Hop til indhold
  • 0

Hjælp til at forstå Term IHC program


Jens Torp
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har en gammel TermIHC installation. Installationen har også en 'alarm' (ikke med noget opkald men blot en sirene og blik på lys). Jeg har ikke fået noget dokumentation af programmet (dem vi købte af sagde de ikke havde noget dokumentation på det) og ikke vidste hvordan 'alarmen' virkede. Det er lykkedes mig at få hentet en kopi af programmet fra controlleren og jeg har også kigget i IHC Manual 1.04 fra LK. Det meste af det er simple kip-funktioner men det omkring alarmen og belysningssimulering kan jeg ikke rigtig forstå. Jeg har vedhæftet en udskrift af programmet og ville høre om nogen kunne kommentere lidt på hvad der sker i programmet for de andre indgange end dem med kun kip-funktionen. F.eks. forstår jeg ikke hvad indgang 152 og 153 bruges til, hvordan samspillet mellem 157 og 158 er (begge bruges ved belysningssimulering så vidt jeg kan se) og hvordan disse linker til indgang 141 og hvordan den bruges. 

Jeg kan ikke rigtig få det til at passe med IHC Manual 1.04 som angiver at indgang 161-198 er interne. Men i mit program bruges indgangene fra ca. 130 til 160 som interne hvis jeg har forstået det korrekt. Er det fordi jeg har en gammel controller? 

På forhånd tak for hjælpen.

IHC_01 - Kopi.TXT

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg kan ikke hjælpe dig med forståelsen af dit gamle IHC Term program. Men - hvis du har været dygtig nok til at finde en gamle PC og få udlæs dine data, så tænker jeg at du på sigt vil være langt bedre stillet ved selv at opgradere dit anlæg med en sprit ny controller. Den nye heder Visual 3 og vil give dig lagt flere muligheder.

Du kan uden problemer genbruge alle dine gamle in- og output moduler, alle dine gamle tryk kan også genbruges direkte. Der var en forløber for det udvendige kodetastatur vi bruger i dag, så hvis du har den, skal den også skiftes, men ellers burde du kunne genbruge det hele.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mange tak for input. Jeg har kigget lidt på visual 3 controlleren som du henviser til. Det bliver nok en udskiftning til den da den ser ud til at være noget nemmere at arbejde med og kan flere ting som du skriver. Jeg har ikke noget kodetastatur men kun input og output moduler. De input moduler jeg har er 24V med 30mA. Dem der kan købes i dag ser ud til enten at have 24mA eller 3mA. Kan jeg godt bruge mine input moduler med 30mA med visual 3 controlleren?

Og hvorfor findes der to forskellige strømstyrker på 24mA og 3mA på input? Hvornår bruges hvad?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du kan uden problemer bruge dine gamle 30mA moduler. De 30 mA er El-forbruget når du trykker på et tryk. De nye 3mA kom da IHC også skulle kunne klare alarmen i huset, og her bruges der generelt NC forbindelser. dvs. de er altid ON og dermed ville der altid løbe en strøm på 24/30mA 24 timer i døgnet, hvilket selvfølgelig ikke er acceptabelt. I dag bruges kun 3 mA. I "gamle" dage var der også en PIRE sensor som "levede" af den forholdsvis høje lækstrøm. Men hvis du ikke har, eller påtænker at udvige med en IHC alarm så skal du ikke bekymre dig om dine input moduler, brug i stedet din energi på alle de mulige komfort, energi og sikkerhedsforbedringer du kan lave med et nyt program. Du er velkommen til at finde inspiration på min tudse gamle hjemmeside. www.i-bi.dk. Hjemmeside er som skrevet gammel og indeholder ikke de nyeste muligheder.

God fornøjelse - og velkommen til en verden af muligheder.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har kigget på din hjemmeside og der er god inspiration til hvad man kan gøre. Det vil jeg kigge nærmere på. Har ikke planer lige nu om at udvide med IHC alarm så starter nok bare med udskiftning af controlleren så jeg let kan lave ændringer til mine tryk m.v.

Mange tak for inspiration og svar.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok