Hop til indhold
  • 0

Hjælp til at styre Ikea pærer fra ihc tryk via OpenHAB


Sorensen1212
 Share

Spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
17 minutter siden, Kandersen skrev:

Men det er ikke muligt at skrue op og ned for lyset fra eet tryk. Ved brug af to tryk er det intet problem. Det ene laver du til increase, og det andet til decrease.

Det er s.. da sølle - kan man ikke tage kommandoerne fra to virtuelle udgange fra IHC, som via FB styres fra ét tryk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
48 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Det er s.. da sølle - kan man ikke tage kommandoerne fra to virtuelle udgange fra IHC, som via FB styres fra ét tryk.

ja jeg kan nok godt lave det i IHC Captain - har ikke haft tiden og dem jeg kender med Ikea ting har bare smidt dem på en hue bridge :P

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 minutter siden, Mikkel Skovgaard skrev:

ja jeg kan nok godt lave det i IHC Captain - har ikke haft tiden og dem jeg kender med Ikea ting har bare smidt dem på en hue bridge

Jeg tænkte mere at logikken burde være i IHC controlleren, men kan også læse at det er meget forskelligt hvad folk vælger. Sikkert ud fra hvad de tror/tænker/har lyst til osv. og hvad de tænker/tror/forventer de selv kan/vil finde ud af.

Jeg har absolut ingen viden om 3. parts integreringer - laver det hele i Visual - Ville man kunne dæmpe IKEA pærer med ét tryk via IHC og hue bridge?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Det er s.. da sølle - kan man ikke tage kommandoerne fra to virtuelle udgange fra IHC, som via FB styres fra ét tryk.

Jo med en funktionsblok med to udgange, så burde det ikke være noget problem. Men sådan en findes mig bekendt ikke. Om den kan laves ved jeg ikke.
 
Logikken skal være det samme som den almindelige "dimmer" funktionsblok. Dvs den skal huske sidste retning, og være i stand til at vende retningen. Og så skal udgangen være ON lige så længe som man har sin spættede finger på trykket, da det er eneste måde IHC bindingen ved hvornår der er "LONG PRESS" og "RELEASE".
Hvis du har mod på at lave sådan en blok, så skal jeg gerne teste den :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Jeg tænkte mere at logikken burde være i IHC controlleren, men kan også læse at det er meget forskelligt hvad folk vælger. Sikkert ud fra hvad de tror/tænker/har lyst til osv. og hvad de tænker/tror/forventer de selv kan/vil finde ud af.

Jeg har absolut ingen viden om 3. parts integreringer - laver det hele i Visual - Ville man kunne dæmpe IKEA pærer med ét tryk via IHC og hue bridge?

:)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Kandersen skrev:

Hvis du har mod på at lave sådan en blok, så skal jeg gerne teste den

Det er næsten for nemt :-)

Det optimale vil selvfølgelig være hvis du kan bruge udgangene fra funktionsblokken, ellers må du via nogle virtuelle udgange. God fornøjelse

Lysdæmperstatus.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

openhab kan skam sagtens bruge udgangene fra funktionsblokkken. Så længe der er et resourceID så kan det bruges i openhab. 

Jeg tjekker dit eksempel ud når jeg kommer hjem senere i aften. Er spændt på om det kan virke sådan, for en sådan løsning har jeg sgu kigget længe efter. (Altså styre hue/whatever lys via eet IHC tryk på en ordentlig måde.. No offence Mikkel, men den måde IHC captain gør det er lidt fesen, fordi man skal dobbelt trykke for at vende retningen). 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, Kandersen skrev:

openhab kan skam sagtens bruge udgangene fra funktionsblokkken. Så længe der er et resourceID så kan det bruges i openhab. 

Jeg tjekker dit eksempel ud når jeg kommer hjem senere i aften. Er spændt på om det kan virke sådan, for en sådan løsning har jeg sgu kigget længe efter. (Altså styre hue/whatever lys via eet IHC tryk på en ordentlig måde.. No offence Mikkel, men den måde IHC captain gør det er lidt fesen, fordi man skal dobbelt trykke for at vende retningen). 

Måde ihc captain gør det bestemmes jo af hvordan du koder din funktions blok. Det er da relativt nemt at kode en blok der gør det. Hvordan gør den almindelige dimmer Blok. Kører den hele vejen ned og op igen. Jeg syntes personligt det er nemmere at man lige slipper igen for at skifte retning. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, Mikkel Skovgaard skrev:

Jeg syntes personligt det er nemmere at man lige slipper igen for at skifte retning. 

Men det er ikke sådan den blok fungere som er med til IHC captain. Der skal man dobbelt-trykke for at dæmpe lyset. Det virker ikke specielt godt sammen med Hue lys, når man skal dæmpe. Det hakker og lyset kører op igen, når man slipper trykket. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Men det er ikke sådan den blok fungere som er med til IHC captain. Der skal man dobbelt-trykke for at dæmpe lyset. Det virker ikke specielt godt sammen med Hue lys, når man skal dæmpe. Det hakker og lyset kører op igen, når man slipper trykket. 

Mystisk mener jeg ikke jeg lavede det sådan. 

http://jemi.dk/ihc/#huelight

Men du mener måske man ikke kan dæmpe det op fra slukket? Ikke så relevant i den her tråd men jeg vil da gerne lave det bedre hvis det ikke er smart. Jeg har kun rodet med lidt i mit lab :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Men du mener måske man ikke kan dæmpe det op fra slukket? Ikke så relevant i den her tråd men jeg vil da gerne lave det bedre hvis det ikke er smart. Jeg har kun rodet med lidt i mit lab :)

Nope, den skruer fint op for lyset. Men når man trykker (dobbelt) for at skrue ned, så går det mindre fint. Dels hakker det (voldsomt) og dernæst så skruer det ned (eller rettere, det forsøger), og så snart man tror man har nået niveauet og slipper trykket, så skruer det ligesom op igen.. 
Det er muligt du måske har lavet blokken om sidenhen.. Det her var noget af det første jeg installerede sammen med IHC Captain første gang. Så det er ved at være meget længe siden :) Jeg har ikke giddet gøre så meget ud af det, og slet ikke efter jeg har fået stemmestyring via GA. Så bruger jeg trykket meget sjældent :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, Kandersen skrev:

Nope, den skruer fint op for lyset. Men når man trykker (dobbelt) for at skrue ned, så går det mindre fint. Dels hakker det (voldsomt) og dernæst så skruer det ned (eller rettere, det forsøger), og så snart man tror man har nået niveauet og slikker trykket, så skruer det ligesom op igen.. 
Det er muligt du måske har lavet blokken om sidenhen.. Det her var noget af det første jeg installerede sammen med IHC Captain første gang. Så det er ved at være meget længe siden :) Jeg har ikke giddet gøre så meget ud af det, og slet ikke efter jeg har fået stemmestyring via GA. Så bruger jeg trykket meget sjældent :D

Jeg har ikke lige testet det - men nu bliver jeg da nødt til at prøve det på et tidspunkt. Det lyder som om at enten er det et timing issue eller noget andet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Det er næsten for nemt :-)

Det optimale vil selvfølgelig være hvis du kan bruge udgangene fra funktionsblokken, ellers må du via nogle virtuelle udgange. God fornøjelse

Lysdæmperstatus.vis 99 KB · 2 downloads

Jeg skal nok lige have noget mere tid til at gennemtænke det her. Umiddelbart virker det heller ikke rigtig som en løsning der er brugbar. Det er ikke IHC´s skyld, men derimod openhab.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Sorensen1212 skrev:

Kunne du komme med et eksempel på hvordan man bruger et 4 tryks tryk, et til at tænde ikea's pære og et til at slukke. og så et tryk til at skrige lysstyrken op og et til at skrige det det.

Ja og nej :-)
Så længe du bruger selvstændig tryk til hver funktion, så er det simpelt nok. Det nemmeste er ved brug af Profile som beskrevet i IHC docs.

Jeg har ikke selv prøvet det endnu, da jeg indtil idag ikke troede det ville være muligt med andet end to tryk, og derfor har jeg ikke gidet rode med det. Men Henning har givet mig lidt blod på tanden..
Jeg sidder netop og er ved at se om jeg kan flække et eller andet sammen der giver mening. Men jeg ryger nok ind i ballade med Hennings eksempel, fordi jeg skal have state tilbage til funktionsblokken.. (man skal virkelig tænke frem og tilbage her, fordi det ikke er samme device.. Altså man kommer fra et IHC tryk og skal fx styre en Hue eller trådfri lampe igennem openhab.. Men jeg skal også tilbage til IHC igen med state fra Hue lampen. Ellers ved funktionsblokken ikke, at dimmeren (i dette tilfælde Hue lampen) er tændt).
Det nemmeste ville klart være at belemre Pauli med det, meeen det er næsten for nemt så. Så jeg prøver lige selv først. 

Jeg vender tilbage hvis jeg lykkes med noget her, ellers så må vi ty til facitlisten (Pauli). 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nå, jeg fik leget lidt med det med @Henning Pedersen blokke. Og fik det også til at virke, sådan hmm.. ja nogenlunde. 
Jeg kan skrue op og ned for lyset på samme knap. Og jeg kan få status retur til Dimmer blokken. MEN! Der er en del forsinkelse på, som jeg desværre frygter skyldes den måde openHAB er lavet på.
Jeg kan IKKE få TOGGLE til at virke efter hensigten, ihvertfald ikke ved at bruge Profile TOGGLE. Den TOGGLER ON altid. Og jeg er ikke helt sikker på hvorfor. Det er muligvis noget timing der kan pilles ved et sted, som jeg dog endnu ikke har fundet.. 

Det som jeg har gjort er:
1. Lagt Hennings blokken ind i Visual programmet, hvorefter jeg linkede et tryk til det ganske almindelige input (touch) på Dimmer blokken. 
2. Derefter lavede jeg manuelle channels til status (lys niveau) i dimmerblokken, som tages direkte fra den Hue lampe jeg testede med. Og jeg lavede manuelle channels til OP og NED i den "ekstra" funktionsblok som er med i Hennings eksempel. 

De channels ser således ud:
 

       Type dimmer                : Huelys_state       "Status fra Hue lys"               [ resourceId=17770259, direction="WriteOnly" ]
       Type push-button-trigger   : my_test_triggerOP  "My Test Trigger OP"               [ resourceId=17895442, longPressTime=400, direction="ReadOnly" ]
       Type push-button-trigger   : my_test_triggerNED "My Test Trigger NED"              [ resourceId=17895698, longPressTime=400, direction="ReadOnly" ]

Derefter linkede jeg disse channels til den item som min Hue lampe er sat til. Og her skal man holde tungen lige i munden.. Det er en pokkers lang linje, men princippet går sådan set igen for de to trigger channels. 

(BEMÆRK - Man kan IKKE linke disse kanaler via PaperUI, da det er funktionsblok i Visual. PaperUI (auto channels) læser KUN produkterne (venstre side i Visual)). 
 

Color  Huependel_col  "Hue Pendel farver [%s]"   <colorpicker>   (HueStue, gHueStue)  { channel="hue:0210:00178821639e:13:color", channel="ihc:controller:elko:my_test_triggerOP" [profile="ihc:pushbutton-to-command", short-press-command="TOGGLE", long-press-command="INCREASE", long-press-time=1000, repeat-time=200], channel="ihc:controller:elko:my_test_triggerNED" [profile="ihc:pushbutton-to-command", short-press-command="TOGGLE", long-press-command="DECREASE", long-press-time=1000, repeat-time=200], channel="ihc:controller:elko:Huelys_state" [profile="follow"], autoupdate="false" }

Som det ses, så består den item af 4 channels i alt.
Den første er bare den almindelige Hue channel.
De to næste er IHC trigger channels.
Og den sidste er den IHC channel der sender status (lys niveau) retur til IHC dimmer blokken i Visual, (den skal reelt ikke bruges til noget, lige bortset fra at Dimmer blokken ikke ved om lyset er tændt uden).  

Begge trigger channels har også en TOGGLE. Men jeg kan simpelthen ikke få det til at virke ordentligt. Enten reagere openhab slet ikke på et kort tryk (SHORT PRESS), eller så reagere den kun som ON ved et lidt (meget lidt) længere tryk. Og ved et længere tryk (LONG PRESS) så laver den enten en INCREASE eller DECREASE. Jeg kan ikke TOGGLE den OFF af een eller anden årsag. Det er her jeg tror det kan have noget med timing at gøre, at openhab simpelthen ikke når at fange kort tryk altid. Jeg har forsøgt at justere longPressTime i channels fra 1000 til 400. Men ikke andet end det. Det er muligt den måske skal sættes over 1000. Måske er det dimmer blokken som går ind over overruler her, men jeg kan ikke rigtig få det til at hænge sammen med, at jeg aldrig kan få den OFF, men kun ON. 

Der er dog ingen tvivl om, at der ligger også noget forsinkelse mellem IHC controlleren -> openhab -> Philips Hue, som gør at det godt kan gå hen og blive en virkelig udfordring at få det her til at virke bedre.. Jeg tror desværre det her hele konstruktionen og timingen som giver det her ballade. Det er bestemt tydelige at se, når man følger med i openhab loggen, at der går faktisk rimelig lang tid, fra jeg trykker på IHC trykket (via service view) og indtil increase/decrease begynder, selvom openhab modtager trykket rimelig hurtigt.
Jeg har også en ide om, at blokken i Visual måske kan optimeres på en eller anden måde. Faktisk tænker jeg, at der måske slet ikke er behov for selve Dimmer blokken, hvis Henning kan fixe noget der kan "huske" og "vende" retningen uden Dimmer blokken.   

Jeg roder videre med i morgen. Lidt klogere er jeg da under alle omstændigheder blevet. Tak for det @Henning Pedersen :-D

 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg roder videre med i morgen. Lidt klogere er jeg da under alle omstændigheder blevet. Tak for det @Henning Pedersen :-D

Så lidt.

Jeg har udviddet blokken så du nu også får signal ud for: Sluk, lavt niveau og højt niveau.

Det burde give dig mulighed for at slukke lyset og tænde på 2 niveauer,  god fornøjelse.

Lysdæmperstatus.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Sorry to jump in english, but I think you could do one button logic easily also via openHAB rules.

For example...

When push-button-trigger channel receive:


1. LONG_PRESS

  • Check the current light state and send INCREASE or DECREASE command depending of the current state and store direction (up or down). You can also send value explicitly e.g. current dimmer value +/- 10 if INC or DEC is too slow.
  • Start timer which will send next command e.g. after 100ms (INCREASE or DECREASE depending of the direction) and restart the timer which will send again new commmand and so on. When 0 or 100 value is reached you can change the direction or start it again from another head or what ever you want to do.

2. SHORT_PRESS

  • Toggle light (check current state of the light and turn it on or off depending of the current state).
  • Stop timer

3. RELEASED

  • Stop timer

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Så lidt.

Jeg har udviddet blokken så du nu også får signal ud for: Sluk, lavt niveau og højt niveau.

Det burde give dig mulighed for at slukke lyset og tænde på 2 niveauer,  god fornøjelse.

Tak Henning. Jeg kigger på det, men det bliver nok ikke i dag alligevel, for jeg kom til at købe en Rpi4 i dag, som jeg er ved at klargøre til mit nyeste setup af openhab :-D Så i morgen eller i overmorgen skulle jeg gerne være flyvende igen med noget lidt andet (og væsentlig hurtigere) setup. 

2 timer siden, Pauli Anttila skrev:

Sorry to jump in english, but I think you could do one button logic easily also via openHAB rules.

Thanks @Pauli Anttila I know it can be done in a rule, I just thought it would be alot easier to just use multichannels and Profile command insted. 
However I´m abit worried there may be something wrong.. I dont know if you read/understood all the danish above, but I had problems with the TOGGLE command. I never managed to get a TOGGLE OFF, and only very seldom I could get a TOGGLE ON. I assume the timing is the issue, from I press the IHC button till it goes to openhab, and then starts to react, the timing gets difficult to handle.. And it probably doesnt make things better, that I´m trying to controle a Philips Hue bulb like this. But the original poster wants to have an option to controle his Traadfri from a IHC button, (he is willing to use several buttons though). My task was to do this with one button only, like a normal IHC dimmer :-)

I will give this some more tries later and play some more with the multichannel and Profiles. But right now I´m busy porting my system to an Rpi 4 I bought today. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har arbejdet lidt videre med det og har en mulig løsning som virker, det er ikke helt det samme som @Kandersen har prøvet, men lidt af det samme.

Det skal lige siges at jeg bruger den nye openhab3 version.

Jeg har fået nogle funktionsblokke der til sammen laver en udgang med lysniveau i procent og en udgang til On/Off der kan linkes til items i openhab, dernæst linker man Ikea/Phillips hue pærens "Channels" til de items man har lavet til IHC funktionsblokken og sætter dem til "Follow" hvorefter de følger de items du har lavet til ihc som slave.

Det virker, der er meget lille forsinkelse på, vi snakker millisekunder.

Det der ikke virker ordenligt er, hvis du via openhab3 dæmper ned til nul, slukker pæren godt nok men "slukket status" kommer ikke med over til IHC funktionsblokken, hvis du slukker med det item som du har lavet til udgangen med on/off følger IHC funktionsblokken fint med. 

Så for at det skulle virke optimalt skal jeg bruge en funktionsblok som virker ligesom til en trådløs lysdæmper, bare hvor lysniveau % ikke kommer fra en fysisk dimmer men i steder for bliver bliver tilskrevet en værdi når funktionsblokken bliver reguleret op eller ned fra touch input, og som ændre lysdæmperens status til slukket når den bliver sat til nul fra openhab. @Henning Pedersen Jeg er en klaphat til IHC funktionsblokke så håber lidt du kan hjælpe lidt.

Jeg har vedhæftet de funktionsblokke jeg har fået.

        

    

       

Hue-IHC-Openhab.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 4.1.2021 at 20:00 , Anders Sæderup skrev:

Det der ikke virker ordenligt er, hvis du via openhab3 dæmper ned til nul, slukker pæren godt nok men "slukket status" kommer ikke med over til IHC funktionsblokken, hvis du slukker med det item som du har lavet til udgangen med on/off følger IHC funktionsblokken fint med. 

Det er fordi 0 ikke er OFF i "normal" dimmer regi

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok