Hop til indhold
  • 0

Falsk Alarm


KJA
 Share

Spørgsmål

For ca. 2 mdr. siden er vores alarm begyndt at aktivere, når hoved eller kælder dør åbnes eller lukkes. Der er intet fast system, det er helt ramdom og til stor irritation. Jeg har måtte afmonterer vores 2 lydgivere, den i kig. og 1 på førstesal. Ny skal vi blot rundt i hele huset for at slukke alt det lys der tænder når alarmen går, hvil er lidt besværligt når man er på vej ud af huset.

Nogle foreslag, der sidder magneter på alle vinduer og dører.

 

Mvh. Poul-Erik

IMG_8926.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

19 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 1

Med loggen "Sabotage kodetastatur" så er fejlen IKKE i sabotagekredsen fra magneter i døre mm., men fra selve kodetastaturet, eller kablet dertil.

Så hvis fejlen "kun" opstår når alarmen til- eller frakobles så skal kodetastaturet skiftes. Hvis det "bare" er fordi døren lukkes eller smækkes lidt hårdt, så er det kabel- og/eller forbindelsesproblemer.

Hvis der ikke er nogen logik i fejlen, så ville jeg prøve at lægge et tomt projekt i controlleren, genstarte og lægge det kørende program i igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det blev jeg desværre ikke klogere af, mine evner rækker ikke så langt, da det er en ny verden for mig, samtidige er det måske ikke forbundet korrekt. Kender "vi" een der, mod betaling, kan og vil se systemet efter og evn. finde fejlen. Endnu engang tak for dine svar.

 

 

IMG_8951.JPG

IMG_8952.JPG

IMG_8953.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, KJA skrev:

Det blev jeg desværre ikke klogere af

Ork jo du blev. Men du blev nok forblændet af de mange ting. 
På både dit billede 2 og 3, der kan du netop se det jeg skriver lige over Indstillinger der er der tre linjer.
Alarm startet via = Sabotage kodetastatur
Alarm startet klokken = 03:23:51
Alarm startet på dato = 19 Oktober


Der får du at vide, hvad der startede alarmen, hvad tid og datoen (tid og dato er seneste alarm). 

Herfra kan du komme videre, men nu skal du ind i nogle andre blokke. Og det kan til gengæld være svært. Specielt fordi du får at vide, at det er sabotagekredsen på kodetastaturet der har startet alarmen. Og det hænger ikke skide godt sammen med den dør kontakt du oprindelig skrev om, medmindre de er koblede sammen, (hvilket i lige præcis dette tilfælde ikke er smart). 

Der er flere her som kan kigge dit program igennem, og på den måde finde ud af, hvordan det er strikket sammen. Det kræver bare du uploader dit program hertil. Men fysisk rette en fejl, der fx skyldes en defekt (periodisk defekt ledning, eller fejl på kodetastaturet), der skal du have en der kan komme hjem til dig med forstand på det. 

Hvis det vitterlig er kodetastaturet, så skal man vide, at tastaturet har en indbygget sabotagetrigger (knap på bagsiden). Så hvis ikke det sidder helt fast, så kan det være årsagen. 
Dernæst kan der være brud på ledningen. Kodetastaturet kommer med 5m ledning. Og hvis det ikke er nok, så skal man forlænge den. I den samling kan der evt være et problem/dårlig forbindelse. 

Men i første omgang, så lad os kigge dit program igennem, så vi kan se om det er koblet sammen med dørkontakten du oprindelig startede ud med. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg så godt de meldinger, jeg kunne blot ikke få tid og dato til at stemme med den aktuelle alarm, men vil tjekke dato og tiden i systemet i morgen. Jeg vil også uploade programmet, skal jeg uploade her til dig ? Både på hoveddør og kld. Dør sidder der hver sit tastatur  og det ville undre mig meget hvis begge to pludseligt skulle kunne “trikke” arlarmen, men igen Lad os starte med programmet som er lavet i 2009 af en Allan Larsen og det var ikke uden problemer 

Bonus info: alarmen går ikke når dørene åbnes, men når de lukkes igen, ved ikke om det har betydning.

1F90FED3-CCA4-496A-A9C5-4FF61D886DD2.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 minutter siden, KJA skrev:

Jeg så godt de meldinger, jeg kunne blot ikke få tid og dato til at stemme med den aktuelle alarm, men vil tjekke dato og tiden i systemet i morgen.

Det er nok fordi uret i controlleren ikke går indstillet korrekt.

8 minutter siden, KJA skrev:

Jeg vil også uploade programmet, skal jeg uploade her til dig ?

Bare upload det her. Så er der nok flere der ryger på og kigger med. 

8 minutter siden, KJA skrev:

Bonus info: alarmen går ikke når dørene åbnes, men når de lukkes igen, ved ikke om det har betydning.

Hmm.. Ja kunne det måske godt.
 
Normalvis, hvis det er forbundet efter hensigten:
Hvis sabotagekredsen afbrydes mens alarmen ikke er tilkoblet. Så vil den indvendige alarm (buzzer eller sirene) starte. Det er for at fortælle, at sabotagekredsen er brudt. 
Hvis sabotagekredsen afbrydes mens alarmen er tilkoblet, så vil alarmen starte som en rigtig alarm.

Det er i hvertfald sådan jeg forstår alarm funktionsblokken. 

Derfor giver det ikke rigtig mening, at alarmen starter, når døren lukkes, medmindre der er løs/dårlig forbindelse i sabotagekredsen, og det at døren lukkes, så får bevægelsen sabotagekredsen til at afbryde. 

Men man er nødt til at vide, hvordan sabotagekredsen er forbundet. Dvs om alle enheder/dørkontakter/tastaturer osv er sat i een lang serie. Eller om der evt er flere forskellige seriekredse. Det her er dit program muligvis kan fortælle mere. Jeg havde fx ikke ventet at se den alarm melding som du har, (altså kodetastatur). Så noget siger mig, at de har deres egen kreds. Men så skal den dørkontakt også være koblet på samme kreds, hvis det skal give mening. Det kan fx være, hvis dørkontakterne sidder i nærheden af kodetastaturene.. Nu nævner du jo, at det er kælder og hoveddør og 2 kodetastaturer. Hvis der også sidder dørkontakter på/ved de døre med kodetastaturene, så kan jeg faktisk godt forestille mig, at elektrikeren har valgt at sætte disse sammen. (Det kunne selv jeg måske finde på :lol: ).
Man sætter flere ting samme i serie, for at spare antallet af indput moduler. Det er effektivt nok, men kan vanskeliggøre fejlretningen. Og hvis det er tilfældet, tja så er man nødt til at bruge udelukkelsesmetoden. Dvs man tager een kontakt ad gangen, spiltter den ad, og kobler den uden om sabotagekredsen. Og så ser man om fejlen forsvinder. 
Det er ikke super optimalt, men heller ikke raketvidenskab. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Med loggen "Sabotage kodetastatur" så er fejlen IKKE i sabotagekredsen fra magneter i døre mm., men fra selve kodetastaturet, eller kablet dertil.

Man kan godt koble sabotagekredsen fra kodetastaturet sammen med sabotagekredsen i dørkontakten. Jeg kan ikke lige huske hvilken ledning det er i kablet fra kodetastaturet, men den er der. 
På den måde vil den sabotagekredsen blive afbrudt, når fx døren smækker i. Hvis den samling er lavet dårligt. Og hvis de kalder indgangen for "sabotagekreds kodetastatur" i programmet, så vil det også være det der står i alarm loggen. Selvom det måske i virkeligheden er dørkontakten eller samlingen af sabotagekredsen mellem dørkontakt/kodetastaturet.

Det er ihvertfald sådan jeg forstår det. 

Og specielt efter nu at have set billedet af dør/kodetastatur, så er jeg faktisk ret sikker på, at elektrikeren netop har kørt dørkontakt og kodetastatur i samme sabotagekreds. Og jeg bliver nok også mere overbevist om, at enten er fejlen i dørkontakten, eller så i den samling der er i sabotagekredsen (løs forbindelse). Elektrikeren har muligvis brugt en dåse til at samle det i med indbygget sabotagekreds ala denne: https://www.yousave.dk/shop/siemens-samledaase-10polet-6881p.html

Det forklarer så ikke helt hvorfor kælderdør også skaber samme problem, medmindre denne også hænger på samme sabotagekreds. Fx hvis kælderdøren er lige neden under, og de alle er ført til samme dåse som vist herover. Så kan problemet sagtens være i den dåse. 

Men du har ret i, det kan være en god ide at lægge et tomt program ind for at se om problemet forsvinder. Det var jo min egen erfaring fornylig, (der startede alarmen dog få sek. efter den blev koblet fra, og dermed ikke helt samme problem).  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, KJA skrev:

Jeg har her vedhæftede Visual, men kan ikke huske hvordan el manden forbandt kontakterne og kodetastaturene. 

Som nævnt så kan det være programmet fortæller det nærmere. 
Jeg tager et kig på det i aften. Måske du kan huske mere, jo nærmere vi kommer en mulig sammensætning.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 minutter siden, Kandersen skrev:

Man kan godt koble sabotagekredsen fra kodetastaturet sammen med sabotagekredsen i dørkontakten.

Korrekt - men så vil loggen "bare" vis Sabotagekreds og ikke som her Sabotage kodetastatur. Sabotage kodetastatur kommer når alle 3 styre signaler fra kodetastaturet går ON samtidigt i minimum 200 msek.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Korrekt - men så vil loggen "bare" vis Sabotagekreds og ikke som her Sabotage kodetastatur. Sabotage kodetastatur kommer når alle 3 styre signaler fra kodetastaturet går ON samtidigt i minimum 200 msek.

Hmm du har nok ret i, at det er den almindelige "sabotage kreds" altså den grønne ledning fra LK alarm diagram, jeg får rodet sammen med den alarm melding han har i loggen.

Så hælder jeg mest til, at der skal et tomt program i. Jeg nægter at tro på tilfældigheden i to kodetastaturer laver samme fejl, på to individuelle dørkontakter :)
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har kigget lidt i programmet. Det kan ikke være sabotagekredsen. Den er ikke aktiv.

Så Henning lader til at have ret. Men jeg hælder mest til, at det er controlleren som tér sig åndsvagt (ligesom min gjorde). Så upload et tomt program til controlleren, og derefter det rigtige. Og så se om ikke problemet forsvinder helt af sig selv. 
Du siger du har to kodetastaturer. Det kan jeg ikke umiddelbart se i programmet. Men jeg ved heller ikke hvordan man kobler to sammen. Der er vist en beskrivelse et sted. Og ellers så kan det være @Henning Pedersen , eller en anden der har prøvet at arbejde med to kodetastaturer ved det bedre. Min umiddelbare tanke er, at de sidder parallelt. Og derfor ser man kun et i programmet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

"Det kan ikke være sabotagekredsen. Den er ikke aktiv" ja så hjælper det ikke meget, går jeg ud fra, at have en sådan den, men er ikke overraskede for der har tidligere været mange problemer = læs ekstra udgifter til anden elektriker, da systemet fra starten har været fyldt med fejl. Jeg vil prøve at tjekke kablerne fra kodetastaturer og se om der skulle være skade på dem. Kld. døren har fået monteret en nøglefri Yale lås og måske er det der problemet er, selvom jeg synes at det ville være underligt, men så er det tjekket og kan udelukkes. Jeg har også købt den ny visual  controller 3 så den vil blive instaleret. Dette skulle være" lige til", hvis blot alle ledningerne bliver monteret præcis som i den gamle controller ? og så oploade det nye software.

I skal foreløbig have mange tak for jeres interesse/tid og løsnings foreslag. Rart med et forum hvor folk vil hjælpe!

 

God weekend herfra

Poul-Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok