Hop til indhold
  • 0

Problemer med 1 ud af 12 gulvvarmeblokke


Coralreef
 Share

Spørgsmål

Jeg benytter 5.2.05d til alt mit gulvvarme, i alt 12 kredse. Nogle er med gulv føler(klinkegulve) mens resten kun er med rumføler.

Men den ene blok, i mit lille badeværelse, volder mig problemer ? Til trods for samme settings på alle 12 blokke, så står denne og går on-off on-off hele tiden, med 5-30sekunders varighed.

Det er som at pulstider OG hysterese ikke tages i betragtning? Så snart temp i rum eller gulv springer 0,1 grad uden for setpunkt så aktiveres udgangen - for så at gå off igen kort tid efter når temp er faldet 0,1 grad tilbage.

Håber det giver mening - at det ikke giver mening :)

 

varmeblok.jpg

varmeblok2.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Nej.

Ud fra log kan man se at det er gulvtemperaturen som gjorde det. Den svingede fra 24 til 24,1 og retur til 24 - og dette aktiverede så udgangen tilsvarende. Til trods for 0,2 graders hysterese?

Men hvordan virker blokken egentlig helt præcist ift pulsvarme - i mit eksempel 15min ON og 15min OFF ?

Er udgang on i 15min så snart temp falder nok - og så off i 15 uanset hændelser som en spærring ? Eller vil den kun være on så længe temp måling kræver det ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ser ikke ud til at ændre noget. Men helt basalt - jeg troede at blokken var lavet sådan, at når temp faldt under setpunkt(og hysterese), så forblev den ON i de XXmin den er sat til, og derefter OFF i YYmin den er sat til.

Netop for at den ikke står og åbne telestat hvert andet sekundt - hvilket en telestat i øvrigt er for langsom til :).

Så er det blokken der er fejl i ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Jeg har ikke 5.2.05d, men prøv evt. at vedhæfte et projekt med den, så kikker jeg på den. 

P.S: jeg er pi... doven, og gider kun at åbne en .vis fil, ikke hente og gemme en funktionsblok jeg ikke skal bruge til noget.

Det er standard blokken fra Visual ?

Men kan da lige hente en kopi af mit projekt og sende dig - Takker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 29.9.2020 at 19:09 , Coralreef skrev:

jeg troede at blokken var lavet sådan, at når temp faldt under setpunkt(og hysterese), så forblev den ON i de XXmin den er sat til, og derefter OFF i YYmin den er sat til.

I deres gamle funktionsblokke til varmen kunne man indstille om blokken i "Rum og gulv" mode, skulle styre efter rum-, gulv- eller begge temperatuer. Hvilket faktisk giver stor forskel på virkemåden. Denne mulighed har de fjernet i de nye blokke, og umiddelbart virker det ikke til at de har været 100% afklaret på hvilken temperatur den nye blok så skulle styre efter, det virker lidt som et mismas af det hele uden rigtig at ramme plet.

På 29.9.2020 at 19:09 , Coralreef skrev:

Så er det blokken der er fejl i ?

Ja - det vil jeg mene.

Jeg har slettet en enkelt betingelse i programmet, og det ser ud til at virke. Men det er helt klart ikke gennemtestet.

PS. du ville have de samme udfordringer i de øvrige rum hvis din rumtemperatur er høj.

PPS. det er da et fornemt gulvvarme anlæg du har i rummet, rumtemperaturen er højrer end gulvtemperaturen, så reelt flytter du varme fra rummet til gulvet, og ikke omvendt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok