Hop til indhold

IHC controller V1 system nedlægge ?


 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Har lige købt et hus med en IHC installation i af ældre udgave. Det er en v1 visual controller med kabel til kontakter.

jrg syntes ikke det er pengene værd at opgradere controller og lysdæmpere til led understøttede og med USB,

Mit spørgsmål er:

må jeg få en elektriker til at give alle lampeudtag Konstant 230v og så bruge feks Phillips Hue med trådløse tryk og derved fjerne alle IHC kontakter ?

 

Syntes IHC er blevet for gammel og følger ikke med i udvikling af smarthome

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Jonas

Velkommen til IHC-user

13 timer siden, Jonas Emil Brøsch skrev:

må jeg få en elektriker til at give alle lampeudtag Konstant 230v og så bruge feks Phillips Hue med trådløse tryk og derved fjerne alle IHC kontakter ?

Det burde ikke være et problem.

Men hvis du ønsker at nedgarder dit hus styringssystem til et system der kun kan styrer pærerene, så burde du overveje at få din elektriker til helt at fjerne alt dit IHC udstyr. Selv om det er gammel komponenter, er IHC i så høj kurs, at de sagtens kan sælges, og dermed give et godt tilskud til dine Phillips pærer.

13 timer siden, Jonas Emil Brøsch skrev:

Syntes IHC er blevet for gammel og følger ikke med i udvikling af smarthome

tja - det bliver spændende at se "hvem" der vinder markedet for smarthoms. Personligt syntes jeg der bliver produceret meget lir, som giver udtryk af rigtig meget, men i virkeligheden ikke kan ret meget. Og jeg kan slet ikke se fidusen i at flytte betjening fra døren til telefonen, men det er måske bare mig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hejsa,

tak for svar.

Jeg vil stadigvæk også have trådløse kontakter til konen, der ikke gider tlf.

 

Jeg vil bare have nyere funktionaliteter og noget der er let at administrere og flytte rundt.

 

Hvis jeg skulle opgradere IHC taler vi jo om over 10.000 bare for komponenter, elektriker løn oveni osv.kommer så oveni, så vi taler hurtigt 20.000

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jammen der fået da også fjernstyrede stikkontakter til et pat hundrede kroner for 3 stk i Harald Nyborg. (Inc fjernbetjening).

Men hvis du vil have en integreret løsning der visuelt mæssigt lever op til Dansk Design, så kommer du til at betale. Som Henning skriver så fået der meget “lir” og personligt forstår jeg heller ikke det med at alt skal være via en app på en mobil telefon. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du regner på det, så ender du ret hurtigt med noget der er meget dyrere end at udskifte controlleren.

Med hensyn til kontakterne, hvis de er styret af controlleren så er det bare at ændre softwaren. Det kan du selv finde ud af hvis du vil bruge nogle timer på det. Det er meget nemt men start med en enkelt.

3 hours ago, Henning Pedersen said:

Men hvis du ønsker at nedgarder dit hus styringssystem til et system der kun kan styrer pærerene, så burde du overveje at få din elektriker til helt at fjerne alt dit IHC udstyr. Selv om det er gammel komponenter, er IHC i så høj kurs, at de sagtens kan sælges, og dermed give et godt tilskud til dine Phillips pærer.

Jeg gad godt se den udregning der viste at det kan give overskud. Controlleren er værdiløs - ingen gider købe en V1 controller. Input moduler koster omkring 500 kr. fra ny og outputs ca. 800 kr. Hvis det er en V1 installation, så er komponenterne ca. 15 år gamle. Hvem vil betale mange penge for 15 år gamle komponenter? ... timelønnen for en elektrikker er ikke lav.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hejsa ,

 

Det koster jo ikke over 10.000 at smække huset fuldt af hue.

og det vil en opgradering af controller koste.

Hvis jeg så vil have pæne kontakter, så koster de 450 Per styk og det er uden at tænke dæmpere ind,

 

Jeg har svært ved at se hvor IHC er bedre, ikke engang visuelt med de ting man kan få nu om dage.

Jeg er ved at høre om det kan nedlægges totalt og erstattes af HUE på altid 230v.

 

Alternativ beholde controller, bede den om altid fuld Power på og så fjerne svagstrømstryk og erstatte med HUE Niko

Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, Jonas Emil Brøsch skrev:

Jeg vil stadigvæk også have trådløse kontakter til konen, der ikke gider tlf.

:)

1 time siden, Astronaut skrev:

Jeg gad godt se den udregning der viste at det kan give overskud.

Det vil jeg også gerne - jeg skrev også kun at det kunne give et tilskud til pærerene.

Vi er enige i at controlleren ikke er noget værd, men der er mange der sælger brugte in-og outputmoduler, og de skriver sjovt nok alle, at de næsten ikke er brugte!

 

Hvis du vil have Hue og bibeholde trykkene ved døren, tænker jeg at det nemmeste,og billigste, er at du finder en brugt Visual 2 controller i version 6.2. Selve udskiftningen er én til én, så det tager ikke elektrikeren lang tid. Og med en Visual 2 kan du hente IHC Captain http://jemi.dk/ihc/ som kan styrer Phillips lamper. så får du alle mulighederne.

Det kræver selvfølgelig at du selv laver et nyt program til den "nye" controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Jonas Emil Brøsch skrev:

Jeg har svært ved at se hvor IHC er bedre, ikke engang visuelt med de ting man kan få nu om dage.

Skal du bare slukke/tænde og måske dæmpe lys. Så er du på den rette vej med Hue og den slags. 
Men skal du andet, og her snakker vi temmelig tung logikstyring, så får du altså gevaldige problemer med fx Philips Hue. I bedste faldt kan Hue tænde/slukke lyset på en bevægelsessensor (som i øvrig virker af røvens til). 

Nu kan du forhåbentlig se, bla hvorfor IHC er bedre. Om det så også er bedre til dit behov, det kan kun du afgøre.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har besluttet at jeg fåR fjernet alle dæmpere.

Så får jeg sat alle kontakter til on i visual og fjerner så svagstrøm kontakter, men bibeholder ledninger så de kan genskabes hvis nødvendigt.

i hullerne burde fysiske tryk fra Nico og HUE passe ind og så kan jeg det jeg skal kunne med lyset i min optik.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har selv både IHC og Hue installation. Hue laver en meget fin app, som kan mange ting inkl. setup af scenarier.

Men i mine øjne ender man nemt op med mange apps - typisk en pr. producent som fx Philips, Velux, Danfoss, Somfy (gardiner), Nest samt en del produkter helt uden integration og som stand alone produkter. Det er her, at jeg synes, at IHC er stærk og fleksibel med mulighed for at integrere på tværs af produkter, så man undgår isolerede løsninger. Hvis man dernæst kombinerer det med Hennings suveræne setup, så mener jeg, at man har en fin og fleksibel installation, der er lige så nem at ændre som Hue pærerne.

I min installation har jeg produkter fra bl.a. Velux, Wavin, Somfy (gardiner), Alux (markiser), EcoBee og Nest termostater, LK (inputs, outputs, dimmere, komplet IHC alarm, røg, mm), Axis kameraer, Philips Hue, Sensus vandmåler, Resol solvarmestyring, styring af nødstrøm, solcelleproduktion, diverse 3. parts PIR uden falske alarmer, Air Condition, VOC måler og DanTherm ventilation. I øjeblikket hjælper Henning mig med med at lave tilbagemelding til IHC fra min portåbner, som er en ret billig model fra Life. Dvs. også her ender jeg forhåbentlig med ægte to-vejs integration.

IHC er kernen i at styre mange af ovennævnte produkter og uden IHC vil jeg i stor udstrækning have produkter, som ikke var integreret. Man kan integrere dem på anden vis som fx IHC Captain eller openHAB, men jeg foretrækker, at det er IHC, som er det bærende, hvor det er muligt.

Med IHC som kerne kan man benytte fysiske tryk eller automatik via funktionsblokke på tværs af producenterne til automatisk styring. Fx. at kort tid efter IHC alarmen er slået til, så lukker porten, kameraerne tænder og ventilationsanlægget sættes på minimum. Og der er mange flere eksempler.

Den endelige beslutning må være en afvejning af behov og pris. Jeg foretrækker selv produkter, som er integreret.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det var dælme mange ting du har det puha.

Jamen jeg tror ikke at der kommer ting ud over lys og pir.

vi har verisure alarm og Sonos og det styre jeg fint med Google, så tror ikke behovet bliver større.

 

Nu må vi se hvad jeg kan få min elektriker til at foreslå selv, men hælder godt nok til at købe en 2 eller 3er, få den konfigureret til at have alt på on og så styre det med HUE.

Så kan jeg vel altid få det lavet senere hvis jeg ikke mener det ef godt.

 

Alle dæmpere er alligevel fir gammel til LED, så hellere fjerne dem

Link til kommentar
Del på andre sites

22 minutter siden, EjvindHald skrev:

Nå, så kom jeg også i mål med min portåbner med hjælp med Henning. Så jeg satte mig for at lave en video, fordi det kan nogle gange være en nemmere måde at få syn for sagen. Men mit talent er ikke indenfor video, så se klippet med den baggrundsviden :-)

Videoen kan findes her

 

Ser godt ud. 
Men der er en detalje jeg savner lidt. Og det er specifikt for din portåbner. Er den styret af en puls (dvs 1 kontakt) eller er det to kontakter, en for åbne og en for lukke?
 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 15.3.2020 at 14:35 , Lars Jacobsen skrev:

@Jonas.

Hvis det er en Visual 1 controller og du blot vil have alt ON og styre det via alternative NIKO tryk monteret i eksisterende placeringer, så er der ingen grund til at fare ud og købe en ny ver. 3 controller. Det kan den gamle sagtens programmeres til.

Okay, så jeg kan lade den eksisterende opsætning der er i en 1'er være, blot ændre alle stik til ON og så netop sætte NIKO eller HUES egne til ?
Jeg vil derefter afmontere alle svagstrømstryk, reagere controller på dette ? Noget der skal slås fra ?

Link til kommentar
Del på andre sites

18 timer siden, Kandersen skrev:

Ser godt ud. 
Men der er en detalje jeg savner lidt. Og det er specifikt for din portåbner. Er den styret af en puls (dvs 1 kontakt) eller er det to kontakter, en for åbne og en for lukke?
 

Tak for dit feedback - jeg har nu ændret mit videoklip, så det er medtaget. Det er 2 kontakter, som hver især får en puls fra et out24 via et relæ, så det er potentialfrit.

I første omgang tog jeg det ikke med, fordi jeg har igennem lang tid kunnet åbne og lukke porten, da det er den nemme del. Det svære var tilbagemelding via IHC input, som jeg har fokuseret på her på det seneste. Men nu er det hele på plads, så der er 2-vejs sync mellem produkterne og alle 3 betjeningsmuligheder. Disse 3 er Life fjernbetjening til porten, Apple Homekit og IHC Controlleren via svagstrømstryk eller automatik via funktionsblokke.

Link til kommentar
Del på andre sites

20 timer siden, EjvindHald skrev:

Nå, så kom jeg også i mål med min portåbner med hjælp med Henning. Så jeg satte mig for at lave en video, fordi det kan nogle gange være en nemmere måde at få syn for sagen. Men mit talent er ikke indenfor video, så se klippet med den baggrundsviden :-)

Videoen kan findes her

 

Super flot lavet med videodokumentation Ejvind!

Det kunne da være at vi skulle have en sektion her på IHC-User med Tweek/nørde/funktion/hjælpe videoer. Det er jo mange gange nemmere at lave end at beskrive sig ud af en hel masse.

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Super flot lavet med videodokumentation Ejvind!

Det kunne da være at vi skulle have en sektion her på IHC-User med Tweek/nørde/funktion/hjælpe videoer. Det er jo mange gange nemmere at lave end at beskrive sig ud af en hel masse

Tak for de venlige ord. I mit tilfælde var det ikke helt sådan. Det tog noget tid at sætte mig ind i værktøjer til videoredigering, som jeg normalt ikke arbejder med.

Så det er nok hurtigere at skrive. Men for de rette emner kan en video være nemmere at forstå - det betinger jo dog naturligvis, at der er nogen, som har overskud til at lave disse videoklip.

Link til kommentar
Del på andre sites

6 timer siden, EjvindHald skrev:

Tak for dit feedback - jeg har nu ændret mit videoklip, så det er medtaget. Det er 2 kontakter, som hver især får en puls fra et out24 via et relæ, så det er potentialfrit.

I første omgang tog jeg det ikke med, fordi jeg har igennem lang tid kunnet åbne og lukke porten, da det er den nemme del. Det svære var tilbagemelding via IHC input, som jeg har fokuseret på her på det seneste. Men nu er det hele på plads, så der er 2-vejs sync mellem produkterne og alle 3 betjeningsmuligheder. Disse 3 er Life fjernbetjening til porten, Apple Homekit og IHC Controlleren via svagstrømstryk eller automatik via funktionsblokke.

Okay jeg var nysgerrig fordi jeg har en garageportåbner, men den køre med puls. Dvs een kontakt til både at åbne og lukke.. Det er ikke lige så fleksibelt. Mht tilbagemeldingerne, der bruger jeg nogle sensorer på porten (helt lukket og helt åben) til at fortælle mig, når porten er åben, lukket eller i bevægelse (=hverken åben eller lukket). Men disse sensorer kører via openhab2 :)

Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, Kandersen skrev:

Okay jeg var nysgerrig fordi jeg har en garageportåbner, men den køre med puls. Dvs een kontakt til både at åbne og lukke.. Det er ikke lige så fleksibelt. Mht tilbagemeldingerne, der bruger jeg nogle sensorer på porten (helt lukket og helt åben) til at fortælle mig, når porten er åben, lukket eller i bevægelse (=hverken åben eller lukket). Men disse sensorer kører via openhab2 :)

Jeg har samme udfordring men jeg har bare brugt en microswitch det virker fint og jeg har både status åben, lukket, åbner, lukker og alarm alt sammen med ren ihc styring.

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Jeg har samme udfordring men jeg har bare brugt en microswitch det virker fint og jeg har både status åben, lukket, åbner, lukker og alarm alt sammen med ren ihc styring.

Jeg gik med overvejelser om at lave det samme med micro switches og så fortråde dem til IHC. Men den der fortrådning var rimelig besværlig. Så i stedet røg jeg på en uhyre nem løsning, fordi jeg i forvejen har en Xiaom Mija hub sat til openhab. Og så ville jeg egentlig bare teste deres vanvittige billige og små trådløse dør/vindue magnet kontakter, som jeg satte direkte på skinnen til porten, i hver sin ende. Monteringen tog 5 minutter. Men det var et kompromis, for jeg er slet ikke tilhænger af trådløs på denne måde. Det var kun fordi det var så nemt lige at afprøve det.
"Desværre" også så nemt, så de sidder der endnu. For det har vist sig at fungere klippe stabilt efter hensigten, med logikken i openhab. Jeg går dog med tankerne om, at meldingerne skal over i IHC, for de skal bruges i forbindelse med fuld skalsikring af hele huset i IHC alarmen, som er et løbende projekt jeg har gang i.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok