Hop til indhold
  • 0

Komplet "smart" installation


Noes
 Share

Spørgsmål

Hej Alle
Jeg har været igang med en større ombygning og har derigennem fået lavet en IHC installation i huset.

Nu er jeg lidt i tvivl om jeg skal/burde købe phillips hue pærer til alle spots og lamper.

Er der nogle der kan opremse fordele og ulemper ved at benytte Hue pærer vs. Alm led pærer i en IHC installation, ift. en traditionel installation?

Har iøvrigt helt bevidst valgt en IHC installation da jeg syntes det er sjovt at rode med sådan noget teknik. Og hvis det så samtidig kunne være rigtig smart, er det jo bare en fordel

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 1

Jeg tænker egentlig at det er med henblik på at kunne benytte telefonen til styring, scenarier, stemmestyring via f.eks. gooIgle assistent, dimming, ifttt og evt. Temperaturændring(kelvin).

 

I så fald vil jeg anbefale dig at kigge på Openhab. Det ville give dig massivt mange muligheder for at "lege" .

Her vil nærmest kun resourcer ( tid og penge) samt kompetance sætte grænser for hvad du kan  gøre/lege med.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hue pærer er også “smart” som IHC med sin egen app og scenarier.

Du kan godt benytte Hue pærer i din IHC installation med 2 hovedtyper af opsætning:

1. Den simple hvor du sætter Hue pærerne til at tænde på et bestemt lysniveau, når strømmen tændes fra IHC. Herefter kan du ændre lyset via Hue appen.

2. Den mere avancerede integration vha 3. part sw som IHC Captain, openHAB eller Home Assistant. IHC Captain er let at bruge, mens de andre kræver lidt oplæring. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvad er begrundelsen for dine overvejelser?

Hvis det "bare" er for at få dæmpning, så vil jeg mene du er bedre stillet ved at lade IHC gøre det, der kan du f.eks lave alle de scenarier du har lyst til og lade det hele kører automatisk med f.eks. en PIR sensor. Hvis det er for at lave grønt, gult, rødt lys, ja så er du nødt til at bruge hue.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
33 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Hvad er begrundelsen for dine overvejelser?

Hvis det "bare" er for at få dæmpning, så vil jeg mene du er bedre stillet ved at lade IHC gøre det, der kan du f.eks lave alle de scenarier du har lyst til og lade det hele kører automatisk med f.eks. en PIR sensor. Hvis det er for at lave grønt, gult, rødt lys, ja så er du nødt til at bruge hue.

Jeg tænker egentlig at det er med henblik på at kunne benytte telefonen til styring, scenarier, stemmestyring via f.eks. google assistent, dimming, ifttt og evt. Temperaturændring(kelvin).

Regnede så med hver gruppe af spots skulle styres af 2 tryk. 1 kort for tænd/sluk og et langt for blænd op/ned

Jeg er rimelig tech-savy og regnede med at sætte det hele op igennem IHC captain.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Noes skrev:

Er vi enige om at Hue så er vejen frem, eller tænker i at det er spild, ift. Prisen?

Det afhænger igen af hvad du gerne vil, hvis det "bare" er for at dæmpe lyset, ifht. daglig brug, så syntes jeg personligt at hue er spild af penge, især når du har IHC. Men hvis du gerne vil lege med systemet og udforske de muligheder der er med f.eks. IHC-Captain og farver, så giver det mening.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 19.8.2020 at 17:41 , Noes skrev:

Hej Alle
Jeg har været igang med en større ombygning og har derigennem fået lavet en IHC installation i huset.

Nu er jeg lidt i tvivl om jeg skal/burde købe phillips hue pærer til alle spots og lamper.

Er der nogle der kan opremse fordele og ulemper ved at benytte Hue pærer vs. Alm led pærer i en IHC installation, ift. en traditionel installation?

Har iøvrigt helt bevidst valgt en IHC installation da jeg syntes det er sjovt at rode med sådan noget teknik. Og hvis det så samtidig kunne være rigtig smart, er det jo bare en fordel

 

Har du IHC dæmpere : 

Fordel ved HUE:

er den reelle forskel vel at du kan skifte farve på hue 

Ulempe ved HUE

Dyr opgradering for farve mulighed.

 

Har du ikke dæmpere:

Fordel ved HUE:

Mulighed for dæmp og farveskift.(med 3. part software)

Ulempe ved HUE:

En dyere løsning end IHC dæmpere specielt over tid.

 

jeg har selv en masse HUE ,men set i bakspejlet ville jeg nok have købt dæmpere istedet . Da man i et IHC scenarie  betaler MEGET for  farveskift mulighed  og det ikke er noget vi bruger. 

Derudover har jeg forstået at "kompitabiliteten" mellem IHC dæmpere og LED er noget forbedret i forhold til da vi tog valget.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, bozidar skrev:

Fordel ved HUE:

er den reelle forskel vel at du kan skifte farve på hue 

Udover jeg synes det med farver er plat, (jeg har haft siden kom på markedet, og efter den første "sprøde" tid, så brugte jeg slet ikke farver mere), så har Hue trods alt også den fordel, at det er direkte integrerbar med fx Google Assistant og Alexa. Med IHC skal man via noget 3.part, som du selv nævner i andet indlæg. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok