Hop til indhold
  • 0

Billede i sene design


Jakob Jensen
 Share

Spørgsmål

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Billedestørrelsen tilpasser du i et billederedigeringsprogram. MEN - hvis din controller er på hjemmenetværket og du har en iPad, så drop det tåbelige Scenedesign, du/I vil få en langt bedre oplevelse på den måde. Jeg bruger kun Scenedesign til at lave SMS beskeder og kommandoer.

Hvordan kan han få en bedre oplevelse, ved at droppe noget?
(Hint - mangler der ikke en forklaring til, hvad han istedet kan gøre, når han har en iPad og er på hjemmenetværk?)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Hvordan kan han få en bedre oplevelse, ved at droppe noget?
(Hint - mangler der ikke en forklaring til, hvad han istedet kan gøre, når han har en iPad og er på hjemmenetværk?)

Hvis vi ser bort fra SMS og email opsætninger, så kan Jacob lave det samme med Scenedesign som på iPad, eller på iPad som i scenedesign! iPaden er bare så meget nemmere at arbejde med, både hvad når det skal laves og når det bruges, det kan f.eks. laves på denne måde: https://drive.google.com/file/d/1y9R4ppxXDVzN8sSjDNu-TNnC3g54tP2e/view?usp=sharing

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Henning, du har stadig ikke fortalt at det også kræver man køber IHC tablet app ;-)

Men ellers så er vi helt enige. Der er mange flere muligheder på Ipad´n mht til at designe et brugerinterface. Det være sig vha oversigts billeder, eller som intuitivt "kontrol panel" som kun viser relevante knapper.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

“Bedre” er også et relativt begreb. Det er ikke et absolut mål. Men hvis man ser på de kvantitative muligheder med tablet så er der en del flere, bla. integrationsmulighederne. Det er der ikke i det gamle scenedesign. Men ellers korrekt, hvis det bare er for at have et sted man kan trykke på en virtuel knap istedet for en fysisk, så er der funktionsmæssigt ikke den store forskel. Designmæssigt er der bare mange flere muligheder i tablet, og det er der så sat lighedstegn ved er = bedre.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

“Bedre” er også et relativt begreb. Det er ikke et absolut mål. Men hvis man ser på de kvantitative muligheder med tablet så er der en del flere, bla. integrationsmulighederne. Det er der ikke i det gamle scenedesign. Men ellers korrekt, hvis det bare er for at have et sted man kan trykke på en virtuel knap istedet for en fysisk, så er der funktionsmæssigt ikke den store forskel. Designmæssigt er der bare mange flere muligheder i tablet, og det er der så sat lighedstegn ved er = bedre.
 

Men er det scenedesign på tablet eller?

1 time siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Jeg har længe puslet med tanken om at lave en visuel visning. Men hvad skal det være? En mulighed for at lave en grundplan  tegning med mulighed for at indsætte pærer, tryk etc?

Personligt ser jeg kun et behov for en monitor. Jeg tror ikke på en tablet/mobil som man render rundt og trykker på. Dertil er stemmestyring alt for oplagt. 
Til gengæld en status over husets tilstand, det ville være helt perfekt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

RTFM ;)

Scenedesign er en indbygget “hjemmeside” i controlleren hvortil du kan indsætte forskellige ikoner der så kobles sammen med en funktion eller i/o. Det er bare noget “gammeldags” efterhånden og kan ikke så meget. Jo du kan lave en “fjernbetjenings consol” som du kan vise i en webbrowser på en skærm. Men den er som sagt noget begrænset. Der findes endnu en light udgave af det som kaldes webscenedesign. Men den er så vidt jeg husker helt uden grafiske elementer. Alt sammen var jo noget der blev udviklet og opfundet før der var noget der hed smartphones og Apps. 
Hvis du kan huske tilbage Mikkel så var det lidt det Jørgen rodede med til Spejderlejren, da du begyndte at lave kald og styre udenom controlleren (altså før IHC-Captain).

Nå men så er der den moderne udgave af det, og det er så en App, specielt til IPad. Den giver mange flere muligheder rent grafisk. Kik på Hennings film eller LK/schneiders hvor de viser alle lyksaglighederne. Men husk det er ikke “bare lige”. Det kræver timers nørderi og fiflen med elementerne før man har en fornuftig “monitor” man kan hænge på vægen. Eller side med i sofa’n.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 hours ago, Mikkel Skovgaard said:

Nu bliver jeg nysgerrig...

Jeg har længe puslet med tanken om at lave en visuel visning. Men hvad skal det være? En mulighed for at lave en grundplan  tegning med mulighed for at indsætte pærer, tryk etc?

Med mulighed for det er skalerbart?

 

Jeg har længe villet skrive det her til dig. Jeg så gerne at IHC captain fik mulighed for mere visuel fremstilling af situationen. Her er tanker:

  • Baggrund som .jpg, .png eller .svg (skalerbart)
  • Visning af on/off states som valgfrie iconer (evt. svg) - valgfri mulighed for interaktion
  • Visning af enums som valgfrie iconer
  • Visning af dimmers som on/off iconer med en cirkler eller bar under der viser %
  • Visning af temp, fugtighed, lux, timers,  som tal med enhed - evt. med foranstillet icon
  • Visning af PIR aktivering som en langsomt fadene plamage af farve - dvs. tracking af hvor længe siden aktivering skete og så fade farven ud med tid
  • Configurerbare navigations-knapper
  • Skalering+Zoom sådan at det virker fint på både stor og lille skærm - vil gerne hænge en touchscreen op hjemme til alles brug
  • Valgfrit simpelt UI til familien som ikke giver mulighed for design og for at pille ved ting der ikke er eksplicit tilvalgt

Mønstre

  • For at undgå at man skal vælge icon for hver eneste sensor, timer kunne man lave mønstre: Simple patterns på navn, note,  type der giver icon liste
  • Måske kunne flere andre ting også vælges med mønster genkendelse
  • Jo mere der kan afledes direkte af IHC projektfilen, jo nemmere er det at få det til at køre. Det er en af de store fordele ved den nuværende Kaptajn.

Data opsamling

  • Jeg opsamler data i en log fil - det kunne ryge i en database
  • Value sensors kunne vises som en graf, binære sensorer som farveskift
  • Mulighed for at lave views med der kombinerer flere grafer: Eksempel: Jeg har to fugtsensorer der styrer 2 stk. relæer der styrer ventilator og håndklædevarmer på badeværelset. Visning af alle i samme view ville være fantastisk til tuning. Lige nu bruger jeg excel og det er tidskrævende.

Integration

  • Integration til Ikeas gateway - for alle os der ikke har Philips

Det var en lang liste. Jeg er fuldt ud klar over at "Kaptajnen" er et fritidsprojekt så det skal ikke opfattes som andet en tanker om en bedre verden ...

  

11 hours ago, Kandersen said:

Personligt ser jeg kun et behov for en monitor. Jeg tror ikke på en tablet/mobil som man render rundt og trykker på. Dertil er stemmestyring alt for oplagt. 

Jeg har ikke noget stemmestyret og jeg får det heller ikke. Så jeg vil gerne have mulighed for interaktion. Display af status er klart det vigtigste.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 hours ago, EjvindHald said:

Fine input som du kommer med. Med det er nok en del for et fritidsprojekt for en person.

De efterspurge funktionaliteter kan finde både i Home Assistant og openHAB. I sidstnævnte er HABpanel et meget let tilgængeligt dashboard.

Jeg er ikke helt sikker på at opgaven er så stor. Jeg laver selv software (dog ikke UI) så jeg har en ide om hvad det koster.

Men jeg kigger lige nu på Home Assistant og har det kørende på en Raspberry Pi. Jeg kan se der er mange muligheder, men der kræves meget manuelt setup før det er i mål. Og jeg er ikke helt klar på om de auto setup capabilities der findes i HA er værd at bygge løsningen på eller om man skal lave alt manuelt (=meget arbejde). Jeg synes umiddelbart det vil være kedeligt hvis man skal sætte alt muligt op i HA som allerede findes i IHC project filen. Kaptajnens fordel er at den tager alt hvad det er muligt fra project filen sådan at det er minimalt hvad der skal laves begge steder.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok