Hop til indhold

Indmuringsdåse i loft


qwall2000
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Vi er  ved at renovere hele huset og er derfor ved at installere IHC over alt. I den forbindelse har jeg 2 spørgsmål

Spørgsmål 1: I kælderen er der lige nu clipsroset som lampeudtag, men jeg vil gerne have installationen ind i loftet. Dækket er et baumadæk, altså en slags mursten, derfor skal dåserne indmures i dækket. Må man bruge en almindelig indmuringsdåse 1 modul i loft som lampeudtagsdåse? Jeg ved at man ikke må bruge en forfradåse som loftdåse, men er i tvivl ved indmuring. Jeg vil blive rigtig ked af skulle indstøbe en indstøbningsdåse til Ø80 lampeudtag i loftet. 

Spørgsmål 2: Der indmures 2,5m dåser ved dørene, med 2 flexrør fræst ned fra oven. Så 2 flexrør, én med ihc ledning, én med ledninger til stikkontakten. Hvordan kommer flexrøret til stikkontakten forbi det øverste modul i dåsen? Skal der fræses en stor bue uden om hele dåsen for at kommme i bunden af stikkontakten, for at være sikker på at man kan trække ledninger igennem røret når tid er? Jeg håber meget der findes en nemmere løsning.

På forhånd tak for jeres hjælp.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Dette er mine personlige meninger og du skal nok spørge din installatør hvad han mener for at det bliver lovligt/godkendt.

1)

Jeg tror ikke et alm. 1 modul kan godkendes til vandret montage i loft da det ikke er beregnet til trækaflastning af lampens vægt.

 

2)

Benytter du de dybe indmuringsdåser burde der nok kunne overholdes respektafstanden i dåsen, når kablerne kommer ind i hver sin side. Specielt hvis der monteres Flex eller lign afskærmning på 230v lederne i den øverste dåse. Så er de dobbeltisoleret.

Mener i øvrigt også at IHC link kablet er godkendt til nærføring med 230v.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok