Hop til indhold
  • 0

Styring af vinduer ved overtemperatur


Jakob Hauerslev
 Share

Spørgsmål

Efter flere gange at have fået enorm god hjælp herinde, prøver jeg igen. Bær over med mig, for jeg er efterhånden mere en der tager, end en der giver!!

Hvis nogen har spørgsmål til tømrerfaget eller Færdselsloven, så giver jeg dog gerne en hånd med :lol:

 

Jeg har to velux vinduer der kører på en klf200 samt to vinduer der kører på en ældre 24v windowmaster-controller. 

Jeg vil gerne have dem til at åbne ved overtemperatur i deres respektive rum, men jeg er uprøvet i at lave funktionsblokke, og kan kun lave simple rules i openhab. At vinduerne kører på to forskellige systemer, gør det ikke nemmere. 

Derfor har jeg søgt, uden at finde, en funktionsblok der kan noget ala følgende:

Aktivere en udgang / åbne et vindue 50% ved forudbestemt temperatur på en rumføler (setpunkt 1)

Altivere en anden udgang / åbne et vindue 100 % ved en anden forudbestemt temperatur på en rumføler (setpunkt 2)

Aktivere en tredje udgang, der er prioriteret forud for de andre, f.eks. ved alarmtilobling (lukke vinduet).

Jeg kan da næppe være den første med et ønske som dette, eller tager jeg helt fejl?

Byd endelig ind hvis i har nogle gode forslag, eller sidder med en funktionsblok der kan noget af det :)

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 1

Jeg har lavet denne her openhab regel, som du kan afprøve. Bemærk at rumføler, alarm og velux vindue item skal ændres til dine navne.

//Styring af Velux vinduer
rule "Styring Velux"
when
// reglen aktiveres ved ændring i temperatur eller alarm status
    Item RumFoelerTemp changed or 
    Item Alarmtilkoblet changed
then
// Hvis alarm er tilkoblet, så skal vinduerne være lukket
    if (Alarmtilkoblet.state == ON)
        VeluxVinduer.sendCommand(0)
    else {
    // Alarm er frakoblet
    // Vinduet åbnes helt, hvis temperatur er > 25 grader
        if (RumFoelerTemp.state > 25) {
            VeluxVinduer.sendCommand(100)}
        else {
            // Vinduet åbnes 50%, hvis temperatur er > 20 grader
            if (RumFoelerTemp.state > 20
                VeluxVinduer.sendCommand(50)
            else
                // Temperatur under 20, så det lukkes
                VeluxVinduer.sendCommand(0)}
            }
end
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg skal lige være med på, hvad er det helt præcist du spørger ind til.. Er det openhab eller Visual du vil have til at aktivere dine vinduer?

Hvis det er openhab, så har jeg har en rule, som styre vores vinduer. Det er en rå version af rulen, da jeg endnu ikke har fået bygget den fuldt ud. Så den styre sådan set nogle scener i KLF200éren, som vinduerne så reagere på. Meningen er at vinduerne skal styres individuelt og ikke i scener. Jeg skal også have justeret de forskellige cases, så de er forskellig om det er sommer eller vinter. Plus jeg skal have optimeret den ud i det ekstreme, så den også tager højde for vindretning og hastighed. Men Rom blev ikke bygget på en dag. Så pt kører dne bare på scener.. 

Her er min rule, (uddybende forklaring under):
 

rule "Automatic control of all skylight windows"
when
    Item NetamoIndendoersTemperature changed or
    Item Node13_SensorLuminance changed or
    Item alarm_totalalarm changed or
    Item dummy1 changed
then
    // Exit the rule when there is nothing to do
    if(Override.state == ON) return;
    if(alarm_totalalarm.state instanceof Switch ) return;
    if(!(Node13_SensorLuminance.state instanceof Number)) return;
    if(!(NetamoIndendoersTemperature.state instanceof Number)) return;

    // Calculate which velux to send the ON command to
    val Number fTemp = NetamoIndendoersTemperature.state as Number
    val Number lux = Node13_SensorLuminance.state as Number
    val alarm = alarm_totalalarm.state
    var velux = VeluxAlleLuk

// logInfo("StueTemp", stue_Temperature.state.toString)
// logInfo("Lux", Node13_SensorLuminance.state.toString)
// logInfo("Alarm", alarm_totalalarm.state.toString)
// logInfo("fTemp",fTemp.toString)


    // Third table
    if(alarm == ON) {
        logInfo("debug", "Third table clause. Alarm is ON")
        velux = if(fTemp >= 23.0|"°C") VeluxAlleVent else VeluxAlleLuk
    }

    // Second table, we already know alarm isn't ON so we don't have to test it for OFF here
    else if(lux < 17){ 
        logInfo("debug", "Second table clause. Lux < 17")
        velux = if(fTemp >= 23.0|"°C") VeluxAlleVent else VeluxAlleLuk
    }

    // First table, we know that alarm isn't ON and we know lux >= 17 so we don't have to test for it here
        else {
        logInfo("debug", "First table clause")
        switch fTemp 
             {
            case fTemp >= 24.5|"°C": velux = VeluxAlleAaben100
            case fTemp >= 24|"°C": velux = VeluxAlleAaben75
            case fTemp >= 23.5|"°C": velux = VeluxAlleAaben50
            case fTemp >= 23|"°C": velux = VeluxAlleVent
            default: velux = VeluxAlleLuk
        }
        logInfo("debug", "Choose " + velux.name)
    }

    // Send the command
	logInfo("skylight", "Sending ON command to " + velux.name + " because Netamo Temperatur = " + NetamoIndendoersTemperature.state + "  Lux = " + Node13_SensorLuminance.state + " and Alarm = " + alarm_totalalarm.state)
    velux.sendCommand(ON)
end

Der er 3(4) triggere.
Det ene er indendørs Netamo vejrstation som måler indendørs temperaturen. 
Så er der min udendørs Z-wave PIR, som også har lysføler i sig. 
Til sidst er der IHC alarmen. 
(Den fjerde er en virtuel test switch i openhab, som jeg bruger til at trigge rulen med, så jeg ikke skal sidde og vente på een af de tre andre).

Den er egentlig ret simpel. og læses bedst nedefra i cases.. 
Default er alle vinduer lukket (scene - VeluxAlleLuk)
Temperaturer over 24 vil aktivere scenerne VeluxAlleVent, VeluxAlleAAben50 (50%) VeluxAlleAaben 75 (75%) og VelusAlleAaben100 (100%).
Men kun såfremt lux er større end 17, og alarmen ikke er koblet til. 
Hvis lux er mindre end 17, så aktiveres VeluxAlleVent eller VeluxAlleLuk afhængig af temperaturen. 
Hvis alarmen er koblet til, så aktiveres VeluxAlleVent eller VeluxAlleLuk afhængig af temperaturen. 

Håber det giver dig en smule ide, hvis det er en openhab løsning du er ude efter. 
Hvis det er Visual, så melder jeg pas. Jeg ved ikke hvordan du skulle kunne styre dine vinduer fra IHC, medmindre du har trukket ledninger til det. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Jacob

KLF200 kan fungere direkte sammen med IHC ved, at nogle 24 volt IHC udgange via potentialfri relæ giver impuls til denne enhed. Som jeg læser din mail, så søger du en fb hertil. Jeg har selv gjort det, at jeg benytter fb 5.2.06 lige så mange som gange, som jeg har 24 volt out udgange til. Dvs. i dit tilfælde skal du hive den ind 3 gange svarende til dine 3 ønsker. Man kan også lave en skræddersyet fb, som er mere elegant, og det kan @Henning Pedersen sikkert lave smart.

I KLF200 kan du dernæst indstille, hvad der skal ske for hvert input. Det kan enten være en kommando til et vindue direkte eller et scenarie med flere enheder, som aktiveres.

Opsætning med den gamle 24v window-master controller bliver nok ikke nem så at få det til at fungere med IHC. Måske med noget ekstra elektronik interesseret vil det kunne realiseres.

KLF200 kan desuden også fungere med 3 parts software som openHAB, hvor du direkte kan lave regler, som sætter vinduer til en bestemt værdi - fx lukket 50% - eller aktiverer allerede definerede scenarier i KLF200 enheden. Men der er en læringskurve på dette, og det passer dig måske ikke.

Jeg bruger KLF200 i samtidig i begge varianter. IHC integrationen har jeg sat op med ét sæt pr. enhed, som styrer basale ting. openHAB integrationen bruger jeg til nogle ekstra features, som er nice to have. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Puh, det var en lang rule for en som mig ^_^

Men ja, jeg er mest ude efter en funktionsblok, da windowmaster controlleren kører på ihc. Min plan er så at jeg kan lave en helt simpel rule i openhab, at når en udgang er aktiv, så skal den åbne velux via klf200. 

Alternativt må jeg jo til at kable hele min klf200-installation - men det vil jeg allerhelst undgå!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, EjvindHald skrev:

Hej Jacob

KLF200 kan fungere direkte sammen med IHC ved, at nogle 24 volt IHC udgange via potentialfri relæ giver impuls til denne enhed. Som jeg læser din mail, så søger du en fb hertil. Jeg har selv gjort det, at jeg benytter fb 5.2.06 lige så mange som gange, som jeg har 24 volt out udgange til. Dvs. i dit tilfælde skal du hive den ind 3 gange svarende til dine 3 ønsker. Man kan også lave en skræddersyet fb, som er mere elegant, og det kan @Henning Pedersen sikkert lave smart.

I KLF200 kan du dernæst indstille, hvad der skal ske for hvert input. Det kan enten være en kommando til et vindue direkte eller et scenarie med flere enheder, som aktiveres.

Opsætning med den gamle 24v window-master controller bliver nok ikke nem så at få det til at fungere med IHC. Måske med noget ekstra elektronik interesseret vil det kunne realiseres.

KLF200 kan desuden også fungere med 3 parts software som openHAB, hvor du direkte kan lave regler, som sætter vinduer til en bestemt værdi - fx lukket 50% - eller aktiverer allerede definerede scenarier i KLF200 enheden. Men der er en læringskurve på dette, og det passer dig måske ikke.

Jeg bruger KLF200 i samtidig i begge varianter. IHC integrationen har jeg sat op med ét sæt pr. enhed, som styrer basale ting. openHAB integrationen bruger jeg til nogle ekstra features, som er nice to have. 

 

Dit svar kom lige da jeg havde svaret @Kandersen !

Windowmasterdelen er jeg egentlig ikke så bange for, fordi der er en original funktionsblok til netop windowmaster, og det kan da egentlig være at jeg bare kan bruge den til alle vinduer, for KLFen er jo ligeglad med hvad fb hedder.

Det er mere alt det rod med at bruge en pokkers masse udgange, nu når openhab stadig står og kører, men det kan sagtens være at det er det jeg ender med! 

Jeg vil lige prøve at se på den funktionsblok du henviser til - ellers må jeg prøve at høre @Henning Pedersen om han kender til noget helt-nede-på-jorden der er umuligt at ødelægge, og nemt at gå til :lol:

Tak for jeres svar!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Jakob Hauerslev skrev:

Dit svar kom lige da jeg havde svaret @Kandersen !

Windowmasterdelen er jeg egentlig ikke så bange for, fordi der er en original funktionsblok til netop windowmaster, og det kan da egentlig være at jeg bare kan bruge den til alle vinduer, for KLFen er jo ligeglad med hvad fb hedder.

Det er mere alt det rod med at bruge en pokkers masse udgange, nu når openhab stadig står og kører, men det kan sagtens være at det er det jeg ender med! 

Jeg vil lige prøve at se på den funktionsblok du henviser til - ellers må jeg prøve at høre @Henning Pedersen om han kender til noget helt-nede-på-jorden der er umuligt at ødelægge, og nemt at gå til :lol:

Tak for jeres svar!

Hvis du alligevel har en openHAB kørende, kan du benytte den i stedet sammen med KLF200. Så behøver du ikke bruge IHC udgange overhovedet og heller ingen kabling til KLF200. Men du får en afhængighed til openHAB, hvis den styrer al din Velux funktionalitet.

Vær opmærksom på, at din KLF200 skal have den seneste firmware installeret.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Til fortsættelse af Ejvind´s indlæg lige herover, så vil jeg sige, at med IHC controller, Velux KLF200 og openhab, så kan du sagtens gå via openhab, og få vindue styring via IHC på den måde. Men korrekt som Ejvind siger, du gør dig afhængig af openhab. 
Personligt ville jeg ikke have noget problem med det, for alternativ for mig, det er at alle vinduerne bliver styret via Velux KLR fjernbetjening. Og den virker stadigvæk, med eller uden openhab. Det eneste jeg ikke har, det er vinduestyringen i IHC controlleren.. Jeg har svært ved at se, hvad jeg skal bruge den til der, udover at det vil være, "fordi jeg kan" :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er helt med på at det vil virke med openhab, klf og ihc, men det er bare lige det med at skrive de rules der skal til! :lol:

Jeg må prøve mig frem, og i sidste ende kan man jo altid bruge velux fjernbetjeningen.

Det med funktionsblokken er mest for at få det samlet i ihc, i og med at jeg alligevel skal have fundet ud af noget med den windowmaster controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, EjvindHald skrev:

Jeg har lavet denne her openhab regel, som du kan afprøve. Bemærk at rumføler, alarm og velux vindue item skal ændres til dine navne.

//Styring af Velux vinduer
rule "Styring Velux"
when
// reglen aktiveres ved ændring i temperatur eller alarm status
    Item RumFoelerTemp changed or 
    Item Alarmtilkoblet changed
then
// Hvis alarm er tilkoblet, så skal vinduerne være lukket
    if (Alarmtilkoblet.state == ON)
        VeluxVinduer.sendCommand(0)
    else {
    // Alarm er frakoblet
    // Vinduet åbnes helt, hvis temperatur er > 25 grader
        if (RumFoelerTemp.state > 25) {
            VeluxVinduer.sendCommand(100)}
        else {
            // Vinduet åbnes 50%, hvis temperatur er > 20 grader
            if (RumFoelerTemp.state > 20
                VeluxVinduer.sendCommand(50)
            else
                // Temperatur under 20, så det lukkes
                VeluxVinduer.sendCommand(0)}
            }
end

Mange tak - det er fedt at i gider hjælpe herinde!

@Kandersen også tak for dit eksempel, så kan jeg forsøge at bygge på når jeg føler at jeg magter det :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok