Hop til indhold

Hue Ambiance pære til at skifte farve temperatur over dagen


 Share

Recommended Posts

Hej.

Det er gået op for mig, eller jeg kan i hvert fald ikke finde en løsning selv, at hue pære ikke kan modtage farve temperaturs værdier, hvis pæren ikke fysisk lyser. Er den slukket via appen, men stadig tilsluttet 230V, så reagere den ikke på at få at vide den skal have xxx mired værdi.

Derfor.. Er det muligt via IHC captain, at skrive en lave en funktion der gør noget alla dette.

Tryk på IHC Wireless kontakt.
-> IHC Captain tænder Hue pære på 100%
-> IHC funktionsblok der på baggrund af tiden på dagen (har set der var en fed skumrings FB, der tager højde for årstider osv) beder IHC captain om OGSÅ, at sende xxx mired værdi sammen med tænd trykket?

Altså at mired værdien bliver til en slags variabel, som IHC holder styr på og fortæller IHC captain, hvad den skal sende til Hue pæren.

 

Edit:
De skal selvfølgelig også skifte farve i løbet af dagen, hvis de er tændte. Men dette kan vel også fungere hvis de ikke er tændte, for så reagere de jo ikke, når de får værdien, og forbliver bare slukket?
Mired værdierne ville jeg selv definere for måske 10 fix punkter i løbet af dagen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Enten kan Mikkel implementere det i IHC Captain eller du kan skifte til openHAB. Her kan du selv lave dine regler, som laver det du ønsker med Hue.

Fx. har jeg selv en Hue lampe til at blinke grøn 30 sekunder, hvis ringeklokken ringer. Eller en anden meget synlig lampe til konstant at blinke rød, hvis IHC alarm er udløst.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg sidder ikke med et IHC Captain system foran mig lige nu, men det ligner faktisk at mange af funktionerne er derinde allerede, det blive bare lidt klundet at bygge tingene sammen.
 

Under Philips Hue fanen i IHC Captain konfigurationen, her kan vælges en farvekode som HEX værdi. Virker dette med Hue Ambiance? Eller tager de kun mired værdien under "Farve justering" i avanceret fanen? Det ligner nemlig, at farve justering kun er at justere fra den mired værdi pæren allerede står på, hvilket jo ikke helt er meningen. 

Det ville i hvert fald være fedt hvis man blot kunne gå på https://academo.org/demos/colour-temperature-relationship/ og vælge de temperaturer man ønsker og nappe hex værdierne for.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan jo kalde et scenarie som jo kan indeholde alt mig bekendt.

Hvis du skal lave det du søger vil jeg nok lave en funktions blok der tænder 10 forskellige "udgange" også lave forskellige hue scenarier på dem i ihc captain

Men jeg er lige lidt travlt optaget så skriver lige et bedre svar senere :)

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Markus Bruun Rasmussen skrev:

Det er helt fint Mikkel. Ingen stress! Jeg er har lige overtaget min nye lejlighed, hvor jeg skal igang med at inkorporere det, så vil lige være sikker på at jeg kan få det op at køre, inden jeg trykker på den store købs knap.

 

Ingen garantier men plejer at kunne få det til det meste. Jeg hjælper gerne 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Nå. Nu fik jeg et test-setup op at køre.. langt om længe :D 

Jeg kan ikke sende specifikke HEX værdier med farvetemperaturer til hue white ambiance pærerne, jeg kan kun ændre dem op eller ned på Mired skalaen. 
Er dette korrekt? Jeg ville gerne således at pærerne har nogle specifikke farvetemperaturer i løbet af dagen, som jeg selv kan vælge ud fra HEX værdien. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Markus Bruun Rasmussen skrev:

Nå. Nu fik jeg et test-setup op at køre.. langt om længe :D 

Jeg kan ikke sende specifikke HEX værdier med farvetemperaturer til hue white ambiance pærerne, jeg kan kun ændre dem op eller ned på Mired skalaen. 
Er dette korrekt? Jeg ville gerne således at pærerne har nogle specifikke farvetemperaturer i løbet af dagen, som jeg selv kan vælge ud fra HEX værdien. 

 

Jeg har ikke den slags pære men kan du ikke sætte farve  temperatur med et scenarie. Så kan du fremkalde de scenarier du ønsker.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Jeg har ikke den slags pære men kan du ikke sætte farve  temperatur med et scenarie. Så kan du fremkalde de scenarier du ønsker.

Men hvis jeg skal fremkalde et scenarie, så tænder alle pærer vel i det scenarie? I så fald kan jeg ikke lave et globalt preset for de forskellige farvetemperaturer, for så tænder alle lamper, når jeg kalder det scenarie når jeg tænder en pære?
Eller er jeg nød til at lave f.eks. 6 scenarier med varmest til koldest for hver enkelt gruppe af pærer og så fremkalde alle disse individuelt i løbet af dagen med en UR-funktionsblok? Det bliver en ordentlig stor fil. 
I IHC Captain kan jeg fint skrue op og ned for mired farven, jeg kan bare ikke bede dem om at have en specifik værdi, hvilket er det jeg ønsker. 

 

Edit: 

Det kan godt være scenarier er vejen frem. Jeg kan gemme billeder af forskellige farvetemperaturer, således jeg er sikker på at alle scenarier for de enkelte lamper har samme reference.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Markus Bruun Rasmussen skrev:

Men hvis jeg skal fremkalde et scenarie, så tænder alle pærer vel i det scenarie? I så fald kan jeg ikke lave et globalt preset for de forskellige farvetemperaturer, for så tænder alle lamper, når jeg kalder det scenarie når jeg tænder en pære?
Eller er jeg nød til at lave f.eks. 6 scenarier med varmest til koldest for hver enkelt gruppe af pærer og så fremkalde alle disse individuelt i løbet af dagen med en UR-funktionsblok? Det bliver en ordentlig stor fil. 
I IHC Captain kan jeg fint skrue op og ned for mired farven, jeg kan bare ikke bede dem om at have en specifik værdi, hvilket er det jeg ønsker. 

 

Edit: 

Det kan godt være scenarier er vejen frem. Jeg kan gemme billeder af forskellige farvetemperaturer, således jeg er sikker på at alle scenarier for de enkelte lamper har samme reference.

 

Jeg er lige presset med tid for tiden hvis det fortsat driller om 2-3 dage så skriv. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok