Hop til indhold
  • 0

IHCs fremtid?


ChristofferG
 Share

Spørgsmål

Hej IHC-users,

Jeg har fornyeligt overtaget et hus med en ældre IHC Visual 1 installation.

Da jeg kommer fra en lejlighed hvor jeg havde integreret lys og forskellige andre ting med Home Assistant, kunne jeg også godt tænke mig at få IHC installationen integreret her i huset, men det betyder at jeg som minimum skal have min Visual 1 controller opgraderet til Visual 2 eller 3.

Det er så her jeg bliver lidt betænkelig, da jeg ikke syntes at Schneider Electric og LK virker specielt interesseret i at holde IHC platformen i live/opdateret. På webinaret for nyligt kunne de ikke nævne andet nyt end en lyddæmper, som der i forvejen har været længe ventet. Og Visual 3 controlleren har firmware problemer som der heller ikke ser ud til at komme en løsning på.

Jeg går derfor i de overvejelser om at skifte hele mit setup ud til fx KNX? Er der andre der har haft de samme overvejelser?

Hvor længe tror I at man vil blive ved med at kunne købe IHC komponenter? Jeg ville være træt af at opdaterer til en Visual 3 controller som om 3-5år står af pga. skidt firmware og jeg ikke kan købe en ny.

Jeg ved det er et dyrt spring at hoppe til KNX, men her er der flere leverandører og løbende udvikling hvilket tiltaler mig.

Er der nogen af jer der har erfaring med KNX eller andre alternativer til IHC?

Mvh Christoffer

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Du kan sagtes finde en billig brugt Visual 6.2. hvilket klart ville være min vej, hvis jeg skulle opgradere en Visual 1og ønskede HA eller lign.

At LK ikke siger hvad der er på vej, er ikke ensbetydende med at der intet er på vej. Selv mens vi kørte test på den nye dæmper påstod de hårdnakket at ikke var nogen på vej.

Selv om jeg har begge KNX certifikater, har jeg absolut ingen anelse om hvor meget KNX kan integreres i HA, men jeg ved det er pisse dyrt, både i stumper, men du skal også lige lægge en mindre formue for programmet. Derefter skal du måske også på kursus, UPS - der røg så yderligere 18K. Nu skulle du så også være ekspert - men nej - det er først nu du skal til finde ud af hvad du vil - for dernæst at finde produkter er kan opfylde dine ønsker.

Lidt firkantet kan man sige at KNX produkterne er "kloge", men kun så kloge som fabrikanten har valgt, som programmør skal du så "bare" sætte det sammen. I IHC er produkterne dumme og programmøren skal så være den kloge.

Der er flere her på IHC-user der har brugt meget energi, penge og kræfter på et alternativt anlæg, men flere af dem er vendt tilbage til IHC, prøv at søg på noget lign. navnet på dit indlæg.

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kort svar på dit spørgsmål - Gå efter en nyere IHC controller. Så er du allerede godt i gang og har brugt stærkt begrænset økonomi.  

KNX ved jeg ikke ret meget om, udover at det er vanvittig dyrt og efter hvad jeg ved, relativ tåbelig krav der stilles, plus at det vistnok også kræver noget speciel instrument for at kode de forskellige komponenter. Det er vist stort set hvad jeg ved om det, og det er nok til at jeg aldrig ville vende mig i den retning for en privat bolig.

Skulle jeg overveje alternativer (har jeg delvist gjort), så ville jeg kigge efter Velbus. Velbus er bus styret, det er utrolig fleksibelt og til at have med at gøre for mening mand. Desværre er det langt fra hyldevare i DK. Og hvad værre er, det passer ikke i Fuga dåser. Dvs ombygning kræver man flår dåserne ud og skifter til EU dåser. EU dåser gør samtidig, at man ikke umiddelbart kan bygge kontakter (tryk) og stikudtag sammen, som vi kender det fra LK´s fuga, plus at det fylder/syner lidt mere. I Velbus regi betyder det dog ikke noget det fylder/syner af lidt mere, for deres tryk (touch paneler) ser vanvittig godt ud med lyd/lys feedback. Og med mulighed for 32 knapper på eet modul (4-tast tryk med 8 sider samt OLED display), inkl styring af andre panelers termostater. så er størrelsen pludselig enorm lille set i forhold til funktionaliteten.
Velbus ville være under kraftig overvejelse hvis jeg skulle bygge nyt eller renoverer. Desværre skal jeg ingen af delene. Jeg har dog et mindre Velbus setup, som jeg har planer om at integrere i huset, og på den måde køre med både IHC og Velbus. Jeg skal bare lige finde en måde at få et par dåser udskiftet, med minimale reparationer bagefter. Nå ja og tiden til det ;)   
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Til både Home Assistent og openHAB er der adapter, så du kan forbinde til IHC og etablere smart house funktionalitet.

I dit nye hus med Visual 1 er alt formentlig ledningsført, hvilket gerne skulle medføre meget stabilt setup uden wireless udfordringer. Med en nyere controller vil du dermed kunne få et godt setup for en minimal udskrivning. 

De nævnte firmware problemer skulle iflg. LK være løst nu. 

Du vil altid kunne argumenter for og imod forskellige produkter, men stod jeg i dit sted, ville jeg vælge en nyere IHC controller og så med en af de nævnte overbygninger eller IHC Captain.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 hours ago, ChristofferG said:

Det er så her jeg bliver lidt betænkelig, da jeg ikke syntes at Schneider Electric og LK virker specielt interesseret i at holde IHC platformen i live/opdateret. På webinaret for nyligt kunne de ikke nævne andet nyt end en lyddæmper, som der i forvejen har været længe ventet. Og Visual 3 controlleren har firmware problemer som der heller ikke ser ud til at komme en løsning på.

Jeg opfatter også at LK har tabt interessen for IHC og nu blot malker løsningen. De har også taget nogle dårlige valg: Til fortrådet IHC har de valgt en løsninger der kræver fantastisk mange kabler (jeg ved der er andre der mener anderledes; LK's valg af RS485 bussen til at styre de nye dimmere viser at de også tænker i Bus-lignende arkitekturer). Til wireless IHC valgte de wavenis protocollen der aldrig blev nogen succes.

Men der sker meget i disse år - både på fortrådet og wireless siden. Hvis du vælger en anden teknologi nu, så er der en pæn sandsynlighed for at du vælger den forkerte. Hvis du køber en IHC Visual 3 controller nu så har du en installation der er nogenlunde konkurrencedygtig de næste 5-6 år (med diverse tilbygninger). I forhold til hvad et komplet skifte vil koste, så er det ingenting. Og hvis du køber noget nu og holder på den gale hest, så bliver det meget dyrt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok