Hop til indhold
  • 0

Dimensionering - optimalt


Peter Holm Larsen
 Share

Spørgsmål

Sad hos en bekendt der er ved at få projekteret et nyt hus med IHC. Kunne se at installatøren projekterede med at trække 7 leder 1,5 mm2 kabler til udtagene. Projekteringen er lavet således at hvert kabel forsyner 5 stikkontakter med hver sin fase, fælles 0 og jord. Jeg kan ikke se, hvorledes de vil forbinde kablerne til output modulets 8 udgange, men synes det vil give lidt rod, at 2 kabler skal føres til 10 udgange og dermed fylder 1,2 output modul.

Jeg har på et tidspunkt set en installation også med 7 lederkabel, hvor den ene leder var med fast spænding og de øvrige 4 ledere gik til outputmodulet. Dermed går der 2 kabler til et modul.

Fordelen var der synes jeg, at de stikkontakter der altid skulle stå med spænding blev monteret til den leder der altid var spændingsførende og man så havde 4 slukmuligheder i kablet. Der havde man så valgt at forsyne 7 stikkontakter med 5 lederkablet, med den begrundelse, at man ofte ville samtidighedstænde 2 stikkontakter og havde nogle der altid skulle være med spænding. Det gav naturligvis en mindre installation og mindre kabeltræk til tavlen mv.

Kunne godt tænke mig at høre om nogle af jer også trækker 7 leder og om det er enkelt at få plads hertil i dåserne måde 1,5 modul og 1 modul, samt om hvor mange udtag i anbefaler pr kabel med 7 ledere?

Jeg kan jo reelt sagtens se, at behovet for at kunne styre samtlige stikkontakter helt uafhængigt nok er med lav sandsynlighed om flere jo altid er med konstant spænding eller samtændes. Der er jo forsat mulighed for at flytte leder tilslutningen til det enkelte udtag.

Reelt synes jeg jo det giver en simplificering og besparelse, at tænke samtidigsbehovet ind også på udtagsniveau.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Om der er behov for tændledninger til hver stikkontakt må bero på en individuel vurdering. Det giver dog ikke bare en fleksibel installation som elektrikeren kan ændre på, det giver også, med det rigtige IHC program, din bekendte mulighed for 100% frit at indstille hvilke loftslamper og stikkontakter der skal tænde på hvile tændinger. Tændingerne kan endda være med dæmp. Dermed kan loftslys og stikkontakter samles på bare 2 eller 3 tændinger.

Jeg kan ikke se problemet i antallet af kabler der kobles på de enkelte output moduler. Det er jo kun et spørgsmål om montering.

Jeg er stor fan af 7 leder kabler fra tavlen og ud. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Om der er behov for tændledninger til hver stikkontakt må bero på en individuel vurdering. Det giver dog ikke bare en fleksibel installation som elektrikeren kan ændre på, det giver også, med det rigtige IHC program, din bekendte mulighed for 100% frit at indstille hvilke loftslamper og stikkontakter der skal tænde på hvile tændinger. Tændingerne kan endda være med dæmp. Dermed kan loftslys og stikkontakter samles på bare 2 eller 3 tændinger.

Jeg kan ikke se problemet i antallet af kabler der kobles på de enkelte output moduler. Det er jo kun et spørgsmål om montering.

Jeg er stor fan af 7 leder kabler fra tavlen og ud. 

Ja antallet beror på en individuel vurdering. Men har du et erfaringstal, på hvad forholdet er mellem output udgange og samlet antal udtag?
 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ikke direkte, men i værelser, kontorer og lign rum anbefaler jeg gerne en 5 leder rundt til stikkontakterne, så er der mulighed for 2 styrede signaler og fast fase. I stuer, spiseområder mm anbefaler jeg 1 til 1 og så flekstænding som beskrevet i første indlæg. Flekstænding kan også være en fordel i værelser mv. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Ikke direkte, men i værelser, kontorer og lign rum anbefaler jeg gerne en 5 leder rundt til stikkontakterne, så er der mulighed for 2 styrede signaler og fast fase. I stuer, spiseområder mm anbefaler jeg 1 til 1 og så flekstænding som beskrevet i første indlæg. Flekstænding kan også være en fordel i værelser mv. 

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med flekstænding, kunne du give en kort beskrivelse af hvad du mener.

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Flekstænding er en tænding som jeg, ud fra kundeønsker, selv har opfundet. Med flekstænding kan din bekendt få en 100% fleksibel styring af alle loftslamper og stikkontakter i rummet. Han kan f.eks. frit vælge hvilke lampeudtag og stikkontakter der skal tænde på hvile tryk ved døren. Hvilket er yderst praktisk i f.eks. stuer, hvor kunden kan ommøblerer rummet, så den stikkontakt der før blev styret fra døren, nu skal have fast strøm, og den den før havde fast strøm, nu skal være dæmpet eller bare tændt. Jeg laver lige en lille video som viser det i næste uge. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Flekstænding er en tænding som jeg, ud fra kundeønsker, selv har opfundet. Med flekstænding kan din bekendt få en 100% fleksibel styring af alle loftslamper og stikkontakter i rummet. Han kan f.eks. frit vælge hvilke lampeudtag og stikkontakter der skal tænde på hvile tryk ved døren. Hvilket er yderst praktisk i f.eks. stuer, hvor kunden kan ommøblerer rummet, så den stikkontakt der før blev styret fra døren, nu skal have fast strøm, og den den før havde fast strøm, nu skal være dæmpet eller bare tændt. Jeg laver lige en lille video som viser det i næste uge. 

Jeg er helt med på det fleksible i dette, og alene ud fra dette princip, så er jeg stor fortaler for, at alt skal være så fleksibelt som muligt. Dvs, fordi man kan! 
Men....
Er du bekendt med, at kunderne også bruger Flekstænding på den måde. Og i givet fald, hvilke situationer foregår det i?

Når jeg kigger rundt i mit eget hus, og ikke mindst hvad jeg hører fra andre, så er behovet for styre hver enkelt stikkontakt slet ikke et behov man har eller opbygger.
Nogle få stkkontakter, specielt hvis der er tale om dæmp, (dvs de bruges til belysning), kan jeg se ideen med. Men resten der ligger det oftest i, at nogle har et "sær-syn" på standby forbrug, og derfor partout vil slukke alt. Andre skal ind imellem bruge en tænd/sluk funktion, men generelt set er det bare en stikkontakt, der nærmest aldrig bliver betjent. 

Der er også stor forskel på, om det er stikkontakter oppe i højde (ved tryk fx), eller stikkontakter nede ved gulvet. Oftest vil dem i højde kun blive brugt i kort periode. Dvs man jager en forbrugsgenstand i, og når man er færdig med at bruge den, så tages stikket ud. Dvs. ingen behov for fleksibel tændning.
Stikkontakter i gulv-højde (evt 30cm fra gulv). De er tit tilsluttet forbrugsgenstande som enten er på standby eller lamper. Er forbrugsgenstanden en standby ting, som kan slukkes helt. Så har det selvfølgelig helt klare fordele at man kan gøre det uden at skulle ned på alle fire. Og ligeledes med lamper, (hvis der ikke allerede finde en "remote" betjening til lampen). 
Men derudover, så er min opfattelse, at forbrugsgenstande tilsluttede stikkontakterne ved gulv, de sidder der fordi de ikke skal betjenes på stikkontakten. 

Dette er selvfølgelig bare min opfattelse, baseret på mine erfaringer. Derfor vil jeg meget gerne høre, om du har erfaring med, at kunderne også bruger flekstændingen. Eller er det en "bare fordi de kan" funktion?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg må også krybe til korset og tilstå :ph34r:

Da jeg i sin tid byggede og havde let adgang til materialer og fordi det ikke er let at ændre i installationen i et grund/fuld muret hus med loft til kip, ja så skulle ALLE stikkontakter og lampetændinger selvfølgelig have sin egen udgang og kunne styres. Der blev trukket 5 leder rundt til alt direkte fra tavlen. Så kan man altid sløjfe videre eller om i tavlen. Det princip agiterer jeg fortsat for. At man trækker alt hvad man kan når nu man går igang. (jeg missede et par kabler til PIR og vindues åbning så her må jeg supplere med wireles hvis behovet opstår)

Nå men bruger vi det så i praksis ? Næ egentlig ikke. Vores vaner mht tænd/sluk er som du skriver alt for indgroet. Og alle stikkontakterne ved døre (de få der er) benyttes jo kun til en støvsuger eller værktøj en gang i mellem. Og dem rundt ved gulvene, ja der sidder der jo en lampe eller noget husholdningselektronik i som står på stby. Meget af det duer det ikke at slukke helt, for så ryger programmeringen/indstillingen. Eller man skal vente uforholdsvis længe på opstart. Her er vi jo blevet forvent i 2020, så det er den pris vi betaler for comfort. (ikke meget anderledes end med varmt vand cirkulation. Det koster også hvis man vil have den comfort at der er varmt vand med det samme).

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Vi kan hurtigt blive enige om at stikkontakterne ved døren ikke er dem der har det støste potentiale for styring. Men til stikkontakterne rundt langs vægen giver det absolut god mening med fleksibel styring.

Mine kunders udfordring er typisk at de ikke på forhånd ved hvordan f.eks. stuen skal indrettes, og samtidigt ikke selv kan udføre en ommontering i tavlen. Dermed får de stor glæde af flekstændingen. 

Privat har vi en lille stue fra 1928 med 4 stikkontakter, heraf bruges 2 til faste hyggelamper, 1 til TV og den sidste til arbejdslys når konen strikker. De to hyggerlamper og loftslampen skulle vi før manuelt tænde og slukke. Nu er de indstillet til selv at tænde når det bliver mørkt, den til Tv’et har strøm når vi er hjemme og ikke sover og den sidste har fast strøm. 
Dermed bliver lyset altid tændt når der er behov. Det slukkes igen når vi går i seng og aktiverer “Godnat” funktionen. Og så er både stikkontakter og loftslys selvfølgelig koblet til hjemmesimuleringen. 
 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Mine kunders udfordring er typisk at de ikke på forhånd ved hvordan f.eks. stuen skal indrettes, og samtidigt ikke selv kan udføre en ommontering i tavlen. Dermed får de stor glæde af flekstændingen.

Jo, men prisen for den fleksible tænding på alle stikk kontra fx at udskifte de få, der evt måtte være tale om, til wireless (i værste fald mobil wireless stikk.).
Jeg er helt grundlæggende enig i, at al belysning uanset om det er lampeudtag eller gulv kontakter, det burde være fleksibel styret. Men når jeg så tænker over det, så er det oftest ganske få steder man bruger gulv stikk til belysning. Her er det nok kun stuen, som reelt kan have et behov. Og så er antallet af stikk allerede minimeret. 

Jeg ville være meget splittet hvad angår dette. Dog er jeg ikke anderledes end at jeg kan sige, "Fordi man kan", er altid en god forklaring. På den led har bla IHC fået vendt hele mit syn på elinstallation i en bolig på hovedet. Og personligt ville jeg gå meget langt for at gøre det så "smart" og fleksibelt som overhovedet muligt. Men det har også en pris. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, Kandersen skrev:

Her er det nok kun stuen, som reelt kan have et behov. Og så er antallet af stikk allerede minimeret. 

Stuen er klart et af de rum hvor flekstændingen er rigtig smart, og også det rum hvortil den blev udviklet. Tændingen giver dog også god mening i alrummet/spiseområdet, værelser og lign. rum. Den giver ikke rigtig mening i et køkken, bryggers eller på badeværelset.

 

19 timer siden, Kandersen skrev:

Jo, men prisen for den fleksible tænding på alle stikk kontra fx at udskifte de få, der evt måtte være tale om, til wireless (i værste fald mobil wireless stikk.).

Uden flekstænding og med tænding af stikontakter fra døren, er du i dag nødt til at have ét tryk for hver loftslampe og ét for hver stikkontakt du ønsker at betjene fra døren. I en stue med 3 loftslamper og 4 styrbare stikkontakter er du dermed oppe på 7 tryk, det kan flekstændingen reducerer til 2 eller 3 tryk og samtidig spare dig for en masse manuelle betjeninger.

Hvor stor prisforskellen er på at få trukket en ledning til stikkontakterne i f.eks. stuen er, kontra at få en elektriker ud og skifte en dum stikkontakt til en wireless ditto og lige ændre IHC programmet skal jeg ikke sige, men med flekstænding kan kunden selv gøre det lige så tit han/hun har lyst, OG samtidigt få mulighed for at dæmpe hyggelamperne.

Men det vil selvfølgelig altid være op til den enkelte af afgøre hvordan man ønsker at indrette sig. Men Peters bekendte skal kende muligheden før han vælger fra eller til.

Jeg satser på at have en lille video klar på onsdag.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Uden flekstænding og med tænding af stikontakter fra døren, er du i dag nødt til at have ét tryk for hver loftslampe og ét for hver stikkontakt du ønsker at betjene fra døren. I en stue med 3 loftslamper og 4 styrbare stikkontakter er du dermed oppe på 7 tryk, det kan flekstændingen reducerer til 2 eller 3 tryk og samtidig spare dig for en masse manuelle betjeninger.

Ahh man kan vel også tænde stikk på noget automatik, hvis ledningen er trukket til den. Og dermed ikke nødvendigvis fra tryk :)

Glæder mig til at se din video.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok