Hop til indhold
  • 0

GE Energy 2 og Emhætte


Morten H
 Share

Spørgsmål

Jeg er ved at installere et GE Energy 2 ventilations anlæg i mit hus. https://www.genvex.com/produkter/ventilation/ge-energy-2-ventilationsanlaeg

Men så vil jeg gerne lave sådan at mit genvex skruer ned for udblæsning og op for indblæsning når jeg tænder emhætten.

Jeg har været ved at kigge lidt i manualen. https://www.genvex.com/download/18.45e43b52164212246db1a179/1584019991071/Installationsvejledning-GE-Energy-1-2-3.pdf

Men jeg kan ikke lige overskue hvordan jeg skal forbinde det.

Det eneste jeg kan finde er klemme L17. Der står noget om 1-10V på ind og udblæsnings motorerne.

Er der nogen der har erfaring med dette?

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det ser ikke ud til der umiddelbart er mulighed for det på Genvex anlæg. Nilan har 1 eller 2 indgange til “brugervalg”. Så kan man i styringen programmere hvad der skal ske hvis de aktiveres. Feks at anlægget ikke kører balanceret, men med ekstra indblæsning og sænket udsugning. Det kunne benyttes når emhætten kører eller en centralstøvsuger.

Eller man har ekstra udsugning i x minutter hvis man har røg i køkkenet eller for høj fugtighed pga brusebade.

Men altså ingen kontaktstyring for det på genvex’n. Jeg ved ikke hvorledes styringen er, måske hvis det er modbus eller lign. at man kan lave noget den vej rundt, med Openhab eller andet 3. part. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, Morten H skrev:

Det eneste jeg kan finde er klemme L17. Der står noget om 1-10V på ind og udblæsnings motorerne.

Måske - måske ikke, men jeg tvivler.

Men det bør din ventilationsmand kunne oplyse dig om, ellers må han finde ud af det.  Alternativt kan du ringe til Genvex og spørge. Får de nok af den type spørgsmål, så vågner de måske op en dag og laver muligheden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kan selvfølgelig nok godt bede den om at gøre det med min openhab, men så skal jeg købe en Genvex Connect boks. Og det bliver ikke lige nu. Især ikke i de her tider.

Jeg har spurgt min ventilationsmand. Det er nemlig undertegnede. Og han vidste det ikke, så derfor spurgte han herinde ;-)

Men du har nok ret i jeg må ringe til Genvex. Jeg tænkte bare lige jeg ville prøve "selv" først. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Uhg - jeg blev lige nysgerrig og var inde på deres www side, hvor de stolt viser deres APP frem - sikke dog en gang ligegyldig lo...., det kan virkelig ikke bruges til noget som helst i en moderne bolig med integreret styring. Selv med den garanteret "billige" ekstra box kan anlægge ikke integreres med et intelligent hus styringssystem. I bedste fald kan kunden kun indstille anlægget lidt dårligere end standard indstillingerne. Eller er det bare mig der er ved at være en sur gammel mand, som har været spærret inden for længe pga. influenza eller hvad det nu er.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Eller er det bare mig der er ved at være en sur gammel mand, som har været spærret inden for længe pga. influenza eller hvad det nu er.

Nej Henning. 
Men det er alle os, der ser tingene helt anderledes, ikke mindst fordi økonomi er sekundært, og funktioner primære. Genvex, (og Nilan for den sags skyld), ser prisen som det afgørende punkt. Kan Genvex overbevise potentielle kunder om, at de er billigst, så udelader de gerne funktioner, for at holde prisen nede. 
Det er ikke anderledes end biler. Der fjerner man rask væk selv ganske meningsfylde og brugbare funktioner, til fordel for at holde en pris nede. At brugeren så efterfølgende finder ud af, at det var en mangel de ikke lige kunne leve foruden, det er bare "bad luck".
"Smid ud og køb nyt" mentaliteten lever i aller bedste velgående på lige netop dette. 

Nilan er tildeles lidt anderledes. Dels har man brugerfunktion 1 (som Lars er inde på), og brugerfunktion 2 er et ekstra valg man kan tilkøbe. Nilan har dog et lidt andet problem, efter min mening, at integrationen med andet på visse punkter ikke er skide smart. Og så er til tider så hunde dyrt, så økonomi alligevel bliver primær. Se bare deres løsning til integration med fx IHC. Det er gabende vanvid.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Spørgsmålet er ikke om jeg får den til det, men hvordan. Fordi selvfølgelig kan man stoppe den ene motor. Jeg prøver at ringe til Genvex i morgen. Skulle han imod al forventning ikke kunne foreslå en måde at gøre det på, sætter jeg enten et relæ foran udblæsningsmotoren, eller manipulere dens styresignal.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Morten.

 

Jeg har præcist samme problem. Vil gerne øge indblæs ved brug af emfang, eller når jeg skal tænde op.

Vil anbefale energy 2 til min svigerfar, som også har problemer med træk i skorsten ved optælling, men det er betinget af at den kan styres.

Hvad har du fundet ud af. Kontakt mig gerne direkte. Kanddu ikke finde mig på Facebook.

Vh Tue kyndal

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej.

Nej, jeg har ikke fundet en løsning endnu, da alle sommerens projekter, satte varmegenvindings projektet i bero. Jeg har netop nu genoptaget projektet. Men mangler dog at skifte loft i et enkelt rum og isolere rørene på loftet før det tages i brug.

Jeg er dog helt overbevist om at det kan lade sig gøre, da man som sagt enten helt kan skukke for udblæsnings motoren, eller manipulere den styresignal, såfremt der ikke findes en løsning fra Genvex support. Dem skriver jeg lige en mail, da jeg aldrig fik ringet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har forresten fået anlægget op at køre. Der er 3 konfigurierbare trin på anlægget, hvor man kan individuelt sætte værdien for ind og udblæsning. Der er et 4. trin, men dette er udelukkende 100% på begge.

Hvis man får en tekniker på besøg, indregulere de oftest anlægget på trin 2, har jeg læst. Så har man trin 1 som ultra lav/lydløs/nat og så kan man bruge trin 3 til fordelagtig meget ubalanceret drift(emhætte).

Så skal jeg bare have luret om jeg kan få OpenHAB til at bede om trinnene. F.eks at trykke på trin 3 for efter 30min at trykke tilbage på trin 2. Det bliver enten med en integration af Genvex Connect eller ved at aflure RS485 signalet der beder om trin 2 og trin 3 og så derefter blot imitere dette med en RS485 dongle i RPI'en.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok