Hop til indhold
  • 0

5.2.05.d Varmestyring - avanceret


Hans Sylvest
 Share

Spørgsmål

Jeg anvender 5.2.05.d Varmestyring - avanceret til at opvarme gulvarme, og Wavin Telestat 24 styret via IHC Output  modul

Jeg kunne godt tænke mig at udvide funktionsblokken med mulighed for også at køle gulvet om sommeren, ned til feks 20 grader. og stadig anvende IHC gulv og rum termostat,  

Feks med en indgang når køling er påkrævet, og så sende koldt vand ud i gulvvarmen fra varmepumpen, Jeg anvender Bosch 7000iLW jordvarmepumpe. 

Der skal også være mulighed for at styre gulvtemp så gulvet ikke bliver under 20 - 17 grader, afhængig af om der er kondenserings føler tilsluttet. 
Jeg forventer at men kan køle gulvet til 20 grader, uden at gulvet kondensere. 
Det er jo i dag et stort problem at de nye huse er blevet for varme om sommeren, og når nu varmepumperne fint kan køle. Jeg anvender Bosch 7000iLW jordvarmepumpe.  

Er der nogen som har bygget en sådan gulvvarme Gulvkøle blok ? 

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

@Henning Pedersen vil sikkert kunne hjælpe med en fb.

Ifm. et renoveringsprojekt overvejede jeg også at lede kulde og varme igennem de samme installationer til hhv. vinter og sommerbehov.

Jeg endte med ikke at gøre det af frygt for netop kondens og afledte problemer af dette.

Man kunne også overveje kølelofter, som nok giver mere komfort om sommeren end et koldt gulv, og du blander ikke installationen. Det er dog nok en dyrere løsning. En bekendt af mig driver et firma, hvor de har opsat korrekt indregulerede kølelofter, og der virker det godt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Hans

Velkommen til IHC-user.

Om der er nogen der har lavet den funktionsblok du søger, ved jeg ikke. Der er ingen af mine kunder der har efterspurgt den funktionalitet, selv om det både er muligt og burde give en forbedret komfort om sommeren.

Jeg hjælper gerne med en god løsning.

Du kan finde oplysninger om mig på www.i-bi.dk

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Alt er relativt. Hvis der virkelig er et problem med overophedning og temperaturer over 26 grader, så er det sikkert en lise at komme ind i et rum med køligere gulve. 
Er selv fortaler for løsningen med “passiv køling”, men der er mange modstandere af konceptet. 
@Hans, har du 4 vejs ventil på så pumpen faktisk kan gøre det i din installation, så det bare er software/styring du reelt mangler ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
55 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Alt er relativt. Hvis der virkelig er et problem med overophedning og temperaturer over 26 grader, så er det sikkert en lise at komme ind i et rum med køligere gulve.

Ikke her på vores gulve. Der synes jeg faktisk netop at sommeren kan være et problem, fordi der er så markant stor forskel på rum og gulv om sommeren. Omvendt er jeg ikke tilhænger af "sommer komfort" af frygt for, at rum temperaturen bare bliver endnu højere ;)
Løsningen bliver nok en varmepumpe her hos os, som kan køle rummene ned. Den er billig i drift om sommeren, når man har solcelleanlæg med batteri. Til gengæld kommer den også til at knokle.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok