Hop til indhold
  • 0

Tænde Ikea pære med IHC tryk - Muligt?


Jonas_R
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg har et setup af IHC wireless i min lejlighed og da jeg gerne vil lege mere har jeg installeret Home Assistant på en RPI og forbundet med min IHC controller.

Pt kan eg tænde/slukke lyset og dæmpe mm.

Men jeg kan ikke helt finde ud af, om jeg kan bruge et IHC wireless tryk til fx at tænde en Ikea trådfri pære?

Hvis det er muligt, er der så nogen der vil hjælpe lidt?

Synes ikke jeg kan finde noget om det andet end at det virker i Openhab :)

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
17 timer siden, Jonas_R skrev:

Hej,

Jeg har et setup af IHC wireless i min lejlighed og da jeg gerne vil lege mere har jeg installeret Home Assistant på en RPI og forbundet med min IHC controller.

Pt kan eg tænde/slukke lyset og dæmpe mm.

Men jeg kan ikke helt finde ud af, om jeg kan bruge et IHC wireless tryk til fx at tænde en Ikea trådfri pære?

Hvis det er muligt, er der så nogen der vil hjælpe lidt?

Synes ikke jeg kan finde noget om det andet end at det virker i Openhab :)

Når det lykkedes mig at få det til virke ved at oprette det enkelte tryk som en binary sensor. 

Så har jeg lavet en automation og kan så tænde/slukke noget andet fx en Hue pære.

Er dog i tvivl hvordan jeg så smartest kan lave dæmpning af pæren.

Når trykket holdes inde så er den On hele tiden, så spørgsmålet er om det skal laves via en automation regl i Hass?

Nogen gode ideer?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mht. dæmp har jeg gjort dette: Jeg har en funktionsblok, som når du holder et tryk nede, så kipper den en udgang med 200ms intervaller. Herefter benytter jeg denne automation til at skrue op for lyset:

automation:
- alias: living_room_dinning_table_pendel_up
  hide_entity: True
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.living_room_dinning_table_pendel_up
  action:
  - service: light.turn_on
    entity_id: light.living_room_dinning_table_pendel
    data_template:
      brightness: '{{states.light.living_room_dinning_table_pendel.attributes.brightness|int + 25}}'

Ligeledes en udgang for ned-dæmpning. Så lidt besværligt, men det virker faktisk ret fint.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu spiller det, så igen mange tak for hjælpen.

Jeg fik også lige snakket med en kammeret og fik puttet lidt ekstra på, så dimmer ikke kører pæren ned på 0 eller over 255,

Dimmer op.
brightness: '{{ ([states.light.dimmable_light_1.attributes.brightness + 15, 255] | min) | int }}'

Dimmer ned:
brightness: '{{ ([states.light.dimmable_light_1.attributes.brightness - 15, 5] | max) | int }}'

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok