Hop til indhold
  • 0

Integration af IHC Wireless ”stand-alone” system (uden IHC controller)


TomBjerre
 Share

Spørgsmål

Jeg har købt et hus med en del standalone IHC wireless kontakter og lampeudtag (parret individuelt uden brug af IHC controller).

Jeg har søgt efter løsninger hvor disse integreres direkte i fx OpenHAB, men alle tråde i dette forum ser ud til at handle om integration via IHC controlleren. Da det trods alt vil være en større udgift at skifte alle relæer og controllere til noget moderne som fx Shelly (og jeg godt kan lide LK's design på kontakterne) vil jeg gerne have dem ind i mit økosystem (OpenHAB, IKEA, Shelly, Google Assistant sov).

Er dette muligt - fx med en protokol sniffer på en Raspery PI med OpenHab?

På forhånd tak, Tom

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Tom - (long time, no see)

At sniffe wireless protokollen er ikke helt trivielt - se dette link. Jeg tror, at det nemmeste og billigste for dig vil være at købe en brugt controller hw 6.2 og så installere firmware 2.7.199. Det er en meget stabil firmware, og man skal kun lave nogle få workarounds i settings pga. Java, så virker det fint.

Imidlertid risikerer du, at wireless via IHC Controlleren ikke er helt så stabil, som dit nuværende stand alone setup. Se fx. her og her. Fb'en fra Henning, som jeg uploadede i en af trådene, tager toppen af problemerne, men det er fortsat ikke 100 % stabilt. Der kan gå måneder imellem problemer, men de opstår en gang i mellem.

Jeg kender kun én 100% driftssikker og stabil løsning, som er den nyeste IHC Controller hw 7 med den nye trådede LED tavledimmer. Det benytter jeg, og jeg har endnu ikke oplevet fejl. Men det er en dyrere løsning for dig.

Send mig en pm, hvis du ønsker flere detaljer.

Ejvind

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

EN løsning kunne også være en HW 6.1 controller. HW 6.2 controllerne sælges stadigvæk lidt pebret, synes jeg. 
Mht til firmware, så ville jeg altså smide 2.8.4 på, da den har vist sig at være ret stabil.

Husk dog, en controller kan kun tage 64 wireless enheder. Så har du mere end det, så skal der flere controllere til.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 10/5/2020 at 5:46 PM, TomBjerre said:

Er dette muligt - fx med en protokol sniffer på en Raspery PI med OpenHab?

Den wireless protocol bygger på en af de "standarder" der aldrig blev valgt til standard: wavenis. Det der sendes trådløst er krypteret og med mindre LK er nogle eklatante fjolser så er det umuligt at lytte sig til protocollen (eller krypteringsnøgler). Jeg mener at der er to veje til at finde ud af protocollen: Man kan reverse-engineere firmware til controlleren (som du ikke har). Eller man kan reverse-engineere et par af de wireless tryk du har. Det vil i praksis betyde at du skal finde ud af at udlæse firmware (chippen er sandsynligvis beskyttet imod dette) og decompilere denne. Det er en stor opgave. Såfremt det lykkedes for nogen, så vil det åbne mulighed for at lave en løsning hvor LKs komponenter kan styres af andet end LK controller. Ingen har haft den mindste success i den retning indtil nu.

Jeg kan kun anbefale at du smider pengene for en controller. Mulighederne er meget større end det du har nu og hvis du alligevel har smidt en formue for et hus så er controlleren ikke noget problem. Det er ikke specielt moderne men med diverse 3. part software fungerer det godt (nok).

PS: Hvis der er brugt LK's UNI Kombi lysdæmpere (505D6101), så kan du lige så godt skifte dem med det samme. Jeg brugte et år på at finde ud af ingen LED pærer virker ordentligt med kombidæmperne. Jeg har 11 af dem liggende ... kun lidt brugt :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok