Hop til indhold
  • 0

Forslag til IHC i hus efterlyses


nybegynder i IHC
 Share

Spørgsmål

Hej

Forslag til IHC i hus efterlyses
Min broder (gammel elektriker) har lokket mig til at se på IHC, da det kan styre det ene og andet lamper med trådløse tryk og på timer osv.
I den forbindelse vil jeg høre om I har nogle forslag til sådan et anlæg?
Når jeg ser på IHC system så er der noget der heder følgende:
IHC wireless controller m. viewer,
Strømforsyning 72W,
Output modul X/Y Udgange,
Output modul 24V DC M, INPUT MODUL 24V/24MA,
LK pir-kontrolenhed for ekstern sensor
Etc. etc.

MEN hvilke moduler skal jeg havde som minimum for at det kan styre nedenstående:
10 stk. lys med dæmp af led samt alm. belysning, desuden udendørs lys
1 stk. røg alarm
1 stk. alarm på vandforbrug (samletank)
1 stk. alm. alarm/video
1 stk. markise
1 stk. spa.
1 stk. luft/luft pumpe
evt. SMS-styring

Gruppetavlen forstiller jeg at det skal side over hinanden, eller er det noget ged i forhold til service?
Er der stor varmeudledning fra IHC-enhederne, når det er i en lukket gruppetavle indbygget, hvis der er kan de enheder være placeret et andet sted hvor der er ventilation??
Og det lige så vigtige spørgsmål, hvor kan IHC købes til den rigtig pris (billigst muligt)?! Og jeg lader fagmanden monter enhederne - for det har jeg ikke forstand på.

el plan.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

2 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

STOP - STOP - STOP

Du er på afveje, hvad du skal bruge af moduler osv. er det sidste du skal se på, selv om det selvfølgelig har indflydelse på prisen.

Start med at finde ud af hele familiens ønsker og krav til komfort, sikkerhed, fleksibilitet og div. fede funktioner mm.

Tag evt. et kik på min hjemmeside www.i-bi.dk, som viser mange af de funktioner jeg typisk programmerer ind i en moderne og intelligent bolig.

Vedr. varme i tavlen, du kunne jo føre et 50 mm rør op til ventilationsanlægget.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så fik jeg tid til at et mere uddybende svar.

Som "base" skal du bruge en IHC Controller V3 og en 72W strømforsyning. Jeg anbefaler ikke at du køber en gammel brugt V2 controller, men hvis du gør, skal du være opmærksom på at den findes i 2 versioner, en 6.1 og 6.2, hvor 6.1 er total værdiløs.

Før "basen" kan virke, skal den have nogle informationer (input moduler), informationerne behandles af programmet og resulterer i et svar (output moduler). Du har standard mulighed for 128 ind- og udgange. Du har også mulighed for at tilkoble op til 64 wireless komponenter til "basen", men det anbefales IKKE at udføre hele installationen som wireless. Som med så meget andet i denne verden, så er billiger sjældent bedre.

Hvert input modul har 16 indgange som forbindes til dine fysiske tryk, bevægelsessensorer, magnetkontakter i vinduer og døre, temperatursensorer osv. Hver af disse skal som udgangspunkt bruge én indgang. Tryk fås med 2, 4 eller 6 tangenter, og skal bruge tilsvarende antal indgange.

Udgangsmodulerne har 8 udgange og fås til både 24 og 230v. 24v bruges f.eks. til dioder i trykkene og alarmen. 230v er til stikkontakter og lamper.

Med en Version 3 controller har du mulighed for at bruge de nye effektive lysdæmpere som kan monteres i tavlen. Det kan under ingen omstændigheder anbefales at købe nogle gamle UNI 400 eller lign, da disse er lavet til de gamle halogen og standard pærer.

Så når hele familien er afklaret på deres ønsker og krav til komfort, sikkerhed og fleksibilitet, så burde du "bare" kunne tælle baglæns for at finde antal nødvendige ind- og output, og dermed antal moduler.

MEN det kræver at du også har 100% overblik over selve IHC programmet, hvilket selv mange installatører har problemer med. Uden dette totale overblik over programmet og dets muligheder, risikerer du at få "indbygget" en masse begrænsninger, som hele familien skal leve med i dag og i fremtiden.

Der er flere tråde herinde på IHC-user om hvad man "bør" få lavet, når huset bygges eller renoveres.

God fornøjelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok