Hop til indhold

Klemmer i boligtavle


Lofterpalle
 Share

Recommended Posts

Hej

Er der nogen der kan svare på om det er ulovligt at klemmer rager ud gennem dækslet på min hager tavle?

Ved godt at men ikke kan røre spændingsførende dele men to er skruerne vil være blottet ud igennem dæksel på tavlen.

De kan ikke være der pga. dybden og afdækningen kan derfor ikkemonteres.

Låge åbnes ikke med nøgle med med alm. drejehåndtag.

Palle

Link til kommentar
Del på andre sites

Som udgangspunkt vil jeg sige nej. Men det ser ikke ud som om der er monteret noget på den (forreste række). Og dernæst, hvis det er 24volt så vil jeg tro det kan blive svært at argumentere imod det. Omvendt kan nogen sikkert finde på at sige, at når det er en tavle, så skal der dæksel på. 

Så jeg ved ikke om der er decideret regler for dette, (i øvrig har jeg selv samme problem med min IHC varmestyring. Den tavle er ren 24volt og helt adskilt fra andet). 

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Lofterpalle skrev:

Hej

Er der nogen der kan svare på om det er ulovligt at klemmer rager ud gennem dækslet på min hager tavle?

Ved godt at men ikke kan røre spændingsførende dele men to er skruerne vil være blottet ud igennem dæksel på tavlen.

De kan ikke være der pga. dybden og afdækningen kan derfor ikkemonteres.

Låge åbnes ikke med nøgle med med alm. drejehåndtag.

Palle

Det er ikke lovligt med så store åbninger.

Se side 30 i eftersynshåndbogen.

https://www.sik.dk/sites/default/files/2020-09/huseftersynsordningen_for_autoriserede_elinstallatoerer180920_0.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

51 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Det er ikke lovligt med så store åbninger.

Se side 30 i eftersynshåndbogen.

https://www.sik.dk/sites/default/files/2020-09/huseftersynsordningen_for_autoriserede_elinstallatoerer180920_0.pdf

Tæller klemmerækken med som en åbning, når den rager ud over? :D

Btw jeg faldt lige over denne også på side 30.. Jeg tror godt jeg forstår hvad der menes. Men jeg har lidt problemer, når der bruges ordet "mindst":

"Efter 1. juli 2019 bør der almindeligvis være 1 m friplads foran tavlen i hele tavlens bredde og fra gulv til dens overkant, dog mindst 2 meter over gulv."

Mener de virkelig mindst her? :lol:

Link til kommentar
Del på andre sites

30 minutter siden, Kandersen skrev:

Tæller klemmerækken med som en åbning, når den rager ud over? :D

Btw jeg faldt lige over denne også på side 30.. Jeg tror godt jeg forstår hvad der menes. Men jeg har lidt problemer, når der bruges ordet "mindst":

"Efter 1. juli 2019 bør der almindeligvis være 1 m friplads foran tavlen i hele tavlens bredde og fra gulv til dens overkant, dog mindst 2 meter over gulv."

Mener de virkelig mindst her? :lol:

Jeps mindst en meter fra tavlefront til modstående væg, såååee gad vide om du har plads nok foran din tavle? :-)

Min tavle er 99 cm bred og 212 høj og der er 101 cm fra målerrammens klemkasse til modsatte væg, pyha det går lige :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

4 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeps mindst en meter fra tavlefront til modstående væg, såååee gad vide om du har plads nok foran din tavle? :-)

Ork ja. Så længe der står "bør" så slipper man afsted med meget kort afstand :)

Men det var mere den sidste del af sætningen jeg hæftede mig ved.. "dog mindst 2 meter over gulv". 
Det lyder ikke som om, at det er en tavle der er specielt let tilgængelig, i den højde :D

Link til kommentar
Del på andre sites

9 timer siden, Kandersen skrev:

Ork ja. Så længe der står "bør" så slipper man afsted med meget kort afstand :)

Men det var mere den sidste del af sætningen jeg hæftede mig ved.. "dog mindst 2 meter over gulv". 
Det lyder ikke som om, at det er en tavle der er specielt let tilgængelig, i den højde :D

Hehe, ja da jeg gik på skole kaldte vi bekendtgørelsen for en vejledning fordi der de fleste steder i den står bør :D

Men de mener bare at der bør være plads til en 2m høj og en meter tyk elektriker foran en tavle :lol: (hvis tavlen er mere end en meter bred).

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hehe, ja da jeg gik på skole kaldte vi bekendtgørelsen for en vejledning fordi der de fleste steder i den står bør :D

Det havde vi også mange diskussioner omkring (stærkstrømsreglementet som det hed dengang jeg var "yngere").

 

4 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Men de mener bare at der bør være plads til en 2m høj og en meter tyk elektriker foran en tavle :lol: (hvis tavlen er mere end en meter bred).

Forstår godt hvad de mener. Men de skriver det stik modsatte (mht højden), når de skriver mindst 2 meter. Tror der skulle have stået max 2 meter. Så er det vist lidt nemmere at forstå.

Apropos min tavle - Der kan stå en rimelig stor bliktud og rode med gasfyret lige ved siden af tavlen. Så en elektriker har næppe noget problem, i vores hus :lol:

Link til kommentar
Del på andre sites

På 22.10.2020 at 17:20 , Lofterpalle skrev:

Hej

Er der nogen der kan svare på om det er ulovligt at klemmer rager ud gennem dækslet på min hager tavle?

Ved godt at men ikke kan røre spændingsførende dele men to er skruerne vil være blottet ud igennem dæksel på tavlen.

De kan ikke være der pga. dybden og afdækningen kan derfor ikkemonteres.

Låge åbnes ikke med nøgle med med alm. drejehåndtag.

Palle

Hej Palle,

Min erfaring siger mig at det vil udlæse en K3 i en evt. elrapport.. Det må ikke være muligt at komme i kontakt med spændingsførende dele, det svarer lidt til en gammel smeltesikring hvor holder ikke sidder i, det kan også udløse en K3'er af samme årsag.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 31.10.2020 at 16:51 , Lofterpalle skrev:

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde nogle trelagsklemmer der kan være bagafdækningen i en hager tavle som den her:

 

Har taget kontakt til ham min tror han har fået en anden mail adresse og ikke er herinde mere.

Det ligner meget weidmuller dld 2.5 db

https://catalog.weidmueller.com/catalog/Start.do?localeId=en&ObjectID=1784180000

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok