Hop til indhold
  • 0

"Opgradering" af IHC-installation


madP
 Share

Spørgsmål

Vi har et IHC-anlæg fra 2006 med en Visual 1 controller som jeg godt kunne tænke mig at opdatere. Vi har ca. 20 fortrådede kontakter i huset og ca. 20 "lys-kredse" der er forbundet til controlleren. 

Jeg er lidt i tvivl om, hvilken vej jeg skal gå med min opdatering:

  • Den første mulighed er at erstatte mine pærer (ca. 100 - størstedelen GU10) med smart-pærer (tænker umiddelbart Ikea Trådfri). Derefter opgradere controlleren til en Visual 2/3 og kontrollere smart-pærerne igennem IHC-Bridge/OpenHAB/Domoticz eller lignende.
  • Den anden mulighed er at opgradere controlleren til en Visual 2/3 og beholde de gamle LED-pærer der allerede sidder i. Denne løsning vil kræve at der skal installeres 4-5 IHC dimmers til anlægget.
  • Den tredje mulighed. IHC droppes og der findes en anden måde at bruge kontakterne til at styre smart-pærerne på. Jeg har søgt internettet tyndt i et forsøg på at finde en måde at anvende mine svagstrømstryk til at kontrollere smart-pærer.

I bund og grund er jeg ude på er det jeg er interesseret i at lave et system hvor jeg stadigvæk kan anvende de allerede installerede kontakter, mens jeg samtidig får adgang til nogle af de smarte løsninger som ikke var mulige i 2006.

Håber der er nogle erfarne sjæle der kan guide mig lidt på vej, jeg er forholdsvis teknisk anlagt, men har ikke rodet med IHC før (vi købte huset i 2016 og har overtaget den tidligere IHC-konfiguration)

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Du har allerede en fortrådet installation, som er meget stabil, hvilket trådløs ikke altid er.

Hvis det var mig, ville jeg investere i den nyeste IHC controller og det nødvendige antal LED tavledimmers. Det bør være den helt nye model med tilbagemelding, fordi den er bedst til smart home.

Denne løsning vil fungere meget driftssikkert, og du kan bruge eksisterende kontakter. Endvidere kan du tilføje openHAB/Home Assistant/IHC Captain for at få adgang til smart home funktionaliteter.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ikea trådfri kan sikkert give god mening i en gammel installation med afbryder ved døren. Men, da du har IHC er du allerede langt foran Ikea, og de andre produkter hvor pærerne betjenes manuelt via telefonen.

Som Ejvind skriver, køb den nye controller og det antal lysdæmpere du har behov for, OBS: husk der er to dæmper i hver.

Hvis du foruden lysdæmperne også ønsker at opgradere den generelle komfort i huset, vil jeg anbefale at du kikker efter PIR sensorer. Med dem tændes og slukkes lyset automatisk efter behov.

Programmæssigt vil jeg anbefale at du tilføjer natlys og hjemmesimulering. Natlys er en funktion som typisk aktiveres fra sengen i soveværelset, derefter tændes dæmpbart lys på et meget lavere niveau, dermed får hverken I eller børnene skarpt lys i øjnene når I skal på toilet eller de søger jeres dyner om natten. Og sætter du samtidigt PIR sensorer op, skal hverken børnene eller I gøre noget som helst, det tænder og slukker selv.

P.S: Velkomme til IHC user.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, madP skrev:

(tænker umiddelbart Ikea Trådfri)

Hvad er det du vil med disse Trådfri?

14 timer siden, madP skrev:

mens jeg samtidig får adgang til nogle af de smarte løsninger som ikke var mulige i 2006.

Hvis du kan blive lidt mere præcis med, hvad det er for nogle smarte løsninger du har i tankerne, så bliver det betydelig nemmere at guide dig:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Kandersen skrev:

Hvad er det du vil med disse Trådfri?

Hvis du kan blive lidt mere præcis med, hvad det er for nogle smarte løsninger du har i tankerne, så bliver det betydelig nemmere at guide dig:

Hvis det er for at lave dæmp og scenarie styring så er IKEA ikke helt ueffen, og det koster ikke alverden. Plus det har integration med flere produkter som PIR og rullegardiner.

Men trådstarter har selv listen mulighederne. Hvilken der er den “rigtige” læsning kommer an på ..... hvad der vægter mest.
Er LED lyskilderne i orden OG kan benyttes med dæmp, så er der sikkert en stor fordel i at fortsætte med det eksisterende. Duer LED lyskilderne ikke og skal skifte alligevel, så kan jeg godt følge IKEA vejen. For oven i lyskilden skal man jo også lægge nye dimmere.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det kan man selvfølgelig ikke direkte, men nu læste jeg indlæget som controlleren blev skiftet og der blev tilføjet 3. parts produkter til integration. Og så går jeg da ud fra det er en mulighed med Openhab mm
IKEA trådfri pærerne kan også bare benyttes som almindelige, og styres direkte via 230v tryk. Nå ja og hvis man tilføjer deres gateway til kr. 250 så kan man også gøre det via en app på mobilen. Det er folk jo helt vilde med idag. 
Alternativt kan man jo også montere IKEA tryk. De er jo trådløse og kan derved let monteres stort set overalt. Om man så kan lide designet er så en anden sag. Men de fået da både som nogle små fikse nogle og nogle mere avancerede runde. Og så er der faktisk nogle der har lavet FUGA design rammer til dem, så man kan lave et lille hack. 
Men igen alt dette er stadig ikke via de eksisterende tryk.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok