Hop til indhold
  • 0

Varmestyring uden gulvføler


Mark Kilde
 Share

Spørgsmål

Hej

 

Jeg er helt ny i ihc og igang med at lave et hus med det.

Jeg har tænkt mig at vælge varmestyring fra ihc. Dog har jeg måske dummet mig idet jeg ikke har lagt en gulvføler i gulvet inden det blev støbt.

 

Kan dette give nogle udfordringer på beton gulv så det var bedre for mig at vælge en traditionelt styrring?

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Mja.. Nu er det jo svært at sige om det ville være bedre at vælge traditionel. Hvis du har muligheden for at ændre til traditionel, så kan du vel også få en føler i gulvet, eller?

Anyway - vores hus har gulvarme styret af IHC, med rumfølere, og uden gulvføler. Det kan sagtens fungere. Men det ville i visse tilfælde være mere optimalt med en føler i gulvet, da man derved kan slippe for de kolde gulve som ind imellem vil opstå. Så det er altså et komfortmæssig problem der er tale om. 
Omvendt koster komfort også noget mere. Så lune gulve altid, det er lige med højere varmeregning/forbrug. 

Skulle jeg vælge i dag, så ville jeg helt klart foretrække at have gulvføler i gulvet og rumføler. Mest af alt, fordi så har man i det mindste muligheden for at vælge komforten. Uden gulvføleren, så er den muligheden udelukket. 

Eller endnu bedre, så tror jeg faktisk jeg ville have foretrukket let-gulvvarme og så uden gulvføler. (IHC varmestyring kan vistnok slet ikke køre med let-gulvvarme og gulvføler.. Det giver heller ikke så meget mening, synes jeg). Let gulvarme er helt klart langt mere fleksibelt at have med at gøre, og reaktionen kommer promte (inden for få minutter).  Jeg er egentlig ikke helt klar over, hvorfor man stadigvæk laver tung gulvvarme i nye huset idag. Det må en klogere kunne svare på. Skyldes det økonomi, så mener jeg ikke det er et godt argument. Så meget dyrere kan let gulvvarme heller ikke være. Ja der skal bruges mere isolering. Og ja der skal nogle stører til. Meeeen så er det vist også det. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Mark Kilde skrev:

Kan dette give nogle udfordringer på beton gulv så det var bedre for mig at vælge en traditionelt styrring?

Som Kandersen skriver så er det primært af komforthensyn når der lægges føler i gulvet. Føleren anvendes dog også til forebyggelse af for høje temperaturer under fliser og trægulve.

Om komforthensynet betinger at du skal hugge lidt af gulvet op - jeg vil personligt sige ja, for så har du muligheden for komforten. I særdeleshed når du nu har tænkt tanken.

17 minutter siden, Kandersen skrev:

Eller endnu bedre, så tror jeg faktisk jeg ville have foretrukket let-gulvvarme og så uden gulvføler. (IHC varmestyring kan vistnok slet ikke køre med let-gulvvarme og gulvføler.. Det giver heller ikke så meget mening, synes jeg). Let gulvarme er helt klart langt mere fleksibelt at have med at gøre, og reaktionen kommer promte (inden for få minutter). 

I en optimeret bolig, er et let gulvarme anlæg altid at foretrække, da det giver 1000 muligheder, for at varmen i de enkelte rum automatisk tilpasser sig den aktuelle status, hjemme, ude, sover, solindfald osv. Og du finder ikke et bedre program end IHC til at styrer det. Det kræver bare en ordenlig programmør :D.

22 minutter siden, Kandersen skrev:

Jeg er egentlig ikke helt klar over, hvorfor man stadigvæk laver tung gulvvarme i nye huset idag. Det må en klogere kunne svare på. Skyldes det økonomi, så mener jeg ikke det er et godt argument. Så meget dyrere kan let gulvvarme heller ikke være. Ja der skal bruges mere isolering. Og ja der skal nogle stører til. Meeeen så er det vist også det. 

Som alt andet her i livet så handler det om valg - og et let gulvvarme anlæg er noget dyrere end en traditionel nedstøbning, så her vinder økonomien alt for ofte valget.

 

Og velkomme til IHC-user Mark

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Henning Pedersen skrev:

I en optimeret bolig, er et let gulvarme anlæg altid at foretrække, da det giver 1000 muligheder, for at varmen i de enkelte rum automatisk tilpasser sig den aktuelle status, hjemme, ude, sover, solindfald osv. Og du finder ikke et bedre program end IHC til at styrer det. Det kræver bare en ordenlig programmør :D.

Ohh I know :D

2 timer siden, Henning Pedersen skrev:

og et let gulvvarme anlæg er noget dyrere end en traditionel nedstøbning, så her vinder økonomien alt for ofte valget.

Men er let gulvarme i virkeligheden SÅ meget dyrere, så folk der vælger at bruge flere millioner på et hus, simpelthen vælger at spare denne "fordyrelse" bort tiltrods for den betydelig ringere komfort? Eller er det simpelthen ekstrem ringe rådgivning? (jeg kan godt frygte det sidste, må jeg erkende).  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Bare til orientering så kan man i “traditionelle” varmestyringer idag få trådløse termostater der ud over rum temperaturen (målt i enheden) også har en infrarød måling ud under termostaten så den kan måle overflade temperaturen på gulvet.  Disse termostater kan desværre ikke benyttes til IHC, men man kan integrere nogle af systemerne sammen med IHC via Openhab og lign. De har nemlig Internet/LAN eller RS485 interface mange af dem. 
Tjek evt.  Roth, Pettinaroli, Wavin og hvad de nu ellers heder.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Tjek evt.  Roth, Pettinaroli, Wavin og hvad de nu ellers heder.

Det er langt fra dem alle som har infrarød gulvføler. Dernæst så er det nærmest dobbelt op på styringen, for rigtig nok kan man integrere dem sammen med openhab osv.. Men man skal stadigvæk have styringen.. 
Sidste problem - Dem jeg har set bruger 230volt.. Skidt ide når man kun har trukket lavstrøms (netværk/alarm/tele/whatever) kabler til rumføleren..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja det er dobbelt op på styringen ifht kun at have 1 (IHC). Men med alt det integration du og andre bøvler med i andre tråde så er sådan en selvstændig standalone funktionalitet ikke at kimse ad. Bare der er mulighed for integration. Og det er der efterhånden kommet i de fleste.

og nej selve rumtermostaten kører ikke 230V, men er på batterier og er trådløse, så helt uden kabler.

Wavin
https://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Gulvvarme-Wavin--Wavin-AHC-9000-traadloes-rumtermostat-med-infraroed-sensor-og-telestat-t-gulvvarmeunit-643077.html

Roth

https://www.lavprisvvs.dk/Varme-Gulvvarme-Roth--Roth-rumtermostat-Touchline-i-hvid-med-infraroed-sensor-590029.html

Danfoss

http://gulvvarmeshoppen.com/shop/icon-rt-ir-2408p.html

 

Pettinaroli

(lige denne har ikke infrarød gulvsensor, til gengæld fået den også med indbygget fugt sensor)

https://www.vvsnetsalg.dk/produkt/komplet-vvs-sortiment/pettinaroli-traadloes-digital-rumtermostat-comfort-ip?vid=102b5da8f79de5ffc9222a79ead01e&utm_medium=cpa&utm_source=velka&utm_campaign=affiliate

 

Men der skal naturligvis en forrådet (24v) telestat på manifolden hvor rørene samles til at regulere varmetilførslen i kredsen til rummet. Og i øvrigt de nyeste styringer har pwm modulation og er selvlærende så indregulering mm ikke er så nødvendig som med on/off systemer. Med pwm kan de faktisk også holde en fornudftig overfladetemperatur på gulvet - uden sensor.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Okay en del af dem er nyere end da jeg kiggede efter det (for snart 3 år siden).
Et af mine problemer var også, at jeg helst ikke vil have et trådløst system. I et stort 1-plans hus som vores, så vil alle trådløse muligheder have rimelig store problemer med at dække huset i forhold til hvor manifolden er placeret (og dermed varmestyringen), fordi den er placeret ude i den lukkede garage i den ene ende af huset. Roth (mener jeg det var) kan man få en ekstern antenne til, men med kun med 3m ledning på var min vurdering, at det ikke er nok. Derfor kiggede jeg på fortrådet rumfølere. Jeg havde den fordel, at jeg allerede havde kabel i væggene, der hvor de oprindelige rumføler sad Jeg valgte at opgive skiftet til et nyt trådløst system og lavede IHC varmestyring med IHC følere, som jeg heldigvis kunne bygge ind i de eksisterende termostater-kasser.
Prisen havde også en betydning. Med 12 rum (13 kredse) er det en udfordring for disse systemer, plus at det er en rimelig høj pris, alene bare i rumfølere/termostater. Selve styre enhederne er oftest ikke så dyre. Men udfordringen ligger/lå så i antallet af kredse. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Enig. Mit Wavin system er også 10 år gammelt og jeg kunne da godt tænke mig et hvor jeg kunne få feedback og logge temperaturerne. Men jeg har også 13-14 kredse så der er noget af en udskrivning mht rumtermostaterne at skulle skifte til den nye version.

Fordelene ved disse standalone systemer ifht IHC er du har et temp display hvert sted og ikke kun en sensor. Man kan jo faktisk få en tablet for samme pris som en termostat, eller et trådløst IHC tryk, og så bliver mulighederne pludselig mange. Men nu er vi ved at komme off topic  selvom der spørges om både fordele og ulemper ved IHC vs. traditionelle standalone styringer. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Fordelene ved disse standalone systemer ifht IHC er du har et temp display hvert sted og ikke kun en sensor. Man kan jo faktisk få en tablet for samme pris som en termostat, eller et trådløst IHC tryk, og så bliver mulighederne pludselig mange

Selvom jeg helt klart synes, at IHC har manglet (mangler) en termostat med display. Så må jeg også erkende, at det ihvertfald med tung gulvvarme nærmest er ret ligegyldigt. Uanset hvad den står og viser når man kigger, så er man alligevel henvist til mindst 6-8 timer, før der kommer en evt reaktion. På den tid kan man snildt bruge ServiceView eller alternativ deres møg-dyre app. Havde jeg haft let gulvvarme, så ville jeg helt klart prioritere en rumføler med display på een eller anden måde. Som du selv nævner, så er en lille tablet en mulighed, dog med noget 3.part styring bag. Desværre er tablets bare heller ikke specielt egnet, fordi en del af dem tåler fx ikke at sidde i oplader konstant. Og på batteri løber de alt for hurtigt tør for strøm (selv i standby). Der findes nogle særlige "cowboy trick" man kan lave, så de kan stå med konstant strøm på. Men det er en noget speciel affære og involvere noget lodning og ekstra elektronik. 

Det jeg ikke forstå ved disse standalone systemer og deres trådløse rumfølere, det er at de ikke benytter en allerede kendt standard, men altid skal opfinde den dybe tallerken gang på gang. Bevars, hver producent vil gerne sætte deres finger på produkterne. Men de bliver altså ikke unikke af at benytte en anden trådløs protokol. Og lige præcis mht rumfølerne, der ville det altså være betydelig nemmere om man bare brugte en kendt standard, og så nøjedes med at lave styringen så unik og intelligent som muligt. Det næste bliver vel, at de laver hver deres telestat også :wacko:. Der er et mærke (kan ikke huske navnet) de bruger Zigbee til deres rumfølere, (den har ikke IR gulvføler). Danfoss har rodet med noget z-wave, men det er vist droppet igen, eller så er det deres egen lukkede z-wave protokol. Dette er hvad jeg lige kan komme på. Det er ufatteligt at vi forbrugere ikke stiller langt flere krav til producenterne (helt generelt). Det koster os alle vanvittig mange flere penge, og man får oftest ikke noget som helst anderledes ud af det. 

11 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Men nu er vi ved at komme off topic  selvom der spørges om både fordele og ulemper ved IHC vs. traditionelle standalone styringer. 

Synes bestemt ikke vi er off topic.. Det er rimelig relevant for varmestyring generelt. Med eller uden gulvføler :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok