Hop til indhold
  • 0

Hjælp til at tilslutte en PIR til en IHC input 230 og en IHC Visual 3.0


Jan Bjerre Aagesen
 Share

Spørgsmål

Hej..

Jeg har en almindelig 230 Volt PIR, som jeg gerne vil have til at tænde mit lys i gangen, som reguleres via en 4 tasts kombi enhed. Jeg har købt en IHC Input 230, som jeg tænker at udgangen fra PIR'en skal sættes i, men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal tilslutte ledningerne til IHC Input 230 og dernæst til IHC Visual 3.0, samt hvad jeg skal bruge af programmering til at få det til at virke..

Jeg havde oprindeligt tænkt min, at PIR'en skulle tænde og slukke for min 4 tasts kombi enhed, men den tændte kun på det laveste niveau, så det går jeg ikke ud fra, at man kan.

Håber der er nogen der vil hjæpe mig..

På forhånd tak 

Jan

Link til kommentar
Del på andre sites

20 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 1

OK, Nu har jeg lavet en aftale med en Elektriker.. Det var ikke så nemt, at finde en, der vidste noget om IHC...

Hvordan kan det være, at jeg ikke bare kan lade piren henholdvis tage strømmen og tænde for kombi enheden og dermed styre lyset? Det kan lade dig gøre med lampeudtag..

Hilsen

Jan

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Jan Bjerre Aagesen skrev:

Hvordan kan det være, at jeg ikke bare kan lade piren henholdvis tage strømmen og tænde for kombi enheden og dermed styre lyset? Det kan lade dig gøre med lampeudtag..

Det kan du reelt også, men det vil ikke være den bedste og mest fleksible måde. Meningen med IHC er jo netop det skal være fleksibelt. Så hvis du lader en PIR styre direkte på fx en kombidæmper, så mener jeg du dermed har udelukket for at bruge PIR i andre tilfælde.. Du kan i realiteten lige så godt lade den gå helt uden om kombidæmperen, og bare lade den styre lyset direkte. Så er det helt uden om alt IHC. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er jeg helt med på. Men tanken var at kunne styre lysets tænd % baseret på tid på dagen, så den fx er dæmpet helt til 1% om natten. Men det er ikke lykkedes mig at kunne styre den del og mistede nogen gange kontrollen over selve dimmeren... 

 

Kan være at jeg bare har gjort det forkert.. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Jan Bjerre Aagesen skrev:

Der er jeg helt med på. Men tanken var at kunne styre lysets tænd % baseret på tid på dagen, så den fx er dæmpet helt til 1% om natten. Men det er ikke lykkedes mig at kunne styre den del og mistede nogen gange kontrollen over selve dimmeren... 

 

Kan være at jeg bare har gjort det forkert.. 

IHC controlleren kan ikke kommuniker med kombi dimmeren hvis der ikke er strøm på den. De gamle kombi dimmer kræver også min. 5-20W belastning for at virke. Det gør de "nye" lampeudtag ikke. Derfor må du ikke sætte PIR'en foran dimmeren eller efter kombi dimmeren hvis PIR'en har en potential fri kontaktsæt. Med et "nyt" lampeudtag burde det virke med PIR'en efter dimmeren såfremt at PIR'en har et potentialt frit kontaktsæt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Jan Bjerre Aagesen skrev:

Der er jeg helt med på. Men tanken var at kunne styre lysets tænd % baseret på tid på dagen, så den fx er dæmpet helt til 1% om natten. Men det er ikke lykkedes mig at kunne styre den del og mistede nogen gange kontrollen over selve dimmeren... 

For at kunne bruge PIR til den automatisering, så er du nødt til at have den ind over et input relæ. Ellers ved controlleren ikke hvad PIR laver. 
At du mister kontrollen (håber du mener forbindelsen) til din kombidimmer må være et andet problem. 
Selv programmeringen burde være lige til, men jeg har ikke selv erfaringer med at bruge ur, så den del overlader jeg til andre mere kompetente folk, fx Henning, der sikkert kan det her med bind for øjnene. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svar... 

Jeg ka sagtens selv lave timer. Men jeg kan ikke få kombi dimmeren til at starte med den rigtige lysstyrke. Det virker fint hvis jeg bare bruger tænd kappen., men altså ikke hvis kombi dimmeren har været afbrudt.. Det er muligvis noget jeg mangler i min kode for at få den til at makke ret..

Forslag er meget velkommen... 

Bedste hilsner 

Jan  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
34 minutes ago, Lars1 said:

IHC controlleren kan ikke kommuniker med kombi dimmeren hvis der ikke er strøm på den. De gamle kombi dimmer kræver også min. 5-20W belastning for at virke. Det gør de "nye" lampeudtag ikke. Derfor må du ikke sætte PIR'en foran dimmeren eller efter kombi dimmeren hvis PIR'en har en potential fri kontaktsæt. Med et "nyt" lampeudtag burde det virke med PIR'en efter dimmeren såfremt at PIR'en har et potentialt frit kontaktsæt.

Tak for svar.. 

Skal jeg forstå det sådan, at jeg skal bypasse kombi dimmeren og sætte et lampeudtag efter PIRen og så bare bruge kombi dimmeren til at tænd/sluk og scenarier? 

Hilsen Jan 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 16.12.2019 at 16:22 , Jan Bjerre Aagesen skrev:

Tak for svar.. 

Skal jeg forstå det sådan, at jeg skal bypasse kombi dimmeren og sætte et lampeudtag efter PIRen og så bare bruge kombi dimmeren til at tænd/sluk og scenarier? 

Hilsen Jan 

Nej.

Den rigtige løsning er at have PIR'en tilsluttet et input modul på IHC controlleren og have konstant strøm på kombi dimmeren så den kan styres af controlleren. Hvis du afbryder strømmen til kombi dimmeren eller forbindelsen mellem kombi dimmeren og lys kilden får du bare problemer. Det kommer aldrig til at virke stabilt grundet kombi dimmerens krav om belastning for at kunne kommuniker med IHC controlleren. IHC controllerne er event styret. Det vil sige at hvis kombi dimmeren ikke kan kommuniker med IHC controlleren når controlleren ønsker at ændre lysstyrken, så er den ændring tabt selvom den måske kan kommunike med controlleren igen 1 sek. senere.

Dine tryk på kombi dimmeren skal programmers så de styre dimmeren via programmet i controlleren frem for direkte, men jeg mener det sker automatisk når du linker dimmeren til IHC controlleren.

Der er flere som har gennem tiderne har haft et ønske om forskellig lysstyrke afhængig af tidspunktet på døgnet og men PIR overstyring. Såvidt jeg husker ligger der flere FB'er til dette formål i DL sektionen. Hvis ikke er jeg sikker på at Henning har en ligende som han kan sende dig.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så er det lykkedes at få  IHC Input 230 installeret af en elektrikker og PIR'en sat til.

I nævnte, at I ville kunne hjælpe med programmeringen af den.. , så mit lys tænder, når PIRen bliver aktiveret, og slukker, når timeren på PIRen normalt vil slukke for strømmen.

Hvis I har en proggramstump, vil jeg blive meget glad

Med venlig hilsen

Jan

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok