IHC controlleren på visse punkter er udfordret.
Jeg har ingen intentioner om, at sådan et system skal styres fra denne "oversigts-skærm" (monitor). Den er tiltænkt som ren informations om hele husets status. Jeg har desværre set, at visse mennesker synes det er fantastisk at kunne trykke på knapper på sådan en skærm, eller bruge mobiltelefonen til fx at tænde lys eller justere varmen/termostaten i et rum. Der går jeg skridte videre, da jeg er kæmpe modstander af disse funktionsmuligheder på skærm. Så jeg kombinere det med stemmestyring i stedet. Dette vil kræve 3.part løsning, uanset hvilken IHC controller man har. Min nuværende skærm viser lys, varme, ventilation og bevægelse, skal-sikring samt status på alarmen. Der er ingen mulighed for at tænde/slukke noget fra den overhovedet, selvom det ville være en smal sag at lave det. Det giver bare ingen mening, i mit hoved. For ingen gider sætte deres fedtede fingre på en skærm/mobil, hvis man bare kan nøjes med at fx bede Google om at gøre det, som man nu engang vil have ændret. Det er kun hvis stemmestyringen fejler, så kan man ty til trykkene i væggene, (hvis det er lys eller ventilation). Eller nødløsning ved brug af en app på mobiltelefonen. Det betyder også, at fx stemmestyringen, det er en overbygning på et allerede eksisterende og fungerende system.

Det er sådan min fremtidig bolig ser ud. Så er det bare at sætte i værk :D 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Bare lige en lille kommentar til pkt 1.

Det hedder jo netop ventilations anlæg fordi formålet er at ventilere, altså udskifte luften. Og kravene finder man i BR. De siger generelt kun at man skal udsuge fra “forurenede” rum. Hvor erstatningsluften skal komme fra står der ikke noget om. Normal løser man det så balanceret ved at lave indblæsning i opholdsrum. Men det kan selvfølgelig laves meget mere perfekt og. bla. sikre individuel luftkvalitet (fugt, CO2, voc, radon osv) i rummene, men det har sin pris/omkostning, som det er de færreste der vil betale. Så nøjes man med et anlæg bare for at opfylde lovkravene, ikke fordi det skal opfylde en personlige (comfort) behov.
Men det er iøvrigt sjovt mht biler, her vil folk gerne betale en masse penge for alt muligt individuel comfort selvom man i bund og grund bare får opfyldt det samme behov (transport fra a til b).
 

de øvrige punkter. få kablet så meget som muligt. Godt nok kan man få meget trådløst idag, men det spiller sjældent sammen og så er der bøvlet med batterier. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det første råd må være at udsætte maleren til I er 100% afklaret på ALLE jeres ønsker og krav til komfort- og sikkerhedsniveauet i den færdige bolig.

Vedr. kabler til tryk: Hvis kablerne IKKE er sløjfet videre til andre tryk eller sensorer, så ville jeg lade dem være som de er. MEN - hvis der er sløjfet videre, så bør dette ændres så alle kabler til tryk KUN går fra tavle til dette ene tryk. Kabler til sensorer bør holdes inden for samme rum, men kan fint sløjfes videre imellem PIR, temperatur, magnetkontakter i vinduer og yderdøre mm. Alarm sensorer bør have deres egne kabler.

vedr. varmestyring, så vil I opnå et langt højrer komfortniveau med langt flere muligheder for at indstille, og dermed udnytte alle fordelene ved det hurtige varmeanlæg, hvis det fortsat bliver en del af systemet, bl.a. lukke for varmen hvis et vindue eller yderdøren har været åbent i 5 minutter. Jeg skriver fortsat, fordi du har et betjeningspanel til varmen siddende til venstre for tavlen.

1. Det er normalt 6 til 10 gange dyre at køle en m3 luft 1 grad end at opvarme den samme m3 1 grad. I bør derfor seriøst overveje at få de indvendige gardiner koblet på anlægget, så vil de fuldautomatisk lukke solen ude når der bliver for varmt i rummet og solen skinner fra en skyfri himmel. Samtidigt kan systemet indstilles til selv at indstille gardinerne til husets aktuelle status og jeres aktivitet, herunder om I er hjemme eller ej, og dermed bliver de en aktiv del af hjemmesimuleringen. :)

2. PIR: Jeg ville ikke have bekymringer ved at have dem i 2.5 meter, bruger ofte PIR i loft. men god ide at skifte til 1 modul og nye PIR. Og så selvfølgelig én i hvert rum.

3 Alarm, om der skal/bør være indbrudsalarm i huset kan kun I afgøre, men når du påtænker at installere overvågning af vinduer og døre, så ligger det lige til højrebenet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok