Hop til indhold
  • 0

IHC, hvorfor?


Mr_Mo
 Share

Spørgsmål

Hej alle.

Jeg har købt et hus og fik at vide fra mægleren, at der var installeret IHC og at man kunne opgradere systemet til at kontrollere huset med en app. De tidligere ejere, har åbenbart ikke brugt dette. Jeg havde selv tænkt at kaste mig ud i home automation projekt med raspberry pi og homeassistant, eller holde mere simpelt med noget som smartthings/andre løsninger. Jeg tænkte initelt fedt! Nu har jeg forsøgt at finde ud af det smarte i LK IHC systemet, men ikke kommet særligt langt, udover at man kan programmere sine afbrydere, så man ikke skal ud i at installere smart switches til kontrol af sine lamper/smart plugs. Tænkte måske I kunne hjælpe mig med fordelene :)

Jeg kan se, at bare app'en koster 249 kr pr. smartphone (med elendige 2,3 stjerne rating) og appen til iPad koster 389 kr og en rating på 1,7(!). Det koster knap 900 kr, udover at tablet app'en kun er på iPad og man derfor skal investere i dette til 2500, fremfor en billig Google Nest Hub til 900 kr. Jeg kan forestille mig, at hvis dette er prislejet for deres produkter, bliver det dyrt i forhold til fx Home assistant og selv at installere smart switches og plugs, på trods af at IHC-systemet er allerede installeret. 

Jeg ved ikke hvor udførligt IHC systemet der er installeret i huset er, og om jeg skal ud i at investere i flere "moduler" eller "opgradere". Men inden jeg kaster mig ud i IHC systemet, vil jeg høre hvorfor jeg skulle det, i forhold til andre løsninger. Jeg kan ikke lige se ideen, til at betale 3400 kr for apps og iPad også have mindre integrationsmuligheder (med andre devices) end jeg ville have hvis jeg investerer min tid (i både opsætning og oplæring) og penge i fx Homeassistant.

Håber I kan hjælpe!

 

Link til kommentar
Del på andre sites

19 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 1

Da vi købte vores hus for 3 år siden med IHC, der var min viden omkring smarthome begrænset til Philips Hue, som jeg havde haft siden det kom på markedet. Og allerede på det tidspunkt var jeg rimelig træt af det.
Da det gik op for mig, hvad IHC egentlig var for noget, så tog tingene (interessen) i den grad til. Bla med at sætte mig ind i hvordan det her IHC var strikket sammen, (der var absolut ingen dokumentation på hele huset, som i min optik er en rimelig stor installation fordelt på 296m2 og 13 rum). Samtidig med jeg blev klogere på IHC, så gik jeg stille og roligt i gang med at udvide installationen, bla med IHC alarm, og derefter IHC varmestyring. Ydermere gik det også op for mig, hvor begrænset IHC egentlig var i sig selv. Jeg synes jeg manglede nogle ting, specielt integration til de relative nemme Z-wave enheder, som oprindelig var min plan at tilføje en hulens masse PIR til udendørsbelysningen, og måske også noget varmestyringspanel i værelser/rum. Derfor begyndte jeg at kigge på, hvordan man kunne "smelte" IHC sammen med andet, og fik da også rodet mig ud i nogle systemer, som dengang påstod de kunne en hel masse sammen med IHC, først openhab, der selvom det virkede med IHC, så var det simpelthen for tidskrævende til min tålmodighed, på det tidspunkt. Så prøvede jeg Domiticz og Home Assistant, men fandt hurtigt ud af, at de var på det tidspunkt ikke specielt klar til IHC. Og de var kun lidt mindre besværligere end openhab. Så efter nogle få ugers forgæves forsøg, blev jeg stædig og vendte tilbage til openhab. Det skulle jeg nok aldrig ha gjort, for selv efter mere end 2 år, sidder jeg stadigvæk næsten dagligt og pille-roder-rager i det. Og hele min oprindelige plan (med integrering af Z-wave og smart udendørsbelysning og overvågning) blev vendt fuldstændig op og ned, specielt efter der kom mulighed for stemmestyring.
Min første prioritet blev at få fuld stemmestyring i hele huset. Samtidig med det, så vil jeg have en ordentlig monitor, hvor man kan se status på hele huset på een gang. Jeg har IHCremote og IHCtablet, men må erkende, det er ikke godt nok, (og jeg har ikke haft tålmodighed nok til at sætte mig ordentlig ind i Scene viewer/Design, selvom det nok i virkeligheden kunne give mig det samme, ihvertfald med IHC installationen. Men med openhab har jeg til gengæld åbnet en mega dør til praktisk talt alt muligt andet, samtidig med jeg kan lave en ordentlig monitorering af husets tilstand. Så der var ikke umiddelbart nogen grund til at begynde at rode med noget begrænset IHC. 

Status i dag er, at nærmest alt hvad der kan integreres er integreret. Det er langt langt overgået min oprindelige plan, fordi jeg "desværre" har for vane at ikke kunne begrænse mig. Det betyder at jeg faktisk har fuld overvågning og styring på tværs af: (tilfældig rækkefølge)
Chromecast enheder i huset, inkl Google Home enheder. 
Philips Hue
IHC
IPkamera
Modbus (til Nilan ventilations anlæg og solcelleanlæg med batteri)
MQTT (snakker sammen med Sonoff enheder, som jeg bruger til at måle strøm på forskellige forbrugsgenstande)
Netamo (vejr station)
Netværk (alle faste og Wifi enheder i huset inkl specifik Ubiquiti Unifi, som bla bruges til at finde ud af, hvem der er hjemme)
OpenWeatherMap - En online vejr data udbyder.
TP-Link Smart Home produkter. Jeg har selv kun en enkelt stikkontakt som kan måle strøm forbrug). 
Velux, som styres via et KLF200 interface.
Xiaomi Mi og Aqara enheder, inkl en støvsugerobot. 
Lidt forskellige Z-wave enheder, primært PIR enheder.
Zigbee - Igen primært PIR.


Alt er som sagt integeret på tværs, hvor openhab mest af alt leger gateway. Jeg har nogle forholdsvis få rules i openhab, som dog primært bruges til at overvåge forskellige enheder. Men det er bla via openhab, at jeg har fuld automatisk vinduestyring af vores 8 ovenlys Velux vinduer, som bla arbejder sammen med IHC Alarm. (Er vinduerne åbne og alarmen kobles til, så lukkes de automatisk). 
Jeg kan, hvis jeg vil, styre nærmest alt fra IHC tryk rundt omkring i huset. Men som nævnt, så er det en funktion jeg bare ikke gider bruge ret meget, hvis jeg kan undgå det. Meningen er det skal passe sig selv. Og når der er behov for at trykke på noget, så er der kommet stemmestyring på, så familien selv kan vælge, om de vil rende rundt efter trykkene, og stå og lege med dem, eller de bare vil sige, hvad der skal ske :D
Det hele er integereret via en grafisk plantegning af huset som viser alt, (eller dvs det er meningen med det.. Jeg knokler mig igennem at lære SVG kodning/vektor grafik). 
Planen er at den skal placeres centralt, (eller hvor den giver bedst mening) og kunne aktiveres med stemmen, (muligvis et IHC tryk også). Og så kan man som sagt se status på hele huset. 
Det lyder af meget, hvorfor det også er inddelt i forskellige lag, som selvfølgelig kan aktiveres/deaktiveres med stemmestyring. 
Her er en foreløbig plan. Når mine kreative evner er blevet gode nok, så kommer det forhåbentlig til at se lidt bedre ud:
 1517005795_floorplanjanuar2020.thumb.png.026aac05f1d8d85b7b5ecb5fddc99325.png
 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis dit fokus lige pt ligger på at kunne fjernstyre IHC installationen med app/ipad, så er min anbefaling - Drop LK´s apps. Det er som du selv siger, svine hammerende dyrt, og i flere tilfælde unødigt. 
Jeg ved ikke hvad Home Assistant har af apps. Jeg bruger selv Openhab2. Openhab2 har en app som fungere ganske glimragende. Via openhab2 og Google Home har jeg også fuld stemmestyring på hele installationen. Så jeg vil ikke se mig tilbage til LK´s apps, selvom jeg har både deres IHCremote og IHCtablet. 

Men - Både openhab2 og Home Assistant kræver en indlæringsprocess, som kan virke ret stejl. Så man skal have en vis portion interesse og tid til at ville sætte sig ind i det. Ellers går man sandsynligvis lyn hurtig død. 

Alternativ er Mikkels IHC Captain. Det er super nemt, og han er ekstrem aktiv til at udvikle på det. Det kan du læse mere om her på forumet. Det kræver en Rpi. Men det er en smal sag at få det op og køre. Det er super fedt som app/fjernstyring, selvom det ikke lige er en selvstændig app. Det er et web-interface.  

Mht til din IHC installation, så er det svært at sige, da det er rimelig begrænset hvad du har givet af oplysninger. Hvis det er en rimelig god/stor installation med tilpas ny controller, så er der faktisk oceaner af muligheder i logik styringen. Men du er nødt til at komme med noget mere info, evt billeder af installationen (moduler/tavle osv) før det er helt muligt at sige noget konkret om det.
Jeg har massere af logik styring i min controller, selvom jeg også har openhab2. Det er der flere årsager til. Men den primære årsag er, at hvis openhab går ned (eller jeg mister interessen, sælger huset osv), så kan jeg pille det fra, og huset kører videre næsten som om intet er hændt. Der vil være nogle særlige funktioner, som ikke længere virker. Men grundlæggende, lys, varme, alarm og ventilation med dets IHC logikstyring, virker som det plejer. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for dit svar! Godt at gå det bekræftet med LK's apps. 

8 minutes ago, Kandersen said:

Men - Både openhab2 og Home Assistant kræver en indlæringsprocess, som kan virke ret stejl. Så man skal have en vis portion interesse og tid til at ville sætte sig ind i det. Ellers går man sandsynligvis lyn hurtig død. 

Jep, det er jeg godt klar over. Det kan være jeg starter ud med noget mere simpelt, som jeg skriver. Jeg har stødt på Openhab, da jeg læste om alternativer til Home Assistant, det lød til at HA havde et større community og flere der skiftet til HA, end den anden vej. Men jeg har dog mod på Rpi og HA/OpenHab/IHC Captain - eller hvad der nu giver bedst mening med husets setup og tilgængelige apps. 

14 minutes ago, Kandersen said:

Mht til din IHC installation, så er det svært at sige, da det er rimelig begrænset hvad du har givet af oplysninger. Hvis det er en rimelig god/stor installation med tilpas ny controller, så er der faktisk oceaner af muligheder i logik styringen. Men du er nødt til at komme med noget mere info, evt billeder af installationen (moduler/tavle osv) før det er helt muligt at sige noget konkret om det.

Ja, sorry. Kendte desværre ikke noget til systemet og derfor ikke taget billeder. Overtager huset pr. d. 1/2, så må jeg undersøge det nærmere :) Det bliver et spændende projekt, at kaste sig ud i uanset hvad :D 

19 minutes ago, Kandersen said:

Jeg har massere af logik styring i min controller, selvom jeg også har openhab2. Det er der flere årsager til. Men den primære årsag er, at hvis openhab går ned (eller jeg mister interessen, sælger huset osv), så kan jeg pille det fra, og huset kører videre næsten som om intet er hændt.

Men kræver det ikke, at man både sætter sig ind i Openhab (som du selv siger, har en rimelig stejl indlæring) og IHC? Installationen er fra 2012, og ved ikke om det er opgraderet sidenhen. Så hvis det er en gammel controller med småt installation, og jeg ikke er interesseret i en "backup", giver det mest mening, at se bort fra IHC? Eller giver det mig nogle muligheder, hvor det alligevel er værd at opgradere med nyere controller og moduler? Jeg vil gerne have fjernstyring (om det er app eller webinterface er ligegyldig) og stemmestyring, så jeg kommer nok under alle omstændigheder til at supplere med noget udover IHC. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg vil sige at hardware stabilitet er ihc nok noget af det bedste og mest brugte i DK. At de på visse software områder er håbløst bagud er jeg enig. Jeg vil dog mene at du kan komme langt med de forskellige løsninger som i diskutere. Hvis stemme styring/Google integration er vigtigt for dig kan IHC captain ikke hjælpe dig pt. Jeg lavede oprindeligt IHC captain fordi jeg netop var træt af LKs lukkede og dyre platform.

Jeg har en masse nyt på vej men grunden til jeg ikke laver en masse logik som er kritisk i IHC captain er at jeg har den holdning at slukke og tænde lyset ikke skal være afhængig af software (selvom IHC controller naturligvis afvikler software)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Stabilitet er også noget af det vigtigste for mig og det er vel den største fordel at efter at opsætte IHC en gang, så kører det bare. Det er også derfor jeg gerne vil have en lokal løsning som HA, fremfor cloud løsning som Smartthings, for blandt andet at øge stabiliteten. 

Spændende med det nye der er på vej, fedt at se at det her er en aktiv community hvor der på trods af det lukkede system bliver udviklet på af brugerne!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Mr_Mo skrev:

Ja, sorry. Kendte desværre ikke noget til systemet og derfor ikke taget billeder. Overtager huset pr. d. 1/2, så må jeg undersøge det nærmere :) Det bliver et spændende projekt, at kaste sig ud i uanset hvad :D 

Kender det godt. Var selv igennem det for 3 år siden :)

 

6 timer siden, Mr_Mo skrev:

Men kræver det ikke, at man både sætter sig ind i Openhab (som du selv siger, har en rimelig stejl indlæring) og IHC?

Jo.. Hvad skal man ellers bruge sin sparsomme tid på? :D

Hvis din installation er fra 2012, så er der næppe problemer med controlleren er for gammel. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

For en del år siden stod jeg i samme situation: overtog et hus med IHC (meget basic). På det tidspunkt var SmartHome markedet ikke der hvor det er i dag, så jeg valgte at investere yderligere i IHC systemet (primært lysdæmpere). Siden har jeg programmeret en del scenarier og automatik - og er super glad for en driftsikker løsning. So far, so good.

LK (Schneider) er gået noget i stå og jeg tror ikke at IHC overlever endnu et århundrede-skifte - men det gør jeg heller ikke, så det er lige meget ;-) Jeg synes ikke at de forskellige SmartHome løsninger er moderne nok til et helt hus, ifht den driftsikkerhed jeg ønsker (det er min subjektive vurdering).

Lidt sort og hvidt ser jeg, at du har følgende valg:

  1. Et non-SmartHome (det fungerer altid)
  2. Et SmartHome med dimser (lave omkostninger og muligt bølv).
  3. Et SmartHome for real (høje omkostninger og tid!)

#1 er kedeligt. Min oprindelige IHC var tæt på denne løsning, måske er det i praksis også hvad du har.

#2 er en best-of-breed løsning - en udvidelse af #1 med dimser (Phillips Hue fx). Integration er det store problem her. Og hvor lang tid systemet virker (mit IHC - med eller uden app - vil virker de næste mange år; kun afhængigt af om LK stopper med at lave reservedele).

#3 kræver god planlægning og professionel kundskaber - samt en del tid til selv at udvikle. Og en pris! (30-50-80k afhængigt af moduler). 

LK app'sne er ... unikke ... ifht pris/kvalitet. Men det du skal spørge dig om, er hvad dit budget er - og hvad du gerne vil kunne [læs: behovs- og budgetanalyse].

For mig hvad det vigtigt at kunne lysdæmpe i hele huset og at kunne styre lyset uden apps (jeg er ikke så meget til farver, så Philips Hue er ikke for mig). Fx har jeg "adaptiv lys", så lyset tændes ifht tid på dagen og scenarier i køkken, stuen med lysdæmpning af al lys og Morgen-Sol (lys i soveværelse tænder og skrues på som et visuelt vækkeur). En sådan #3 løsning kommer med en pris: lille ifht husets pris, men meget højere end dimse-land ;-) Derudover havde jeg svært ved at finde en elektriker, der kunne programmere IHC så det måtte jeg gøre selv.

IHC Captain skal på i løbet af 2020 (super arbejde Mikkel!!!). Openhab har jeg kigget på, men det virker som overkill ifht mine behov.

In short: 

  1. Lav dit behov/budget analyse (inkl. din tid).
  2. Vælg tidshorisont (en installation for et år, for ti år eller 25 år) og vælg leverandør derefter.

God fornøjelse ... 

/nils

P.S: Endelig kan du beholde det du har og vendte 8-10 år. Måske er Legrand (https://www.securityinfowatch.com/residential-technologies/smart-home/product/21120323/legrand-drivia-with-netatmo-smart-electrical-panel-from-legrand) modnet og er kommet til Danmark eller fået IHC ind i 20'erne.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 1/13/2020 at 10:08 AM, Mr_Mo said:

Nu har jeg forsøgt at finde ud af det smarte i LK IHC systemet, men ikke kommet særligt langt, udover at man kan programmere sine afbrydere, så man ikke skal ud i at installere smart switches til kontrol af sine lamper/smart plugs. Tænkte måske I kunne hjælpe mig med fordelene 

Jeg fik installeret IHC i min lejlighed for 15 år siden. Det kørte fint indtil vil solgte lejligheden for et år siden. Samtidigt købte vi en ny og installerede IHC Wireless i hele lejlighed.

Basalt set er IHC designet til at man lever i LK's relativt begrænsede univers. Alle udvidelser ud på PC'er, tablets, mobiltelefoner, Hue, etc. er mest på trods af LK. De har hidtil vist meget lidt interesse for den slags (selvom det måske ændrer sig nu). I praksis er LK også holdt op med at udvikle på systemet.

Det fede ved IHC er at det fungerer. Specielt de allerførste kontrollere var bundstabile. Den jeg havde i min gamle lejlighed kørte i 15 år uden nogensinde at give problemer. Den nyeste IHC Controller er ikke høj kvalitet. Måske vil LK opdatere den - jeg gætter på problemet primært er i deres software og den måde det er skruet sammen på.

Men EL skal fungere. Det skal være sådan at når man kommer hjem, så kan man tænde lyset. Man hvis ventilatoren på badeværelset er "smart" skal skal det virke hver gang. Det nytter ikke noget at skidtet holder op med at virke fordi en eller anden gateway er død eller internetforbindelsen er nede.

Jeg har også købt LK's Android app (du behøver kun købe den en gang per bruger). Den stinker men jeg bruger den alligevel nogen gange. Til nogen ting er den nemmere end IHC Captain. Jeg har også IHC Captain og det er fantastisk, selvom der er en hel del features jeg også gerne så der. Men faktum er at jeg kun tilgår systemet fra computer, tablet eller telefon en eller to gange om ugen. Langt det meste betjening foregår på de LK trykknapper der findes alle steder. Det er ganske enkelt det nemmeste.

Som kuriosum kan jeg nævne at vi også har IKEA trådfri rullegardiner (uden Philips Hue). Jeg så gerne at jeg fik bundet det sammen med IHC (fx. gennem IHC Captain) men lige nu er stort set alt betjening gennem de trykknapper IKEA leverede. Jeg bruger næsten aldrig telefonen til at styre skidtet.

Med mindre du har travlt, så tror jeg din nuværende installation rummer mange muligheder som den er. Hvis man køber noget nyt nu, så er der en pæn sandsynlighed for at du ikke vælger vinderen og bliver nødt til at skifte det igen på et senere tidspunkt. Vi er kun lige begyndt på smarte systemer til boligen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Helt simplificeret :

Et smarthome system består af "input" og "output" enheder samt "controller" enheder.

input enheder  :

PIR

Stemme styringer

Sensorer (temp, fugtighed, lys skumring, osv)

"Systemer" som bidrager med data (Vejr stationer , solcelle anlæg  osv)

"Eksterne services" der bidrager med data igen fx vejr ,uv osv.

Tryk 

Forbrugs målere

osv..

output enheder:

Dette er i princippet alt. Fra lamper og TV  ,vinduer temperatur  osv osv osv.

Controllere.

"Controllere" der kun agere i egne "eco systemer".

IHC

KNX

HUE

Fibaro

osv

"Åbne controllere" 

Der er her man kan få de forskellige produkttyper til at spille sammen, 

Her er der 2 typer

1. Hardware som Samsungs Smartthings (ikke 100% åben)

2. Software som Domoticz , Home assitant ,Openhab , osv.(opensource)

Som jeg ser det eksisterer den "ultimative" løsning ikke i dag i en "købeklar" løsning. 

Utra korte fakta:

Jo flere input /output enheder du har jo mere avanceret setup kan du få (penge + tid)

jo flere controllere jo mere komplexitet ,

Meget af det billige IOT er batteridrevet ( kræver vedligeholdelse)

Jo større dit IHC jo færre controllere skal du "håndtere" (mindre komplex ,mere driftsikker men også markant dyere)

Så min konklusion er:

Det er en god ide at beslutte hvad man vil inden man starter.. Der er langt fra "smart lys" til et smart hjem..

Det er svært at undgå en "software controller" hvis man går efter "den fulde løsning".

Software controllere kræver en del "IT kompetence" da de som regel er Opensource , og er under konstant udvikling ,med mindre pædagogiske manualer.  

Den fulde løsning koster en del tid og penge ,selv med de "billige" IOT enheder.

Der er mange veje til Rom..

Der er fordele og ulempe ved alle beslutninger.. God fornøjelse..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
34 minutes ago, bozidar said:

Som jeg ser det eksisterer den "ultimative" løsning ikke i dag i en "købeklar" løsning. 

Det har du fuldstændig ret i. Jeg har heller ikke kommet så langt med mit smart home projekt endnu, som du siger så skal man på forhånd vide hvad man går efter, da den ultimative plug and play pakkeløsning ikke eksisterer. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, bozidar skrev:

Der er langt fra "smart lys" til et smart hjem..

Desværre er det den gængse opfattelse. Se bare på salget af fx Philips Hue.. Det har ikke levet forgæves :wacko:

 

11 timer siden, Mr_Mo skrev:

da den ultimative plug and play pakkeløsning ikke eksisterer.

Det håber jeg heller ikke den nogensinde kommer til, for det vil med 110% sikkerhed betyde, at den vil være begrænset, (se bare IHC). 
I min optik, så består et smart hjem af flere systemer som snakker på kryds og tværs af hinanden. Et eller andet sted er der så mindst een "hjerne" så binder det samme, så det går op i en større enhed med div regler/hændelser osv. 
Ideen bag openhab, home assistant osv er ikke dum. Hvis man kunne fuldende disse systemer fuldt ud, så ville det uden tvivl være dem absolut største "hjerne" af dem alle. Intentionerne er der, desværre kniber det med udviklingen. Og endnu værre - De forskellige producenter (her i bland LK med IHC) har det desværre med at lave dere systemer lukkede på en sådan måde, at det ikke altid er lige nemme at integrerer. 
Hvis man nu virkelig tog sig sammen (producenterne imellem), så lavede man een fælles åben API standard til alt. Faktisk lidt af ideen med MQTT. Det kunne spare rigtig mange producenter for en masse bøvl med deres egne software, og endnu mere forbrugerne, som ofte sidder og bliver irriteret over, at de skal have 117 forskellige apps installeret på en mobiltelefon, fordi producenterne partout skal sidde og opfinde hver deres dybe tallerken. 

Desværre kommer det nok næppe nogensinde til at ske.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 timer siden, Mr_Mo skrev:

Det har du fuldstændig ret i. Jeg har heller ikke kommet så langt med mit smart home projekt endnu, som du siger så skal man på forhånd vide hvad man går efter, da den ultimative plug and play pakkeløsning ikke eksisterer. 

Lidt kynisk kan man vel sige hvis du ikke er interesset i en ny hobby ,så glem smarthome.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Kandersen skrev:

Desværre er det den gængse opfattelse. Se bare på salget af fx Philips Hue.. Det har ikke levet forgæves :wacko:

 

Det håber jeg heller ikke den nogensinde kommer til, for det vil med 110% sikkerhed betyde, at den vil være begrænset, (se bare IHC). 
I min optik, så består et smart hjem af flere systemer som snakker på kryds og tværs af hinanden. Et eller andet sted er der så mindst een "hjerne" så binder det samme, så det går op i en større enhed med div regler/hændelser osv. 
Ideen bag openhab, home assistant osv er ikke dum. Hvis man kunne fuldende disse systemer fuldt ud, så ville det uden tvivl være dem absolut største "hjerne" af dem alle. Intentionerne er der, desværre kniber det med udviklingen. Og endnu værre - De forskellige producenter (her i bland LK med IHC) har det desværre med at lave dere systemer lukkede på en sådan måde, at det ikke altid er lige nemme at integrerer. 
Hvis man nu virkelig tog sig sammen (producenterne imellem), så lavede man een fælles åben API standard til alt. Faktisk lidt af ideen med MQTT. Det kunne spare rigtig mange producenter for en masse bøvl med deres egne software, og endnu mere forbrugerne, som ofte sidder og bliver irriteret over, at de skal have 117 forskellige apps installeret på en mobiltelefon, fordi producenterne partout skal sidde og opfinde hver deres dybe tallerken. 

Desværre kommer det nok næppe nogensinde til at ske.

Er ganske enig i dine betragtninger.

Lidt kynisk kan man sige at ingen producenter laver produkter/løsninger for kundernes skyld .Her er der kun en ting der tæller og det er penge.

Lige pt. er det svært at se den gyldne forretningsmodel ,i at tage de initielle  skridt der skal til for at skabe fundamentet .

Hvis vi fx tager Schneiders briller på. Hvorfor arbejde på en åben standard ,som bliver en trussel/konkurrent til egne eksisterede  produkter.

Derudover er åbne standarder et fyord i mange af disse store virksomheder, da det betyder yderligere konkurrence. og lavere fortjeneste..

Samtidig er meget IOT prissat langt mere aggressivt end LKs produkter ,som har tårnhøje marginaler.

Der skal ske nogle fundamentale  ændringer i markedet ,før dette bliver et relevant scenarie for fx Schneider.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 hours ago, Kandersen said:

Det håber jeg heller ikke den nogensinde kommer til, for det vil med 110% sikkerhed betyde, at den vil være begrænset

Det jeg mest refererer til, er som du selv kommer ind på, at det er lukkede ecosystemer. Det er derfor jeg ikke bare har købt noget fra fx nest, amazon og smart things. Det er tre lukkede systemer. Har jeg en nest hello, amazon echo show og samsung smart things, så vil min nest hello ikke kunne vises på echo show (som den ville på nest hub) og jeg vil fx ikke kunne tænde mine lys ved hoveddøren med nest hellos motion detect, da nest ikke fungererer med smart things.

Køber jeg i stedet ring video doorbell, ville den kunne vises på echo show, men ikke en nest hub. Men i stedet fungerer ring med smart things, og vil kunne tænde mine lys ved hoveddøren ved motion detection i ringeklokken via smart things. 

Den ultimative løsning skal udover at være plug and play med nem opsætning, også være cross platform. Ellers er den jo ikke ultimativ :) Mange er glade for apples produkter og ser det som det ultimative løsning. Jeg er fuldstændig uenig og holder mig langt væk fra apple, idet jeg ikke vil binde mig til et bestemt ecosystem. Den ultimative løsning er måske utopi, men jeg håber i hvert fald den kommer ;) 

 

4 hours ago, bozidar said:

Lidt kynisk kan man vel sige hvis du ikke er interesset i en ny hobby ,så glem smarthome.

Ah, det mener jeg nu ikke. Meningen med smart home, er jo at den er smart, så du kan være dum. Er dine møbler ved at blive misfarvet af solen eller det for varmt indenfor. Vil du have at dine gardiner automatisk rulles ned baseret på mængden af sollys udenfor? Døjer du med dårlig indeklima, vil du have at dine vinduer der allerede er fjernbetjente automatisk lufter ud og varmen slås fra, mens der luftes ud? Glemmer du at tjekke postkassen, vil du have en notifikation hver gang du får fysisk post? Det er løsninger som ud sætter op en gang, og glemmer om dem efterfølgende. 

Du ville heller ikke sige til folk, at medmindre de er interesseret i en ny hobby, så skal de glemme IKEA. Ja, selve turen til IKEA og opsætning af møbler trækker tænder ud, og det bliver gjort sjov med at det er en test for parforholdet. Men i sidste ende, har du nogle praktiske møbler der passer sig selv. Forskellen er bare med smart home, for at fortsætte analogien, at har du været i IKEA, kan du ikke bare efterfølgende tage ud og købe i ILVA. I øvrigt, eksisterer der jo heller ikke en ultimativ møbel pakke. Du skal selv ud og undersøge hvad du har brug for, da nogen har brug for en lille sort reol, andre en stor hvid reol. 

Men jeg håber, at den ultimative pakke bliver som at købe møbler. Du finder ud hvad din behov er, køber det, sætter det op og det spiller bare og er mega praktisk. Selvom det er utopisk, har man jo lov til at drømme ;)  Lige nu, skal man finde ud af HELE sit behov, finde et ecosystem der kan opfylde det behov og samtidig er kompatibel med produkter man allerede har, så man ikke står med håret i postkassen senere - jeg er heldigvis ved at blive skaldet :D 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 11.4.2020 at 10:36 , bozidar skrev:

Her er der kun en ting der tæller og det er penge.

Penge og ideologi, fordi de tror de laver noget som sælger bedre til forbrugerne, end det som konkurrenterne gør. Problemet er bare, at de forstår ikke, at forbrugerne som sådan ikke ønsker at låse sig fast til een producent. Og derfor kan deres ideologi kun fungere, såfremt de supportere alt. Og det er i sig selv rimelig useriøst at forestille sig, da ikke engang forbrugerne har definitionen på "alt".

På 11.4.2020 at 10:36 , bozidar skrev:

Lige pt. er det svært at se den gyldne forretningsmodel ,i at tage de initielle  skridt der skal til for at skabe fundamentet .

Egentlig er det ikke så svært. Programmer som openhab og Home assistant viser jo netop retningen/måden at gøre det på. Det forudsætter bare, at alle devices "taler samme sprog". 

På 11.4.2020 at 10:36 , bozidar skrev:

Hvorfor arbejde på en åben standard ,som bliver en trussel/konkurrent til egne eksisterede  produkter.

Se, det er så her min film, som forbruger, knækker. Jeg har svært ved at se, hvorfor det skulle være en trussel. 
Prøv at se på et produkt som et TV. Pudsigt nok har de alle een eller anden form for standard, for at forbrugeren kan bruge det, til det som det primært er beregnet til. Der kan det netop godt lade sig gøre, uden at producenten føler det som en trussel.. Derimod er det alt det andet som et TV kan, som de konkurrere om at gøre "forbrugermæssig" bedst, hvilket rigtig mange så fejler massivt med. 
På samme måde kunne LK/Schneider og alle andre producenter gøre præcis det samme. Fælles standard for det primære brug, og så kan man konkurrere på alt det andet ved siden af, som forbrugerne så selv vælger, om de gider bruge eller ej. 

Hvis producenten er bange for konkurrence pga åbne standarder, så er der allerede her en alarm klokke ringer hos mig, at denne producenten simpelthen er for dårlig til at kunne konkurrere, der hvor de netop burde vise deres værd. Det er basalt set en producent, som en forbruger ikke har brug for, efter min mening. 

Iot er dyrt fordi det er smart. Men usmart Iot er og bliver usmart, uanset hvor meget eller lidt det koster. Der er på mange måder gået inflation i begreber som iot og "smarthome". Og jeg må nok erkende, at een af årsager er desværre Philips, der som den enormt store spiller på markedet i forvejen, gik forrest og fik lavet "noget" i deres Hue, som i dag bruges som et slags standard begreb for "smarthome". Det er møg ærgerligt at forbrugerne ikke fik gennemskuet dette for længe siden.

 

På 11.4.2020 at 13:47 , Mr_Mo skrev:

Den ultimative løsning skal udover at være plug and play med nem opsætning, også være cross platform. Ellers er den jo ikke ultimativ :)

Du kommer aldrig til at få den form for ultimativ løsning. Jeg mener reelt heller ikke det er vejen at gå, for det er den vej Philips gik med deres Hue.. De fokuserede på plug&play, så de kunne få alle forbrugere med på en nem måde. Desværre er det bare meget meget langt fra en ultimativ løsning. 
Faktisk mener jeg, at det virkelig smarte hjem, det er ikke et som forbrugeren selv koder, udover nogle ganske få ændringer. Det er i min optik fuldstændig det som fx @Henning Pedersen laver.. Forbrugeren køber et produkt, og får det kodet ud fra det forbrugerne ønsker hos specialister. Selvfølgelig skal der være muligheder for at forbrugeren kan ændre visse indstillinger. Men grundlæggende skal det bare fungere af sig selv. 
Det betyder også, at der er langt mere brug for korrekt rådgivning fra start. Man skal ikke sælge en "standard pakkeløsning" til et nyt ung par, som fx er ved at bygge nyt hus. Man skal derimod rådgive dem om valgmulighederne, og ikke mindst de valgmuligheder som parret ikke selv kan se, at der måske kan opstå et behov for. 
Jeg kan tage mit eget hus som et rigtig godt eksempel på, hvor "galt" det kan gå. Da vi købte huset i 2016, der skreg det til himlen, at de der havde bygget det, de ikke havde den fjerneste ide om, hvad IHC egentlig er. Jo tak, der var massere af lysstyring (lys der kan dæmpes). Men det er sådan set også det der var i det.. Det er fandme noget af en dyr lysdæmpning der var blevet investeret i. Der var alle muligheder for at drive det her langt mere ud i smarte løsninger. Men "tosserne" er efter min mening slet ikke blevet rådført om det her. De har fået en "standard" lysinstallation med mulighed for dæmp.. Thats it! Jeg nægter at tro på, at penge i det her tilfælde skulle have været en årsag, fordi det dels, som sagt, er verdens dyreste lysdæmpning der er installeret. Men også når jeg ser på resten af huset, hvor der bare ikke er sparet på noget som helst. Så mener jeg, at det her er et rigtig godt eksempel på, hvad dårlig/elendig/mangelfuld rådgivning føre med sig. 
Desværre er det også det jeg ser hos andre, også i nyere tid. Mange siger nej til IHC i deres nybyg i dag, fordi det er dyrt. Det tror da fanden, når de netop ikke bliver rådgivet og vejledt om, hvad IHC i virkeligheden er. Og så er der dem der vælger fx IHC, og får verdens dyreste lysdæmpning-installation :wacko: 
Eurodan´s nye smarthome er faktisk lidt interessant, fordi det er en løsning der blander flere produkter, (Niko og Hue). At de så lige har valgt de to løsninger, det kan man undre sig over. Men ideen med at blande systemerne, den er faktisk slet ikke så tosset.

Den ultimative løsning, den ligger i rådgivningen. Ikke i produktet eller et enkeltstående produkt!
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg forstår ikke hvorfor hue er blevet synonymt med smart home. En 40 kroners bevægelsessensor på byggemarkedet er nok mere smart, end hvad mange ender med at bruge hue til. 

7 hours ago, Kandersen said:

Den ultimative løsning, den ligger i rådgivningen. Ikke i produktet eller et enkeltstående produkt!

Det lyder til at du betragter det som en proprietær all-in-one PC der er færdigbygget uden plads til modifikationer efter du har bestilt det hjem. Du skal rådgives om det før du køber det, fordi ellers kommer du til at stå med en masse ting du ikke har brug for. Fx en 34" skærm, når du har brug for 24". Unødvendige ting du aldrig gør brug af som touch screen, der bare koster ekstra. Eller dårlig rådgivning, sådan at din PC du skal bruge til amatør musikproduktion ikke har en line in, men kun mikrofon port, så du ikke kan optage det du har brug for uden ekstra dongles der  koster og fylder.

Jeg betragter det som en almindelig stationær PC. Har du brug for en lydkort, så køber du det og installerer det. Samme med grafikkort. Fik du ikke en 4K HDR skærm, fordi det ikke var på markedet den gang, no problem, du køber det bare nu og tilslutter det uden problemer, samtidig med at du sælger det gamle. Fik du en alt for kraftig grafikkort, byt det til en billigere og få pengene igen. Har du købt et nyt spil der kræver et bedre grafikkort, så gør det omvendte.

Med lukkede standarder, der ikke er forbrugervenlige har du brug for rådgivning. Når ens produkt har brug for rådgivning, hvad er problemet?  Problemet her er ikke forbrugeren, det er produktet. Det er produktet, fx nest hello der ikke vil virke med smart things, eller ring doorbell der ikke vil virke med nest hub - selvom de rent teknisk ikke har nogen som helst årsag til ikke at kunne fungere sammen. Eller i eksemplet: en proprietær PC, hvor du ikke kan installere noget ekstra oveni grundet manglende støtte til andre standarder eller unødvendigt sammenlodning af komponenter så de ikke kan udskiftes. 

Der kommer hele tiden nye ting i på markedet. Det produkt du rådgiver og sælger, vil være et underlegen produkt om 5 år. Ligesom du ikke kan sælge den samme all-in-one PC, år efter år. 

Ligemeget om vi snakker om din have, hus, PC osv. er alle sammen med på, at det er noget man kan lave hen af vejen med enten helt nye eller erstatning af fx planter/design/PC-komponenter efter behov. Hvorfor er en smart home anderledes? Bare fordi det er sådan det har været siden produktets start - det er et dårlig argument. 

"Hov, du fik ikke pakken der giver dig X funktionalitet. Bedre held næste gang du bygger hus". Nej, ens behov ændrer sig. Nye produkter kommer til. Jeg har lige i dag skiftet grafikkortet på min PC (nok der analogien med PC kommer fra ;p), og sådan ønsker jeg også at mit smarthjem projekt udvikler sig - efter mit behov. Det du efterspørger er et produkt som en proprietær PC med sammenloddede komponenter der ikke kan udskiftes. Når den bliver gammel, ud i skraldespanden og køb en ny en. Det er ikke forbrugervenligt og bestemt ikke ultimativ. Og glem alt om at købe det uden forudgående vejledning. Jeg siger nej tak. 

Vi kan godt blive enige om, at god vejledning er essentielt. Men ingen god vejleder, ville anbefale en proprietær PC - medmindre de havde deres egen lommes interesse, i stedet for din. Hvilket leder mig tilbage til trådens start: Hvorfor IHC? 

Hvorfor ikke noget der er fx både, alexa, google assistant, home assistant og smart things kompatibel fra producentens side af? 

Det sidste er et retorisk spørgsmål. Jeg har nu leget med IHC og fået øje på deres styrker. Men også deres svagheder,  ligesom dig kandersen, har IHC kun været brugt til lysdæmpning i huset jeg har købt. Men jeg mener ikke det har noget med rådgivningen at gøre, det er produktet der er problemet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
34 minutter siden, Mr_Mo skrev:

Det lyder til at du betragter det som en proprietær all-in-one PC der er færdigbygget uden plads til modifikationer efter du har bestilt det hjem.

Det må du have misforstået. Jeg mener faktisk det stik modsatte. Eller rettere, jeg betragter intet af det her som eet enkelt stående produkt. For lige så snart man gør det, så har man begrænset sig selv. Ingen enkeltstående produkter kan levere alt hvad forbrugerne gerne vil have. Mest af alt fordi forbrugerne har så mange forskellige behov.

38 minutter siden, Mr_Mo skrev:

Det er produktet, fx nest hello der ikke vil virke med smart things, eller ring doorbell der ikke vil virke med nest hub - selvom de rent teknisk ikke har nogen som helst årsag til ikke at kunne fungere sammen.

Det er det der er balladen med manglende standard. Og ja, derfor produkterne ikke er gode. Men med dårlig rådgivning vil du se en masse mennesker købe disse ting, og kæmpe forgæves for at bruge dem sammen. Eller de vil vælge een af dem, og dermed lade sig begrænse. Og så er der dem der køber dem alle, og bruger dem hver for sig.

40 minutter siden, Mr_Mo skrev:

Det du efterspørger er et produkt som en proprietær PC med sammenloddede komponenter der ikke kan udskiftes.

Nope, du misforstå det jeg skriver. Det jeg savner er en mulighed for at samle flere (alle) forskellige produkter, så de virker sammen. Jeg er egentlig ret ligeglad med, om det er via en gateway som openhab/Home assistant eller noget helt tredje. Så længe muligheden er der, og producenten ikke låser forbrugeren fast, så er det brugbart. 

46 minutter siden, Mr_Mo skrev:

 Men også deres svagheder,  ligesom dig kandersen, har IHC kun været brugt til lysdæmpning i huset jeg har købt. Men jeg mener ikke det har noget med rådgivningen at gøre, det er produktet der er problemet. 

Hvordan kan du sige, det er produktet, når du ved (eller rettere, nu burde vide) at produktet (IHC) kan andet end at styre lys? Det virker ret selvmodsigende. 

Spørg dig selv, hvorfor blev dit hus bygget med IHC og så kun brugt til lysstyring? Jeg er ret sikker på, du finder ikke nogen umiddelbar fornuftig forklaring.
Når der ikke rigtig er nogen fornuftig forklaring på "manglerne", så falder vi tilbage til, at nogen har valgt verdens dyreste lysinstallation med dæmp. Det er næppe nogen med stor viden om IHC som har valgt det. Og så er vi tilbage til rådgivningen. 
IHC er ikke noget man bare vælger, fordi de tre bogstaver i kombination lyder godt eller ser godt ud. IHC står faktisk for noget, (Intelligent House Control). Alene i dette begreb burde der være klokke der ringer, hvis man efter endt byggeri når frem til - verdens dyreste lysinstallation med dæmp, som det eneste. Der er ikke specielt meget "Intelligent House Control" over det. 
Det er efter min mening ikke hr og fru forbruger (byggerne) der har valgt den løsning. Det er, uden den mindste tvivl, nogle elendige rådgivere og valgmuligheder disse mennesker blev stillet over for, og sandsynligvis med forklaring som "standard pakke". Selv LK har tidligere solgt IHC som en "standard pakke" løsning. (Jeg ved faktisk ikke om de stadigvæk gør det). Og den "udvidet" pakke løsning med IHC net/basic). Pakkeløsninger er og bliver bare ikke noget der passer godt sammen med en bolig der skal tilpasses til den individuelle familie. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 hours ago, Kandersen said:

Hvordan kan du sige, det er produktet, når du ved (eller rettere, nu burde vide) at produktet (IHC) kan andet end at styre lys? Det virker ret selvmodsigende. 

Intet modsigende. Ligesom en proprietær all-in-one pc der er utroligt god når det er bygget rigtigt, under rigtig rådgivning, er stadig et dårlig produkt. 

10 hours ago, Kandersen said:

Spørg dig selv, hvorfor blev dit hus bygget med IHC og så kun brugt til lysstyring?

En vejleder der vægter sin egen pengepung højere end kundens behov. 

Også kommer vi igen tilbage til min spørgsmål, hvorfor IHC? 

Ligesom spørgsmålet om hvorfor købe en proprietær all in one PC? 

Selv med den rigtige vejledning er IHC obsolet, bare se på deres app produkter i forhold til andet på markedet. Jeg undrer mig da ikke over, hvorfor familien ikke har investeret i en app til 389 kr med rating på 1.7...

Selvom hue får en del kritik, så er det da i det mindste noget folk gider at smide penge efter uden at modtage specialiseret rådgivning fra elektrikere der tænker på deres egen pengepung. Hvorfor? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 minutter siden, Mr_Mo skrev:

En vejleder der vægter sin egen pengepung højere end kundens behov. 

Altså dårlig vejledning. Og ikke fordi produktet er dårligt.

20 minutter siden, Mr_Mo skrev:

Jeg undrer mig da ikke over, hvorfor familien ikke har investeret i en app til 389 kr med rating på 1.7...

Forklaringen er rimelig simpel her. Der er ikke andre løsninger, medmindre man roder sig ud i noget 3.part. Og gør man det, så er man allerede dybt dybt inde i produktet, i forhold til den almen gængse forbruger. 

21 minutter siden, Mr_Mo skrev:

Selvom hue får en del kritik, så er det da i det mindste noget folk gider at smide penge efter uden at modtage specialiseret rådgivning fra elektrikere der tænker på deres egen pengepung. Hvorfor? 

Flere årsager til Hue´s success.
1. Det kom på et tidspunkt hvor det umiddelbart virkede smart. Det var under alle omstændigheder nyt at kunne styre lyset fra en app på mobilen, og samtidig kunne bruge farver.
2. Prisen er sådan, at den almindelige gængse forbruger kunne være med og "mærke" noget nyt. 
3. Philips Hue har fokus på, at selv den absolut mindst begavet forbruger (ikke ondt ment) kan bruge det.
4. Massiv reklame/omtale stort set fra dag 1. Prøv at lægge mærke til, hvor mange firmaer der egentlig gør rigtig meget ud af at reklamere med Philips Hue produkter. Nævn mig hvor mange firmaer der gør det samme med fx IHC eller anden form for smarthome system?  

Hvad mange stadigvæk ikke ved om Philips Hue, det er begrænsningerne. Også det der der flere årsager til. Disse forbrugere kender ikke til mulighederne, og derfor ved de heller ikke, at det er en reel begrænsning i Philips Hue produktet. For dem er Philips Hue den hellige gral. Det eneste der reelt eksistere i deres verden, plus at det er noget de kan håndtere og har råd til. Og så er der dem der bare mener, at Philips Hue er godt nok til deres behov. Det er præcis de samme, som også mener, at en all-in one PC er god nok til dem. 

Det der virkelig har "reddet rø**" på Philips Hue, det er deres tanke om, at den almindelig forbruger skal kunne bruge det. Det kræver bare man kan skrue en pære i en fatning. Noget som vi har gjort i en menneskealder. 

Omvendt:
IHC er ikke fejlfri. Men det er i langt større grad et betydelig bedre produkt, med langt flere muligheder end mange af de alternativer som den gængse forbruger ellers vælger. Fx Philips Hue.  
Det er ikke mange systemer der kan prale af, at kunne de fleste gængse ting i et hus, i et og samme produkt. At IHC så til tider gør det på en klodsede måde, og til andre tider på halvfærdige måder. Det er IHC i en nøddeskal. Men det er ikke problemer, som man ikke kunne have løst for meget længe siden, hvis man havde ville det. Eller man kunne have kombineret IHC med andre produkter, som ville have løst og lukket disse huller/mangler. 
IHC´s største problem ligger faktisk i hele den måde LK/Schneider til stadighed lever i deres egen lille verden. De har stadigvæk fokus på, at IHC skal leveres igennem en elektriker. Bevars, på visse områder hænger det fint nok sammen, fordi der oftest også er tale om en 230volt installationer. Men selve produktet IHC og ikke mindst IHC controlleren og programmeringen, den kunne sagtens være et produkt for den almindelige forbruger. Når den ikke er det, så er det et valg fra LK/Schneider at det skal være sådan. Og så er dette valg den absolut største årsag til, at IHC aldrig kommer længere et til middelmådige elektrikere/installatører, som i øvrig ikke gider bruge for meget tid på det, fordi de tjener for lidt penge på det, da de heller ikke gør meget for at udbrede IHC fra deres side. 

Vi her kommer aldrig til at få løst IHC problemerne. De der skal/burde medvirke til det gør intet. Og forbrugerne stiller ikke de rigtige krav. Derfor dør IHC stille og roligt parallelt med at andre systemer kommer fra, som bliver båret frem. Forbrugerne skal bare lære at stille de rigtige krav. (Det kommer desværre så heller ikke til at ske). 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok