Hop til indhold
  • 0

Home Assistant og IHC lysdæmper


faldo
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har fået det meste at mine IHC lys til at virke inde i Apples Home app. Jeg kan slukke og tænde det meste. Men jeg har en udfordring med de spots der kan dæmpes. Jeg kan godt få dem tændt, men så står nogle af dem og kører op og ned i lysstyrke og jeg kan ikke slukke dem igen. 
Er der nogen herinde der har et godt tip til, hvordan en dimmer skal sættes op i Home Assistant? 

jeg har bare listet dem sådan her og der er flere end dem her, det er bare for at vise, hvordan jeg har gjort.(samt bruger og kode)

 

light:

      - id: 43355

        name: Carport

      - id: 24155

        name: Skur

      - id: 320785

        name: Gang

    

Link til kommentar
Del på andre sites

18 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

tak for svar. 

Hvor sætter jeg det ind, hvis vi tager eksempelet som er i linket.

Skal det som en linje der dækker alle light, eller hvor skal jeg sætte det? 

dimmable: true

 

ihc: - url: 'http://192.168.1.3'

username: YOUR_USERNAME2

password: YOUR_PASSWORD2

info: true

light:

- id: 12345

name: tablelight

Håber mit spørgsmål giver mening ☺️

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, EjvindHald skrev:

Du mangler

dimmable: true 

for at fortælle at det er en dimmer og ikke on/off lys.

Se https://www.home-assistant.io/integrations/ihc/

Tak for svar. 

Hej
Jeg har prøvet at sætte det ind sådan her, men jeg kan stadigvæk ikke slukke for lyset? 

   name: Bad stort
      - id: 41818
        dimmable: true

 

Har også et problem, hvor jeg ikke kan slukke undedørs lyd med det samme. Der skal jeg trykke to gange, for at få det til at slukke igen også passer det ikke med at symbolet i app'en der siger det er tændt, men det er nu slukket. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hos mig fungerer det fint med et setup lignende dit. Husk at du skal pege på  "Lys niveau" i din funktionsblok - ellers virker det ikke. I øvrigt fungerer det bedst med dimmere med tilbagemelding såsom wireless Ø80 eller den nye LED tavledimmer. Jeg benytter den sidste.

Har du flere spørgsmål, så spørg Jens på dingus.dk - det er ham, som har lavet integrationen til Home Assistant.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 hours ago, faldo said:

Jeg har prøvet at sætte det ind sådan her, men jeg kan stadigvæk ikke slukke for lyset? 

Jeg har ikke haft samme problemer som dig, men måske kunne det være dine ID'er der er gale. Her er uddrag fra min configuration.yaml:

ihc:
  - url: "http://..."
    username: ...
    password: ...
    auto_setup: false
    info: true
    sensor:
      - id: 6583828
        name: entre_temperatur_raw
        unit_of_measurement: "°C"
        note: På væggen
        position: Entre
    binary_sensor:
      - id: 27738
        name: door_hovedtrappe
        inverting: true
        note: Magnet contact
        position: "Hoveddør"
        type: door
      - id: 681306
        name: "door_stue_entre"
        inverting: true
        note: Magnet contact
        position: "Stue/Entré"
        type: door
    light:
      - id: 11452253
	    # Hex: 0xaebf5d
        dimmable: true
        name: "entre_lys_loft"
        position: "Entre"
      - id: 13700701
	    # Hex: 0xd10e5d
        dimmable: true
        name: "arbejdsvaerelse_lys_loft"
        position: "Arbejdsværelse"

 

For de to dimmere har jeg også skrevet hex værdien af id for det er det der står i IHC projekt filen. Her er uddrag af projekt filen:

         <product_rs485_led_dimmer id="_0xaeba58" product_identifier="_0x4409" name="IHC LED Dimmer 2 kanaler" locked="yes" position="4" icon="_0x86" note="LK IHC RS485 produkter" serialnumber="PL2004003229">
            <resource_flag id="_0xaebb0a" name="Kanal synkronisering" icon="_0x33"/>
            <rs485_led_dimmer_channel id="_0xaebc7b" product_identifier="_0x4410" name="LED Dimmer kanal 1" icon="_0x86" position="Entry Lys" channel="_0x0" channel_id="_0x86">
               <airlink_dimmer_increase id="_0xaebd5f" name="Tænd / Regulér op" address_channel="_0x1"/>
               <airlink_dimmer_decrease id="_0xaebe60" name="Sluk / Regulér ned" address_channel="_0x1"/>
               <airlink_dimming id="_0xaebf5d" name="Lys niveau" address_channel="_0x1">
                  <link_from_resource id="_0xb48f2d" name="Følg Link" icon="_0x47" link="_0xb4902c"/>
               </airlink_dimming>
               <light_indication id="_0xaec01d" name="Lys indikering" note="&apos;On&apos; når lysdæmperen er tændt"/>


         <product_airlink id="_0xd10b54" product_identifier="_0x4304" device_type="_0x808" name="Lampeudtag dimmer" serialnumber="_0x640820320463" locked="yes" position="I loftroset" icon="_0x86">
            <airlink_dimmer_increase id="_0xd10c5f" name="Tænd / regulér op" address_channel="_0x1"/>
            <airlink_dimmer_decrease id="_0xd10d60" name="Sluk / regulér ned" address_channel="_0x1"/>
            <airlink_dimming id="_0xd10e5d" name="Lys niveau" address_channel="_0x1">
               <link_from_resource id="_0x98d12d" name="Følg Link" icon="_0x47" link="_0x98d22c"/>
               <link_from_resource id="_0x99012d" name="Følg Link" icon="_0x47" link="_0x99022c"/>
            </airlink_dimming>

Som du måske kan se så refererer id'et i configuration.yaml til id i airlink_dimming noden. Dette gælder både for ø80 og DIN dimmers.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

airlink dimming noden er “Lys niveau”.

Så vi siger det samme:

1. Vær sikker på, at du peger på id til “Lys niveau” fra Home Assistant.

2. Vær sikker på, at du har en dimmer med tilbagemelding. Dvs. wireless ø80 eller den nye LED dimmer til montering i tavlen.

Og så er det en god ide først at kontrollere, at det virker i Home Assistant. Du kan følge med i IHC ServiceView.

Først når det er bekræftet, kan du sende det videre til Apple Homekit.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 16.10.2020 at 07:01 , faldo skrev:

Hej 

 

Jeg må lige kigge lidt på der i weekenden. 

Er meget i tvivl om hvilke dimmer jeg, da det er et hus fra 2007 vi har overtaget. 

Men tak for input :)

Hvilken dimmer bruger du?

jeg køre selv home Assistant, og har wireless lampedimmer til at styre alt lys.

du skal tage det ID som er på Lysniveau i Visual, og ikke kip/kontakter, så finder den helt selv ud af det er dimmer, ligeledes i både HomeKit og Google home, vil du du i procent kunne justere lyset.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 14.11.2020 at 17:18 , Sejer skrev:

Hvilken dimmer bruger du?

jeg køre selv home Assistant, og har wireless lampedimmer til at styre alt lys.

du skal tage det ID som er på Lysniveau i Visual, og ikke kip/kontakter, så finder den helt selv ud af det er dimmer, ligeledes i både HomeKit og Google home, vil du du i procent kunne justere lyset.

Hej

vil være lækkert, hvis det kan komme til at virke. 
jeg har vedhæftet to billeder. Jeg er sgu ikke helt skarp i, hvilken side jeg skal tage info fra 

F62FFDA5-129B-4EFC-A6E5-10CE23E4DB9E.jpeg

913E9284-1700-4012-9E11-EB94E761997F.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg tillader mig lige at "hi jack´e" tråden her, jeg har 4 stk dimmer 400UNI som jeg forsøger at integrere til HA, jeg har tilføjet dem manuelt til min IHC config sådan her::

    light:
      - id: 1367825
        dimmable: true
        name: SpotKokkenbord

Problemet opstår på bagkant, det virker ikke til jeg får et korrekt svar retur, så jeg ender ud med at "dimme" hvor jeg egentlig gerne ville "light.turn_on" eller ""light.toggle" eller selvfølgelig mest optimalt sætte det til en %. nogen der ved hvad jeg gør forkert, eller er det umuligt at opnå?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 hours ago, Frederik Schreiber said:

Jeg leder også efter en mulighed for simpelthen at "toggle" lyset. 
Jeg er ikke interesseret i at dæmpe det. Blot "Slukke" eller "Tænde" for kontakten.

Man kan sikkert godt få noget til at virke. Problemet er at det aldrig bliver særligt godt fordi du mangler tilbagemelding fra din lysdæmper. HA har brug for at vide om lyset er tændt eller slukket - det kan hver 350LR eller 400UNI dimmerne fortælle. Hvis du vil have noget der virker, så skift enten lysdæmperen ud med IHC relæer eller med en af de nyere IHC lysdæmpere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 25.1.2021 at 08:19 , Astronaut skrev:

Man kan sikkert godt få noget til at virke. Problemet er at det aldrig bliver særligt godt fordi du mangler tilbagemelding fra din lysdæmper. HA har brug for at vide om lyset er tændt eller slukket - det kan hver 350LR eller 400UNI dimmerne fortælle. Hvis du vil have noget der virker, så skift enten lysdæmperen ud med IHC relæer eller med en af de nyere IHC lysdæmpere.

Jeg har lige tjekket, og det er Unidimmer 400 jeg har.
Jeg kan dog se på tavlen, at hver enhed har en blå lampe, som indikerer om mine Spots er "Tændte" eller "Slukket" (Jeg kan også trykket på den blå lampe, for manuelt at tænde og slukke mine spots fra tavlen). Det må vel betyde  at de på en eller anden måde får en "Status"? (siden den blå diode ved hver 400UNI dimmer på tavlen, er tændt eller slukket alt afhængigt af om et spot et tændt eller slukket).

Det må være muligt at hive en status på den diode på en eller anden måde?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 hours ago, Frederik Schreiber said:

Det må være muligt at hive en status på den diode på en eller anden måde?

Det er måske muligt. Men ikke nemt på nogen måde. Det er ganske klart at lysdæmperen ved om den er tændt eller ej. Men det ved controlleren ikke når det handler om en 400UNI.

Med LK's lysdæmpere 505D6102 og 820B1250 fortæller controlleren at nu er pæren tændt med 22% (eller hvor meget det nu er). Den viden sendes videre til HA.

Uden at vide helt hvordan HA er programmeret, så vil jeg gætte på at du kan lave en IHC funktionsblok der ligner et almindeligt relæ og så binde den til HA. Hvis funktionsblokken lytter med på betjeningen af din 400UNI så kan man sandsynligvis med en rimelig sandsynlighed regne ud om den er tændt (men ikke hvor meget) eller om den er slukket. I hvert ifald hvis du benytter 2 tryks betjening.

Men jeg tror ikke du skal forvente andre går samme vej. 505D6102 og 820B1250 er bedre på en række punkter end din 400UNI så jeg gætter på alle der fortsætter med IHC ender med at gå den vej.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok