Hop til indhold
  • 0

LK IHC Webinar


Allan Nissen
 Share

Spørgsmål

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Synes det er okay nede på jorden. Men savner lidt "gå-på-mod" mht til spørgsmål der hvor ihc (LK) virkelig har seriøse problemer. 
Fx holder LK tilsyneladende fast i, at Visual HW 6.1 skal bruge .220 firmwaren. Desværre forholder de sig ikke til, hvad man så gør, hvis man har investeret i deres IHCremote (til apple) eller IHCtablet. Alle ved den kombination ikke fungere. 
Og nu vi er ved det. Hvorfor pokker skal disse to app være så sindsyg dyre?

13.40 inde.. "java er kommet, ihvertfald på IHCén".
Hmm Java har snart eksisteret i en menneskealder. Og selvom det til dels er okay at bruge, så synes jeg de skøjter hen over det, som om det aldrig har været eller aldrig vil blive et problem. 

14.40 "På sigt får vi også åbnet for vores open API". 
I sammenhæng med integration med andre systemer, så burde dette punkt ikke være "på sigt". Det er nu og her det er nødvendigt. 

16:30 - Det sagde han bare ikke...
Et af de helt store emner i flere år har netop været IHC varmesystem, der faktisk er ganske god. Men der mangler simpelthen rumfølere med mulighed for display og indstilling..
Hvad gør folk med en Visual HW 6.1 firmware .220 og varmestyringen?
Men selvfølgelig, med integration med andre systemer, så er dette ikke længere aktuelt fra LK´s side.. Jeg synes bare det er møg ærgerligt, at et system som IHC ikke laves komplet på netop dette punkt. 

24.00 inde. En privat ønsker kursus. Ikke en mulighed LK har. De henvender sig til det proff. marked. Hvordan det så hænger sammen med deres kommende "gateway" som kører på HA, det er mig lidt en gåde, og virker reelt ret selvmodsigende. HA er netop det private marked. (og så er det i øvrig open source). Jeg har al mulig respekt for, at LK endelig træder ud af deres egen lille boble, men her vælter de altså hårdt ned imellem to stole.  

Det skal blive spændende at se på torsdag (i morgen). 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg tror ikke de har noget nyt, andet end "integration" med andet. Og jeg tvivler stærkt på vi ser noget særligt nyt fremover. Jeg har ihvertfald svært ved at se hvad det skulle være, når man satser på denne "integration", som jo i sig selv åbner helt andre døre, som ikke nødvendigvis har noget direkte med LK at gøre. 

En lille sidenote jeg glemte at nævne - Jeg synes det er voldsomt foruroligende at LK nu officielt har meldt ud, at både HW6.1 og 6.2 er færdige, hvilket bla betyder, at der ingen mulighed for den nye lysdæmper den vej. Det må potentielt være ret mange forbrugere der sidder med håret i postkassen, da HW6.2 hvis ikke den stadigvæk er til salg rundt omkring, så har kunnet købes indtil fornyligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

LK´s Webinar i dag.. Kommentar!

Jeg synes egentlig det er okay.. Jeg tror bare vi var mange "rigtige" nørder som synes niveauet var lidt for lavt. 

Men jeg må rose LK for at vove at tage dette spring på den måde. Selvfølgelig spejler de sig i det på andres bekostning. Men det er en naturlig udvikling, når ikke de selv vil stå for det hele.
Det er også okay, at de har valgt HA, selvom jeg ikke er den store tilhænger af det system. Jeg er nok indgroet Openhab2 mand :-)
Men jeg kunne måske godt have tænkt mig, at de havde lagt lidt mere fokus på, hvad man så kan bruge det til, fremfor den sparsomme HomeKit løsning. Hele integrationen åbner jo op for et hav af muligheder. Og som der var flere der var inde på, så havde det være smart, hvis de var gået lidt mere i dybden og fx vist integration med varmestyring, ventilation og vinduer, fordi det derved havde passet perfekt ind i deres eget koncept, og de som allerede bygger IHC installationer i dag kan forstå den rigtige sammenhæng. 
Og så er jeg lidt ked af, at de ikke på lige fod nævnte Google Assistant integrationen. Der er desværre for meget fokus på Homekit og Siri, selvom Google Assistant faktisk alle vegne betegnes som den absolut bedste af de to. 

Jeg bemærkede de nævnte Claus (Zigza) som værende potentiel frontløber for en wireless temperatursensor.. Se at komme i gang Claus :-)

Nåja, så savnede jeg sgu noget kredit til @Mikkel Skovgaard for hans IHC Captain. Den integration (og i det hele taget Mikkels arbejde), fortjener langt mere fokus!

45 minutter er nok bare ikke nok til at være rigtig nørdet!
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mine tanker har jeg delt på Facebook.

Men ting som helt åbenlyst forsømmes af dem:

- Den gammeldags visual editor.

- Det faktum at deres dokumentation værktøj slet ikke virker, jeg har mere end 200 månedlige brugere på dokumentation værktøjet alene.

Og ja at de sætter deres lid til open source er jo fint, men at de også mener at Claus så laver det hardware de ikke magter og open source er fint men jeg forventer virkelig at store firmaer der får gavn af det giver tilbage enten i form af API og dokumentation, og eller selv aktivt bidrager til projektet.

Men jeg må ærligt indrømme at var det ikke for  de mange timer jeg allerede har smidt i IHC captain og det faktum at mit hus har ihc installeret så havde jeg for lang tid siden droppet det. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Den gammeldags visual editor.

Jeg tror ikke de magter det bedre. Plus at man nok ikke ønsker at smide mange flere penge i det. Det høres også mellem linjerne, når de praktisk talt intet nyt har at komme med. 
Webinar i dag, er en information til deres kunder (elektrikerne) om, at IHC kan også andet. Men de vil ikke selv bruge mere krudt på det, end det webinar (og måske kommende), fordi det er forholdsvis udgiftsfrit, men omvendt kan højne salget af deres komponenter. 

5 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Det faktum at deres dokumentation værktøj slet ikke virker, jeg har mere end 200 månedlige brugere på dokumentation værktøjet alene.

Og også på det område synes jeg det er en skam, at dit fantastiske værktøj, som jeg selv har brugt meget, slet ikke bliver nævnt, når de alligevel er ude og snakke om 3.part.

5 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

men jeg forventer virkelig at store firmaer der får gavn af det giver tilbage enten i form af API og dokumentation, og eller selv aktivt bidrager til projektet.

Jeg tvivler kraftigt på de selv kommer til at bidrage. Jeg vil tro Søren gør det, som privat person i HA gruppen. Men ellers kommer vi ikke til at se LK der ligefrem bidrager med andet end information, som dette webinar. Og det er måske også godt det samme, for det kan de i det mindste ikke fuc** up!

5 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Men jeg må ærligt indrømme at var det ikke for  de mange timer jeg allerede har smidt i IHC captain og det faktum at mit hus har ihc installeret så havde jeg for lang tid siden droppet det. 

Du er ikke alene med den tanke.. Siden jeg fik fingre i Velbus for snart et år siden, der har det knaget i knolden på mig, om jeg skulle rive hele IHC installationen ned og smide Velbus ind i stedet. Desværre ryger jeg ind i problemer med dåserne, da Velbus bruger EU dåser, og hele vores hus er klistret til med Fuga :wacko:
Jeg synes stadigvæk IHC er godt og enormt fleksibelt. Men udviklingen er for langsom (eller helt manglende), plus der er nogle ting som jeg helt klart mener burde være betydelig bedre for længe siden. At sende en ny controller ud for 2 år siden, og en ny tavle LED dæmper 2½ år efter (måske) som det eneste, hvoraf controlleren i bund og grund ikke rigtig bidrager til noget særligt nyt.. Det er simpelthen for langsomt og for ringe for et firma af den kaliber. Jeg tror bare ikke længere på, at der sker mere på IHC fronten, andet end alm vedligeholdelse. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Min konklusion: Der kommer ikke til at ske så meget i fremtiden på IHC fronten. LK vil smide minimale penge i at holde gryden i kog der hvor det er absolut nødvendigt.

Med den nye tavle-lysdæmper lukker de sandsynligvis hullet omkring dæmpning af LED pærer for fortrukne installationer. Jeg har svært ved at se LK smide flere ressourcer i wired-IHC - hele verden snakker wireless. På wireless siden er der vist helt lukket - LK fikser ikke problemet omkring kombi-lysdæmpere og LED pærer. Dem der kan bruge ø80 dæmperen skal den vej - resten må leve uden en løsning. Med lidt held får LK fikset HW 7.1 controlleren sådan at vi ikke konstant skal høre om controllere der skal udskiftes på LK's regning ... men de sagde ikke noget om det.

Wireless bygger på wavenis protocollen der død. Zigbee synes en af vinderne. Med LK's nye "åbenhed" overfor andre standarder kunne man ønske en IHC gateway der blot kunne snakke med wireless og datalinje komponenter og forwarde events til en home automation controller sådan at de ikke behøver et udviklingsmiljø. På den måde vil de også kunne være med på vognen med Apple/Google Home uden at skulle investere i ny software hele tiden. At LK skulle smide penge i en controller hvor softwaren får et ordentligt løft kan jeg ikke forestille mig. Andre har flere ressourcer at smide i home automation og IHCs markedsandel er ganske enkelt for lille. Med en IHC gateway vil LK kunne fortsætte med at tjene penge på at danskene ønsker Fuga i deres hjem uden at være i konkurrence med Philps, Apple, Ikea, etc.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • -1

Mine tanker har jeg delt på Facebook.

Men ting som helt åbenlyst forsømmes af dem:

- Den gammeldags visual editor.

- Det faktum at deres dokumentation værktøj slet ikke virker, jeg har mere end 200 månedlige brugere på dokumentation værktøjet alene.

Og ja at de sætter deres lid til open source er jo fint, men at de også mener at Claus så laver det hardware de ikke magter og open source er fint men jeg forventer virkelig at store firmaer der får gavn af det giver tilbage enten i form af API og dokumentation, og eller selv aktivt bidrager til projektet.

Men jeg må ærligt indrømme at var det ikke for  de mange timer jeg allerede har smidt i IHC captain og det faktum at mit hus har ihc installeret så havde jeg for lang tid siden droppet det. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok