Hop til indhold
  • 0

Skumring, PIR og Kip


Sigurd Hjorth Bruun
 Share

Spørgsmål

Hej derude

Jeg er nu her i forrummet og også relativt i at rode med IHC (selvlært) jeg har en masse udendørs lys som jeg ønsker kip tændinger på, meeeen jeg ønsker at de kun kan tændes når det er mørkt jeg synes bare ikke at finde en funktionsblok der kan dette?

 

et enkelt sted ønsker jeg samme funktion, men der skal en ganske almindelig PIR sensor kunne overstyre kip funktionen (her kan jeg selvfølgelig bare montere den traditionelt, dog ønsker jeg at alting helst ligger i Visual)

 

Version 2.7

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Sigurd

Velkommen til IHC user

Du får svært ved at finde en funktionsblok, hvor kip funktionen er afhængig af det uvendige lysniveau. Hvilket vel også giver god mening, for det kan vel ikke være elektrikerens afgørelse om kunden må tænde lyset midt på dagen, det kunne jo tænkes at han skal finde og udskifte en defekt pærer eller bare afprøve om det virker.

Hvis du kan leve med dette, så har jeg uploadet en dedikeret funktionsblok til det udvendige lys, med den får du rigtig mange muligheder for både manuelt og automatisk styring af det udvendige lys.

Søg efter filen: Udvendigt lys V2. i download sektionen.

Håber du får løst din udfordring.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Hej Sigurd

Velkommen til IHC user

Du får svært ved at finde en funktionsblok, hvor kip funktionen er afhængig af det uvendige lysniveau. Hvilket vel også giver god mening, for det kan vel ikke være elektrikerens afgørelse om kunden må tænde lyset midt på dagen, det kunne jo tænkes at han skal finde og udskifte en defekt pærer eller bare afprøve om det virker.

Hvis du kan leve med dette, så har jeg uploadet en dedikeret funktionsblok til det udvendige lys, med den får du rigtig mange muligheder for både manuelt og automatisk styring af det udvendige lys.

Søg efter filen: Udvendigt lys V2. i download sektionen.

Håber du får løst din udfordring.

Den tanke kan jeg sagtens følge, men da det er hjemme hos mig selv (de gamle) og vi til tider har oplevet projektører udenfor ikke lige er blevet slukket gad jeg godt have skumringen foran alt det udendørs.

 

Far er elektriker og uddannet installatør, min kære mor er også uddannet elektriker, så vi skulle nok kunne finde ud af at sætte en handske over skumringsrelæet hvis vi skulle tjekke for defekte pærer:)

 

kigger lige på den fb du har linket til:)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du kunne samle signalet fra både tryk og skumringsrelæ i et AND led, og derfra til funktionsblokken, så vil trykket kun virke når det er mørkt. Og hvis du fører tilbagemeldingen fra lamperne og skumringsrelæet igennem et ELLER led først, så kan du stadig slukke lyset selv om det er blevet lyst.

Men ellers så anbefaler jeg at det udvendige lys bare passer sig selv, uden manuelle betjeninger. Typisk så ønsker man lys derude i det tidsrum man selv, eller ens gæster bevæger sig derude. Dvs det tænder når det bliver mørkt og slukker sidst på aftenen eller senest når familien går i seng.

God fornøjelse med funktionsblokken. Blokken er rimelig avanceret, så husk at installerer ibf og pdf filerne i samme mappe, så får du hjælpeteksten op når du markerer blokken og trykker på F1.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Men ellers så anbefaler jeg at det udvendige lys bare passer sig selv, uden manuelle betjeninger. Typisk så ønsker man lys derude i det tidsrum man selv, eller ens gæster bevæger sig derude. Dvs det tænder når det bliver mørkt og slukker sidst på aftenen eller senest når familien går i seng.

Al vores udendørslys rundt om huset er monteret med spot i udhænget. Det er inddelt i 5 forskellige grupper, som svare til hvilken side af huset de sidder i.. Her har elektrikeren heldigvis tænkt sig rimelig godt om. 
Anyway, foruden lyset i vores indgang, så tændes resten manuelt på kip (dog hele døgnet fordi jeg har været for doven til at sætte skumringsrelæet ind over). Det har jeg valgt, fordi det er meget sjældent vi egentlig bruger det.  

Jeg kan snildt følge dig i, at udendørs lyset bør passe sig selv. Men så skal man over i at bruge bevægelsessensorer. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Kandersen skrev:

Jeg kan snildt følge dig i, at udendørs lyset bør passe sig selv. Men så skal man over i at bruge bevægelsessensorer. 

Ikke hvis dit udvendig lys er til dig selv og dine gæster. Herhjemme tænder det udvendige lys efter 16.00 og det er mørkt, det slukker igen kl. 11.00 eller hvis vi går tidligere i seng. Men - vi har gadelys på gaden, så der bliver aldrig helt mørkt. PIR sensoren er helt sikkert god uden for dette tidsrum, eller hvis man har total blæret dæmpet udv. lys, hvor den kan øge lysniveauet når der er aktivitet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Du kunne samle signalet fra både tryk og skumringsrelæ i et AND led, og derfra til funktionsblokken, så vil trykket kun virke når det er mørkt. Og hvis du fører tilbagemeldingen fra lamperne og skumringsrelæet igennem et ELLER led først, så kan du stadig slukke lyset selv om det er blevet lyst.

Men ellers så anbefaler jeg at det udvendige lys bare passer sig selv, uden manuelle betjeninger. Typisk så ønsker man lys derude i det tidsrum man selv, eller ens gæster bevæger sig derude. Dvs det tænder når det bliver mørkt og slukker sidst på aftenen eller senest når familien går i seng.

God fornøjelse med funktionsblokken. Blokken er rimelig avanceret, så husk at installerer ibf og pdf filerne i samme mappe, så får du hjælpeteksten op når du markerer blokken og trykker på F1.

Har smidt blokken ind, tak for forklaringen omkring OR og AND led, kunne nemlig ikke se mig ud af hvordan det skulle kunne fungere som ønsket:)

 

Vi ønsker ikke at lyset er tændt her medmindre vi selv laver en aktiv handling for det, det er kun i indkørslen vi ønsker det skal tænde på PIR Sensorerne (det er pt samlet traditionelt så det gør dette)

 

Kan jeg ikke ved tilbagemelding lave det sådan så det automatisk slukker så snart det er lysere end den indstillede værdi for skumringsrelæet?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Herhjemme tænder det udvendige lys efter 16.00 og det er mørkt,

Tænder det uanset om i skal bruge det?

19 timer siden, Henning Pedersen skrev:

hvis man har total blæret dæmpet udv. lys, hvor den kan øge lysniveauet når der er aktivitet.

Ja, fra slukket til tændt (det er også at øge lysniveau :)).

17 timer siden, Sigurd Hjorth Bruun skrev:

Vi ønsker ikke at lyset er tændt her medmindre vi selv laver en aktiv handling for det, det er kun i indkørslen vi ønsker det skal tænde på PIR Sensorerne (det er pt samlet traditionelt så det gør dette)

Bevægelses sensor (PIR) er også at lave en "aktiv handling".
Den eneste ulempe ved PIR og fx manuel tænding er, at ved en PIR, der skal man tænke bevægelse ind i det, som måske ikke er specielt praktisk i situation, fx dyr/andet bevægelse, der ikke skal bruge lyset. Og det kan være et et problem at undgå. Udover det er der reelt ingen forskel på, om lyset tænder på et tryk fordi i manuelt sætter fingeren på, eller i bevæger jeg foran en bevægelses sensor.. Der er selvfølgelig lidt mere arbejde med disse sensorer. Men er det først lavet rigtigt, og det fungere. Så hælder jeg til, at langt de fleste vil være rigtig glade for det. 

I vores hus har vi fx spots siddende i udhænget hele vejen rundt om huset, (34 stk såvidt jeg husker). De er heldigvis inddelt i hver deres gruppe, så der i alt er 5 gruppe. 
Min plan er, at hver gruppe skal tænde og slukke på PIR. Dvs bevæger man sig rundt om huset og det er mørkt, så vil lyset tænde foran en, og det vil slukke automatisk bagved en, når man når PIR tændingen til næste gruppe osv. 
Med den rette opsætning, antal og brug af PIR, så tror jeg på, at dette er den korrekte måde at lave det rigtig smart. Pt er det dog kun i vores indgangsparti der er PIR styring. De andre steder tændes manuelt på tryk placeret strategiske steder i huset. Det skyldes at jeg løb tør for IHC indgange og måtte prioritere. 

Jeg har overvejet om jeg skal lave det som Henning er inde på, at lyset fx tændes automatisk på lavt niveau når det er mørkt, og så ellers skruer op, når der er bevægelse. Men jeg synes ikke det er forbruget eller dæmperne værd at gøre det sådan. Måske jeg ændre det senere, når jeg slet ikke ved hvad jeg ellers skal lave eller bruge penge på :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Kandersen skrev:

Tænder det uanset om i skal bruge det?

Ja - jeg har ikke en aktiv PIR på det udvendige lys. PIRen er der, men den er ikke koblet op til IHC anlægget.

2 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg har overvejet om jeg skal lave det som Henning er inde på, at lyset fx tændes automatisk på lavt niveau når det er mørkt, og så ellers skruer op, når der er bevægelse. Men jeg synes ikke det er forbruget eller dæmperne værd at gøre det sådan. Måske jeg ændre det senere, når jeg slet ikke ved hvad jeg ellers skal lave eller bruge penge på 

Med dæmpere får du faktisk det bedste fra begge måder. Minimalt forbrug når du ikke skal bruge lyset og med fornuftig sikkerhed, da der er lidt lys i området. Med lidt lys kan du, familien eller jeres gæster, se at der ikke er nogen i området inden du/de/I aktiverer PIR sensoren. Når du eller dine gæster er i området får I automatisk det rigtige niveau. Og så har det en vis "Se hvad jeg har effekt" hvis man har behov for det.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Med dæmpere får du faktisk det bedste fra begge måder. Minimalt forbrug når du ikke skal bruge lyset og med fornuftig sikkerhed, da der er lidt lys i området. Med lidt lys kan du, familien eller jeres gæster, se at der ikke er nogen i området inden du/de/I aktiverer PIR sensoren. Når du eller dine gæster er i området får I automatisk det rigtige niveau. Og så har det en vis "Se hvad jeg har effekt" hvis man har behov for det.

Hvis/når jeg får dem alle skiftede til LED, så er det muligt jeg går efter sådan en løsning. Men med halogen, så er det spild af energi.. Så meget behøver jeg ikke imponerer naboerne :lol:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
28 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Kan forstå løsningen hvis man her flere hundrede watt halogen

24*35watt, (da 10 af dem er skiftet til LED) = 840watt, hvis de tændes på fuld skrald, hvilket de pt gør, da jeg ikke har gidet montere en UNI400 dæmper på.

Ved skift til LED, der sætter det krav til dæmperen. Så kan UNI400 næppes bruges mere medmindre man benytter min 6watt LED (der hvor jeg har 7 spot i en gruppe).
Så der har jeg det sædvanlige LED dæmper problem :wacko:

Det hele går op i en større enhed, den dag LK´s controller V3 og deres LED dæmpere falder til mindst det halve i pris :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har kun uni400 dimmere og de virker fint med 5-7 dæmpbare LED lyskilder á 5-7watt.
Det er mere selve lyset fra LED der ikke er særlig “lækre” når de bliver dæmpet. Har prøvet mange forskellige efterhånden, også “dim to warm” men intet slår eller nærmere sig halogen, der kan gå fra helt hvidt og skarpt, til bare en glødende orange klat man nærmest ikke kan ane.

Men nu er vi igen ved at komme lidt off topic  ifht til trådstartes problem med kip af udelys ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har nu igen haft lidt tid til at kigge på det, jeg har fundet en funktionsblok som kan det meste af hvad jeg ønsker - som samtidig er ligeså simpel.

FB: 4.1.08.a. Betinget følg/kip
funktion valgt som kip

indgang 1 - permitsignal - her forbindes skumringsrelæ

indgang 2 - styring af udgang - her forbindes kip tryk til tænd/sluk.

 

alt dette lige præcis som jeg ønsker, jeg kunne simpelthen bare så godt tænke mig at have en “sluk” som på så mange andre funktionsblokke, så jeg kan have et tryk der slukker alt udendørslys.

 

jeg har selv rodet lidt i at blande det med andre funktionsblokke, noget AND gate og lidt, men intet er lige som jeg ønsker, og det bliver meget hurtigt uoverskueligt hvis der skal bruges 3 funktionsblokke pr. Tænding når der er 10 forskellige udendørs tændinger:)

 

hvis jeg selv viste hvordan man laver funktionsblokke, så kunne jeg godt bare tænke mig at lave en 4.1.08.a. Med en sluk funktion der kan kippes.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tjaa mht egne Funktionsblokke lavede jeg engang lidt YouTube videoer, men fik dem aldrig gen redigeret med lyd så der er en forklaring til.

Men du kan da prøve at bruge 15 min på dem og evt. læse manualen der blev installeret sammen med IHC Visual på din PC.
 

Det er mere eller mindre samme logik der skal anvendes i selve programmeringe, uanset hvilken Visual version man benytter.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok