Hop til indhold
  • 0

FUGA 4 tryk styring af Dimmer 400 UNI


billekbh
 Share

Spørgsmål

Hejsa

Jeg har gang i min første IHC installation derhjemme med alle tryk fortrådet, og ville værdsætte hvis nogen kunne hjælpe mig i den rigtige vej med min ønskede konfiguration nedenfor, da jeg sidder lidt fast.

Setup

I hvert rum er der

  • Én Dimmer 400 UNI sat op i Mode B
  • Mindst ét FUGA 4 tryk (fortrådet og uden diode)
  • Evt en PIR (ikke alle rum har denne)

Simpel konfiguration
Mit ønske var at de to øverste tryk i hvert fuga 4 tryk alene styrrede lyset i det pågældende rum (samme som trykket er placeret i) således:

  • Kort tryk på Øverste Venstre (ØV) tænder lyset på fuld styrke
  • Kort tryk på Øverst Højre (ØH) slukker lyset
  • Langt tryk (>1s) på Øverste Venstre (ØV) skruer op for lysstyrken
  • Langt tryk (>1s) på Øverst Højre (ØH) skruer ned for lysstyrken.
  • Nederst Venstre (NV): ikke konfigureret
  • Nederst Højre (NH): ikke konfigureret

Her rejser sig et par spørgsmål:

  1. Behøver man overhoved tilslutte de to indgange Memory 1 og Memory 2 på Dimmeren til controlleren for at opnå den beskrevne konfiguration? Da der ikke er tale om gemte scenarier men alene tænd, sluk, skru op, skru ned, så burde dette kunne lade sig gøre uden memory som jeg ser det.
  2. Jeg er ikke helt med på hvilke funktionsBlokke der skal benyttes til at opnå ovenstående, men mit bud var benytte 1.1.01.e. Kip tænd sluk og 1.1.02.g. Puls (Tænd / Sluk Alt), men jeg er desværre usikker på hvordan de lange tryk skal konfigureres.

 

Avanceret konfiguration

Her ønskes det samme som ovenfor, dog med de to nederste tryk set op til:

  • Kort tryk på Nederst Venstre (NV) aktiverer en scene som fx. Madlavning (styrer lys i flere rum)
  • Kort tryk på Nederst Højre (NH) aktiverer en scene som fx. Film (styrer lys i flere rum)

Her rejser sig så et par spørgsmål:

  1. Når man ønsker at bruge scener, så skal Dimmerens input Memory 1 og Memory 2 vel sluttes til controlleren - eller er det muligt kun ved brug af de to primære indgange at sætte en dimmer til fx 70% eller 30% lysstyrke?
  2. Såfremt Memory 1 og Memory 2 skal benyttes til at sætte niveauet for de to scenarier Madlavning og Film, hvad ville man så gøre, hvis man har flere scenarier? Fx 30%, 50% og 80%?

 

Jeg ville være meget glad for alt feedback, et skub i den rigtige retning er sikkert nok :)

Tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

19 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Bille, og velkommen til IHC-user.dk

Det kan sagtens lade sig gøre, men inden du bare får løsningen vil jeg anbefale et kik på LK s standardhus FB og tilsvarende. Der er det nemlig mere eller mindre “normen”.

Jeg benytter selv 4 tast tryk ved døren til rum og har typisk 2 tændinger i hvert rum. En med dimmer (loftsspot) og en til lampeudtag. Dimmeren styres så med 1 tast styring, og det almindelige lampeudtag med kip.

Det var de øverste tryk. Nederste venstre benyttes så til tænd/sluk af styrede stikkontakter i rummet, og nederste højre er sluk rum ved langt tryk, og i udvalgte rum er ekstra langt tryk kodet til “sluk alt”. Men de kunne ligeså godt benyttes til fremkald af scenarie eller andet.

mht til mem så når det bare 2 forindstillede niveauer som kan fremkaldes. Du kan ikke benytte valgfri scenarier, det er kun wireless og så den nye RS485 dimmere som lige er kommet i handlen der kan.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som Lars skriver, så kan det sagtens laves, jeg er måske ikke enig i fordelen ved at kigge i standarden, da den også kan virke uoverskuelig på en begynder.

Jeg vil ikke anbefale at lave 2 tast styring, én til tænd/op og én til sluk/ned. Lav i stedet 1 tast styring, hvor det er samme tast der gør det hele.

Funktionsblok = 1.2.02.c - HUSK at indstille den til "Sidste niveau" ellers virker det ikke.

Produkt= UniDimmer touch

Hvis du ønsker at anvende scenarier så anbefaler jeg den nye IHC DIN Dimmer som kommer på markedet nu, eller hvis du ikke kan vente, en ny Wireless Ø80. Mange af de brugte er ikke velegnede til LED pærer. Med disse to dæmpere kan du også indstille det niveau der bliver fremkaldt, direkte fra trykkene i rummet.

Til simpel fremkaldelse af de forskellige scenarier kan du bruge funktionsblok 1.1.03.g

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars

Tak for dit svar, dejlig at du gider tage dig tid til at hjælpe.

Hvor finder jeg det standardhus som du beskriver? Det har helt sikkert en masse lærerigt jeg kan se direkte derfra, men har ikke kunne finde det hos LK.

On 1/21/2020 at 5:09 PM, Lars Jacobsen said:

Det kan sagtens lade sig gøre, men inden du bare får løsningen vil jeg anbefale et kik på LK s standardhus FB og tilsvarende. Der er det nemlig mere eller mindre “normen”.

Så vidt jeg forstår dig her:

On 1/21/2020 at 5:09 PM, Lars Jacobsen said:

mht til mem så når det bare 2 forindstillede niveauer som kan fremkaldes. Du kan ikke benytte valgfri scenarier, det er kun wireless og så den nye RS485 dimmere som lige er kommet i handlen der kan.

Så forudsætter Dimmer 400 UNI tilslutning af Memory A og B og er begrænset til to forudbestemte niveauer, mens den nye RS485 LED dimmer (https://www1.lk.dk/katalog/ifkatalog.html?EPIuser=123456789&iid=13767 ) tilsluttes til controlleren via RS485 og hvor lysniveauet kan sættes arbitrært (https://www1.lk.dk/katalog/vejledning/820B1250_DK.pdf) - satans! Har lige købt de andre :(

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 23.1.2020 at 23:22 , billekbh skrev:

Hvor finder jeg det standardhus som du beskriver? Det har helt sikkert en masse lærerigt jeg kan se direkte derfra, men har ikke kunne finde det hos LK.

 

Det ligger her:

 

Det har et par år på bagen, men som inspiration er flere gode fif og hints i det, men det kan være lidt uoverskueligt for begyndere -som Henning også skriver.
Der er så også kommet et nyere sæt, med varmestyring. Men det generelle princip med at have samme funktion/funktionalitet på stort set alle tryk er en god skik. Ellers er det kun programmøren der kan finde ud af at tænde og slukke lyset i huset ;-)

Der er også dokumentation på kablingen/fortrådningen, ligesom der også kan findes tegninger på “standardhuset”.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mange tak linket Lars. Det er meget god inspiration i den fil :)

On 1/25/2020 at 7:17 PM, Lars Jacobsen said:

Det ligger her:

 

 

Jeg synes dog stadig ikke at være blevet klogere på hvordan dælen jeg skal opnå min 2-tast styring af en Uni 400 Dimmer i mode B som:

  • Kort tryk på Øverste Venstre (ØV) tænder lyset på fuld styrke
  • Kort tryk på Øverst Højre (ØH) slukker lyset
  • Langt tryk (>1s) på Øverste Venstre (ØV) skruer op for lysstyrken
  • Langt tryk (>1s) på Øverst Højre (ØH) skruer ned for lysstyrken.

Som jeg skriver I mit oprindelige indlæg, så tænker jeg at benytte 1.1.01.e. Kip tænd sluk og 1.1.02.g. Puls (Tænd / Sluk Alt), men jeg er desværre usikker på hvordan de lange tryk skal konfigureres. @Lars Jacobsen har du erfaringer med 2 tast styring og kan du evt. vise mig i den rigtige retning?

På forhånd mange tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Alt bruge to eller flere funktionsblokke til at styre lyset, er normalt en rigtig dårlig ide.

Men er det ikke netop det LK anbefaler med UNi400, (at man bruger to blokke, en med PIR styring, og så selve fortrådet dæmper). 
At LK måske er blevet "klogere" siden, eller man kan lave det smartere i een blok er så noget andet. Problemet er bare, at når man fx trykker F1 ved PIR blokken (mener jeg), så er det netop denne løsning som kommer frem. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Kandersen skrev:

Men er det ikke netop det LK anbefaler med UNi400, (at man bruger to blokke, en med PIR styring, og så selve fortrådet dæmper). 
At LK måske er blevet "klogere" siden, eller man kan lave det smartere i een blok er så noget andet. Problemet er bare, at når man fx trykker F1 ved PIR blokken (mener jeg), så er det netop denne løsning som kommer frem. 

Nej og du mener forkert.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

hmm - måske. Jeg fik nyt program da jeg skulle teste den nye LED dimmer. Så om det er en "original" Visual 3 eller fra den opgradering, ved jeg faktisk ikke. Men under alle omstændigheder,  så vil jeg da anbefale at du opgraderer alle dine blokke. Især når du bruger så meget tid på at bygge mere på, det kunne måske også spare dig for en del arbejde i de andre systemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

så vil jeg da anbefale at du opgraderer alle dine blokke.

De er opgraderet i den udstrækning jeg umiddelbart har mulighed for, ved at hente den opgraderingsfil fra LK for snart meget længe siden. Men jeg tror ikke den indeholder Visual 3 blokkene. Det er vist mere til de gamle Visuals. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 minutter siden, Kandersen skrev:

De er opgraderet i den udstrækning jeg umiddelbart har mulighed for, ved at hente den opgraderingsfil fra LK for snart meget længe siden. Men jeg tror ikke den indeholder Visual 3 blokkene. Det er vist mere til de gamle Visuals. 

Selv om du har en gammel Visual, kan du godt bruge de nye funktionsblokke :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Selv om du har en gammel Visual, kan du godt bruge de nye funktionsblokke :)

Ja, se, det er en detalje jeg har spurgt om et par gange siden Visual 3 udkom. Og ikke mindst at der var nogle der gad samle dem i en zip fil og lægge dem op. Der er jo i bund og grund inden grund til, at vi alle installere Visual 3, bare for at få fat i de nye blokke, (det virker lidt meningsløst). Men jeg fik aldrig rigtig noget svar på det. Så jeg gik ikke ud fra, at man lige umiddelbart kunne bruge dem. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Her må jeg lige supplere at det ikke er alle FB fra ver 3 der også bare virker med de gamle controllere. Faktisk skriver LK også selv at de ikke virker. Så jeg kan godt forstå Kandersen undren.
En af årsagerne kan være der benyttes gange eller division internt i FB’n. Det understøtter de gamle controllere/firmware jo ikke. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok