Hop til indhold
  • 0

4.Dobbelt tryk - Øge antal af tændte lamper ved øget antal tryk


NJJ
 Share

Spørgsmål

Hej

Håber i kan hjælpe. 
Jeg har et rum, hvor jeg godt kunne tænke mig at tænde for x- antal lamper efter behov ved kun at trykke på en bestemt knap.

Jeg har fire lamper (A, B, C og D), hvor jeg ønsker at 1. tryk tænder for lampe A. ved 2. tryk på knappen tænder lampe B også, og ved 3. tryk tændes lampe C, og så lampe D ved 4. tryk, og tilsidst ved 5. tryk slukkes alle lamperne.

 

Jeg ved ikke om dette overhovedet kan lade sig gøre?

Håber i kan gøre mig klogere :)



På forhånd tak
 


Mvh.


Nadia

Link til kommentar
Del på andre sites

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
På 4.5.2020 at 19:50 , Allan Nissen skrev:

Prøv den vedhæftede blok.

Sekvens styring.vis 17 KB · 3 downloads

Hej Allan

Mange tak for den meget hurtige tilbage melding og sekvens styringen!
Jeg har prøvet at sætte sekvens styringen op.
Jeg er lykkedes med få lamperne til at lyse pr. tryk, men jeg kæmper med at kunne slukke dem igen.
Jeg er i tvivl om mit indput til: Nulstil sekvends : Måske er det derfor, at jeg ikke kan slukke lyset?
 

Er det mon muligt, at kunne styrre antallet af tryk fra to forskellige udtag samtidigt ?

 

På forhånd tak


Mvh.


Nadia

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Bruger du udgange eller scenarie?

bruger du udgange så vil 5. Tryk slukke udgangene.

bruger du scenarier vil 5 tryk også slukke men kun hvis du har forbundet sluk scenariet.

indgang for nulstil er en ekstra feature, så du kan nulstille sekvensen efter f.eks. 2 tryk. Du behøver ikke bruge den.

 

 

forstår ikke hvad du mener med at styre fra 2 forskellige udtag?

 

lav evt et screenshot eller upload dit program

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Allan Nissen skrev:

Bruger du udgange eller scenarie?

bruger du udgange så vil 5. Tryk slukke udgangene.

bruger du scenarier vil 5 tryk også slukke men kun hvis du har forbundet sluk scenariet.

indgang for nulstil er en ekstra feature, så du kan nulstille sekvensen efter f.eks. 2 tryk. Du behøver ikke bruge den.

 

 

forstår ikke hvad du mener med at styre fra 2 forskellige udtag?

 

lav evt et screenshot eller upload dit program

 

Sekventiel_tænding v1.PNG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, NJJ skrev:

 

Sekventiel_tænding v1.PNG

Jeg har brugt udgange, men der sker ikke noget ved 5. tryk.

Jeg har oplevet at den tit starter med at tænde for lampe C. - Det er efter at jeg har slukket for lamperne på andre tryk i huset.

Er det muligt, at kunne styre antallet af tryk fra to forskellige tryk?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Allan Nissen skrev:

Du kan sagtens have mere end et tryk linket til indgangen, som du har gjort.

Det fungerer perfekt hos mig, så kan ikke sige hvad der er galt i dit program. Upload evt dit program.

0 tryk:

611151914_0_tryk.JPG.4b57326628f99121ea7485e9caa46787.JPG

1. tryk

412221338_1_tryk.JPG.a706a874b2c0a56dc7bd1e79df44a09b.JPG

2. tryk

1580475438_2_tryk.JPG.6696d725d26551325d509b2d861a8cf4.JPG

3. tryk

1297209643_3_tryk.JPG.4304cb7876c8b3c43c98e2a1993ab6d8.JPG

4. tryk

563675272_4_tryk.JPG.0281d4e49249ade5f71a3fcab92bbac0.JPG

5. tryk

1474539460_5_tryk.JPG.4636e43c9066133c60ea6f501a284afe.JPG

1. tryk.JPG

Jeg får præcis det samme, når jeg kører en simulering, men der sker ikke det samme i Service vinduet. Jeg kan ikke sætte lamperne til OFF igen.
Det virker som om, den ikke ved hvad den skal gøre ved 5. tryk.

Jeg sender lige mit program

Sekventiel_v1.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Allan Nissen skrev:

Jeg har rettet måden den sætter udgangene off, min egen controller kunne heller ikke finde ud af det. Så prøv det nu.

 

Mht til at udgang C tænder først, det kan jeg ikke genskabe. Prøv at uploade et tomt projekt inden du uploader dette, for at rydde hukommelsen.

Sekventiel_v1.vis 632 KB · 2 downloads

Fedt, Jeg kan nu tænde lamperne og slukke for dem igen. Tak!

Jeg har fundet ud af hvorfor den nogen gange starter med C. (eller en af de andre lamper.)
Det er fordi jeg har en kip på en af de andre taster med tænd/sluk funktion for alle lamper og alt efter hvor tælleren er nået til fortsætter den forståeligt videre derfra.
Tror du det er muligt, at man kan ændre sluk funktionen (på den anden tast), så den i stedet for at slukke sætter casen til at være nul, sådan at lampe A altid vil tænde først.?
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tænker du på lokationen Entre? For køkken/stue er der ikke nogen ekstra tændinger på.

Generelt så er dit program håbløst sat op med et stort rod af funktionsblokke. Nogen er aktive, andre er ikke.

Det er en dårlig ide at styre en udgang via flere forskellige funktionsblokke, da man mister synkroniseringen som du netop oplever nu.

Kunsten er at have en hovedblok (f.eks. avanceret kip), med udgangen forbundet til lampeudtaget, og med indgange fra både tryk og andre funktionsblokke. Det kan sagtens laves med nogen ændringer i den sekventielle blok, men her kommer Hennings vise ord ind i billedet : Det bliver ikke godt, hvis man både kan tænde og slukke via den sekventielle blok samt via kip blokke.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 10.5.2020 at 13:00 , Allan Nissen skrev:

Tænker du på lokationen Entre? For køkken/stue er der ikke nogen ekstra tændinger på.

Generelt så er dit program håbløst sat op med et stort rod af funktionsblokke. Nogen er aktive, andre er ikke.

Det er en dårlig ide at styre en udgang via flere forskellige funktionsblokke, da man mister synkroniseringen som du netop oplever nu.

Kunsten er at have en hovedblok (f.eks. avanceret kip), med udgangen forbundet til lampeudtaget, og med indgange fra både tryk og andre funktionsblokke. Det kan sagtens laves med nogen ændringer i den sekventielle blok, men her kommer Hennings vise ord ind i billedet : Det bliver ikke godt, hvis man både kan tænde og slukke via den sekventielle blok samt via kip blokke.

 

Ja, jeg ved godt der mange funktionsblokke, og det er lidt rodet fordi jeg har prøvet noget forskelligt og ikke fjernet det endnu.

Jeg kan godt se, at det bliver et problem. 
Jeg vil lave det sådan, at alle tryk, der måtte skulle styre lamperne A-D, skal have den samme funktionsblok og så indføre tænd/sluk alt ved kort/langt tryk
Jeg vil prøve at kigge på det.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok