Hop til indhold
  • 0

400 Uni dimmer & Sluk-alt


Mikkel Esben Karmisholt
 Share

Spørgsmål

Hejsa.

Ny herinde, og har forsøgt at søge rundt og kigge, for at se om jeg kunne finde en løsning.

Står i den situation, at jeg er igang med modul 1.4 på elektrikeruddannelsen, og her har vi om IHC, og det virker jo meget spændende.

Vi har lavet en lille stand, og det virker sådan set rimelig fint. Men har en lille udfordring, som jeg håber at I kan hjælpe med.

I vores stand, har vi valgt at have et lille udsnit af et hus, med de fiktive værelser, stue, køkken og brygger.

I køkkenet, har vi to unidimmer sat til, som skal figuere lys over spisebord og køkkenbord. De er begge sat til et 4-tryk. De to øverste bruges til henholdvis tænd/reguler op og sluk/regulere ned, de to nederste tryk, bruges til høj og lav - som er lavet på den at ved tryk nederst venstre, vil der ved tryk ved køkkenbord blive skruet helt op for lyset over køkkenbord, og hyggebelysning over spisebord, ved tryk nederst højre, bliver det omvendt. Det samme gør sig gældende ved de to nederste tryk ved spisebord - bare at nederst venstre er fuld blus over spisebord og hyggebelysning over køkkenbord.

I vores bryggers, har vi et almindeligt lampeudtag, og et 4-tryk. Simpel tænd og sluk ved øverste venstre og højre, også en pir indover, som tænder lyset.

Det jeg gerne vil lave, og som jeg ikke rigtig kan få til at fungere, uden at lave nogle cowboytricks, er jeg gerne vil lave en sluk alt funktion i bryggerst, på nederste venstre tryk.

Kan ikke få det til at virke med en sluk-alt funktionsblok. Kan se, at den sender en puls til det tryk ved henholdsvis spisebord og køkkenbord, der er sluk-knappen, men i simulering så er lysdæmperen stadig tændt.

Hvis jeg under nederste tryk venstre i bryggers, putter sluk-trykket ved spisebord og køkkenbord ind, så slukker jeg alt, ved at trykke på knappen i bryggerset - dog kan jeg, ved et langt tryk, regulere lyset ned de to steder.

stand (1).vis

stand (1).vis

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Prøv at oploade/vedhæfte dit projekt, så er det nemmere at komme med råd/vejledning/ideer til hvad der kan gøres.

Normalt benytter man en FB der samler og sender signalet videre til andre FB’s Sluk indgange. Så det lyder til du er på rette vej.

Men dimmere virker ikke altid 100% i simulering så det kan være det der driller dig.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars Jacobsen skrev:

Prøv at oploade/vedhæfte dit projekt, så er det nemmere at komme med råd/vejledning/ideer til hvad der kan gøres.

Normalt benytter man en FB der samler og sender signalet videre til andre FB’s Sluk indgange. Så det lyder til du er på rette vej.

Men dimmere virker ikke altid 100% i simulering så det kan være det der driller dig.

Så skulle der være upload en vis-fil i det originale opslag.

Kan være det bare er simuleringen der driller. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har leget lidt videre. Tror jeg har fået løst mit problem.

Mit problem var, at jeg lagde pulsen fra sluk-alt blokken over på sluk-tryk ude til venstre under installationen, og ikke til højre over i funktionsblokken for lysstyringen.

Nu ser det i hvert fald ud til at virke.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok