Hop til indhold
  • 0

Openhab og IHC - 1 tryk til tænd og sluk


Sejer
 Share

Spørgsmål

Hej.

Jeg er rimelig ny (Første dag med openhab og ihc). Jeg er ved at bygge nyt hus og leger med IHC installationen.

Jeg vil gerne køre stemmestyret IHC via Google og kan dermed se at Openhab er det oplagte valg. Openhab er opsat på PI og køre. Jeg kan dog ikke helt finde rundt i sitemap og items.

Mit simple sitemap indtil nu:

sitemap home label="Applestreet27"
{
	Frame label="Bryggers/Gang"
	{
		Switch item=IHCELKOController_BryggersGangVedDRTilGarageLKFUGATryk6TastTrykVerstHJre
	}


	Frame label="Værelse Have"
	{
		Switch item=IHCELKOController_VRelseHaveVedDRLKFUGATryk6TastTrykVerstHJre
	}


	Frame label="Lille Badeværelse"
	{
		Switch item=IHCELKOController_LilleBadevRelseVedDRLKFUGATryk6TastTrykVerstHJre
	}
}

Og min Bryggers/Gang .items

//Bryggers/Gang
Switch IHCELKOController_BryggersGangVedDRTilGarageLKFUGATryk6TastTrykVerstHJre "Spots i gangen" <light> ["Spots"] {ihc="<4c363c83,>[ON:731226:100],>[OFF:731226:100]"}

 

Nogle som kan hjælpe mig lidt på vej, hvad jeg gør forkert, den tænder ikke når jeg trykker på kontakten i Basicui, ej heller vises den i Google Home (Cloud er sat op og køre online, jeg kan dog ikke se noget i Items under myopenhab.org)

Screenshot fra IHC Visuel og Openhab.

2019-12-27_23h16_02.png

2019-12-27_23h16_18.png

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg kan ikke hjælpe med openhap - men kan se én fejl og ét problem i IHC programmet.

Fejl: Der mangles en tilbagemelding fra produktet til funktionsblokken. Hvis du, eller din elektriker,  er i tvivl så marker blokken og tryk F1.

Problem: Der er anvendt et Ur til at sætte funktionsblokken i "Nat" mode, dette anbefaler jeg ALDRIG. Årsagen er at et tidspunkt er ekstremt diktatorisk, når tidspunktet nås skifter huset til "nat" - også nytårsaften eller når der af andre årsager er sen aktivitet i huset. Dette skifte til "Nat" mode bør enten være manuelt via et tryk eller f.eks. afhængig af om der er lys i stue og køkken/alrum. Jeg anbefale altid et manuelt tryk, da I dermed får alle muligheder for at leve livet i huset som det passer jer, uden risiko for at automatikken skifter status.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
24 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Jeg kan ikke hjælpe med openhap - men kan se én fejl og ét problem i IHC programmet.

Fejl: Der mangles en tilbagemelding fra produktet til funktionsblokken. Hvis du, eller din elektriker,  er i tvivl så marker blokken og tryk F1.

Problem: Der er anvendt et Ur til at sætte funktionsblokken i "Nat" mode, dette anbefaler jeg ALDRIG. Årsagen er at et tidspunkt er ekstremt diktatorisk, når tidspunktet nås skifter huset til "nat" - også nytårsaften eller når der af andre årsager er sen aktivitet i huset. Dette skifte til "Nat" mode bør enten være manuelt via et tryk eller f.eks. afhængig af om der er lys i stue og køkken/alrum. Jeg anbefale altid et manuelt tryk, da I dermed får alle muligheder for at leve livet i huset som det passer jer, uden risiko for at automatikken skifter status.

 

Tak. Jeg vil selv prøve mig frem med programmeringen. Så det er helt fra bunden. Men derfor prøver jeg mig lige lidt frem for at finde ud af hvordan det virker.

Når du siger at der mangler en tilbagemelding fra produktet til funktionsblokken, så mener du at der mangler noget "svar" fra venstre kolonne til højre kolonne, korrekt?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nogen som kan fortælle mig hvilke data det er som jeg skal bruge og indsætte i min items, for at den linker med trykket.. JEg kan kun få det til at virke hvis jeg indsætter: {channel="ihc:controller:4c363c83:input725594"}, så linker den fint med trykket, men eftersom jeg bruger 1 tryk til on/off, samt lysdæmpning, så kan jeg kun tænde for lyset ved brug af channel, det vil ikke slukke igen. 

//Værelse mod have
Switch IHCELKOController_VRelseHaveVedDRLKFUGATryk6TastTrykVerstHJre "spots i loftet" <light> ["Lighting"] {ihc="<2444618,>[ON:2442769:100],>[OFF:2442769:100]"}

 

2019-12-28_13h52_27.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mht items så kan man godt tilknytte on og off til samme input tryk ved kip. Dog vil jeg anbefale at forbinde til hhv. tænd og sluk i fb’en. ID på disse skal du finde manuelt og bruge.

Vedr. lysdæmper så er 1 tryks ikke så velegnet til smart home. Det bedste er wireless ø80 ver 2 med tilbagemelding. Alternativt den nye LED rs485 tavledæmper, som snart kommer i handlen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, EjvindHald skrev:

Mht items så kan man godt tilknytte on og off til samme input tryk ved kip. Dog vil jeg anbefale at forbibde til hhv. tænd og sluk i fb’en. ID på disse skal du finde manuelt og bruge.

Vedr. lysdæmper så er 1 tryks ikke så velegnet til smart home. Det bedste er wireless ø80 ver 2 med tilbagemelding. Alternativt den nye LED rs485 tavledæmper, som snart kommer i handlen.

Undskyld, det burde jeg have sagt.. Alle mine lys med dæmp, køre ud i min tavle, hvor der er installeret wireless Ø80 ver. 2 loftudtagsdæmper (Som kan ses på billedet) På denne måde køre alle lys som kan dæmpes via wireless Ø80 ver. 2 dæmper

IMG_7064.JPG

 

Så det du mener er at det sættes således istedet for i FB??

2019-12-28_14h34_01.thumb.png.d59a569c59dd3ebe3cdd5ed2ecae7829.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu fik jeg da koblet lyset og controlleren sammen. Dog har jeg det problem at mine spots, køre via en wireless Ø80 ver. 2 lampeudtag, så når jeg tænder lyset via Google, så tændes lyset på minimal lysstyrke. Hvordan ændre jeg det?

//Værelse mod have
Switch IHCELKOController_VRelseHaveVedDRLKFUGATryk6TastTrykVerstHJre "spots i loftet" <light> ["Lighting"] {channel="ihc:controller:4c363c83:input725594"}

I min controller er det sat op sådan her, sådan at der kun er et scenarie, for tænde på 100%, men det virker ikke rigtig

2019-12-28_15h54_17.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen

Jeg kan se på ovenstående, at du bruger binding version 1 - jeg har netop opdateret mit indlæg her og præciseret, at det vedrører binding version 1.

Mit forslag er, at du installerer openhab version 2.5, som er frigivet for kort tid siden. Heri er den senest binding version 2 indbygget, og den kan benyttes. Det betyder også, at dine filer skal sættes op på en lidt anden måde, og du skal bruges Things og Channels. På et tidspunkt laver jeg muligvis et indlæg med en generel vejledning.

Til dit konkrete problem: Din lysdæmper er i openhab termer af type dimmer og ikke switch. Du har lavet den som switch, og de kan kun være on eller off, hvorimod en dimmer har en værdi mellem 0 og 100.

Eksempel fra min Things file:

Type dimmer     : ThKaelderVaerVestDimmer                   [resourceId=13166941]                                                               //Status dimmer

og items for den samme:

Dimmer  KaelderVaerVestDimmer "Spot i loft dimmer"      <light>                         {channel="ihc:controller:haldIHC:ThKaelderVaerVestDimmer"}

og sitemap:

Slider item=KaelderVaerVestDimmer

Det er en god ide først at være sikker på, at det fungerer i openhab, før du pågynder Google integrationen - et skridt ad gangen :-)

Hvis du vil starte IHC scenarier, skal du nok lave en puls til en relevant fb, som aktiverer det pågældende scenarie. Det gør du med direction="WriteOnly" - se eksempel:

Type switch     : ThKaelderOpbvrumTrykOverstVenstre         [resourceId=25434, direction="WriteOnly", pulseWidth=80]                            //Svagstrømstryk ØV kip

Det svarer til dit eksempel >[ON:2442769:100] i binding version 1.

God fornøjelse

Ejvind

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, EjvindHald skrev:

Hej igen

Jeg kan se på ovenstående, at du bruger binding version 1 - jeg har netop opdateret mit indlæg her og præciseret, at det vedrører binding version 1.

Mit forslag er, at du installerer openhab version 2.5, som er frigivet for kort tid siden. Heri er den senest binding version 2 indbygget, og den kan benyttes. Det betyder også, at dine filer skal sættes op på en lidt anden måde, og du skal bruges Things og Channels. På et tidspunkt laver jeg muligvis et indlæg med en generel vejledning.

Til dit konkrete problem: Din lysdæmper er i openhab termer af type dimmer og ikke switch. Du har lavet den som switch, og de kan kun være on eller off, hvorimod en dimmer har en værdi mellem 0 og 100.

Eksempel fra min Things file:

Type dimmer     : ThKaelderVaerVestDimmer                   [resourceId=13166941]                                                               //Status dimmer

og items for den samme:

Dimmer  KaelderVaerVestDimmer "Spot i loft dimmer"      <light>                         {channel="ihc:controller:haldIHC:ThKaelderVaerVestDimmer"}

og sitemap:

Slider item=KaelderVaerVestDimmer

Det er en god ide først at være sikker på, at det fungerer i openhab, før du pågynder Google integrationen - et skridt ad gangen :-)

Hvis du vil starte IHC scenarier, skal du nok lave en puls til en relevant fb, som aktiverer det pågældende scenarie. Det gør du med direction="WriteOnly" - se eksempel:

Type switch     : ThKaelderOpbvrumTrykOverstVenstre         [resourceId=25434, direction="WriteOnly", pulseWidth=80]                            //Svagstrømstryk ØV kip

Det svarer til dit eksempel >[ON:2442769:100] i binding version 1.

God fornøjelse

Ejvind

Hej @EjvindHald,

Fedt du vil hjælpe.

Jeg køre version 2.5. Jeg er MEGET ny til det her, så jeg havde kigget rundt på forummet her. Men fandt nu ud af at det var helt forkert det jeg havde gang i.

 

Kan du evt. hjælpe med at lave den første .items og .things til den på billedet opsatte løsning, med kip/reguler, så kan jeg muligvis selv se mig ud af hvordan det virker?

Min .items ser sådan ud, og som det er nu, så virker det sku ikke rigtig. Lyset vil ikke slukke, og virker kun hver anden gang man trykker

//Værelse ud mod haven - items setup
Switch IHCELKOController_VRelseHaveVedDRLKFUGATryk6TastTrykVerstHJre "Lys i værelset mod haven" <light> ["Lighting"] { channel="ihc:controller:bf9f8dcc:input725594" }

2019-12-28_15h54_17.thumb.png.2fcf24f4b5e2bf674ed3f1b11f5f27cb.png

 

Jeg kan se at IHC Binding selv har hentet samtlige tryk mv. fra IHC Controlleren

2019-12-28_20h00_50.thumb.png.af2f0ffd908f0cc73f2c5e171b1fc4be.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej

Jeg hjælper gerne og vil foreslå, at du læser mit forrige indlæg igen. Det skal være dimmer både i Things og Item, men i dit sidste indlæg benytter du fortsat Switch.

På min vedlagte skærmkopi kan du se, hvordan jeg har sat min op. Din dimmer Thing i openhab skal forbindes til 'Lys niveau', og så skal du forbinde til input eller en fb, som skruer op eller ned for lyset. Jeg bruger ikke LK's fb til wireless - i stedet bruger jeg Henning Pedersen's test fb, som er uploaded i mit indlæg her fra den 9. januar 2019. Det er for at få bedre stabilitet med wireless dimmere.

Jeg anbefaler ikke at bruge paperUI til det, fordi den automatiske detektion kun finder input og output for at undgå, at der bliver for mange autodetektet. Det er også fint, men hvis man addressere en fb direkte, er det ikke så velegnet. Derfor er det nemmeste at bruge filer - og kun filer - til at beskrive Things, Channels og Items. 

Dette indlæg her på sitet er godt at læse igennem for at lære lidt om binding version 2 og opsætning i filer. Læs også Pauli's udmærkede dokumentation med eksempler her.

 

Dimmer.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hold lige en pause.. Der er flere ting der går galt her. Og inden det går mere ved siden af, så stop lige op engang. 

1. Hvis du vil linke et items til din dimmer, så skal du linke item til recourceID for niveau funktionen i dimmeren. I PaperUI er det den type som kaldes for Dimmer.. 
Derefter skal du i din items fil linke til den kanal (Dimmer). Og din item skal også have typen Dimmer. Fx..
 

Dimmer    sove_halogenlys_niv  "Spotlys i soveværelset [%.0f %%]"   <cu_spot>    (vLys)   ["Lighting"]     { channel="ihc:controller:elko:sove_dimmer", autoupdate="false" }

Bemærk i min items herover, jeg har IKKE resourceID i channel. Det er fordi jeg laver channels manuelt i min .things fil. Det behøver du ikke gøre, da du i det her tilfælde sagtens kan tage Dimmer direkte i PaperUI. MEN! du vil, såvidt jeg husker, ikke kunne sætte Dimmer niveauet manuelt. Så når du fx siger til Google, "tænd... blabla lys", som er din Dimmer, så vil den tænde på 100%. Du behøver ikke tænke så meget over det her lige nu.. Bare en info hvis du støder på problemet.

Du kan ikke i PaperUI linke en items til en Funktionsblok i Visual. PaperUI finder kun produkterne (venstre side) i PaperUI. Du kan godt linke til et tryk men hvis det er et typisk standard IHC tryk, så er du nødt til at have parameret (kanalen) pulseWidt på, for ellers "trykker" den ikke som du ville gøre med fingeren. 
Bagefter kan du have både tryk og fx tilbagemelding linket samtidig i din items.. fx sådan her:
 

Switch    bryggers_DimmerLys  "Loftlys i Bryggerset [%s]"   <cu_spot>    (vLys)   [ "Lighting" ]    { channel="ihc:controller:elko:bryggers_dimmer_fb", channel="ihc:controller:elko:bryggers_dimmer_state", autoupdate="false" }

Ovenstående item linket til to channels. Det første er tilbagmeldingen fra et UNI400 dimmer (på funktionsblokken). Det andet er IHC trykket.  Denne items Switch vil vise ON, når dimeren er tændt, og OFF når dimmer er slukket. 
Og fordi der er sat PulseWidth på trykkets channel, så vil trykket fungere helt normalt fra openhab. Dvs openhab "tænder" trykket i ca. 300ms, hvorfor IHC bindingen, pga PulseWidth, selv sætter trykket til OFF igen. 

Håber det giver lidt mening. Bare husk, jeg bruger manuelle channels i min things fil. Så derfor er det lidt anderledes her hos mig. Men der er ikke noget til hindre for, at du kan bruge de automatiske channels som bindingen selv henter fra IHC controlleren.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 timer siden, EjvindHald skrev:

Dimmer.jpg

Angående ovenstående Wireless fb. mangler der så ikke en Lys indikering, så vidt jeg kan læse mig til angående wireless Ø80 v.2 lampeudtag, så SKAL der være en indikator?

Du skriver ligeledes i Lys Niveau - Dimmer, hvad præcis mener du med det? Jeg kan ikke umildbart se nogen steder den passer? Kan den "Test af wireless" køre samme knap til både tænd/reguler op og sluk/reguler ned på samme knap?

Jeg vil give mig til at læse de følgende links igennem, for at skaffe mere information.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 minutter siden, Sejer skrev:

Angående ovenstående Wireless fb. mangler der så ikke en Lys indikering, så vidt jeg kan læse mig til angående wireless Ø80 v.2 lampeudtag, så SKAL der være en indikator?

Godt set, og fuldstændig korrekt.

Blokken var fra min side kun tænkt til test, men helt fint at Ejvind fortsat bruger den.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok