Hop til indhold

Responstid på philips hue + scenarier


Markus Bruun Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg har lige købt en ny lejlighed, og i den forbindelse går jeg med tanken om at udskifte meget af lyset med noget philips hue, samt nogle enkelte IHC dæmper stik/udtag til konventionelle pære over spisebord og andre steder, hvor hue ikke kan eller skal integreres.
Jeg bryder mig dog ikke om de kontakter som systemet umiddelbart kommer med, så efter lidt læsning stødte jeg på IHC captain, så jeg kan beholde LK Fuga kontakter, men så med IHC wireless monteret istedet.

Jeg har et par korte spørgsmål, inden jeg går for meget videre med det.

Hvordan er responstiden med IHC captain og philips hue?
1: Et tryk for tænd og sluk, er det hurtigt som var det en alm. kontakt?
2: ved dæmpning op og ned, føles det "live" eller er der mærkbart delay?
3: Hvordan opfører systemet sig, hvis man også benytter sig af styring via app? Snakker de sammen, eller skal man kode sig uden om situationer (alla hvis lampe=x, så gør?)
4: Store scenarier, som sluk alt lys, eller tænd alt lys på et basis look i hele lejligheden, kan systemet godt klare dette uden at brække sig? 20 Hue spots og 2-3 IHC dæmpere på en gang?

Dernæst tænker jeg at jeg kunne ønske mig at lave scenarier, f.eks. middagsbelysning, som tænder, slukker, dæmper og sætter farvetemperatur på forskellige lamper, alle ved 1 tryk, men med at man skal holde knappen inde i f.eks. 2 sek, så man ikke ved en fejl pludselig sætter huset på den ene eller anden mode, hvis man rammer tangenten. 
Er dette også muligt med IHC captain og philps hue + IHC lampeudtag med dæmpere?

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Markus Bruun Rasmussen skrev:

Hej.

Jeg har lige købt en ny lejlighed, og i den forbindelse går jeg med tanken om at udskifte meget af lyset med noget philips hue, samt nogle enkelte IHC dæmper stik/udtag til konventionelle pære over spisebord og andre steder, hvor hue ikke kan eller skal integreres.
Jeg bryder mig dog ikke om de kontakter som systemet umiddelbart kommer med, så efter lidt læsning stødte jeg på IHC captain, så jeg kan beholde LK Fuga kontakter, men så med IHC wireless monteret istedet.

Jeg har et par korte spørgsmål, inden jeg går for meget videre med det.

Hvordan er responstiden med IHC captain og philips hue?
1: Et tryk for tænd og sluk, er det hurtigt som var det en alm. kontakt?
2: ved dæmpning op og ned, føles det "live" eller er der mærkbart delay?
3: Hvordan opfører systemet sig, hvis man også benytter sig af styring via app? Snakker de sammen, eller skal man kode sig uden om situationer (alla hvis lampe=x, så gør?)
4: Store scenarier, som sluk alt lys, eller tænd alt lys på et basis look i hele lejligheden, kan systemet godt klare dette uden at brække sig? 20 Hue spots og 2-3 IHC dæmpere på en gang?

Dernæst tænker jeg at jeg kunne ønske mig at lave scenarier, f.eks. middagsbelysning, som tænder, slukker, dæmper og sætter farvetemperatur på forskellige lamper, alle ved 1 tryk, men med at man skal holde knappen inde i f.eks. 2 sek, så man ikke ved en fejl pludselig sætter huset på den ene eller anden mode, hvis man rammer tangenten. 
Er dette også muligt med IHC captain og philps hue + IHC lampeudtag med dæmpere?

 

 

1. Ja vil jeg mene

2. Ja se evt video på min facebook side

3. Ja

4. Ja

Scenarier kan du lave med ihc også kalde forskellige hue scenarier

Link til kommentar
Del på andre sites

 

20 minutter siden, Mikkel Skovgaard skrev:

1. Ja vil jeg mene

2. Ja se evt video på min facebook side

3. Ja

4. Ja

Scenarier kan du lave med ihc også kalde forskellige hue scenarier

Det lyder godt! Jeg tjekkede lige videoen. Det ligner det ser meget snapt ud! 
Er det på nogen måde muligt at sidde og lege og blive klog på softwaren alene, eller skal man købe alle delene før man kan gå igang med at lære det?

Har vedlagt en plantegning. Vil det være forholdsvis nemt, i den forstand det hele bliver IHC wireless med en controller i el-skabet i entreen + RPi med IHC Captain og en Hue Bridge? 
Nu det måske ikke et direkte IHC Captain spørgsmål, men rækkevidden på de trådløse kontakter, er det et problem at antennen sidder inde i et skab i entreen?

263079391_IHCplantegningcopy.thumb.png.e71deede9a94e339b7b4c5e543db9ea5.png

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

27 minutter siden, Markus Bruun Rasmussen skrev:

 

Det lyder godt! Jeg tjekkede lige videoen. Det ligner det ser meget snapt ud! 
Er det på nogen måde muligt at sidde og lege og blive klog på softwaren alene, eller skal man købe alle delene før man kan gå igang med at lære det?

Har vedlagt en plantegning. Vil det være forholdsvis nemt, i den forstand det hele bliver IHC wireless med en controller i el-skabet i entreen + RPi med IHC Captain og en Hue Bridge? 
Nu det måske ikke et direkte IHC Captain spørgsmål, men rækkevidden på de trådløse kontakter, er det et problem at antennen sidder inde i et skab i entreen?

263079391_IHCplantegningcopy.thumb.png.e71deede9a94e339b7b4c5e543db9ea5.png

 

 

Hvis du vender antenne på hovedet så burde det kunne række ja.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu har jeg bestilt en Raspberry Pi 4 og tænker at kigge lidt på IHC Captain. Kræver det, at være forbundet til en IHC controller før man kan noget, eller kan det godt køre uden forbindelse?

Er der nogen der har eksperimenteret med IHC controller forbundet med Ethernet cabel til netværket mod en wifi forbindelse, i forhold til delay tid og andet?
Og lige ledes RPI enheden på hhv. wifi mod ethernet?

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Markus Bruun Rasmussen skrev:

Er der nogen der har eksperimenteret med IHC controller forbundet med Ethernet cabel til netværket mod en wifi forbindelse, i forhold til delay tid og andet?
Og lige ledes RPI enheden på hhv. wifi mod ethernet?

Nu er det ikke noget jeg har rodet med Wifi på mine Rpiére. Min grundholdning er, at hvis de skal drive et smarthome, så bør man ikke tilføje en forlænge kommunikation med Wifi. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kan der være noget om. Jeg så blot at RPIen har 802.11ac hvilket kan håndtere rigtig meget data, men det er nok ikke fordi IHC captain mætter en gigabit forbindelse, nu jeg tænker mig om.

Et andet spørgsmål. 
Er det med IHC Wireless tryk muligt, at som på samme måde om IHC captain kan have 3 funktioner på 1 knap med Hue pære, med et tryk for kip, hold inde for dæmp den ene vej og kort tryk for at skifte. Kan dette også gøres med IHC delen, til f.eks. en IHC Wireless dæmper lampe udtag med glødepære?

Link til kommentar
Del på andre sites

1 minut siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Ja et Wireless tryk opfører sig identisk med et kablet tryk.

Og ja hold dig fra WiFi det er bare en fejlkilde mere. WiFi er kun til enheder man konstant flytter rundt på.

IHC captain kan ikke komme forbi forsiden hvis du ikke har en controller

Ah okay..
Så må jeg købe mig en controller, en PSU (skal det være 15W eller 72W når det blot er en controller jeg har brug for?) og et 4-knaps IHC wireless tryk, og sidde og prøve at blive skarp til det, inden jeg overtager lejligheden.
Men lige et sidste spørgsmål inden jeg trykker køb.

Kan IHC Wireless delen af programmeringen gøre det samme som IHC Captain kan med Philips Hue, altså 3 funktioner på én knap? 
Altså, at et lampeudtagsdæmper, kan kippe ved tryk, og dæmpe ved at holde knappen inde og skifte med et kort tryk som din funktion til Hue? Vil gerne slippe for at der går 3 tangenter til én dæmper (Kip, dæmp op og dæmp ned).

Link til kommentar
Del på andre sites

Alt efter hvilken FB man anvender kan man f.eks. kode og anvende 1 taste til:

kort tryk = kip (skift tilstand). Er der slukket tændes, er er tændt slukkes.

lang tryk = reguler (op eller ned) i modsat retning af sidst.

dvs i praksis brug: Der er slukket og du trykker kort for at tænde (typisk på det niveau der var sidst). Nu lyses pære f.eks. med 45% fordi det er niveauet den blev regulere ned til. Trykker du herefter langt, vil du begynde at regulere op indtil du når 100%. Slippes og trykkes igen langt, vil du begynde at regulere ned til minimum,  men ikke helt ned til 0%. Ønsker du at slukke skal du slippe tasten og trykke kort.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok