Hop til indhold
  • 0

Planlægning


rune.hogh
 Share

Spørgsmål

Hej Alle,

Jeg sidder og er ved at danne mig et overblik over en IHC installation og skriver ned i excel med hvilke rum, hvormange kontakter, hvor mange loftudtag og hvor mange væg stik og så skulle arket selv kunne komme med en minimum indkøbsliste af IHC moduler osv. Men jeg tænker nok der er nogen som allerede har lavet sådan et dokument, så hvis nogen vil dele (stedet for jeg genopfinder den dybe tallerken), så er det værdsat.

 

Mvh

Rune

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hmm, jeg tror ikke det findes, for mit bud er, at det er møg svært at automatisere antallet af in/outout moduler på den måde. En del af det afhænger jo af, hvordan du vil styre det/funktioner osv.. Fx er det tryk med dioder, så er det både in og output modul. Skal stikkontakter styres, så er det output modul. Skal dine lamper styres af en lysdæmper, så skal der ikke bruges output modul osv..
Så antal af komponenter (tryk, lampeudtag, stikkontakter) er i sig selv ikke fyldestgørende for antallet af moduler.

Hvis du til gengæld starter med funktionalitet, så bliver den del meget nemmere.. At funktionalitet så er hammerende svært at forudsige på forhånd, det er så lige en detalje ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, rune.hogh skrev:

Hej Alle,

Jeg sidder og er ved at danne mig et overblik over en IHC installation og skriver ned i excel med hvilke rum, hvormange kontakter, hvor mange loftudtag og hvor mange væg stik og så skulle arket selv kunne komme med en minimum indkøbsliste af IHC moduler osv. Men jeg tænker nok der er nogen som allerede har lavet sådan et dokument, så hvis nogen vil dele (stedet for jeg genopfinder den dybe tallerken), så er det værdsat.

 

Mvh

Rune

Mener der i de gamle dokumentationer var et sådan ark eller også var det bare en øvelse i deres onlinekurser som nu ikke findes mere.

Prøv evt også at tjekke i downloadsektionen om ikke der er en eller anden der har haft samme behov og lavet det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 timer siden, Kandersen skrev:

Hehe, mja.. Altså hvis der findes et program der kan forudsige funktionerne, så kunne jeg da godt tænke mig at høre om det også 

Jeg vil i al beskedenhed mene at mine funktionsblokke tager højde for de fleste funktioner. Var der nogen du specielt havde i tankerne?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det kan jeg da - selv om det er en lang liste.

Til overordnet indstilling af det indvendige lys kan kunden frit vælge imellem,

Manuelt - her skal kunden selv tænde og slukke som i gamle dage,
Autosluk - her slukker lyset selv efter en frit indstilbar tid.
Mørkt - her tænder/slukker lyset automatis i takt med det udvendige lysniveau. Hvilket niveau kan kunden selv indstille.
Mørkt, før tidspunkt - her tændes lyset kun hvis uret i controlleren er mindre end den indstillede tid.
Mørkt, efter tidspunkt - gir vel sig selv.
Aktivitet - her tænder lyset automatisk når du går ind i rummet.
Mørkt og aktivitet - har tændes lyst føret automatisk efter det er blevet mørkt.

Derudover kan de frit indstille om lyset i hvert rum skal slukke når de forlader huset eller går i seng, om det skal blinke når der ringes på døren eller maden er færdig, tænde når de kommer hjem eller om der skal fuld skrald på alt lys i rummet under rengøring.

Hvis de vælger en lysdæmper kan de også frit indstille om lyset i rummet skal langtidsdæmpes. Anvendes i f.eks. børneværelset hvis barnet gerne vil have lys til at falde i søvn.

De har også mulighed for at få avanceret scenarietænding i køkkenet, som udnytter bevægelsesensoren på en nye måde. 

I stuen kan de f.eks. få mulifleks tænding, så kan de, direkte fra en Ipad selv indstille hvilke loftslamper og stikkontakter der skal tænde på samme tryk ved døren - eller endnu bedre, indstille dem til automatisk tænding. Loftslamper og stikkontakter kan selvfølgelig også være med dæmp.

Det udvendige lys har endnu flere muligheder og de udvendige stikkontakter kan desuden også indstilles så de tænder/slukker ift. til den udvendige temperatur. Dermed kan de let bruges til frostfri opbevaring af planter i drivhuset om vinteren eller udluftning af samme på en varm sommerdag.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Lofterpalle skrev:

Der meget omkring det udv. Lys.

Det er faktisk kun de to sidste linjer der handler om det udvendige lys, alt over er vedr. de mange muligheder for det indvendige lys.

3 minutter siden, Lofterpalle skrev:

Håbede på det var noget med integration mellem Fx. Netatmo og ihc. 

Jeg tror selv på fremtiden for ihc, er at kunne  integrere alle forskellige produkter/aps kan udveksle informationer sammen med ihc.

Ingen tvivl om at fremtiden kommer til at handle om integration imellem de forskellige systemer, men det er i dag slet ikke klar til den almindelige forbruger. Hvilket tydeligt fremgår at alle de indlæg her på IHC-user om forholdsvis simple funktioner som kip og dæmpning af loftlyset.

Og selv når det bliver klar til fru Jensen, i hvilket system, og af hvem, skal alle mulighederne så programmeres?

Jeg vil mene at der stadig vil være behov for central programmering af det primære, dermed vil huset også fungere hvis integrationen svigter.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Ingen tvivl om at fremtiden kommer til at handle om integration imellem de forskellige systemer, men det er i dag slet ikke klar til den almindelige forbruger.

Det er efter min mening de individuelle systemer som gør, at de ikke er klar til forbrugerne. 
Se reelt på fx IHC standalone. Dette er et system som har flere årtier på bagen. Alligevel er det langt fra gud og hver mand (almindelige forbruger) som styre/programmere det. Det er 100% tiltænkt, at det skal være en fagmand (elektriker) der står bag det. Du er den eneste jeg har hørt om, der bare tilnærmelsesvis forsøger indrage forbrugeren i den direkte handling med de programmer du selv laver.
De andre systemer (3.part løsningerne/integrationsløsningerne) er ikke et hak anderledes. 

Så er det svært at forestille sig, at det nogensinde bliver klar til den almindelige forbruger.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok