Hop til indhold
  • 0

Pludselig ændringer


DRK_KBH
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har en installation fra 2008 som bortset fra genstart af controller har virket fint. 

Pludseligt begyndte flere lamper ved aktivering af scenarie tryk at tænde forskudt, forsinket. Altså ikke samtidigt. Op til 3 sec. forsinkelse. Det levede vi med gennem noget tid.

En lofts lampe med WL dæmp og trådet tryk vil pludselig hverken slukke eller dæmpe. Heller ikke de WL tryk som også plejer at virke vil noget på den ene loftslampe. De øvrige tryk til andre lamper virker.

I gangen aktiveres lyset af to PIR følere. Pludselig ville lyset ikke slukke. Når skumringen er aktiv kan jeg slukke på trykkene men så snart jeg bevæger mig så tænder PIR som det skal men vil ikke slukke efterfølgende. Som om den har mistet timer tiden. Andre rum hvor vi har PIR fungerer alt som det plejer.

Der er ikke ændret i programmerigen.

Jeg har fjernet netværkskablet fra controleren. Det virker alligevel ikke pga. JAVA bøvl.

Jeg har forsøgt at uploade et tomt projekt og efterfølgende forskellige projekter uden at det har løst noget.

Nogen der har nogle bud på mine problemer? 

Følgende dele indgår i vores installation:

image.png.1fb1aa7658824b376c3262dd4f891f5d.png 

På forhånd tak for respons.

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
På 24.9.2020 at 22:16 , DRK_KBH skrev:

Jeg har forsøgt at uploade et tomt projekt og efterfølgende forskellige projekter uden at det har løst noget.

Nogen der har nogle bud på mine problemer? 

Sluk og tænd for controlleren.

Jeg har oplevet mange af de symptomer du nævner. Det er ikke tit det sker, heldigvis. 
De første gange slukke/tændte jeg for controlleren, plus tog strømmen fra dæmperne et kort øjeblik. Det løste det som regel. 
Sidste gang måtte jeg først igennem den første procedure. Men det hjalp ikke. Derefter uploadede jeg et tomt program til controlleren, og derefter det originale. Det hjalp.

Sidenhen har jeg ændret retning på antennen, så den i stedet for at pege opad nu peger horisontalt. Jeg har ikke haft nogle problemer siden. Og det er vel ved at være ½ års tid siden sidst.  

Jeg ved ikke om det har betydning. Men jeg kan tælle mig frem til, at du har 22 stk wireless enheder. Jeg har 13 stk wirless dæmpere. Alle dæmpere sidder inden for 1m fra antennen (ved IHC tavlerne). 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 27.9.2020 at 22:34 , Kandersen skrev:

Sluk og tænd for controlleren.

Jeg har oplevet mange af de symptomer du nævner. Det er ikke tit det sker, heldigvis. 
De første gange slukke/tændte jeg for controlleren, plus tog strømmen fra dæmperne et kort øjeblik. Det løste det som regel. 
Sidste gang måtte jeg først igennem den første procedure. Men det hjalp ikke. Derefter uploadede jeg et tomt program til controlleren, og derefter det originale. Det hjalp.

Sidenhen har jeg ændret retning på antennen, så den i stedet for at pege opad nu peger horisontalt. Jeg har ikke haft nogle problemer siden. Og det er vel ved at være ½ års tid siden sidst.  

Jeg ved ikke om det har betydning. Men jeg kan tælle mig frem til, at du har 22 stk wireless enheder. Jeg har 13 stk wirless dæmpere. Alle dæmpere sidder inden for 1m fra antennen (ved IHC tavlerne). 

Tak for respons.

Jeg må prøve med dine erfaringer på mit anlæg.

Antenne dækningen kunne godt have noget med sløve respons men mærkeligt at det pludseligt ændrer sig uden at der er ændret på antennen. Måske kan der være en sammenhæng med at jeg har installeret tre nye netværks Mesh sendere?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 hours ago, DRK_KBH said:

Tak for respons.

Jeg må prøve med dine erfaringer på mit anlæg.

Antenne dækningen kunne godt have noget med sløve respons men mærkeligt at det pludseligt ændrer sig uden at der er ændret på antennen. Måske kan der være en sammenhæng med at jeg har installeret tre nye netværks Mesh sendere?

Jeg havde ca. 40 wireless enheder indtil jeg udskiftede mine UNI dimmere med de nye tavle-dimmere. Jeg har bl.a. ca. 20 wireless stikkontakter. En af den opførte sig underligt: Når man tændte for den på selve kontakten virkede alting fint. Men når der blev tændt for kontakten fra controlleren gik der ca. 5 sekunder før der skete noget. Efter at have observeret det i nogen tid, så re-pairede jeg kontakten og problemet gik væk. I mellemtiden havde jeg udskiftet dimmerne således at jeg fik færre wireless enheder. Problemet er således ikke direkte relateret til antallet af enheder

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Astronaut skrev:

Jeg havde ca. 40 wireless enheder indtil jeg udskiftede mine UNI dimmere med de nye tavle-dimmere. Jeg har bl.a. ca. 20 wireless stikkontakter

Hvor mange nye af de nye tavle dimmere har du i monteret? Og virker de fint?

Jeg spørger, fordi jeg er interesseret i, om de fungerer efter hensigten uden problemer, også når der er monteret mange.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 hours ago, EjvindHald said:

Hvor mange nye af de nye tavle dimmere har du i monteret? Og virker de fint?

Jeg spørger, fordi jeg er interesseret i, om de fungerer efter hensigten uden problemer, også når der er monteret mange.

Jeg har skiftet 11 UNI dimmere ud med 3 stk. Ø80 v.2 og 4 stk. tavledimmere (dvs. 8 kanaler). Det har fungeret perfekt. De virker ligeså godt som Ø80 (og UNI dimmere med glødelamper). Alt hvad der skulle til var at opdatere LK's funktionsblok og flytte forbindelserne i IHC Visual. Fra et programmeringsperspektiv er der ingen forskel (Home Assistant kører fint med de nye dimmere selvom koden ikke er opdateret). Den eneste anke jeg har er at en enkelt tavle dimmer nu næsten altid dækker to rum. Der er således ikke noget naturligt rum at placere den i og det giver usability issues i software.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Astronaut skrev:

Den eneste anke jeg har er at en enkelt tavle dimmer nu næsten altid dækker to rum. Der er således ikke noget naturligt rum at placere den i og det giver usability issues i software.

Det er faktisk heller ikke skide genialt lavet af LK/Schneider. Men det bør være en forholdsvis simpel ændring i Visual programmet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen

Nu har jeg prøvet at slukke controleren med et tomt projekt og genstartet to gange. Installeret mit oprindelige projekt uden der er sket nogen ændring. Har også prøvet at genstarte med det oprindelige projekt uden virkning.

Jeg har prøvet at bytte rundt på PIR for at se om det var relateret til dem. Det var det ikke. Jeg fandt dog ud af hvorfor jeg aldrig har fået “sluk ved igen aktivitet i rummet” til at virke i det ene børne værelse. PIR er død.

Har prøvet at dreje antennen som måske har forbedret det fjerneste WL lampeudtag.

Jeg har oplevet et par gange ved aktivering af scenarie i køkkenet at lyset bliver som ved ustabil forsyning. Kun ganske kort for så at virke normalt.

Det næste som jeg vil prøve er at parre WL enhederne igen i de rum hvor det pludselig driller. 
 

mvh Dan

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Igen

Så er der nyt i sagen. 

Da systemet begyndte at hænge og drille flere og flere steder uden at der var ændret noget valgte jeg at gå den hårde vej.

Jeg købte en Visual 3 og opdaterede softwaren. 

Relinkede alle WL enheder og opdaterede stort set alle funktions blokke til nyeste.

Nu har jeg stort set alt lys oppe og køre igen og det fungerer. Nu skal jeg have justeret indstillingerne så det bliver som vi gerne vil have det.

Næste trin bliver at få opdateret alle funktions blokke vedr. gulvvarmen. Men det vender jeg måske tilbage med, da jeg ikke syntes det er lige til at gå til.

Igen tak til jer der tog jer tid til at hjælpe.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok