Hop til indhold
  • 0

IHC Gardin


michael n
 Share

Spørgsmål

Hjælp!!! 

hej alle er igang med at sætte mit hus i stand, har fået lavet Ihc til lysstyring, men nu vil jeg gerne udvide lidt med nogle gardiner på motor

har 2 tryk ledige 

har en ide om

tryk 1= kort tryk køre helt op/ langt tryk køre op til der slippes igen

tryk 2= kort tryk køre helt ned/ langt tryk køre ned til der slippes igen

eller bare langt tryk til at køre op og ned

nogle der har en opsætning til dette har set noget der hedder ODSIF gardiner 

Link https://www.odsif.dk/da/rullegardin-til-ihc-elektrisk.php

har læst en masse andre link men ikke på det jeg lige forspørg

har ikke købt noget ind nu så er åben over for andre forslag hvis i her noget der bare virker 

Hjælp er helt grøn!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det kan gøres på flere måder, og jeg beskriver her min opsætning.

Jeg har gardiner med Somfy motorer med trådløs fjernbetjening af typen RTS. 

For at opnå den funktionalitet som du beskriver, har jeg installeret openHAB med binding til RFXCOM - se link - + købt device til formålet - se link. openHAB er naturligvis også forbundet til IHC via en binding vist her. Dette kører lokalt og har derfor ingen afhængighed til cloud, hvilket jeg foretrækker. Via simple regler i openHAB knyttes svagstrømstryk til op/ned/stop for gardiner. 

Sondring mellem kort og langt tryk er bedst at lave i IHC, fordi det er tættest på hardwaren - trykkene - og dermed mest stabil.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, michael n skrev:

Hjælp!!! 

hej alle er igang med at sætte mit hus i stand, har fået lavet Ihc til lysstyring, men nu vil jeg gerne udvide lidt med nogle gardiner på motor

har 2 tryk ledige 

har en ide om

tryk 1= kort tryk køre helt op/ langt tryk køre op til der slippes igen

tryk 2= kort tryk køre helt ned/ langt tryk køre ned til der slippes igen

eller bare langt tryk til at køre op og ned

nogle der har en opsætning til dette har set noget der hedder ODSIF gardiner 

Link https://www.odsif.dk/da/rullegardin-til-ihc-elektrisk.php

har læst en masse andre link men ikke på det jeg lige forspørg

har ikke købt noget ind nu så er åben over for andre forslag hvis i her noget der bare virker 

Hjælp er helt grøn!!!

Det kræver en hel udgange det modul men det burde være relativt nemt at programmere med en funktion blok.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Med tanke på at du "kun" har 128 udgange til rådighed i anlægget, og du her burger 8 udgange til hvert gardin, vil jeg mene at det er en skidt vej at gå. Det kan dog laves væsentligt mere simpelt med eksterne omskrifter relæer.

Jeg anbefaler altid mine kunder at de vælger en "simpel" rørmortor uden RF, til direkte styring af begge retninger. Rørmorteren skal være udstyret med automatisk stop, når gardinet er helt oppe og nede.

Jeg fraråder RF fordi gardinet ikke har tilbagemelding til IHC anlægget, og dermed ved IHC anlægget ikke om gardinet er oppe, nede eller om det kører den ene eller den anden vej.

Betjeninger laver jeg normalt på kun ét tryk, som har samme funktionalitet som du kender fra lysdæmperne. Kort tryk sender hhv. gardinet helt op/ned og et langt tryk sender gardinet op/ned til du slipper trykket.

Med direkte styring uden RF er det IHC programmet der bestemmer gardinernes position, hvilket giver en stribe fordele, bla. kan gardinerne automatisk sænkes når det bliver mørkt udenfor eller den indvendige rumtemperatur bliver høj når solen skinner fra en skyfri himmel. De kan også blive en aktiv del af hjemmesimuleringen.

Du er velkommen til at finde inspiration mm på min hjemmeside www.i-bi.dk

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Jeg fraråder RF fordi gardinet ikke har tilbagemelding til IHC anlægget, og dermed ved IHC anlægget ikke om gardinet er oppe, nede eller om det kører den ene eller den anden vej.

Somfy RTS har ganske rigtig ingen tilbagemelding, så derfor har jeg monteret en mini magnetkontakt på gardinet, der giver tilbagemelding til IHC. 

Somfy motorer og fjernbetjening type io-homecontrol har ægte tilbagemelding med tal mellem 0 og 100 ligesom en dimmer. Det kan bl.a. forbindes til velux klf200 modul, der igen kan integreres med openHAB. Og openHAB kan sende status videre til IHC.

I mit tilfælde var jeg nødt til at købe RTS motorer, fordi mine gardiner kun er 45 cm brede, og der kan jeg kun bruge RTS motorer.

I mit setup er det fortsat IHC, som bestemmer, og dermed er det integreret med samme muligheder, som Henning nævner.

Men Hennings forslag er bestemt også smart, og så slipper man for at sætte sig ind i openHAB.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, michael n skrev:

hvad rør motor skal man så vælge håber på et link på noget du kan anbefale 

De fleste kunder starter med at vælge deres gardinstof, og dernæst rørmortor, og de fleste producenter har dem uden RF, hvis ikke, så køb med RF og pil batteriet ud af fjernbetjeningen.

 

12 timer siden, michael n skrev:

og hvad/ hvordan ser sådan et eksterne omskrifter relæer. ud???

Et skifterelæ har som her 5 forbindelser, 2 til selv relæet (85 og 86) samt 3 til relæfunktionen hvor forbindelsen til klemme 30 skifter imellem 87 og 87a. Men det ved din elektriker.

Billedresultat for omskifterrelæ 24v DIN

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok