Hop til indhold
  • 0

Kan ikke slukke lys med OpenHAB


ChristianLJ
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg har fået hul igennem til min IHC Visual Controller med OpenHABian og fået installeret bindings mm., så jeg kan tænde lyset i mit køkken.

Til dette har jeg oprettet et simpelt "item", se følgende:

Switch KitchenLight "KitchenLight" <light> (vLys) {channel="ihc:controller:efe44546:output51291", ga="Switch"}

Desværre kan jeg kun tænde lyset. Når jeg prøver at slukke det sker der intet, men prøver jeg at tænde det igen så ændrer det styrke, til cirka halvdelen. Der sidder dimmere på, men dem behøver jeg ikke bruge.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig med at finde ud af hvad jeg overser.

På forhånd tak.

Christian

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Helt så lige til er det ikke. 
Først er det væsentlig hvilken dimmer der er tale om, eller i det mindste, om det er en wireless eller en fortrådet dimmer (Uni dimmer). Og dernæst så er det vigtig at vide, hvor præcis du aftaster resourceIDén. Uden disse oplysninger så er det meget svært at hjælpe. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
38 minutter siden, ChristianLJ skrev:

Det tror jeg gerne :) er der noget sted jeg kan læse specifikt om OpenHAB og dimmere?

Ikke sådan som du mangler det. Der er det desværre indforstået.

38 minutter siden, ChristianLJ skrev:

Jeg har vedhæftet et billede af de dimmere der er installeret. Er du brugbart?

Ja, vi er et skridt videre. 
Det er ihvertfald ikke en nyere wireless med tilbagemelding på, som kan styres procentvis. Det er god information, men også lidt skidt information i forbindelse med openhab. 

Du har to mulighed i openhab:
1. Oprette switch items til den resourceID  som svare til det IHC tryk du bruger til at tænde/slukke dit lys med, og sæt tiden ned til fx 200ms eller 300ms. Det løser i mange tilfælde dit problem. Men du kan komme ud for, at openhab "holder" lige en anelse længere på trykket, så dæmperen i stedet begynder at skrue op/ned. Bortset fra denne del, så har du ingen mulighed for at få tilbagemelding fra dimmeren. Dvs i openhab kan du ikke se om lyset er tændt/slukket. 

2. Vi skal se lidt på, hvilken funktionsblok du bruger i IHC programmet (dvs et screendump af højreside i Visual, hvor du har funktionsblokken åben). Der kan du også finde resourceID for tænd, men afhængig af funktionsblok, så kan du også finde en mulighed for at få tilbagemelding om funktionsblokken er tændt (det er værd at bemærke, det er IKKE om dæmperen er tændt. Men de vil følge hinanden). Mit bud er du bruger en fortrådet dimmer funktionsblok. Alternativ er det en kip blok med hold, (hvis den eksistere, men jeg tror det ikke).  
Ulempen ved denne metode er, at du i openhab er nødt til at lave den switch-channel manuelt. Det er forholdsvis simpelt, hvis man holder hovedet lidt kold og tager sig tiden til at forstå ideen med det. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er behov for at få styr på det grundlæggende, hvis du skal have glæde af openHAB. Det betyder, at du skal have en IHC lysdæmper med tilbagemelding, som @Kandersen ganske rigtig nævner.

Eltako dæmperne har ikke dette.

Du skal derfor have enten Wireless ø80, hw 2 eller den nye DIN skinne Led dæmper. Den sidste kræver den nyeste controller.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, ChristianLJ skrev:

Hej igen alle sammen og tak for svarene. Som nævnt ønsker jeg kun at tænde og slukke lyset. 

Jeg har vedhæftet et billede af mine funktionsblokke for dimmeren i køkkenet. Kan det benyttes?

I mellemtiden læser jeg lidt videre omkring OpenHAB med IHC. :)

Ja det burde det kunne. 
Hvis du linker din switch item til resourceID på inputsiden i din funktionsblok, så burde switchen tænde og slukke. (Husk det med at sæt tiden ned fx til 200ms. Jeg kan ikke huske om du kan gøre det i PaperUI). 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Citat

Ja det burde det kunne. 
Hvis du linker din switch item til resourceID på inputsiden i din funktionsblok, så burde switchen tænde og slukke. (Husk det med at sæt tiden ned fx til 200ms. Jeg kan ikke huske om du kan gøre det i PaperUI). 

Det vil jeg også mene at jeg har gjort. Jeg har egentligt kun installeret OpenHAB, IHC bindings og oprettet et enkelt item, med følgende indhold:

Switch KitchenLight "KitchenLight" <light> (vLys) {channel="ihc:controller:efe44546:output51291", ga="Switch"}

Det er nok til at tænde, men ikke slukke. Hvordan sætter jeg tiden ned til 200ms i .items filen? Jeg kan ikke ret meget i PaperUI.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
25 minutter siden, ChristianLJ skrev:

Hvordan sætter jeg tiden ned til 200ms i .items filen?

Det kan du ikke i items. Det skal ske i channel. Du kan editere din channel i PaperUI, og der vil du finde noget der hedder PulseWidth.

Som tidligere skrevet, så laver jeg det hele manuelt. Her er fx hvordan mine channels (things) ser ud:
 

Type switch   :bryggers_dimmer_fb           "Bryggers dimmer Trigger"              [ resourceId=12059409, direction="WriteOnly", pulseWidth=100 ]
Type switch   :bryggers_dimmer_state        "Bryggers dimmer state"                [ resourceId=12062482, direction="ReadOnly" ]

Jeg bruger en standard fortrådet dæmper funktionsblok i Visual. Og her er hvordan disse ovenstående to switches er linket til resourceID:
1920796533_VisualUNI400dmpertilopenhab.thumb.png.9dc5988f50328ad422f8b1594ff10806.png

Her er mine items for den:
 

Switch    bryggers_DimmerLys    "Loftlys i Bryggerset [%s]"      <cu_spot>       (vLys)      [ "Lighting" ]       { channel="ihc:controller:elko:bryggers_dimmer_fb", channel="ihc:controller:elko:bryggers_dimmer_state", autoupdate="false" }

Bemærk, begge channels indgår i denne ene items. Det er fordi jeg henter state fra funktionerblokken. Så når dæmperen er tændt, så vil den vise ON i openhab. 

Dæmperen er en UNI400 dæmper. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen,

Endnu engang tak. Nu er jeg blevet lidt klogere. Jeg fjernede den controller der blev oprettet da jeg installerede IHC bindings og oprettede min egen i stedet for, så jeg bruger filerne i stedet for databasen.

Derfor har jeg nu en ihc.things fil med følgende indhold:

ihc:controller:elko [ hostname="192.168.XX.XX:443", username="", password="", timeout=5000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=false ] {
    Channels:
        Type switch                : my_test_switch  "My Test Switch"          [ resourceId=152337, pulseWidth=300, direction="WriteOnly" ]
}

og en test.items fil med følgende indhold:

Switch TestLight "Test Light" <light> (vLys) {channel="ihc:controller:elko:my_test_switch", ga="Switch", autoupdate="false"}

Resource ID'et jeg benytter er 152337, som mapper over til følgende input blok:

image.png.1dca8228f7df5fd2040af03834bd689b.png

Endnu engang, så virker det kun når jeg tænder for lyset, og jeg har prøvet at ændre pulseWidth til hhv. 100, 200 og 300ms uden forskel.

Jeg kan se der er to andre funktioner, hhv. "Tænd og reguler op" og "Sluk og reguler ned". Er det muligt at benytte dem i stedet for, så min switch kalder det ene resourceID når jeg ønsker at tænde og et andet når jeg ønsker at slukke?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu bliver jeg lidt nysgerrig.. Hvordan tænder og slukker du normalt for lyset? Er det med to forskellige tryk?

1 time siden, ChristianLJ skrev:

"Tænd og reguler op" og "Sluk og reguler ned". Er det muligt at benytte dem i stedet for, så min switch kalder det ene resourceID når jeg ønsker at tænde og et andet når jeg ønsker at slukke?

Nej det virker vistnok kun med UNI dæmperne. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Skift af firmwaren ændre ikke noget. 
Der må være noget galt med din type switch.. Helt konkret sker der det, når du switch med pulsewidth:
Når du tænder fx i openhab, så sender bindingen en ON til den resourceID som du har linket til. Fordi det er en PulseWidth type, så sender bindingen automatisk en OFF x-antal ms efter. På den måde laver/simulere den et egentligt tryk, ligesom hvis du selv trykkede på knappen. 

Det er derfor det er vigtig at bruge en PulseWidth switch til fx en KIP funktionsblok eller fortrådet dæmper blok.

Så lige nu er jeg lidt blank på, hvorfor det ikke virker for dig.
Et værktøj der kan bruges til at se hvad der sker, det er ServiceView. Hvis du starter den, og så går ind og logger det indput du har bruge som resourceID, så burde du kunne se, at det er det bindingen gør. Hvis ikke der sker det forventet, så burde du også kunne se, hvorfor. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har taget et kig i ServiceView, og kan se at når jeg trykker på knappen, så sender den hhv. ON og derefter OFF. Det samme sker når jeg trykker igen og lyset slukkes. Det giver en super forståelse for hvad der sker :)

Bruger jeg ligeledes Google Home til at tænde og slukke for lyset, kan jeg se at der sker præcis det samme. Lyset slukker bare ikke. Se billedet herunder.

image.thumb.png.526eee4cf00a69c96311be66b7a53ce1.png

Jeg har prøvet med forskellige pulse widths. Er de under 100ms, så kan lyset heller ikke tænde, og er de over 300 så skruer jeg i stedet op eller ned for lysstyrken.

Spammer jeg knappen i Google Home appen så kan jeg få lyset til at stå og blinke, og nogle gange, være slukket til sidst.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, ChristianLJ skrev:

Bruger jeg ligeledes Google Home til at tænde og slukke for lyset, kan jeg se at der sker præcis det samme. Lyset slukker bare ikke. Se billedet herunder.

Det er sgu underligt.. openhab gør fuldstændig som den skal og forventet, og fuldstændig som hvis du bruger knappen. Og alligevel slukker den ikke.. 

Mit bedste bud er, at når lyset er tændt (dvs funktionsblokken i realiteten er tændt), så skal den have en længere puls for at slukke. (længere end 3-400ms). Jeg ved ikke om du kan skifte til den samme funktionsblok som jeg bruger, for du har også noget specielt med udgang til sluk af 230volt, (som jeg ikke lige kan gennemskue hvad er til). Men det kunne være interessant at se, om du kan få det til at virke med funktionsblok 1.2.02b eller tilsvarende (fortrådet dæmper) i din controller. 

Ellers må jeg erkende, jeg er totalt blank på hvad det er der går galt. Men det er tydeligt, at det er i funktionsblokken/IHC programmet, at der er noget der ikke virker som det bør gøre. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Citat

Kan du tænde/slukke lyset fra Serviceview, hvis du stiller den på input siden i funktionsblokken (den samme som du har linket resourceID fra). Og så bruger spacebar på tastaturet til at tænde/slukke med? 

Ja, det virker fint, lige efter bogen.

Citat

Mit bedste bud er, at når lyset er tændt (dvs funktionsblokken i realiteten er tændt), så skal den have en længere puls for at slukke. (længere end 3-400ms). Jeg ved ikke om du kan skifte til den samme funktionsblok som jeg bruger, for du har også noget specielt med udgang til sluk af 230volt, (som jeg ikke lige kan gennemskue hvad er til). Men det kunne være interessant at se, om du kan få det til at virke med funktionsblok 1.2.02b eller tilsvarende (fortrådet dæmper) i din controller. 

Det kan jeg muligvis, men det kræver nok jeg sætter mig endnu mere ind i hvorledes det hele fungerer. 

Nu har jeg prøvet at opsætte en almindelige lampe, uden dæmper og den kan tænde og slukke som forventet. Jeg må sige at jeg simpelthen heller ikke forstår hvorfor det ikke virker med dæmperen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Altså jeg vil sige det sådan. At så længe du kan styre det i serviceview på input, så burde openhab også. Som du selv så tidligere, så gør openhab ikke noget anderledes end hvis du selv stod med fingeren på knappen. Så det er mig en total gåde, hvorfor det ikke virker. Jeg har ikke den fjerneste ide. 
Er du helt sikker på at din knap ikke slukker på anden vis, end via touch input på funktionsblokken? Her skal du kigge i højre side i Visual, på det tryk du bruger til at tænde/slukke med. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok