Hop til indhold
  • 0

100 % wireless installation i nybyg.


Peter Holm Larsen
 Share

Spørgsmål

Kære erfarne Ihc elektrikere - er par af vores gode venner skal have opført et nyt hus og overvejer ihc. Jeg har kun selv egentlig erfaring med fortrådet installation med kabler til såvel stikkontakter og tryksteder. De er blevet tilbudt en 100 % wireless installation med både stikkontakter, lampesteder og tryksteder med wireless. Jeg kan godt se fordelen ved at alle stikkontakter og lampeudtag i princippet kan ring-forbindes på en lang kæde og tryksteder kan placeres og flyttes helt vilkårligt på væggen mv. Jeg har som sagt kun svag erfaring med wireless - men er den en installationstype i tænker er god og brugbar eller har set anvendt i praksis?

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hvis det er en installation UDEN controller, så kan det måske bruges - men så kan de lige så godt vælge et gammeldags 1. pol installation, som stort set har samme funktionalitet men ingen af udlemperne.

Er det MED controller, vil jeg under ingen omstændigheder anbefale det.

MEN - er de overhovedet afklaret på HVORFOR vil de have IHC? - de skal jo ikke gøre det "bare" fordi installatøren har tilbudt det.

Hvis det bare er for at tænde/slukke lyset, evt. med "Sluk Alt", så kan det gøres langt billigere med en stak kip relæer og en håndfuld dioder.

Du har selv IHC og har været aktiv herinde i længe, du bør derfor kunne oplyse dem om mulighederne ved IHC, hvilket jeg klart mener du bør gøre, for deres elektriker gør det åbenbart ikke. Men han tjener nok også mere på at sælge en stak Wireless komponenter.

Primært handler det om hvad de vil. Vil de have noget smart lys - eller en smart bolig.

Hvis det skal være en smart bolig, så handler det for de fleste om KOMFORT, SIKKERHED og FLEKSIBILITET.

Hvordan "man" så tolker disse er op til familien. Men for mange er komfort, at lyset i hele boligen automatisk tændes og slukkes på det ønskede niveau når de går ind og ud af de forskellige rum samt at de "kun" skal gøre tingene én gang, det kan f.eks. være at alt lys slukkes, varmen og ventilationen sænkes, porte lukkes mm. og hjemmesimuleringen af både lys og gardiner startes når de indtaster alarmkode fra bilen, uden de har været hele huset rundt i sidste sekund. Sikkerhedsniveauet er også individuelt, men de fleste nybyggere for installeret både tyveri- og røgalarm, og her er mange glade for de fordele sammenkobling med anlægget giver, bl.a. "Sluk Alt" og "Velkomstlys". Fleksibiliteten af el-installationen er supervigtig, og her er det vigtigt at det er på bruger niveau, så de selv kan ændre funktionaliteten af PIR sensoren i værelset, de udvendige stikkontakter og om de styrbare stikkontakter i f.eks. stuen skal have fast strøm, være styret fra døren, og om det evt. skal være med dæmp.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

De er blevet tilbudt en 100 % wireless installation med både stikkontakter, lampesteder og tryksteder med wireless.

Den ville jeg kassere som mulighed. Dels koster den en formue, og dernæst gad jeg simpelthen ikke slås med de problemer der til tider opstår med wireless. 
Det er kort sagt ikke pengene værd.

Og så ville jeg aldrig undvære en kontroller. Den giver så mange flere muligheder, som man måske ikke lige ser et behov for nu, men som uden tvivl vil opstå med tiden. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Kandersen skrev:

Den ville jeg kassere som mulighed. Dels koster den en formue, og dernæst gad jeg simpelthen ikke slås med de problemer der til tider opstår med wireless. 
Det er kort sagt ikke pengene værd.

Og så ville jeg aldrig undvære en kontroller. Den giver så mange flere muligheder, som man måske ikke lige ser et behov for nu, men som uden tvivl vil opstå med tiden. 

Det var faktisk også med controller - men tilbuddet var med rene wireless komponenter. Synes også selv det lød tåbeligt - men var i tvivl om detvar mig der var helt gal på den - når nogle kommer med tilbuddet.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Okay.. Selv med kontroller, så mener jeg helt seriøst ikke det giver mening at lave det wireless only.. Når det er decideret nybyg, så er det bare med at få smidt så mangle kabler i som overhovedet muligt. Og gerne netværk, når de nu alligevel er i gang. Jeg ville slet ikke betænke mig et split sekund, hvis det var mig der stod i den drømme situation, at skulle bygge nyt. Tværtimod ville jeg være en ren djævel over for den stakkels elektriker. Prisen vil selvfølgelig også være sekundær. Den "glæde" skal han trods alt have. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok