Hop til indhold
  • 0

Sonos ringeklokke


Bjarne Sørensen
 Share

Spørgsmål

Nå, jeg må hellere i gang igen.

Som overskriften siger, har jeg en plan om at bruge Sonos som ringeklokke.

Som tryk bruger jeg et wireless med to knapper, en til børn og en til voksne. Jeg sætter nok et 6-tryk op så der er et tryk til hver familiemedlem (5 personer og en hund :D)

Jeg bruger IHC-captain til at sende en pushbesked, det er intet problem.

1. Men jeg har fundet en MP3 fil jeg vil have højttaleren til at afspille. Men jeg kan ikke se i Mikkels manual hvor jeg skal placere filen. http://jemi.dk/ihc/#sonositem

2. Hvis højttaleren i forvejen spiller musik, kan den så vende tilbage til afspilningen?

Eller skulle jeg hellere gribe det an på en anden måde? F.eks. hvis der ligger en klokke-lyd i Apple musik man kan pege på?

Vedhæftet et udkast til trykstyringen bare sat sammen af eksisterende blokke fordi jeg er for træt.

Ps. Jeg har også en Windowsserver kørende hvis det er nemmere at have filen liggende på en share på den.

 

klokke test.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
  1. Du kan ligge den på et samba share - men kræver at du mapper det drev på din sonos - jeg ville nok smide filen i /opt/ihccaptain/html/ringeklokke.mp3 - også pege på den som afspil url/fil i sonos med http://dinRPIip/ringeklokken.mp3
  2. Nej desværre er den funktion ikke kommet i Sonos API'et og deres API er stadig noget begrænset/låst ned - jeg har en løsning på vej - men kræver lige jeg tænker lidt ekstra hårdt - men det er muligt - og jeg har puttet det på "inspiration og ikke helt umuligt at lave listen" - det kan f.eks. også laves med IFTTT: https://www.smarthomegeeks.co.uk/how-to/how-to-connect-sonos-to-ifttt/

Så måske jeg skulle kigge på at lave IFTTT istedet :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

... opdagede lige at Sonos så kun understøtter "audioclip" på de nyere modeller:

Audio Clip works on the Sonos One, Amp, Play:5 (gen 2), Beam, One SL, Move, as well as the SYMFONISK table lamp with WiFi and SYMFONISK WiFi bookshelf speakers. See the audioClip namespace for details.

Så jeg laver det nok manuelt :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

... opdagede lige at Sonos så kun understøtter "audioclip" på de nyere modeller:

Audio Clip works on the Sonos One, Amp, Play:5 (gen 2), Beam, One SL, Move, as well as the SYMFONISK table lamp with WiFi and SYMFONISK WiFi bookshelf speakers. See the audioClip namespace for details.

Så jeg laver det nok manuelt :)

De to Sonos jeg har nu er Play1. Vil jeg kunne afspille den URL på dem som du foreslår?

Og så skal jeg vel pege helt ind i mappen som i dit første link?

Det kunne være lækkert at få til at virke. Konen ser ikke på hendes tlf hvis der kommer nogle og ringer på. Jeg får besked på uret og det er lidt nemmere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

De to Sonos jeg har nu er Play1. Vil jeg kunne afspille den URL på dem som du foreslår?

Og så skal jeg vel pege helt ind i mappen som i dit første link?

Det kunne være lækkert at få til at virke. Konen ser ikke på hendes tlf hvis der kommer nogle og ringer på. Jeg får besked på uret og det er lidt nemmere.

Ja det jeg skrev var nærmest bare interne noter - det eneste problem er nok at du med det nuværende mister igangeværende playlist etc.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Kan jeg lave min speaker funktion med en Google home mini? Den koster jo kun 200 kr og er ikke så klodset som at have en Sonos siddende i gangen..

Kan ihc Captain bede den om at spille en melodi og fortælle hvilket ringetryk der trykkes på?

Jo det kan den - altså jeg har ikke smidt det med at afspille en fil med ud fordi der var lidt problemer på nogle chromcast typer

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Jo det kan den - altså jeg har ikke smidt det med at afspille en fil med ud fordi der var lidt problemer på nogle chromcast typer

Fedt, lyder godt. Hvordan gør jeg?

Når captainen har fundet en google home der er på mit netværk, hvordan laver man så kommandoerne.

Jeg vil gerne have google til at spille en melodi og sige hvilket tryk der er trykket på.Alternativt bare tale at det ringer på indtil du har fået det andet til at køre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
30 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Fedt, lyder godt. Hvordan gør jeg?

Når captainen har fundet en google home der er på mit netværk, hvordan laver man så kommandoerne.

Jeg vil gerne have google til at spille en melodi og sige hvilket tryk der er trykket på.Alternativt bare tale at det ringer på indtil du har fået det andet til at køre.

Jeg har ikke lagt den funktion til at afspille en fil/URL ud endnu så du kan ikke endnu 

Jeg arbejder på den rigtige Sonos ringe klokke funktion lige nu

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Jeg har ikke lagt den funktion til at afspille en fil/URL ud endnu så du kan ikke endnu 

Jeg arbejder på den rigtige Sonos ringe klokke funktion lige nu

Det lyder godt. 

Jeg glæder mig til at teste det af når du når så langt. 

Også når Google home kan bruges. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Sonos har faktisk implementeret en rigtig "audiclip" feature men den er ikke supporteret på alle enheder:

This includes Sonos One, Amp, Port, Play:5 (gen 2), Beam, One SL, Move, as well as the SYMFONISK table lamp with WiFi and SYMFONISK WiFi bookshelf speakers.

https://developer.sonos.com/reference/control-api/audioclip/

Teknisk set så er det ikke supporteret på noget af det Sonos udstyr jeg har - så jeg må jo i IKEA og se :)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så nu er det en Sonos-Ikea ringeklokke :-)

Forstår godt hvad du/I mener.. Synes bare det er sjovt at kalde det for en ringeklokken.. Det er jo "bare" afspilning af en lydfil på en trådløs højtaler. Og så længe kan man trigge dette fra et eller andet tryk eller andet, så bliver funktionen selvfølgelig det samme som en ringeklokke.
Men det er jeg mest spændt på, det er hvordan du løser Bjarnes ønske med, at højtaleren skal sige, hvilket tryk har aktiveret ringeklokken. Det er jo en fed funktion i et hus med flere tryk til samme ringeklokke.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 minutter siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Sonos har faktisk implementeret en rigtig "audiclip" feature men den er ikke supporteret på alle enheder:

This includes Sonos One, Amp, Port, Play:5 (gen 2), Beam, One SL, Move, as well as the SYMFONISK table lamp with WiFi and SYMFONISK WiFi bookshelf speakers.

https://developer.sonos.com/reference/control-api/audioclip/

Teknisk set så er det ikke supporteret på noget af det Sonos udstyr jeg har - så jeg må jo i IKEA og se :)

 

Mine er også play1.

Hmm så vil jeg hellere sigte efter Google home mini. For det bliver alligevel bare en højttaler der sidder i gangen og ikke bliver brugt til andet. 

Så er det billigere med Google mini. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Synes måske også det er overkill at bruge en sonos til det. Men funktionen med at sende en lydfil er skam helt perfekt, og kan have mange formål, (fx ringeklokke funktion).

Personligt er jeg dog til lidt mere avanceret brug.
Jeg bruger GoogleTTS (Text-to Speech) i openhab. Dvs jeg kan lave en hvilken som helst text og sende til en hvilken som helst trådløs højtaler, (forudsat at openhab kender den) som så lyder som om Google taler..
Fx har jeg en regel som sender en besked, "Der er nogen ved døren", når PIR ude foran døren registrere bevægelse. Denne TTS kan jeg så sende til en hvilken som helst højtaler jeg vil, fx en home i et rum, hvor jeg ved der er mindst en person i, (pga andre bevægelsessensorer). Eller jeg kan sende beskeden til alle eller bare en gruppe af højtalere. (Jeg sender den også som push til min mobil, hvis jeg ikke er hjemme). 
 
Text-to Speech, når det vel at mærke lyder ordentligt, er en sindsyg genial ide, efter min mening.. Det eneste er bare, at det kræver man forud definere teksten.. Desværre er enhederne ikke så intelligente endnu, så de selv kan regne ud, hvilken TTS man vil høre :D 

At afspille en lydfil er lidt ala det samme princip, bare i en noget mindre fleksibel udgave, da man i stedet for at angive tekst skal sidde og optage/selv indtale.

Jeg er kæmpe fortaler for sådanne funktioner.. TTS og  voice respons har i min verden bestemt ikke levet forgæves, tværtimod åbner det op for så meget spændende funktioner og potentiale, at man nærmest aldrig bliver færdig. Og jeg har ventet på det i snart en menneske alder på det.. Det er det eneste som giver rigtig god mening, når det skal være virkelig smart og effektivt.  Det geniale er netop, når man kan købe små billige højtalere, (Google Nest Mini fx) som faktisk kan agere på alle måder. Dvs reagere på voice, samt at man kan sende TTS/lyd til dem, ud fra simple triggere... Og så placere dem rundt omkring i huset.. (jaja, Googler lytter med.. Fair nok, hvis de der lytter synes jeg er skide interessant.. Jeg glæder mig til den dag det er millarder af mennesker de skal forsøge at lytte til :-) ). 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 minutter siden, Kandersen skrev:

Synes måske også det er overkill at bruge en sonos til det. Men funktionen med at sende en lydfil er skam helt perfekt, og kan have mange formål, (fx ringeklokke funktion).

Personligt er jeg dog til lidt mere avanceret brug.
Jeg bruger GoogleTTS (Text-to Speech) i openhab. Dvs jeg kan lave en hvilken som helst text og sende til en hvilken som helst trådløs højtaler, (forudsat at openhab kender den) som så lyder som om Google taler..
Fx har jeg en regel som sender en besked, "Der er nogen ved døren", når PIR ude foran døren registrere bevægelse. Denne TTS kan jeg så sende til en hvilken som helst højtaler jeg vil, fx en home i et rum, hvor jeg ved der er mindst en person i, (pga andre bevægelsessensorer). Eller jeg kan sende beskeden til alle eller bare en gruppe af højtalere. (Jeg sender den også som push til min mobil, hvis jeg ikke er hjemme). 
 
Text-to Speech, når det vel at mærke lyder ordentligt, er en sindsyg genial ide, efter min mening.. Det eneste er bare, at det kræver man forud definere teksten.. Desværre er enhederne ikke så intelligente endnu, så de selv kan regne ud, hvilken TTS man vil høre :D 

At afspille en lydfil er lidt ala det samme princip, bare i en noget mindre fleksibel udgave, da man i stedet for at angive tekst skal sidde og optage/selv indtale.

Jeg er kæmpe fortaler for sådanne funktioner.. TTS og  voice respons har i min verden bestemt ikke levet forgæves, tværtimod åbner det op for så meget spændende funktioner og potentiale, at man nærmest aldrig bliver færdig. Og jeg har ventet på det i snart en menneske alder på det.. Det er det eneste som giver rigtig god mening, når det skal være virkelig smart og effektivt.  Det geniale er netop, når man kan købe små billige højtalere, (Google Nest Mini fx) som faktisk kan agere på alle måder. Dvs reagere på voice, samt at man kan sende TTS/lyd til dem, ud fra simple triggere... Og så placere dem rundt omkring i huset.. (jaja, Googler lytter med.. Fair nok, hvis de der lytter synes jeg er skide interessant.. Jeg glæder mig til den dag det er millarder af mennesker de skal forsøge at lytte til :-) ). 

OpenHab lyder også smart og er det helt sikkert også, men min udfordring er bare at jeg aldrig har tiden til at gå helt i dybden med sådan noget, og så kan det virke overskueligt at komme igennem. 
Men hev må indrømme at jeg er lidt nysgerrig på det for nu har jeg efter 22 år uden ringeklokke tænkt mig at jeg skal have lavet noget der duer. 
Min tyverialarm (Powermax pro) fortæller også hvilken yderdør i huset der åbnes og det har familien haft stor gavn af. 
Så min ringeklokke skal bare virke på samme måde. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
36 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

OpenHab lyder også smart og er det helt sikkert også, men min udfordring er bare at jeg aldrig har tiden til at gå helt i dybden med sådan noget, og så kan det virke overskueligt at komme igennem. 
Men hev må indrømme at jeg er lidt nysgerrig på det for nu har jeg efter 22 år uden ringeklokke tænkt mig at jeg skal have lavet noget der duer. 

Helt enig, openhab er en tidsrøver.. Men hvis man kan begrænse sig til IHC, så tror jeg man kommer hurtigt ind i det.. Mit problem er det sædvanlige - jeg evner ikke at begrænse mig selv :blink:

Min dørklokken er pt noget bras af en fridhof (mener jeg den hedder) som desværre er trådløs. Og jeg kan ikke umiddelbart få et kabel igennem til trykket, fordi tosserne som har bygget huset ikke lige synes de gad spendere få kroner på en fortrådet dørklokken. Så jeg er igang med nogle massive cowboy tricks med en 433mhz modtager. Faktisk har jeg lige fået en simpel DVB-T modtager hjem som er rtl-sdr kompatible. Med den kan jeg aflæse alle frekvenser fra 200mhz og op til 2Ghz.. Det bliver et ret vildt openhab project.

Der er ingen tvivl om, at hvis man har flere tryk til dørklokken i huset, så skal man selvfølgelig kunne adskille disse fra hinanden.. Intet mindre :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

OpenHab er fed alt for nørdet. Jeg kan fint bruge det men jeg vil gerne lave noget fru Jensen kan bruge eller elektriker lærlingen.

Tts er jo nemt at lave og kan jo laves in the fly. I mit test setup pt siger min Sonos navnet på alle tryk når man trykker på et. Ikke brugbart men det virker. Problemet er at de fleste tts udbydere ikke vil lade en bruge det automatisk.

Anyway spændende læsning

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

men jeg vil gerne lave noget fru Jensen kan bruge

Og derfor er der brug for dig og IHC Captain. 

 

3 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Problemet er at de fleste tts udbydere ikke vil lade en bruge det automatisk.

Hmm jeg har da ikke mødt en udbyder endnu som ikke ville lade mig bruge det. Men det er korrekt, man skal registreres og have en "token". 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
46 minutter siden, Kandersen skrev:

Og derfor er der brug for dig og IHC Captain. 

 

Hmm jeg har da ikke mødt en udbyder endnu som ikke ville lade mig bruge det. Men det er korrekt, man skal registreres og have en "token". 

Ja og mange af dem har sjove implementering men det er lang tid siden jeg så på udbydere

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
22 timer siden, Benjamin korsgaard skrev:

Hej :-)

Denne URL-fil jeg skal lægge ind ved ringklokke er ugyldig. Kan i skære ud i pap hvordan jeg skal gøre? Kan den ikke ligge direkte på RPI? og hvordan overfører jeg den?

 

Måske kan i lægge en screendump op af hvordan i har gjort?

 

image.thumb.png.5b41ebb918581233e43f71cd085382bd.png

 

 

 

 

image.png.24de25da0450a69b2d9894f05284137a.png

 

Jo det burde da virke. Smid lige URL som tekst så jeg ikke skal taste det ind:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok