Hop til indhold
  • 0

Fejl på outputmodul?


Niels Jørgen Strøm
 Share

Spørgsmål

Er der nogen, der har oplevet, at et outputmodul fejlagtigt reagerer på et signal fra controlleren til andre moduler?
Uanset hvilket andet modul, controlleren beder om at tænde en udgang, så slukker dette modul en bestemt udgang samtidig.

Service view viser, at controlleren ikke registrerer, at udgangen er slukket.

Link til kommentar
Del på andre sites

21 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
7 timer siden, Kandersen skrev:

Har aldrig oplevet dette selv. Men det virker på mig som om, at noget programmering måske hænger i controlleren. Umiddelbart bør det jo slet ikke kunne lade sig gøre.
Hvilket output modul er det?

Det er et 230 V output modul (120 B 1020). Det er en stikkontakt, og derfor har jeg en diode i trykket, som er sluttet til et 24V output modul. Dette modul slukker ikke samtidig, selv om det reagerer på samme input som 230 V output-modulet.

Og som nævnt registrerer controlleren heller ikke, at outputtet er slukket. Det er derfor jeg har mistanke til modulet.

Jeg har overvejet at prøve at skifte rundt med et andet 230 V modul for at se, om fejlen flytter med.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg skal lige forsøge følge med her.
Du har en stikkontakt på et 230volt output modul.
Du har ydermere et tryk med diode, hvor dioden tænder, når stikkontakten tænder.

Er det korrekt forstået?

Dit problem er så, at dioden ikke slukker, selvom stikkontakten (230volt output modulet) slukker?

Er det korrekt forstået?

Måske er det en simpel programmeringsfejl, selvom det lyder som om det skulle være lige til med en KIP blok. Så en ide kunne være at lægge screendump op af Visual programmet for de(n) funktionsblokke der er i spil her. 
At serviceview ikke registrere output modulet (24volt formoder jeg) slukker, det kan jo godt være korrekt, hvis programmeringen er forkert.
Så inden du river det hele fra hinanden, er det måske værd at få kaste et ekstra par øjne på programmeringen :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg skal lige forsøge følge med her.
Du har en stikkontakt på et 230volt output modul.
Du har ydermere et tryk med diode, hvor dioden tænder, når stikkontakten tænder.

Er det korrekt forstået?

Dit problem er så, at dioden ikke slukker, selvom stikkontakten (230volt output modulet) slukker?

Er det korrekt forstået?

Måske er det en simpel programmeringsfejl, selvom det lyder som om det skulle være lige til med en KIP blok. Så en ide kunne være at lægge screendump op af Visual programmet for de(n) funktionsblokke der er i spil her. 
At serviceview ikke registrere output modulet (24volt formoder jeg) slukker, det kan jo godt være korrekt, hvis programmeringen er forkert.
Så inden du river det hele fra hinanden, er det måske værd at få kaste et ekstra par øjne på programmeringen :)

Nej, det er ikke helt korrekt.
Programmeringen er således, at dioden slukker og tænder sammen med stikkontakten, så man på trykket kan se, om den er tændt eller ej, og det virker fint. Problemet er så (og det skulle jo ikke kunne lade sig gøre), at uanset hvilken kommando, controlleren sender til dette eller et af de andre moduler, så slukker stikkontakten samtidig, men dioden bliver ved at være tændt. Altså hvis jeg f.eks. tænder eller slukker lyset i et helt andet rum.

Hverken simulator eller service view viser fejlen - her er både diode og stikkontakt stadig ON.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 timer siden, Niels Jørgen Strøm skrev:

Nej, det er ikke helt korrekt.
Programmeringen er således, at dioden slukker og tænder sammen med stikkontakten, så man på trykket kan se, om den er tændt eller ej, og det virker fint. Problemet er så (og det skulle jo ikke kunne lade sig gøre), at uanset hvilken kommando, controlleren sender til dette eller et af de andre moduler, så slukker stikkontakten samtidig, men dioden bliver ved at være tændt. Altså hvis jeg f.eks. tænder eller slukker lyset i et helt andet rum.

Hverken simulator eller service view viser fejlen - her er både diode og stikkontakt stadig ON.

 

Hmm. Er det et problem som lige er opstået, af sig selv?
Hvilken version af controller er det?

Et forsøg:
Upload et tomt projekt til din controller (husk at tage en kopi af kørende projekt først). 
Og derefter dit kørende projekt. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Kandersen skrev:

Hmm. Er det et problem som lige er opstået, af sig selv?
Hvilken version af controller er det?

Et forsøg:
Upload et tomt projekt til din controller (husk at tage en kopi af kørende projekt først). 
Og derefter dit kørende projekt. 
 

Det er en Visual 3 (820B1600) - som jeg udskiftede i Jan 2020 efter at have haft den gamle DOS-baserede i 20 år.
Jeg tror måske, det har været der hele tiden - men opdagede det tilfældigt fornylig. Det er en stikkontakt som kun af og til benyttes, så derfor.

Men tak for tippet om forsøget - det vil jeg prøve og så skrive tilbage her, når jeg har et resultat.
Kan desuden prøve at bytte dataledninger mellem problem-modulet og et andet og se, om fejlen flytter med - det er nok lettere end at bytte moduler rundt - skal så bare holde styr på, hvor fejlen kan/vil opstå.

Vender tilbage - tak for hjælpen så langt :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 24.7.2020 at 17:33 , Niels Jørgen Strøm skrev:

Kan desuden prøve at bytte dataledninger mellem problem-modulet og et andet og se, om fejlen flytter med - det er nok lettere end at bytte moduler rundt - skal så bare holde styr på, hvor fejlen kan/vil opstå.

Hvis du flytter dataledningen til et andet modul, så skal du også lave om i programmeringen. Så det kan jeg ikke anbefale, ihvertfald ikke i første omgang..
Hvis det ikke virker efter et tomt program, så er der kun een mulighed tilbage for at kunne hjælpe, og det er at vi kan se programmet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Kandersen skrev:

Hvis du flytter dataledningen til et andet modul, så skal du også lave om i programmeringen. Så det kan jeg ikke anbefale, ihvertfald ikke i første omgang..
Hvis det ikke virker efter et tomt program, så er der kun een mulighed tilbage for at kunne hjælpe, og det er at vi kan se programmet.

Yep - jeg vil prøve, og hvis ikke det hjælper, så uploader jeg programmet her.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, BrianPedersen skrev:

Som Kandersen siger, upload et tomt program (HUSK AT GEMME DET AKTIVE) det hjælper mange gange, jeg har oplevet det før, det er stumper af kode der hænger i controlleren.... 

Ja, det lyder som en god idé, så det prøver jeg.
Jeg tænker også, det passer med, at service view ikke viser det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 26/7/2020 at 12:16 , Kandersen skrev:

Hvis du flytter dataledningen til et andet modul, så skal du også lave om i programmeringen. Så det kan jeg ikke anbefale, ihvertfald ikke i første omgang..
Hvis det ikke virker efter et tomt program, så er der kun een mulighed tilbage for at kunne hjælpe, og det er at vi kan se programmet.

Nu har jeg prøvet at uploade et tomt program, hvorefter jeg uploadede det oprindelige program igen. Det virker stadig ikke, men sjovt nok er funktionen nu "omvendt", så nu tænder den pågældende udgang til stikkontakten, hver gang en tilfældig anden indgang aktiveres. Højst besynderligt.

Jeg uploader her programmet.
Det er stikkontakten "Stik 30" i bryggers, og det er kontakten mærket "T7" med diode, der aktiverer den under normale omstændigheder.

Spændt på om der er en fejl i programmet ...

BackupJuli2020.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du har generelt brugt den samme output adresse til flere komponenter, hvilket er en dårlig ide. Den "gamle" visual 2 kunne ikke li det, om den nye visual 3 er lige så følsom har jeg aldrig testet.

Du bruger også to tryks styring, ét til hhv. tænd og ét til sluk, det er normalt også en dårlig, og dyr, fremgangsmåde. Hvis du i stedet bruger indgangen "Kip" så tænder og slukker lampen på ét tryk. Med denne metode kan du halvere antallet af tryk, og du får en langt lettere betjening.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Du har generelt brugt den samme output adresse til flere komponenter, hvilket er en dårlig ide. Den "gamle" visual 2 kunne ikke li det, om den nye visual 3 er lige så følsom har jeg aldrig testet.

Du bruger også to tryks styring, ét til hhv. tænd og ét til sluk, det er normalt også en dårlig, og dyr, fremgangsmåde. Hvis du i stedet bruger indgangen "Kip" så tænder og slukker lampen på ét tryk. Med denne metode kan du halvere antallet af tryk, og du får en langt lettere betjening.

 

To-tryks-styringen er et valg - vi bruger venstretryk til sluk og højre-tryk til tænd - det burde vel ikke kunne medføre fejl, men korrekt, jeg har heller ikke set det gjort sådan i andre anlæg.

Mht. det samme output til flere komponenter - det er f.eks. brugt til at tænde og slukke en gruppe af stikkontakter eller en gruppe af lamper - det er gjort for at spare på output-modulerne. I virkeligheden kan jeg fjerne det fra programmeringen, da det ingen praktisk betydning har - de er jo kablet sammen. Så det kunne jeg prøve at fjerne, hvis det kan tænkes at være problematisk for controlleren. Den stikkontakt, jeg har problemet med er dog ikke en del af en sådan gruppe. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Jeg går snart på ferie, så skriv lige om det hjalp at rense 100% ud i alle dine dobbelt konfigureringer, den der driller er på samme adresse som soveværelset.

Du bør heller ikke have forbundet f.eks. temperatursensorer og lign. som ikke anvendes i programmet.

Ja, prøver at få kigget på det i morgen efter arbejde - men ellers må det jo vente.
Foreløbig tak for hjælpen :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 30/7/2020 at 15:01 , Henning Pedersen skrev:

Jeg går snart på ferie, så skriv lige om det hjalp at rense 100% ud i alle dine dobbelt konfigureringer, den der driller er på samme adresse som soveværelset.

Du bør heller ikke have forbundet f.eks. temperatursensorer og lign. som ikke anvendes i programmet.

Hej igen

Nu fik jeg slettet alle mine dobbeltkonfigureringer - og det løste problemet!
Så tusind tak for hjælpen - den havde jeg ikke selv kunnet regne ud :)

Og så rigtig god ferie forresten :)

mvh Niels Jørgen

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok