Hop til indhold
  • 0

Node-RED/HomeKit kontrol af garageport


MONMIL
 Share

Spørgsmål

Hej Forum

Jeg roder med lidt Node-RED kontrol af en garageport, som jeg er kørt lidt død i. 

Mit setup er:  

  • En garageportsåbner, som aktiveres via et impuls fra et IHC output modul (kortslut af impulsklemme på garageportåbneren).
  • En magnetkontakt på garageport, som slutter ved fuld lukket position. Giver signal til inputmodul i IHC. 
  • OpenHAB med IHC ELKO Binding (2.5.3). Alt OK der med fungerende Items/channels etableret til IHC output og input (valgbare i Node-RED via OpenHAB),. 

Det jeg ønsker: Fjernbetjening af porten (og visning af lukket position) via Apple Homekit - programmeret i Node-RED og der eksponeret som Bridge til Homekit.

Jeg har ikke så meget forstand på programmering af funktioner i Node-RED. Har kun kontrol af simpel belysning til IHC i HomeKit. 

Håber der er en her i forummet, som kan hjælpe med opsætning i Node-RED. Jeg er specielt forvirret omkring programmering af funktionen ind og ud af Homekit-modulet (GarageDoorOpener).

Tak

Morten

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jamen, det kan du også sagtens. Men så skal du selv implementere hele HAP (HomeKit Accessory Protocol), som er ganske omfattende. Det er det, som Homebridge har lavet for dig for næsten alle typer af Apple Homekit tilbehør, så du netop ikke behøver bøvle med det. Og hvis du bruger MQTT plugin får du en række ekstra features såsom history tracking til visning i EVE app'en.

Øvrige muligheder er openhab complete plug-in (se https://www.npmjs.com/package/homebridge-openhab2-complete) eller Home Assistant (HA).  openhab complete virker fint for simpelt tilbehør såsom switch og temperatur, termostat, fugtighedsføler, lysføler m.m. Mere sofistikeret tilbehør med flere tilstandsmuligheder såsom locks, alarm og garage port virker ikke helt smertefri i complete. Der er MQTT plug-in fint.

Home Assistant har - ligesom openhab - indbygget IHC integration baseret på 'ResourceInteractionService', som giver minimal belastning af IHC Controlleren. Derudover har den integration til Apple Homekit. Jeg har selv kun benyttet de simple såsom switch og termostat, og de fungerer fint.

Edit: Links er vist i fuld længde.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du behøver slet ikke lave noget i Node-RED. Blot Openhab -> MQTT broker - MQTTthing under Homebridge, så virker det, som du ønsker. 

Jeg har selv installeret disse ting på en gammel bærbar PC, hvor det hele kører i Docker. Se https://www.youtube.com/watch?v=sQDEJtWbiJs MQTTthing finder du https://www.npmjs.com/package/homebridge-mqttthing, og Homebridge https://www.npmjs.com/package/homebridge-mqttthing og https://github.com/oznu/docker-homebridge.

 

Der skal påregnes at investere lidt tid til at lære disse apps, men derefter har du mange muligheder. Se fx. https://youtu.be/7HDTbzu1vZI

Edit: Links er vist i fuld længde

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, EjvindHald skrev:

Du behøver slet ikke lave noget i Node-RED. Blot Openhab -> MQTT broker - MQTTthing under Homebridge, så virker det, som du ønsker. 

Jeg har selv installeret disse ting på en gammel bærbar PC, hvor det hele kører i Docker. Se denne video om garageport via Apple Homekit, som jeg lavede.

MQTTthing finder du her, og Homebridge her og her.

Der skal påregnes at investere lidt tid til at lære disse apps, men derefter har du mange muligheder. Se fx. denne video om IHC Alarm i Apple Homekit, som jeg også har sat op.

Hej! Tak for det hurtige svar. 

Havde nok håbet, at jeg kunne blive ved og nøjes med Node-RED. Her allerede en del styring der - og vil gerne undgå at investere alt for megen tid i andre apps. Men har da være fristet af Homebridge. Nu hvor jeg allerede har Node-RED kørende med de nødvendige bindings/items via OpenHAB - hvad opnår jeg så ved at anvende endnu en app (Homebridge) som jeg ikke potentielt allerede kan i Node-RED? Er det fordi tingene bliver nemmere med Homebridge installeret - for en som måske ikke er alt for skarp i programmering af Node-RED funktionerne? 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 4.5.2020 at 22:32 , EjvindHald skrev:

Du behøver slet ikke lave noget i Node-RED. Blot Openhab -> MQTT broker - MQTTthing under Homebridge, så virker det, som du ønsker. 

Jeg har selv installeret disse ting på en gammel bærbar PC, hvor det hele kører i Docker. Se https://www.dropbox.com/s/epby5y59vgsgzc6/Portåbner IHC og Homekit.mp4?dl=0 video om garageport via Apple Homekit, som jeg lavede.

MQTTthing finder du https://www.npmjs.com/package/homebridge-mqttthing, og Homebridge https://www.npmjs.com/package/homebridge-mqttthing og https://github.com/oznu/docker-homebridge.

Der skal påregnes at investere lidt tid til at lære disse apps, men derefter har du mange muligheder. Se fx. https://www.dropbox.com/s/mibnuqnyhn8muv5/Alarm IHC og Homekit.mp4?dl=0 video om IHC Alarm i Apple Homekit, som jeg også har sat op.

Edit: Links er vist i fuld længde

Hej Ejvin d

Interessant input.

Kan du skrive noget mere om implementeringen af IHC alarm i Openhab og homebridge ,hvordan bruger du det.låser den automatisk op når du nærmer dig ,eller låser du den op manuelt ?

Når man kigger på videoen ser det ud som om du kan styre din dørlås også ? Kan du dele noget mere info om det også ?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, bozidar skrev:

Hej Ejvin d

Interessant input.

Kan du skrive noget mere om implementeringen af IHC alarm i Openhab og homebridge ,hvordan bruger du det.låser den automatisk op når du nærmer dig ,eller låser du den op manuelt ?

Når man kigger på videoen ser det ud som om du kan styre din dørlås også ? Kan du dele noget mere info om det også ?

 

Min IHC Alarm styres af IHC tastatur eller Apple Homekit som vist. Al funktionalitet i Apple Homekit kan styres af den indbyggede smarte app "Genveje" (Shortcut) inkl. ændring af alarm status. Events til at trigger en ændring kan fx være af min iPhone nærmer sig en bestemt adresse, og det har jeg afprøvet. Imidlertid var det ikke stabilt for mig, og det skyldes nok, at de forsøger ikke at aktiverere GPS'en i telefonen mere end højst nødvendig pga. øget strømforbrug og dermed kortere batterilevetid. Derfor har jeg i stedet valgt at sætte en simpel selvklæbende NFC tag et diskret sted i min bil, og når telefonen kommer ret tæt på denne, åbner porten og alarmen deaktiveres - begge dele automatisk via "Genveje". Det svarer til, at man selv bruger Homekit app'en, så man tager ikke yderligere risici.

Jeg bor i et område plaget af mange indbrud og i takt med, at mine naboer og genboer har haft ubudne gæster, har jeg hævet sikkerheden for vores hus. Det betyder bl.a., at jeg forsøger at skærme adgangen til vores grund via portåbner som vist og via en havelåge mod fortorvet. I denne havelåge er der indbygget slutblik, som styres af en fingeraftrykslæser via IHC. Låsen er også integreret i Apple Homekit, som du har så i videoen. Alle vore yderdøre er med 3 punkts lukke med en ikke elektrisk lås, som er svær at dirke op. På den måde ender jeg med 3 uafhængige sikkerhedsmekanismer: adgang til grund, manuel dørlås og IHC alarm. Hvis en af disse brydes, vil de andre fortsat være aktive. Nogle vil måske synes, at det er for meget, men for mig og min familie passer det fint og giver tryghed i hverdagen.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
45 minutter siden, bozidar skrev:

Undskyld jeg bliver ved ,men forstår ikke helt dette. 

Så du tager telefonen tæt på NFC en når du er ved at være hjemme ? eller hvordan 

Ja, jeg holder kortvarigt telefonen tæt på, når jeg nærmer mig huset. Det er vist flere steder med eksempler. Fx på dette link: https://appleinsider.com/articles/19/07/08/how-to-use-nfc-to-control-your-home-with-ios-13

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, EjvindHald skrev:

Nogle vil måske synes, at det er for meget, men for mig og min familie passer det fint og giver tryghed i hverdagen.

Synes bestemt ikke det er for meget, tværtimod. Så længe det er forholdsvis nemt at tilføje, og ikke besværliggøre processen for meget, så finder jeg det helt fornuftigt. 
Jeg går selv med nogle tanker om at lave en "rigtig" skalsikring". Dvs en der ikke kun virker på døre/vinduer, men hele vejen rundt om huset. Problemet med dette er at finde sensorer der er egnet til formålet, og så få det lavet forholdsvis nemt.
Mit næste projekt er at bruge ansigts genkendelse til fx at slå alarmen fra. Det burde være forholdsvis simpelt, men er nødt til at foregå via openhab. Så jeg er lidt afhængig af, at openhab overhovedet kan gøre det. 

Jeg tror dog ikke jeg ville benytte NFC tags eller bluetooth til at låse op med. Selvom det er smart nok, så synes jeg ideen ryger lidt af, hvis man alligevel skal ned i lommen efter mobilen. Så kan man lige så godt bruge en nøgle. Bluetooth burde virke bare ved at lade mobilen ligge i lommen. Men jeg har hørt fra andre med fx smartlåse, at det nogle gange tager lidt længere. I min verden skal det være sådan, at bare jeg nærmer mig døren, så skal den opdage, at det er mig. Ikke først når jeg står og tripper foran døren. :) 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@EjvindHald kanon video !!

Jeg har faktisk tidligere forsøgt at få IHC Alarm og HomeKit "Security System" til at spille sammen, det er dog ikke lykkes mig, så jeg nøjes pt. med en "kontakt" til ON/OFF styring af IHC Alarm funktionsblok.

Herunder mit nuværende setup (IHC Total alarm - PIR og SKAL).

things.fil

        Type switch                : Alarm_Status           [ resourceId=12345678, direction="readonly" ]
        Type switch                : Alarm_Til                  [ resourceId=87654321, direction="WriteOnly", pulseWidth=80, commandToReact="ON"]
        Type switch                : Alarm_Fra                [ resourceId=87654312, direction="WriteOnly", pulseWidth=80, commandToReact="OFF"]

Items.fil

Switch TotalAlarm "Total Alarm" <switch> ["Switchable"] {channel="ihc:controller:elko:Alarm_Status",channel="ihc:controller:elko:Alarm_Til", channel="ihc:controller:elko:Alarm_Fra"}

 

Hvordan ser din Things/items fil ud ?? Det ville vær så fedt at kunne bruge HomeKit "Security System" funktionen i stedet for en kontakt

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ift. videoen har jeg nu lavet om, så jeg har 2 separate Homekit alarm systemer. En for alarm og en for varsling, og de er uafhængige.

Alarm er lidt kompleks i Homekit, bl.a. fordi der er flere states. Derfor skal du lave nogle rules til at styre det. Jeg bruger MQTTthing og Homebridge og ikke alarm i den indbyggede openhab binding. Det skyldes, at med openhab bindingen kan jeg pt. ikke sætte hvilke states (Ude, hjemme, nat og off), som jeg ønsker jfr. min video.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Til inspiration har jeg vedlagt eksempel på regler til styring af Homekit Alarm fra openhab. Jeg bruger ikke disse længere, da jeg nu benytter MQTT, så der er ingen support eller lignende fra min side. Det er kun til inspiration, så man selv nemmere kan komme i gang. Variablene er: 

AlarmModeSkal = IHC skalsikring

AlarmModeFuld = IHC total alarm

VarslingOK = on/off til angivelse af om varsling på grunden er slået til eller fra

alarm.OriginalRules

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok