Hop til indhold
  • 0

Best practise for scenariestyring


lassebasse
 Share

Spørgsmål

Hej Forum

Sidder og roder lidt med en standard blok der kan løse lysstyring i de fleste af mine rum.

Har efterhånden fået integreret alt hvad hjertet kan begære af PIR, nat, skumring, knap kontrol osv. og bruger scenarier til at kalde de forskellige funktioner på wireless dæmperene.

Men kom til at spekulere lidt over hvad der bedst i forhold til at skulle lave en "blink med lyset" ved tyverialarm funktion.

Er det bedst at lave det som en éen scenarie blok der (b)linker alle rum eller lave det som en del af hver rumstyring der så får et signal fra en tyveri-master.

Jeg spørger fordi jeg til tider oplever at wireless fryser (som så mange andre)

Hvad kan controlleren bedst håndtere? Et scenarie linket til mange enheder eller mange scenarier linket enkeltvis men som vil blive trigget simultant?

 

Mvh Lasse

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Godt spørgsmål som jeg ikke kan give et entydigt svar på da der er fordele og udlemper ved begge metoder.

For ikke at få et hav af timerer til at køre under alarmen, har jeg i mine programmer valgt den centrale løsning, hvor én blok sender til alle udgange, også relæ udgange. Det har under afprøvning hos kunderne pt. ikke givet anledning til problemer.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som jeg har læst mig frem til (mest her på fora) så vil et scenarie kald til mange, altså den centrale løsning, kun give een scenarie transmission da det sendes til alle samtidig?

Hvorimod et decentralt kald fra hver blok vil lægge de enkelt kald i kø. Jeg tænker det presser controlleren at skulle sende 15-20 scenarier hvert eller hvert andet sekund.

Men hvis man laver den decentrale løsning kommer man jo ikke uden om at skulle kommunikere noget spærring ud til hver enkelt lysstyringsblok og sørge for at den fortsætter hvor den slap inden alarmen gik. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, lassebasse skrev:

Som jeg har læst mig frem til (mest her på fora) så vil et scenarie kald til mange, altså den centrale løsning, kun give een scenarie transmission da det sendes til alle samtidig?

Hvorimod et decentralt kald fra hver blok vil lægge de enkelt kald i kø. Jeg tænker det presser controlleren at skulle sende 15-20 scenarier hvert eller hvert andet sekund.

Det er også sådan jeg har forstået det.

1 time siden, lassebasse skrev:

Men hvis man laver den decentrale løsning kommer man jo ikke uden om at skulle kommunikere noget spærring ud til hver enkelt lysstyringsblok og sørge for at den fortsætter hvor den slap inden alarmen gik.

Korrekt, og dog, der kan være sket meget i mellemtiden, så den "gamle" status er ikke nødvendigvis den rigtige længere. Det primære må være at tyven ved han er opdaget og fiser af i en fart.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har lavet den centrale løsning og det ser ud til at virke udemærket.

Men man må jo nok erkende at sådan en 6.2 controller ikke skal bruges hvis der skal laves tidskritisk programmering. En blinkfrekvens på 2sek ON og 2 sek OFF giver en noget varieret blinkfrekvens fra 1 til 3 sekunder. Det er lidt til gene for ens OCD når man er vant til at arbejde med PLC´er...

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok