Hop til indhold
  • 0

IHC gulvvarme styring


MSJ
 Share

Spørgsmål

Jeg er helt ny i IHC verden - vi overtog et hus fra 2012, hvor der er installeret ALT i IHC..

Men jeg kan ikke finde ud af at styrer varmen, - når jeg ser i LK IHC Visual - så er der temp føler både til rum og gulv i alle rum.

Men når jeg i IHCremote ser på de enkelte rum, vises der 0,00 i gulv temp.

Hvordan styrer man gulv varmen, eller gør man kun dette via rum temp - og helt ser bort fra gulv ?

Håber på at nogen af Jer IHC bruger har et godt forslag. 

Gulvvarme.jpg

Gulvvarme 2.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

20 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
Lige nu, Kandersen skrev:

Er du sikker på der er gulvføler? Hvis funktionsblokken er sat kun til rumføler så kan du ignorere gulv føleren

Nej - jeg er ikke sikker på at der er gulvføler udover at jeg i LK IHC Visual under "installationer" kan se en rum temp sensor og en gulv temp sensor

Gulvvarme 2.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Kandersen skrev:

Ja det hedder produktet som standard. 

Hvis du kigger i serviceview så burde du kunne se om der kommer en temperatur ind. 

Det skal lige sige, jeg har ikke gulvføler på mine ihc temperatursensore. Så jeg ved ikke hvordan den viser det, hvis der er gulvføler. 

Tusinde tak, for super info !!!

TAK  !!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du kan også se det på din mobil. 
Hvis du går ind i varmestyrings funktionsblokken. Så er det øverste punkt "Reguleringsform". Her angivet om det er rum, gulv eller både rum og gulv. Hvis din er sat til rum, ligesom alle mine er, så regulere den kun ud fra rum temperaturen, og du (jeg) kan derfor ignorere gulvføleren, fordi den har jeg slet ikke :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Kandersen skrev:

Du kan også se det på din mobil. 
Hvis du går ind i varmestyrings funktionsblokken. Så er det øverste punkt "Reguleringsform". Her angivet om det er rum, gulv eller både rum og gulv. Hvis din er sat til rum, ligesom alle mine er, så regulere den kun ud fra rum temperaturen, og du (jeg) kan derfor ignorere gulvføleren, fordi den har jeg slet ikke :)

Super, - når jeg i serviceview ser på føleren står der ved gulv 0,0 - så der er nok ikke nogen gulv føler.

Jeg sætter dem til RUM som du skriver og krydser fingere for at vi kan styrer varmen :-)

Gulv 3.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, MSJ skrev:

Super, - når jeg i serviceview ser på føleren står der ved gulv 0,0 - så der er nok ikke nogen gulv føler.

Jeg sætter dem til RUM som du skriver og krydser fingere for at vi kan styrer varmen :-)

Gulv 3.png

Du kan sagtens styre varmen på rumføleren alene.
Men det er synd hvis du også har gulvføler. Derfor bør du se om der er gulvføler. Jeg kender ikke mange andre måder end at bruge serviceview til det formål, (og selv det er ingen garanti), eller den tunge gang - Skru temperatursensoren fysisk ud og se om der er monteret gulvføler på. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

På dit billede af skærmen kan du også se at sensoren kun er forbundet til 1 indgang på inputmodulet. Ergo er der nok kun rumføleren.
Var gulvsensoren fysisk monteret, skulle der også være forbundet en signal ledning så data kan overføres. Det kan kun kontrolleres ved fysisk at kikke efter som Kandersen skriver.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

På dit billede af skærmen kan du også se at sensoren kun er forbundet til 1 indgang på inputmodulet. Ergo er der nok kun rumføleren.

Forkert, der er kun én fælles indgang fra sensor til inputmodul, signalet er er et pulstog som firmwaren i controlleren ændrer til en brugbar rum- og gulvtemperatur.

billede.png.4495c2119e0eb95ef5dacae8f341e752.png

Anvendelsen af en evt. gulvføler kan kun 100% afklares ved at demonterer sensoren og se om der fysisk er monteret noget i klemme 1 og 2. Gulvsensorer er typisk kun monteret på badeværelser, hvor de bla. giver mulighed for at gulvet kan holdes komfortvarmt om sommeren, uden at afgive væsentlig varme til rummet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
47 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Forkert, der er kun én fælles indgang fra sensor til inputmodul, signalet er er et pulstog som firmwaren i controlleren ændrer til en brugbar rum- og gulvtemperatur.

billede.png.4495c2119e0eb95ef5dacae8f341e752.png

Anvendelsen af en evt. gulvføler kan kun 100% afklares ved at demonterer sensoren og se om der fysisk er monteret noget i klemme 1 og 2. Gulvsensorer er typisk kun monteret på badeværelser, hvor de bla. giver mulighed for at gulvet kan holdes komfortvarmt om sommeren, uden at afgive væsentlig varme til rummet.

Hej Henning, tak for info..

Jeg har ingen ledninger i ben 1 og 2 (så ingen eksterne gulvfølere) :-)

Men jeg kan ikke finde ud af det med at i varmestyringen står RUM = 22,3 og GULV = 0,0
- sætter man så til regulering ud fra RUM og ser bort fra gulvvarmen ?

sensor 1.jpg

gulv viser 0.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Forkert, der er kun én fælles indgang fra sensor til inputmodul, signalet er er et pulstog som firmwaren i controlleren ændrer til en brugbar rum- og gulvtemperatur.

Damn. Jeg var lige ved at skrive det. Men fordi jeg ikke har gulvføler selv, så troede jeg faktisk det var anderledes. Jeg har kun temp/fugt følere. Og den bruger netop samme indgang.
 

16 minutter siden, MSJ skrev:

- sætter man så til regulering ud fra RUM og ser bort fra gulvvarmen ?

Yep, det er det eneste du kan :-)
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Kandersen skrev:

Damn. Jeg var lige ved at skrive det. Men fordi jeg ikke har gulvføler selv, så troede jeg faktisk det var anderledes. Jeg har kun temp/fugt følere. Og den bruger netop samme indgang.
 

Yep, det er det eneste du kan :-)
 

Tak igen..

Så jeg sætter "reguleringsform til RUM" og feks. 24 grader, så justerer gulvarmen selv RUM temperaturen ?
- Så vi har gulvvarme der reguleres ud fra RUM temp. ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du ikke har nogen gulvføler, så kan du heller ikke få en brugbar værdi for gulvet, om der står "Ikke tilsluttet", NA, 0,0 eller noget helt andet er i princippet ligegyldigt, du skal bare lære at se bort fra den info.

LKs varmeblok er lavet så du (kunden) fejlagtigt kan indstille anlægget til helt eller delvist at indstille varme ud fra gulvtemperaturen, også selv om der ikke er installeret en gulvsensor, hvilket jeg personligt syntes er helt gak gak. "Normalt" vil gulvtemperaturen i programmet være 26.5, men da din elektriker har ført gulvsignalet over i funktionsblokken vil den arbejde med de 0,0 garder. Du skal derfor undlade at bruge "Gulv" og "Rum og Gulv" indstillingerne i de rum hvor der ikke er installeret en gulv sensor. I programmet kan du roligt fjerne alle forbindelser fra "Gulvtemperatur" på de sensorer der ikke har en gulvsensor.

P.S. Appen henter værdien af rum og gulv direkte fra sensoren, ikke fra funktionsblokken. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Forkert, der er kun én fælles indgang fra sensor til inputmodul, signalet er er et pulstog som firmwaren i controlleren ændrer til en brugbar rum- og gulvtemperatur.

billede.png.4495c2119e0eb95ef5dacae8f341e752.png

Anvendelsen af en evt. gulvføler kan kun 100% afklares ved at demonterer sensoren og se om der fysisk er monteret noget i klemme 1 og 2. Gulvsensorer er typisk kun monteret på badeværelser, hvor de bla. giver mulighed for at gulvet kan holdes komfortvarmt om sommeren, uden at afgive væsentlig varme til rummet.

Sorry har ikke selv IHC gulvvarme så tog fejl.
Jeg tror jeg havde de gamle pir og lux sensorer i tankerne da de jo også benytter samme fysiske indpakning, men har forskellige io signaler alt efter model.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Sorry har ikke selv IHC gulvvarme så tog fejl.
Jeg tror jeg havde de gamle pir og lux sensorer i tankerne da de jo også benytter samme fysiske indpakning, men har forskellige io signaler alt efter model.

Jeg blev også selv usikker, så var lige inde på lk.dk og slå det op. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok