Hop til indhold
  • 0

Skift mellem FB


Nikolaj_bn
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg sidder igen og prøver at strikke lidt sommer/vinter sammen til varmestyringen. Jeg kører med den avancerede varmestyring, men kunne godt tænke mig at have fuld indstilling både sommer og vinter uden at skal ændre samtlige rum hver gang. Jeg tænker at have et tryk der skifter mellem to avanceret varmestyrings FB'er. Så vil jeg kunne styre alle parametre individuelt og ikke blot køre med sommerstyringsdelen fra FB'en om sommeren.

Så jeg har altså en avanceret varmestyring (Sommer) og en (Vinter) for hver varmekreds, som der skal skiftes mellem ved tryk på enten venstre eller højre på Trykket (Sommertilstand).

Kan man lave en FB, som ved det ene tryk aktivere (Sommer) og deaktiverer (Vinter) og på det andet tryk gør det modsatte?

 

Med venlig hilsen

Nikolaj

Udklip.PNG

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
8 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Det korte svar: Ja.

men det er ikke bare lige, for det kræver jo dobbelt op alle steder, og du skal så i princippet blot have en skifte eller prioritets FB ind imellem alle input og output og de “dobbelte” avancerede varmestyrings FB r

Nu sidder jeg ikke lige med visual åben, men er det ikke nok med en proritets blok på udgangen til ventilen? Og så have to varmestyringsblokke som deler sensor input, med hver deres setpunkt/indstillinger, per ventil.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Det korte svar: Ja.

men det er ikke bare lige, for det kræver jo dobbelt op alle steder, og du skal så i princippet blot have en skifte eller prioritets FB ind imellem alle input og output og de “dobbelte” avancerede varmestyrings FB r

Det er ikke noget problem for mig at lave dobbelt alle steder, men selve opsætningen af prioritets FB rækker mine evner ikke til:) du har ikke et eksempel?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 minutter siden, Allan Nissen skrev:

Nu sidder jeg ikke lige med visual åben, men er det ikke nok med en proritets blok på udgangen til ventilen? Og så have to varmestyringsblokke som deler sensor input, med hver deres setpunkt/indstillinger, per ventil.

Det kan godt være, kan jeg ikke helt gennemskue uden at se det, men problemet for mig er også at jeg godt vil have funktionenn med i begge blokke, der gør at man kan skifte mellem føler i rum, gulv eller begge dele. Det skal også gerne kunne skifte med hhv. sommer og vinter.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
28 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Der findes en standard prioriterings FB hvor der er 1 (2) indgange og 2 udgange.

input 1 går så normalt til output 1, såfremt input 2 (styre/skifte/permit signalet) er off.
Går input 2 on, vil input 1 signalerne gå til output 2.

Okay, tak. Det må jeg lige se om ikke jeg kan finde og rode lidt med.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 minutter siden, Allan Nissen skrev:

Super, prøver jeg lige i morgen:)

2 minutter siden, Allan Nissen skrev:

Som alternativ til mit forslag så har varmestyrings blokken jo et input for sommer/vinterdrift. I sommerdrift vil den bruge setpunktet for Ubeboet. Ved dog ikke om det er fleksibelt nok for dig, prøv at læse hjælpe filen til blokken.

Ja nemlig, men det er den jeg ikke rigtig kan bruge, da jeg gerne vil have det varmere i nogle rum end andre og kunne styre det med rum/gulvfølere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tja vi andre går bare en tur rundt i huset og ændre setpunkt på rumtermostaterne et par gange om året.

Om sommeren er setpunktet måske 20-21 gr. og 21-22 gr. på badeværelserne, og pga mit jordvarmeanlæg har udetemperaturstyret fremløb så kommer der ikke ret varmt vand frem (max 25-28 gr om sommeren) og det lukker helt ned ved udetemperaturer over 17 gr.

Om vinteren er setpunkterne måske alle hævet til 23 gr. men igen pga udekompenseringen kan et rum kalde ligesåmeget på varme det vil, men vil aldrig blive overophedet, da varmepumpen selv lukker ned hvis returen er tilpas høj. Og det vil den blive hvis der er kredse der står konstant åbne.

Men ok jeg har så ikke mulighed for at lave “sommerkomfort” med lune gulve på badeværelserne. Med mindre jeg helt disabler min sommerdrift og hæver fra 17 til 25 gr. Lukker meget ned for øvrige rumtermostater end i bad, samt ændre min varmekurven så der fortsat kommer lunken vand frem.

I praksis har det ikke været noget problem de sidste 12 år, men nu er vi også ved at have styr på det og kende huset og vores behov. 
 

Men når nu man har IHC og “fordi man kan” så go for it.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok