Hop til indhold

Ihc tavle


Lofterpalle
 Share

Recommended Posts

Ja - hvis den ene lysgruppe har en kortslutning så mørklægger du hele huset med en 4 pol.

Jeg laver det altid med 2 Pol grupper, og sådan at 2 rum med dør imellem ikke er på samme gruppe. Har også været med til at de to rum, foruden hver sin gruppen til loftlys og stikkontakter også var på hver sit RCD relæ.

Et spørgsmål: Hvorfor vil du have din 400v installation igennem IHCén?

Og - velkommen til IHC-user :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Derfor har jeg en seperat 4 polet til lys. 

Jeg har engang lært at kraft og llys holdes adskilt på hver sin lys gruppe.

Årsagen til denne løsning skyldes to ting: 

-tavlen var monteret med 2stk. 4polet. 

- et ønske om en bedre fordelling af stikkontakter på de 3 faser 

 

Med 2 polet automat skal jeg op og have 3 til kraft og 3 til lys. Med mindre jeg vil blande lys og kraft sammen.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

5 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

og sådan at 2 rum med dør imellem ikke er på samme gruppe.

Hmm.. Mener du virkelig det du skriver her? I så fald laver du det altid med en 2polet grupper til hvert rum, for der er vel næsten altid dør imellem, eller? (Ideen er smart nok, men det må give nogle forholdsvis store tavler). 
Er det i øvrig kun på stikkontakter, eller er det også lys?

Og nu vi er ved det.. Er der nogle af jer der har brugt de de kombi-grupper, der både har sikring og HPFI relæ? Ved godt de er svine dyre, men overvejer lidt til bla min data installation, da vi netop har haft den sædvanlige erfaring med en vaskemaskine som slog HPFI relæet fra (typisk tilkalket/defekt varmelegeme).  

Link til kommentar
Del på andre sites

1 minut siden, Kandersen skrev:

Hmm.. Mener du virkelig det du skriver her?

Ja da - men du overfortolker måske. Den samme gruppe bliver også brugt i andre rum, bare ikke et tilstødende rum. Der bliver altså ikke flere grupper af den grund.

 

2 minutter siden, Kandersen skrev:

Er det i øvrig kun på stikkontakter, eller er det også lys?

Normalt "kører" lys og stikkontakter i samme rum på samme gruppe. Men jeg har som skrevet, været med til at lys og stikkontakter var på hver sin gruppe, som igen var på hver sin RCD. (HPFI)

 

3 minutter siden, Kandersen skrev:

Og nu vi er ved det.. Er der nogle af jer der har brugt de de kombi-grupper, der både har sikring og HPFI relæ

Jeg bruger den ofte til det udvendige lys, da der er større risiko for fejlstrømme her, desuden skal der i dag være 2 RCD (HPFI) i en ny bolig.

Link til kommentar
Del på andre sites

6 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Den samme gruppe bliver også brugt i andre rum, bare ikke et tilstødende rum.

Okay, så er jeg med ;)

7 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Jeg bruger den ofte til det udvendige lys, da der er større risiko for fejlstrømme her

God pointe!

7 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

desuden skal der i dag være 2 RCD (HPFI) i en ny bolig.

Selvstændige, eller tæller kombi med? (Kunne være jeg snart skulle se at få læst op på de regler, hvis det ikke var fordi de konstant ændre sig). 
Hvis det er selvstændige, så kan jeg glemme alt om her hos os.. Elektrikeren som byggede vores hus mente ikke, at det der med ekstra plads i tavlerne var specielt vigtigt. Så "hoved" tavlen, en UG-150, er booket op. Han efterlod ledig plads til en 2-pol gruppe, thats it!  :angry: Opsætning af solcelleanlæg blev lavet med en lille ekstra tavle ved siden af.

Link til kommentar
Del på andre sites

7 timer siden, Kandersen skrev:

Og nu vi er ved det.. Er der nogle af jer der har brugt de de kombi-grupper, der både har sikring og HPFI relæ? Ved godt de er svine dyre, men overvejer lidt til bla min data installation, da vi netop har haft den sædvanlige erfaring med en vaskemaskine som slog HPFI relæet fra (typisk tilkalket/defekt varmelegeme).  

Ja udover at hver af mine 2 tavler har sin egen hpfi, har jeg også 3 stk 1(2) polede sidende. En på hver fase. De benyttes så til (op)vaskemaskine, og IT, så den almindelige huselinstallation er adskilt fra disse - og omvendt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej. Jeg tænker det er noget skidt med en 4Pol gruppe til lys installation. Hvis du mister Nullen på tilgangssiden vil installationen selv lave et nulpunkt og ingen ved hvilken spænding der vil være melle nul og faselederen, med risiko på at dit 230V ustyr vil bræne af pga. overspænding.

 

Ligeledes siger loven at antal af grupper i et hus skal mindst være lig med det samlede boligareal divideret med 50. Der skal dog mindst være to grupper. og en 3 eller 4 pol gruppe tæller som 1 gruppe.

Link til kommentar
Del på andre sites

 

På 28.1.2020 at 18:10 , Lars Jacobsen skrev:

Ja udover at hver af mine 2 tavler har sin egen hpfi, har jeg også 3 stk 1(2) polede sidende. En på hver fase. De benyttes så til (op)vaskemaskine, og IT, så den almindelige huselinstallation er adskilt fra disse - og omvendt.

Det kan være svært at montere kombi hpfi efter tavlen er monteret. Det kræver man får fat i tilgangen på hpfien.

 

Men det er en god løsning du har fået lavet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 5 months later...
På 28.1.2020 at 10:19 , Kandersen skrev:

Og nu vi er ved det.. Er der nogle af jer der har brugt de de kombi-grupper, der både har sikring og HPFI relæ? Ved godt de er svine dyre, men overvejer lidt til bla min data installation, da vi netop har haft den sædvanlige erfaring med en vaskemaskine som slog HPFI relæet fra (typisk tilkalket/defekt varmelegeme).  

Yes, jeg har køleskabe (2 stk.), fryser og alt net (modem, router, PoE switch og Mac Mini til vidoeovervågning) samt IHC Power kørende på hver deres kombi. 4 stk. i alt.

Har én gang prøvet at tømme fryseren for alt indhold efter HPFI slog fra. Den omgang kostede langt mere end investeringen i de fire kombirelæer...

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok