Hop til indhold

Kør lokal kommando


Jakob Mikkelsen
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg forsøger at gøre brug af modulet "Kør lokal kommando", men jeg savner lidt dokumentation eller eksempler, så jeg håber at nogen kan hjælpe.

Jeg har tilsluttet et USB modem til min raspberry pi, og installeret gammu osv så jeg kan sende SMS fra min pi.

Hvis jeg kører denne kommando direkte via ssh fungerer det fint:

sudo /usr/bin/gammu sendsms TEXT +4512345678 -text "SMS test 1 2 3"

 

Hvis jeg forsøger den samme kommando fra IHC Captain via "Kør lokal kommando" sker der intet.

 

Jeg tænkte at det måske kunne være argumenterne der drillede, så jeg lavede en send-sms.sh hvor indholdet er det samme:

sudo /usr/bin/gammu sendsms TEXT +4512345678 -text "SMS test 1 2 3"

 

Når jeg kører sh filen fra ssh fungerer det fint, men når jeg kører den via IHC Captain sker der stadig intet.

 

Er der nogen der har et bud på hvordan jeg kommer videre?

Link til kommentar
Del på andre sites

35 minutter siden, Jakob Mikkelsen skrev:

Hej,

Jeg forsøger at gøre brug af modulet "Kør lokal kommando", men jeg savner lidt dokumentation eller eksempler, så jeg håber at nogen kan hjælpe.

Jeg har tilsluttet et USB modem til min raspberry pi, og installeret gammu osv så jeg kan sende SMS fra min pi.

Hvis jeg kører denne kommando direkte via ssh fungerer det fint:

sudo /usr/bin/gammu sendsms TEXT +4512345678 -text "SMS test 1 2 3"

 

Hvis jeg forsøger den samme kommando fra IHC Captain via "Kør lokal kommando" sker der intet.

 

Jeg tænkte at det måske kunne være argumenterne der drillede, så jeg lavede en send-sms.sh hvor indholdet er det samme:

sudo /usr/bin/gammu sendsms TEXT +4512345678 -text "SMS test 1 2 3"

 

Når jeg kører sh filen fra ssh fungerer det fint, men når jeg kører den via IHC Captain sker der stadig intet.

 

Er der nogen der har et bud på hvordan jeg kommer videre?

IHC Captain kører som www-data brugeren så du skal tilføje www-data til sudoers for den kommando - det kan også skyldes noget escaping af kommandoen etc. - prøv først at lave noget ala - mener den escaper teksten korrekt.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

IHC Captain kører som www-data brugeren så du skal tilføje www-data til sudoers for den kommando - det kan også skyldes noget escaping af kommandoen etc. - prøv først at lave noget ala - mener den escaper teksten korrekt.

Tak, 

Jeg har kørt "sudo adduser www-data sudo" og fået tilbage at den er tilføjet som medlem af sudo, men kommandoen bliver desværre stadig ikke kørt fra IHC Captain.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med escaping, andet end det har noget at gøre med at tage højde for nogle specielle karakterer? 

Jeg har prøvet at formattere kommandoen anderledes, og fjerne " og + og / osv. så hvis jeg ellers forstår dig ret så burde denne være "escaping proof"?

 echo Test | sudo gammu sendsms TEXT 12345678

Denne kommando virker også via ssh men ikke fra IHC Captain.

 

Findes der en logfil hvor man kan se hvad der sker når man kører kommandoer fra IHC Captain? 

Btw hvis det er til nogen hjælp får jeg returncode 1

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg fik løst problemet ved at gå en helt anden vej hvor jeg i stedet sender en sms ved at kalde en php på webserveren. (Med hjælp fra diverse sider på nettet)

I den forbindelse skulle www-data tildeles rettigheder til dialout.

Denne rettighed har nu gjort at det også virker via "kør lokal kommando" i IHC Captain med kommandoen:

gammu sendsms TEXT 12345678 -textutf8 test\ af\ sms\ besked

Det kan sikkert finpudses en del, men nu er der i det mindste hul igennem.

Link til kommentar
Del på andre sites

7 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Okay - jeg tror nok jeg har et kineser dongle til at ligge - kan være jeg skal lave en modul til den :)

Hehe, jeg kom vist til at sende en dongle til dig for et stykke tid siden, men har egentlig aldrig fået hørt dig om den nåede frem :D:D  

Det har ikke haft så høj prioritet, men nu kom jeg lige til at rode med det, og det virker sådan rimelig at gå til, så det ville være super fedt med et modul der bare spiller!

Jeg vil dog sige at jeg synes det jeg fik lavet virker lidt trægt, den kan også finde på at den ikke vil sende flere sms'er efter måske 10 stk, hvorefter den så kræver genstart for at virke igen.

Jeg oplever også at IHC captain socket og login kører noget ustabilt efter jeg rodede med det, så jeg tænker at det bedste nok vil være at tage projektet et skridt videre, og måske lagre de sms'er man vil sende i en MySQL, som så trigger gammu.

Der er også noget sikkerhed i det når www-data pludselig får så mange rettigheder.

Men ja som sagt der er lidt der skal finpudses.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok