Hop til indhold

Shelly i3 och dimmer 2 för att ersätta unidimmer fungera tillsammans i IHC systemet


JanneSjo
 Share

Recommended Posts

Jag har länge varit utan dimmer funktion på ett antal ställen då min unidimmers gick sönder och de jag fick på garantin gick sönder också. Jag har då tittat efter andra lösningar.

nu har jag köpt Shelly dimmer 2  och Shelly i3 för input  och lite  dinhållare för att fästa dem på dinskenan.

Tanken var att koppla in shelly dimmer 2  på dinskenan där mina unidimmers suttit och styra dem (via Wifi) från/via shelly i3 kopplat helst till IHC output 24 eller ev till brytare kopplat till IHC input 24. så att mina vanliga brytare behåller funktion och att jag i IHC kan styra Shelly också. (tänkte att jag då senare kan få igång Home Assistant/openhab att styra IHC funktioner inkl Shellys)

Men som nedan bild visar så ska Shelly i3 bryta nolla vid 230V och minus/0V vid 24V DC. Tanken är egentligen att man kopplar brytare till Shelly I3 och den styr andra Shelly produkter via WIFI.

Om jag förstår IHC rätt så skickar IHC output24V ut PLUS/24V (se bild nedan) vilket väl? innebär att jag inte kan koppla från den till Shelly I3 ingång I1-I3?

mina brytare som är kopplade till IHC Input 24 skickar ju vidare 0V till Ingången

Om jag parallellkopplar tråden från / efter min brytare  till Ingång I2 på shelly I3, så får jag minus/0V in - men om den då samtidigt går in till IHC Input 24 ingång17 som i bilden nedan  - blir det då något elektrisk fel eller risk för bakström in i Shelly I3 modulen?

Finns det något smartare sätt att få IHC systemet att trigga Shelly I3 än vad jag tänker på?

Jag inser att jag kan skaffa en IHC output 400 då de har potentialfria relän - men jag hoppades kunna nyttja det jag redan har.

Har just nu inga lediga utgångar 230V - vilket också kanske är en väg att styra Shelly Dimmer 2 via IHC utan shelly I3 modulerna.

 

image.thumb.png.72cc44b981b4695903d8d39e7b96b56e.png

 

Nedan Shelly I3 

image.png.27f3ed993062f2c6ea59e569f9972d5a.png

image.thumb.png.1f4962f2a6ca76d89249ed5a911a9f22.pngimage.thumb.png.87e24ca7fe50f575383d301f6b7190c7.png

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok